Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

ADHD-barn og lavkarbo

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-05-11, 13:56   #26
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det du påstår her er dessverre en vrangforestilling.


-

Ja vel, deg om det.. Og meg om mitt, jeg akter ikke diskutere det mer... Som sagt, så kan man finne forskning, og undersøkelser som peker i akkurat den retningen man ønsker.. uten at jeg gidder å bruke masse tid og energi på nettopp det.

Noe fasit finnes det vel ikke før om mange mange år uansett, når man ser senvirkninger og konsekvenser av det forskjellige.

__________________
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:48   #27
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lil@, her.

Ja vel, deg om det.. Og meg om mitt, jeg akter ikke diskutere det mer... Som sagt, så kan man finne forskning, og undersøkelser som peker i akkurat den retningen man ønsker.. uten at jeg gidder å bruke masse tid og energi på nettopp det.

Noe fasit finnes det vel ikke før om mange mange år uansett, når man ser senvirkninger og konsekvenser av det forskjellige.


Om du fremmer en påstand, for deretter å ikke ville diskuterer riktigheten av den, få bli ditt valg.

Men, spør deg selv om det er logisk at et sentralstimulerende middel som metylfenidat (virkestoffet i Ritalin) tatt i stor nok dose til å gi terapeutisk effekt ikke kan skape avhengighet?

Det er et kraftig virkestoff, som blant annet ikke er godkjent for voksne med diagnosen ADHD. Heller ikke for barn under 6 år. Statistikken ser også forferdelig ut for Ritalin-brukere når det gjelder amfetaminavhengighet senere i livet. Dette er ikke sukkertøy.

Jeg trekker altså ikke konklusjonen at det i enhver sammenheng er galt å gi barn denne medisinen, men avhengighetsrisikoen kan man altså ikke se bort ifra.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:04   #28
Lil@
Medlem
 
Lil@ sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 41
Innlegg: 292
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Det du skriver er ikke helt riktig Kula, men jeg er ikke interessert i å diskutere saken så veldig mye videre og det kommer av at du har tydeligvis er oppfatning av denne saken som etter min mening ikke stemmer overens med det som er opplyst av psykisk helse rundt i Norge, og som ikke stemmer overens med informasjonen man mottar fra alle hold når det kommer til medisinbruk.

En annen ting er at de som er allergiske for virkestoff i amfetamin blir avhengige, ikke alle... og det er da snakk om amfetamin tilsatt andre ting, og som ikke kan sammenlignes med Ritalin, conserta, strattera osv.
Man oppnår knapt nok RUS av å ha i seg ritalin for de som ikke har adhd.

Og du skriver om metylfenidat tatt i stor nok dose ikke kan føre til avhengighet, joda HELT sikkert, men det er ikke det det er snakk om når man snakker om medisiner for ADHD... da snakker man om små doser virkestoff, ikke 4-500 mg av dette stoffet alene..
En vanlig brukerdose på amfetamin på gata er 250 mg (altså PR inntak! og da gjerne inntak hver 3-6 time i døgnet).. en vanlig dose for de med adhd er som regel under 200 mg pr dag!. (Iflg felleskatalogen er 60 mg inntil 3 ggr daglig høyeste dose)

De som erfarer å bli giret av medisinen vil jeg jo påstå er feilmedisinert, og muligheten er tilstedet for at det ikke er ADHD...

Alt du skriver, strider i mot all min medisinkompetanse.. og jeg er derfor heller ikke intressert i å diskutere det så mye mer

__________________

Sist redigert av Lil@ : 24-05-11 kl 15:15.
Lil@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft og trening 4-5 dager i uken Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:18   #29
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD-barn og lavkarbo

Jeg, min bror og andre voksne jeg kjenner tar ritalin, hvor har du det fra at det ikke er godkjent fra voksne?? Jeg har gått på Ritalin i 2 år og har ikke noen avhengighet av det, når jeg er på ferie tar jeg det ikke, og noen ganger glemmer jeg det... Aldri følt meg avhengig av det..

Jeg tar 20 mg 3 ganger daglig

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:32   #30
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: ADHD-barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Jeg, min bror og andre voksne jeg kjenner tar ritalin, hvor har du det fra at det ikke er godkjent fra voksne?? Jeg har gått på Ritalin i 2 år og har ikke noen avhengighet av det, når jeg er på ferie tar jeg det ikke, og noen ganger glemmer jeg det... Aldri følt meg avhengig av det..

Jeg tar 20 mg 3 ganger daglig


Det er ikke godkjent for behandling av ADHD hos voksne. Søk på http://www.felleskatalogen.no/ med søkeord "Ritalin" så finner du mye informasjon.

Jeg har forøvrig bare hevdet at Ritalin i terapeutisk dose kan gi avhengighet, ikke at det nødvendigvis gjør det.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:36   #31
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: ADHD barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

http://www.wendel.no/ADHD%20og%20Ritalin.html finnes mye informasjon. Det virker som om vedkommende som er ansvarlig for siden har referansene i orden. Food for thought...

Følgende er sakset fra nevnte side:

Diagnosen "AD/HD" (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder)

Diagnosen oppstod ved håndsopprekking på årsmøtet 1987 i den amerikanske psykiaterforeningen. Det finnes ingen fysiologiske bevis. Diagnosen settes ut fra observasjon og er en subjektiv betegnelse på atferd som finnes hos mange barn, som f.eks. uro og manglende konsentrasjon.

Hvis barnet ditt har fått diagnosen ADHD, får du høre at det er viktig med "tidlig behandling", hvis ikke risikerer barnet ditt å bli kriminell eller rusmisbruker. Det forholder seg faktisk stikk motsatt. De som siden barnealder er blitt satt på Ritalin, har større risiko for å bli avhengig av amfetaminpreparater og for å havne i kriminalitet. Dette sier dommer Paul Conlon til avisen The Daily Telegraph (26.04.2007). Han har sett utallige eksempler på ungdommer som er blitt gitt Ritalin siden de var små og deretter utviklet kriminell løpebane.

http://www.news.com.au/dailytelegrap...007132,00.html

Dagbladet har hatt to reportasjer i februar i år (2011) om to ungdommer som begge har gått på slike midler (Ritalin, Concerta). Den ene ble psykotisk og fikk livet ødelagt. Norsk Pasientskadeerstatning innrømmet at det kunne skyldes medisinene. Den andre unggutten døde etter hjerteinfarkt, en mulig virkning av metylfenidat. Flere tilsvarende eksempler finnes. Tusener er døde av hjertesvikt på verdensbasis etter foreskreven bruk av metylfenidat.

Likevel fortsetter BUP, skole, leger og helsemyndigheter å anbefale det de kaller medisinering av ADHD.

Bør du stole på dem?



-


Min mann jobbet mange år i kriminalomsorgen og har hatt tett kontakt og oppfølging av de ansatte. Veldig mange har fått diagnose i fengeselet og har fått et nytt liv. Samtlige sier at hadde de fått diagnose og hjelp som små så er de sikker på at de ikke hadde havnet der de er i dag. De søkte etter selvmedisinering, havnet på skråplanet, ble alltid sett på som et problembarn i skolen og familien, ikke fullført skolegang. Undersøkelser viser som sagt at 1 av 4 insatte blir diagnotisert og medisinert.

Bupa prakket aldri på oss medisiner, men de sa at når vi ser at det vi selv prøver ut ikke virker, så må vi se forbi vår egen overbevisning og la barnet prøve. Noe vi måtte, vi prøvde uten medisiner i 1 år og gutten vår ble verre og verre. Vi bet i det sure eplet og startet med lave doser med ritalin og vi fikk en total ny og lykkelig gutt. Vi måtte øke litt og litt ettersom han ble eldre. Nå er han 12 år og når han ikke er på skolen, så er han med å bestemme om han vil ta medisinen selv etter hvordan han føler seg og hva planen er for dagen. I hverdagen er siste dosering kl 12.00 på skolen, da holder det akkuratt til han er ferdig med leksene. På ettermiddagen får han ingenting, så her tar vi det kun ved behov, som da er skoledagene. I ferier er det hipp som happ og vi kutter ned på dosen enn når han går på skolen om han vil ha medisiner.

De er på årlige kontroller med EKG, blodprøver, blodtrykk etc nettopp for å fange opp uregelemessigeheter. De fleste som har omkommet ved bruk av ad/hd medisiner har vist seg å hatt en hjertefeil som de ikke visste om. Derfor er denne årlige sjekken viktig og obligatorisk.

Før i tiden så trodde man at man vokste ad/hd fra seg og barn ble tatt av medisiner når de var ca 16. Det sier seg selv at det vil gå galt. Da søker de etter selvmedisinering og havner på skråplanet. Ifølge de leger og spesialpsykologene vi har hatt kontakt med på sykehus og bupa bekrefter dette.
Et annet stort problem de slet med var at barn fanges for sent opp og kommer i behandling for sent. Ofte i ungdomskole årene og de har da "mistet" mange år på skolebenken.

De forklarte også grunnen til at det er oppblomstring av ad/hd.
Saken er at de har alltid vært der, men at man nå har mer kunnskap og er flinkere til å fange opp de som sliter, men ennå er det mange som blir fanget opp for sent, noe pga de ikke er lett å fange opp, da spesielt jenter og så er det foreldre som ikke vil ha diagnose på barnet og det hjelper ikke barnet overhodet.



Mange typer medisiner kan man dø av eller få alvorlige bivirkninger fra. Wafarin (Marevan) er en av disse. Dette redder flere liv hvert år, men tar også liv. Dette er en livsviktig medisin, men fjerner de denne fordi det er noen som dør hvert år, så kommer flere til å dø pga de ikke får den.

Jeg er overhodet ikke glad i medikamenter, verken paracet eller ritalin. Brukes kun når man må. Men jeg tar paracet når smertegrensen min er nådd, jeg må ta blodfortynnende medisiner ved lange fly/bil reiser, selv om jeg ikke vil, men jeg vil heller ikke ha blodpropp, sjansen for å få blodpropp er større enn at det skal skje noe med at jeg tar sprøytene. Finnes det alternativer så prøver man det, men er ikke alltid man har alternativer, og der det er alternativer er det ikke hos alle det fungerer,selv etter å ha prøvd det meste.





Men at mange mennesker med ad/hd har større utfordringer enn vanlige barn både psykisk og sosialt er det ikke tvil om og mange vil falle utenom fordi de føler seg annerledes og kan da lettere velge feil valg. Lett å skylde på medisinen da. Medisinene er der til å dempe symptomene, de fjerner dem ikke.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 15:47   #32
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: ADHD-barn og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Jeg, min bror og andre voksne jeg kjenner tar ritalin, hvor har du det fra at det ikke er godkjent fra voksne?? Jeg har gått på Ritalin i 2 år og har ikke noen avhengighet av det, når jeg er på ferie tar jeg det ikke, og noen ganger glemmer jeg det... Aldri følt meg avhengig av det..

Jeg tar 20 mg 3 ganger daglig



Tatt fra http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=32201



Til deg som er over 18 år og bruker Ritalin, Medikinet eller Equasym i behandling av ADHD. Fra 1. februar 2011 gjelder nye blåreseptregler for voksne som bruker metylfenidat (Ritalin, Medikinet eller Equasym) i behandling av ADHD:
· Blåresepter på metylfenidat som legen skriver etter 1. februar, er bare gyldige dersom du har fått innvilget individuell refusjon fra Helseøkonomiforvaltningen (HELFO). (Blåresepter som er skrevet ut før 1. februar 2011, kan brukes så lenge resepten er gyldig).


Hva betyr dette for deg som pasient?
Dersom du er over 18 år og bruker metylfenidat (Ritalin, Medikinet eller Equasym), bør du kontakte legen din og drøfte om du skal fortsette med metylfenidat.
Dersom du og legen er enige om at du bør fortsette med metylfenidat, må legen søke individuell refusjon.
Legen sender søknaden til HELFO og HELFO sender brev til deg om avgjørelsen de har tatt.

  • Alle leger kan skrive søknad om individuelle refusjon, men det må stå i søknaden hvilken
    spesialist som har startet behandlingen med metylfenidat.
  • Behandlingen må være startet opp av spesialist innen psykiatri, nevrologi eller tilsvarende sykehusavdeling. (Behandlingen kan også startes av spesialist i barnesykdommer eller barne- og ungdomspsykiatri når pasienten er under 23 år).

Bakgrunn
De europeiske legemiddelmyndighetene har vurdert nytte og risiko ved bruk av metylfenidat til behandling av ADHD. Det viste seg at Norge var det eneste landet i EU/EØS som hadde godkjent bruk av metylfenidat (Ritalin) til voksne. Siden det er begrenset dokumentasjon med hensyn til sikkerhet og effekt hos voksne, bestemte EUs vitenskapelige legemiddelkomité (CHMP) at metylfenidat ikke lenger skal være godkjent fort behandling av ADHD hos voksne.
Mange pasienter berøres
Tall fra Reseptregisteret viser at 8000 personer over 18 år behandles for ADHD med Ritalin, Medikinet eller Equasym. Dersom slik behandling skal videreføres og betales av det offentlige, må det søkes om individuell refusjon for den enkelte pasient.
Overgangsordning
Forhåndsgodkjent refusjon oppheves 1. februar 2011. Dette innebærer at blåresepter som er skrevet ut før denne datoen kan ekspederes så lenge reseptene er gyldige. Blåresepter som er utstedt etter 1. februar 2011 er ikke gyldige uten at det foreligger vedtak om individuell refusjon.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 08:19   #33
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: ADHD-barn og lavkarbo

Jeg forstod det bare var en formalitet å få sendt denne søknaden og den ble uten spørsmål innvilget..

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
ADHD/ADD og lavkarbo Minni1 Lavkarbo generelt 33 25-02-11 21:12
ADHD og lavkarbo,tar det lang tid ? otika Spørsmål og svar 19 31-01-11 20:26
Lavkarbo og ADHD hos voksne CocoNut Lavkarbo generelt 0 30-11-10 08:06
ADHD og lavkarbo/ketolyse Nupsida Lavkarbo generelt 9 19-11-10 08:50
Barn med ADHD og dyr? Calla Generell diskusjon 1 28-07-05 11:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no