Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-11, 22:56   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg postet en tråd med tema om søtningsstoffer og erstatninger for "virkelig mat" her en dag....

Nå skal jeg inn til utredning i morgen for mine symptomer som bla er:
Prikking/nummenhet i armer og ben (fra albu/kne)
Rykninger i muskulatur
Kramper spesielt i beina til tross for godt med magnesiumtilskudd
"Strøm" følelse i hele kroppen
Tørre såre og vonde øyne
Leddsmerter - kommer og går
Ekstrem tretthet
Raskt andpusten av liten anstrengelse
Raskt melkesyre i kroppen av liten anstrengelse
Skarpe hodepiner jevnlig, kommer med påfølgende nummenhet i halve ansiktet/munn/tunge
Hovne slimhinner i nese/luftveier
Vanskelig for å gå ordentlig, føler beina svikter
Sår hud, vondt å bli tatt på, grepet fast i
Siste tiden:
Skjelvinger, hode tremor, også nå i armer...
Stikksmerter under ribbeina
Økt diare (som VAR under kontroll)
Generell smertefølelse/ubehag i kroppen
Vanskelig og sitte/ligge stille, føler meg hyper innvendig
Slurvete tale
Vanskelig å holde fokus over litt tid
Ufrivillige øyebevegelser både når øyne lukket og åpne
Forhøyede leververdier som ikke ser ut til å gå ned...
Manglende vekttap selv om jeg spiser "korrekt" lavkarbo (faktisk da jeg gikk på spisdegslank og gikk ned en kilo i uka drakk jeg IKKE lettbrus...)

Alt dette kan være MS/ME/Fibromyalgi/borreliose som er de mest opplagte - og minst skremmende (faktisk!).

Helt til jeg leser listen over aspartam-forgiftningssymptomer... i tillegg VET jeg at jeg får litt mer mageproblemer av lettbrus... men det er jo så godt med noe annen smak enn det der evindelige vannet...

I to dager nå har jeg vært j... dårlig - det er vanskelig og bare være - så nå starter testen - siden jeg har drukket en del (to 0.5 l flasker) pr dag siden lørdag... og mindre dagene før fordi jeg var ganske "fin" form på lørdag
No more pepsi-max eller cola-light eller lignende framover!

Så da lurer jeg bare på sånn liksom da... hvor mange her med lignende symptomer/deler av de som enten er i jobb og er utslitt eller som er langtidssykmeldt eller uføretrygdet drikker også lettbrus så godt som hver dag? Ta med at jeg ikke drikker mer enn en boks eller en halv liter i snitt hver dag... så det er ikke store mengdene det er snakk om.

Og har noen av dere forsøkt å holde dere unna lettbrus i en mnd eller to for å se om det gir noen effekt?

Hilsen "veldig på leting etter svar..." AND to be continued

Jeg legger ved et par av linkene jeg fant vedr aspartam-forgiftning, den mest interessante er kanskje innmeldte bivirkninger til det amerikanske helsedep.....

schrødingers katt tar opp temaet
puls tar opp temaet

Eller man kan bare google aspartam og se resultatene... jeg er ikke for en skremselspropaganda - men jeg synes kildene ser ut til å være overveldende for at svært mange mennesker er overfølsomme for mindre mengder aspartam enn hva myndighetene har satt som grense... Så jeg gjør mitt for min egen del og sjekker dette ut - jeg vet nok allerede svaret, mye av symptomene kommer til å dempe seg.

Tenk om det er så j... enkelt som dette? Tatt i betraktning at min voldsomme vektøkning kom da min familie gikk fra sukkerbrus til lettbrus - og vi drakk MENGDER i mange år til jeg med chronsen fant ut at jeg ikke tålte lettbrus - til jeg et år etter lavkarbodebuten fant ut at magen tålte LITT av gangen... og dermed var man hekta igjen...

Blir veldig engasjert her jeg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 23:36   #2
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg vet ikke så mye om emnet, men jeg har vært hektet på pepsi max i mange år. Har prøvd å kutte det flere ganger- Akkurat nå er jeg uten.
Jeg leste ett sted at aspartam gir ikke blodsukkerstigning men det øker insulinet i blodet og ergo så lagrer man da fett...

Håper de finner ut hva det er som plager deg.

__________________
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 23:44   #3
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg var avhengig i flere år av pepsi max. Sluttet å drikke det for et halvt år siden men merket ikke noe forandring i kroppen. ( har me)

Lykk til med videre utredning. Håper du finner ut hvorfor du har de symptomene


Sist redigert av Minni1 : 03-05-11 kl 00:06.
Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 23:59   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg har ME, men får i meg omtrent null aspartam (er svak for Läkerol innimellom, men har sluttet helt å kjøpe det nå etter at jeg fikk en påminner her inne ang aspartamen). Har aldri vært brusdrikker, her går det i usøtet te! *tegal*

Men en del av de symptomene du nevner har ikke jeg, mens jeg har andre du ikke har på lista, kjenner altså ikke helt igjen "min" ME her, men det kan jo være forskjellig fra person til person.

Jeg håper at du her har funnet noe av - eller hele! svaret på disse skremmende symptomene!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:24   #5
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg har nettopp kuttet PepsiMax, for å se om det hjelper på hodepine, trøtthet, slapphet, mangel på konsentrasjon og litt uggen mage. Også for å se om det kan få igang vektnedgangen. Mine "symptomer" kan nok godt skyldes andre ting (som at jeg mistrives på jobb for tiden...), men det er verdt et forsøk uansett. Pepsi Max er vel på ingen måte bra for kroppen tror jeg. Angående mage-plager, så vet jeg iallfall med sikkerhet at lettbrus gjør meg rar i magen - diare og småkvalme ol.

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:29   #6
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Også verdt å merke seg at du sier at da du brukte SpisDegSlank-produkter drakk du ikke lettbrus i det hele tatt, og gikk ned 1 kg pr uke...

Nå MÅ jeg virkelig få testet ut dette her, og ikke falle for fristelsen til å bare ta et lite glass på kveldstid...

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:37   #7
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg har FM og drikker aldri brus av noe slag..Har aldri gjort det. Heller ikke kunstig søting til andre ting.
Når jeg har bakt har jeg brukt Fruktose eller vanlig sukker

Har du amalgan i tennene? Jeg byttet alle mine for mange år siden og da forsvant mange av de plagene du snakker om..... Bare en tanke.

Lykke til

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:51   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg har ikke selv disse symptomene, men jeg drikker desverre bare mer og mer Pepsi max og litt annen aspartamsøtet brus og tenker ofte at jeg burde slutte. Jeg tror selv at jeg reagerer med å samle vann (føler meg mer pløsete, spesielt hoven rundt øynene) og magen reagerer definitivt (men vet ikke om det er aspartam eller koffein. Jeg reagerer nemlig veldig på kaffe om det overskrides 2 kopper om dagen). Når det gjelder vektnedgangen har den stoppet litt opp i det siste, faktisk gått bittelitt opp også, men det er uansett i så kort tid at det ikke trenger å være noe mer enn naturlige svingninger. Det kan også være fordi jeg har vært litt for slurvete med kostholdet. Jeg er så matlei så det har blitt både litt lite og for ensidig mat ispedd med enkelte picas på ostechips Men tanken har jo slått meg, at det kan være mitt stadig økende inntak av lettbrus som er årsaken.

Jeg skal kutte lettbrusen når jeg føler meg klar for det, akkurat nå jobber jeg mer med å komme i gang med litt mosjon. Tar tak i en ting av gangen her Men jeg følger spent med på denne tråden

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:59   #9
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg vet igrunn heller ikke egentlig om jeg reagerer på aspartam eller om det er koffein, da jeg ikke drikker og aldri har drukket kaffe el lign.

Men jeg husker at de første uken etter at jeg begynte på Ketolyse, da jeg gikk ned mest (selvsagt mye vann også), så drakk jeg veldig lite Pepsi Max. Var veldig inspirert og giret på nytt kosthold og kuttet nesten all lettbrus uten at jeg var bevisst på det.

Så jeg tror iallfall på det at lettbrus (aspartam) kanskje kan være en større synder enn vi tror Inntil det motsatte evt bevises

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:02   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Jeg har FM og drikker aldri brus av noe slag..Har aldri gjort det. Heller ikke kunstig søting til andre ting.
Når jeg har bakt har jeg brukt Fruktose eller vanlig sukker

Har du amalgan i tennene? Jeg byttet alle mine for mange år siden og da forsvant mange av de plagene du snakker om..... Bare en tanke.

Lykke til

Godt poeng... jeg har amalgam ja Jeg har foreløpig stor tro på å kutte aspartam - fordi det er magen som reagerer først - og jeg har erfart over noen dager uten at jeg føler meg mer VEL generelt! Jeg kuttet lettbrus i lang tid fra rundt 2004 til i fjor sommer - fordi jeg ble styggsyk i magen før jeg begynte på lavkarbo - og ble så glad når jeg så jeg tålte det etter en stund på lavkarbo

Er bare litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det - jeg vil gjerne ha noen form for bevis... så jeg skal til første time utredning nå i dag og er sinnsykt spent på hva det vil bringe... i videoen fra puls hadde damen faktisk beviselig plakk på hjernenerver - som ble borte etter at hun sluttet med lettbrus... uten at overlegen kunne forklare det...

Kanskje jeg bare skal stole litt mer på når magen min sier "hei - dette liker jeg ikke - slutt og gi meg gift!"

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:10   #11
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Ønsker deg masse lykke til idag. Har selv FM og ulserøs colitt. Er litt bedre med lavkarbo mat, har funnet ut at jeg bllir kjempedårlig ved inntak av sukker. X fingrene for deg. Knib fra meg

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:22   #12
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg har opplevd en del av det samme har gått på Atkins i 4 mnd nå. Før drakk jeg noen glass FUN light saft hver dag,men sluttet da jeg begynte på Atkins (selv om det er lov). Jeg har aldri vært særlig glad i brus.

Etter 3 mnd uten noe som helst med aspartam i, prøvde jeg et par store glass av den samme saften igjen. Det gikk ikke godt.....Fikk forferdelig hodepine kort tid etter at jeg hadde drukket saften. Varte et helt døgn før det begynte å gi seg noe.

Jeg er overbevist om at aspartam er noe skitt og veldig skadelig, så det skal jeg holde meg borte fra.....

Lykke til med undersøkelse dine, det må være fryktelig å ha det sånn!


Sist redigert av Tami : 26-09-11 kl 17:08.
Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:33   #13
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Mye av de symptomene du nevner haddde jeg også når jeg hadde mangel på folat, B-12 vitamin og D-vitamin. Jeg hadde i tillegg ustø gange, kunne se ut som jeg var skikkelig drita fordi jeg plutselig begynte å sjangle
Jeg har også fibromyalgi, og sliter med mye trøtthet, slapphet, tom for energi, vondter her og der. Drekker også litt Pepsi max, men merker ingen forskjell om jeg holder oppe i perioder.

Er veldig spent på hva legen din kommer fram til, så lykke til

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 11:47   #14
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av mysil, her.

Mye av de symptomene du nevner haddde jeg også når jeg hadde mangel på folat, B-12 vitamin og D-vitamin. Jeg hadde i tillegg ustø gange, kunne se ut som jeg var skikkelig drita fordi jeg plutselig begynte å sjangle
Jeg har også fibromyalgi, og sliter med mye trøtthet, slapphet, tom for energi, vondter her og der. Drekker også litt Pepsi max, men merker ingen forskjell om jeg holder oppe i perioder.

Er veldig spent på hva legen din kommer fram til, så lykke til

Jeg HADDE mangel på folat og B12 før jeg startet på lavkarbo (fikk faktisk b-vit sprøyter! ), men verdiene normaliserte seg etter bare 3 mnd D-vitamin ligger jeg helt i bånn på - men har vært veldig bevisst på å sitte ute i solen de siste ukene sånn 10 min av gangen siden jeg blir litt uvel av å sitte for lenge.
For meg er det i første omgang magen pepsimaxen innvirker på - i tillegg til generell uvelhet - så jeg er så utrolig spent selv! Er mest spent på å se hva slags type lege jeg treffer... håper det er av den trivelige løsningsorienterte typen, ellers blir det rett til balderklinikken!

Et steg nærmere og få tilbake livet sitt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 12:23   #15
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Men en del av de symptomene du nevner har ikke jeg, mens jeg har andre du ikke har på lista, kjenner altså ikke helt igjen "min" ME her, men det kan jo være forskjellig fra person til person.

Ja - samme gjelder meg, men når det gjelder feks ME så er jo de offisielle (canada-kriteriene eller hva det nå heter) mulig-symptom-listene enormt lange, og de færreste har alle. Heldigvis!

Hva angår aspartam - jeg tror i alle fall ikke det er til skade å prøve å kutte ned / kutte ut. Jeg har vært brus-drikker heele livet, med hovedvekt på pepsi max, aldri kjent noen konkret reaksjon på det med feks magen. Men jeg tror jo ikke at det er bra på noen måte. For øyeblikket er jeg på vannvogna igjen - og det skal nok vedvare. Skal sies at jeg i de periodene jeg ikke inntar aspartam (har hatt flere 7-8mnd-perioder helt uten) så kjenner jeg null forskjell sykdomsmessig, bare, tja, mindre luft i magen.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 12:57   #16
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg HADDE mangel på folat og B12 før jeg startet på lavkarbo (fikk faktisk b-vit sprøyter! ), men verdiene normaliserte seg etter bare 3 mnd D-vitamin ligger jeg helt i bånn på - men har vært veldig bevisst på å sitte ute i solen de siste ukene sånn 10 min av gangen siden jeg blir litt uvel av å sitte for lenge.
For meg er det i første omgang magen pepsimaxen innvirker på - i tillegg til generell uvelhet - så jeg er så utrolig spent selv! Er mest spent på å se hva slags type lege jeg treffer... håper det er av den trivelige løsningsorienterte typen, ellers blir det rett til balderklinikken!

Et steg nærmere og få tilbake livet sitt

Jeg gikk også på b-vit sprøyter, så alt er bra nå to år etter heldigvis
Da får vi håpe det er en vettug lege du kommer til som kan finne ut av ting Hvert steg i riktig retning er en liten seier i seg sjøl

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 13:54   #17
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Jeg drakk mye lettbrus på 90-tallet, men ble livredd etter et tv-program jeg så om hvordan kunstig søtning påvirket nervesystem, vekt, osv så jeg har ikke rørt det siden. Jeg husker at Aspartam gikk for å være "værstingen" den gangen, men de andre var ikke så veldig mye bedre.
Etter at jeg slutta å drikke lettbrus forsvant mange plager slik som hodepine, tretthet, vektoppgang og leggkramper, men om det skyldtes kunstig søtning eller noe annet vet jeg jo ikke, men for meg var det nok. Har ingen planer om å drikke det igjen for å finne ut av det heller

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:18   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Oppdatering:
Var innom verdens hyggeligste lege for utredning på lokalsykehuset - og han bestilte CT av hodet, røntgen av lungene og ultralyd av hele magen + nye blodprøver jeg skal ta i morgen

Dette blir nok "utelatelse" metoden... symptomene er jo noe diffuse. Skal lage en mer oversiktlig liste til han til i morgen - vanskelig og huske alt i løpet av et sånt møte...

Når det gjelder aspartam og lettbrus skal jeg slutte - men jeg er litt avhengig... så jeg må bare ta avgjørelsen helt og holdent i løpet av et par dager... litt trøst også da sjø...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:26   #19
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Oppdatering:
Var innom verdens hyggeligste lege for utredning på lokalsykehuset - og han bestilte CT av hodet, røntgen av lungene og ultralyd av hele magen + nye blodprøver jeg skal ta i morgen

Dette blir nok "utelatelse" metoden... symptomene er jo noe diffuse. Skal lage en mer oversiktlig liste til han til i morgen - vanskelig og huske alt i løpet av et sånt møte...

Når det gjelder aspartam og lettbrus skal jeg slutte - men jeg er litt avhengig... så jeg må bare ta avgjørelsen helt og holdent i løpet av et par dager... litt trøst også da sjø...

Lykke til

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:32   #20
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Når det gjelder aspartam og lettbrus skal jeg slutte - men jeg er litt avhengig... så jeg må bare ta avgjørelsen helt og holdent i løpet av et par dager... litt trøst også da sjø...

Jeg drikker minst to liter iste hver dag, jeg... ved siden av 3-4 liter vann. Søter teen med bittelitt stevia, som jeg velger å anse som trygt. Blir godt og forfriskende! Liker godt vann, men med munntørrhet og sånn er det veldig godt med noe med merkbar smak også.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:38   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg drikker minst to liter iste hver dag, jeg... ved siden av 3-4 liter vann. Søter teen med bittelitt stevia, som jeg velger å anse som trygt. Blir godt og forfriskende! Liker godt vann, men med munntørrhet og sånn er det veldig godt med noe med merkbar smak også.

Der sier du det - det er for å få en annen smak i munnen... OG jeg må bestille stevia - hvor bestiller du fra? Jeg kan sikkert finne det på forumet men om du har det tilgjengelig...

Lager du isteen selv? Jeg ELSKER jo en del av urteteene jeg har forsøkt oppgjennom for magen - fennikel er faktisk en av favorittene
Flott at du sa dette nå - jeg har gått og tenkt hva jeg kan finne på og drikke av og til når vannet blir BORING!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:43   #22
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Lykke til!

Jeg har slutta med lettbrus nylig, men er ennå ikke helt avvent, så fristelsen er der ennå. Sliter også med å finne en god erstatning for de gangene jeg ønsker noe med litt mer smak en vann.
Prøver å begynne å like Farris, men er ikke helt fan ennå...

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:54   #23
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Der sier du det - det er for å få en annen smak i munnen... OG jeg må bestille stevia - hvor bestiller du fra? Jeg kan sikkert finne det på forumet men om du har det tilgjengelig...

Lager du isteen selv? Jeg ELSKER jo en del av urteteene jeg har forsøkt oppgjennom for magen - fennikel er faktisk en av favorittene
Flott at du sa dette nå - jeg har gått og tenkt hva jeg kan finne på og drikke av og til når vannet blir BORING!

Favoritt-steviaen er fra friendlyshop, den er ren og bra. Men egner seg best til sånt som (is)te, kan være vanskelig å lære seg å porsjonere... til en toliters-kanne med te bruker jeg feks en halv teskje av denne. (Men andre liker det søtere, forsåvidt) - Har også NuStevia fra iherb, den er iblandet litt sukrin og blir sånn sett litt mer anvendelig - men det er en smakssak. Begge er gode.

Og iste-metoden min har jeg lagt ut her. Mange urteteer blir veldig gode avkjølt - mine favoritter er yogi detox (er omdøpt til "pure" på de fleste helsekoster - helhetlig kryddersmak), blandinger av peppermynte/lakrisrot, og evt grønn te med mint/guarana.

Og, selvfølgelig, lykke til med hele utredningen! Det må være et enormt krafttak bare å pushe for å faktisk bli utredet - husk å puste mellom takene.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 16:29   #24
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Favoritt-steviaen er fra friendlyshop, den er ren og bra. Men egner seg best til sånt som (is)te, kan være vanskelig å lære seg å porsjonere... til en toliters-kanne med te bruker jeg feks en halv teskje av denne. (Men andre liker det søtere, forsåvidt) - Har også NuStevia fra iherb, den er iblandet litt sukrin og blir sånn sett litt mer anvendelig - men det er en smakssak. Begge er gode.

Og iste-metoden min har jeg lagt ut her. Mange urteteer blir veldig gode avkjølt - mine favoritter er yogi detox (er omdøpt til "pure" på de fleste helsekoster - helhetlig kryddersmak), blandinger av peppermynte/lakrisrot, og evt grønn te med mint/guarana.

Og, selvfølgelig, lykke til med hele utredningen! Det må være et enormt krafttak bare å pushe for å faktisk bli utredet - husk å puste mellom takene.

PUSTER! Og tar tak i tipsene dine med en gang!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:36   #25
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Aspartam og fibromyalgi/ME/MS osv

Ønsker deg masse lykke til med utredning, Nerthus. Håper de finner ut av årsaken til plagene og at du får den hjelpen du trenger

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fibromyalgi Lyktestolpe Spørsmål og svar 32 15-03-11 23:11
Fibromyalgi og ME plastbox Fysisk og mental helse 10 22-10-10 23:26
Fibromyalgi - gladnyhet Bergen27 Fysisk og mental helse 16 03-06-08 20:59
Fibromyalgi? KrissiFontaine Fysisk og mental helse 13 13-11-07 21:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no