Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-01-12, 22:49   #1
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av
Post

Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

FEDONS RÅD FOR BALANSERT LAVKARBO OG EN SUNNERE LIVSSTIL

(http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10042557)

*Sov nok (7-8 timer) og stress mindre. Benytt deg av metoder for å mestre stress bedre (f.eks. yoga eller meditasjon).

*Inkluder moderat fysisk aktivitet i hverdagen. Mest effektivt er rask gange i mer enn 20-30 minutter daglig, helst tidlig på dagen eller like etter at du har stått opp.

*Drikk masse vann - minst åtte glass daglig.

*Ingen måltider eller mellommåltider bør være uten protein. Velger du for eksempel et eple som mellommåltid, bør du samtidig spise litt yoghurt, kesam, Skyr,cottage cheese, mandler eller andre nøtter.

*Unngå mat med høy glykemisk belastning (fint mel, poteter, ris, pasta, sukker, brus, juice og saft). Sats på mer grønnsaker, belgfrukter og opp til to porsjoner frukt (ca. 200g).

*Du kan spise en liten mengde ikke-klebrig ris, fullkornpasta, kokt potet eller fullkornbrød eller kornblanding til ett måltid. Mengden må være mindre enn mengden fisk, kylling eller kjøtt.

*Eddik og sitron senker blodsukkerstigningen av blandede måltider. Bruk det i salater, dressinger, sauser og på grillmat.

*Hvitløk, chili, sennep, pepper, pepperrot øker stoffskiftet og fettforbrenningen.

*Unngå mye salt. Bruk natriumredusert salt eller sitron, sennep og mer krydder.

*Spis mindre brød. Velg lavkarbobrød eller fullkornbrød /tysk pumpernickel/dansk rugbrød. Skjær tynne skiver, og spis litt til maksimalt ett måltid.Spiser du brød til lunsj, bør det være sammen med masse proteinrik mat (tunfisk, makrell, laks, sardiner, kylling, kalkun, cottage cheese) - litt brød til proteinet, ikke omvendt. I tillegg bør du spise grønnsaker.

*Spis feit fisk (sardiner, tunfisk, makrell, laks, ørret, sild) til middag minst to-tre ganger i uka og oftest mulig som pålegg. Unngå fiskeboller, fiskekaker og fiskepateer, som inneholder en del stivelse eller bearbeidet fett, likeledes hermetisk fisk med sukkerholdig tomatsaus.

*Velg olivenolje, rapsolje, kokosolje, avokado, mandler, nøtter og frø som dine viktigste fettkilder. Smør er også bra, men ikke som hovedkilde for fett.

*Det er fort gjort å gå opp i vekt selv på lavkarbo-kosthold, hvis du overdriver med feite meieriprodukter som ost.

*Spis lite usunn lavkarbomat som pølser og bacon.

*Koking, dampkoking og steking i ovnen er alltid bedre enn steking i panne.

*Unngå kaker med sukker og mel. Velg i stedet desserter basert på frukt, melk eller fløte, yoghurt, kesam eller cottage cheese og lavkarbo søtstoff - eventuelt egg og/eller gelatin (for eksempel karamellpudding, fromasj, ostekake med nøttebunn). Finmalte mandler eller andre nøtter er fin og næringsrik erstatning for mel.

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 22:53   #2
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Ser fornuftig ut den der for de mennesker som har effekt av en slik tilnærming. Jeg tror faktisk jeg er noe mer Lindberg dreid når jeg ser det presentert slik. Men jeg spiser nok meir fett enn hva Lindberg sier jeg bør gjøre.

  Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:00   #3
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Jeg har ikke satt meg inn i Lindberg... Hve er forskjellen da?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:03   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Fantastisk kosthold for oss som tåler det.. Bare liiiiitt mer fett, ja.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 23:36   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg har ikke satt meg inn i Lindberg... Hve er forskjellen da?

Fedon er veldig opptatt av hvordan maten påvirker blodsukkeret. Rask blodsukkerstigning trekker masse insulin.
Han snakker ofte om GI heller enn mengde karbo.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 01:28   #6
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Fedon er veldig opptatt av hvordan maten påvirker blodsukkeret. Rask blodsukkerstigning trekker masse insulin.
Han snakker ofte om GI heller enn mengde karbo.

ok, tusen takk for info!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 01:57   #7
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Fedon Lindberg har det beste lavkarbo kostholdet syns jeg.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 02:48   #8
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Fedon Lindberg har det beste lavkarbo kostholdet syns jeg.

Du om det

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 04:37   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Om man spiser veldig variert og ikke har lett for å legge på seg er det ganske fint opplegg. De som har lett for å legge på seg vil se ut som han gjør Litt dvask. Jeg spiste fedon-aktig lenge, men ble ikke skikkelig tynn av det. Men jeg spiste for mange epler og pærer fremfor annen mat. Da jeg slutta med korn oppdaget jeg at magen ikke var som en sentrifuge mer. Etter det har jeg selvsagt ikke ønsket korn annet enn smaksmessig. Da jeg kuttet ut frukt og proteinbarer også, og spiste ordentlig mat (lavkarbo) til alle måltider ble jeg endelig skikkelig tynn.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 09:29   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Det er ikke Fedon sin skyld at folk ikke følger retningslinjene.

Jeg har veeeeeldig lett for å legge på meg, men har da gått ned 20 kg på Fedonkost. Anser ikke meg selv som dvask.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 11:22   #11
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Fedon Lindberg har det beste lavkarbo kostholdet syns jeg.

Må si meg helt enig etter å ha prøvd både Atkins og ketolyse.
Fedon kan jeg faktisk leve på og føle at jeg lever sundt og riktig

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 18:57   #12
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Du om det

Det var da en veldig ufin tilnæming til ett personlig synspunkt.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 19:07   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det var da en veldig ufin tilnæming til ett personlig synspunkt.


Den var da ikke ufin. Ser du ikke smilefjeset eller...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 19:38   #14
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Fedon Lindberg har det beste lavkarbo kostholdet syns jeg.

Enig med deg, dette er jo noe man kan leve på resten av livet, uten å lage hokuspokus bare fordi det er jul, påske, sommer osv osv...

  Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 20:20   #15
Søya
Nytt Medlem
 
Søya sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Kristiansand
Alder: 40
Innlegg: 8
Søya er på en erverdig vei

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Jeg levde etter Fedons prinsipper i 1,5 år og gikk ned over 20 kg. Så jeg har mye fint å si om hans tilnærming til kosthold. Men jeg er usikker på om det kan kalles for "lavkarbo". Slik jeg forstår ham, så kan du egentlig spise så mye karbo du vil så lenge det totale måltidet har en lav glykemisk belastning (GB) og så lenge du tilføyer proteiner i måltidet. Jeg antar at det er mer riktig å kalle dette for "karboreduksjon" snarere enn "lavkarbo".

Søya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Frafallen Fedon-entusiast. Dagens underholdning: Lutz, Hexeberg og Dahlqvist. Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 23:16   #16
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 46
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Fedons råd for balansert lavkarbo og en sunnere livsstil

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er ikke Fedon sin skyld at folk ikke følger retningslinjene.

Jeg har veeeeeldig lett for å legge på meg, men har da gått ned 20 kg på Fedonkost. Anser ikke meg selv som dvask.

Noen ganger skulle man hatt en sånn facebook "liker" knapp!

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo - sunn livsstil? Qvanti Lavkarbo generelt 1 14-08-10 12:58
Dette med lavkarbo som livsstil ... Hannehk Ketolysekuren 6 18-07-08 16:53
4everliving med sunnere livsstil 4everliving Åpne dagbøker 36 22-04-05 15:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no