Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Får bakrus av fettrik mat ...

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-10, 19:32   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk
Angry

Får bakrus av fettrik mat ...

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=556974

Denne synes jeg var litt interessant... det står at man får bakrus av fettrik mat. I artikkelen er det spesielt nevnt pommes frites og pizza. Sist jeg sjekket (istad her) så var det DOBBELT så mye karbohydrater i pizza og pommes frites som det er fett...

Sitat:


- En langhelg med pølser, pommes frites og pizza er kanskje godt for smaksløkene, men de kan sende både musklene og hjernen ut på tur, sa Doktor Gerald Weissmann i en pressemelding.

Blir litt oppgitt jeg!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 21:09   #2
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Får bakrus av fettrik mat...

Haha, ja forskere er noen artige dyr. De finner akkurat de resultatene som passer med deres oppfatninger før forskningen starter. Og med et slikt utgangspunkt er det ikke måte på hva du kan gjøre helseskadelig -eller gunstig.

Ta to grupper, en gruppe (alder 15-20) som lever sunt, trener og er ved generellt god helse. Den andre gruppen kan du la bestå av folk som er 50-60 år, har 50kg overvekt, aldri trener, spiser graps og gir totalt f....
Hvilken av disse gruppene har størst fare for å få hjerteinfarkt?
Svaret er ganske åpenbart og en trenger vel ikke særlig høy IQ for å forstå at gruppe 2 ligger dårligtst ann.
Tenk deg så at du gir gruppe 2 pærer. En pære daglig. Alt annet uforandret vil en pære om dagen hjelpe gruppe 2 svært lite. Konklusjonen blir da at pærer fører til hjerteinfarkt. Så kan pærer byttes ut med gulrøtter, hamburgere, erter, appelsiner. Ja, på denne måten kan du få absolutt alt til å bli farlig. På den annen side kan du gi gruppe 1 ris, poteter, og pasta. Gruppe 2 vil mest sannsynligvis fremdeles ha høyere antall infarkt. Hva blir konklusjonen? Joda, ris og pasta forebygger hjerte og karsykdommer

Ta ALLE forskningsresultater med en fjorten femten klyper salt

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 23-06-10, 21:56   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Får bakrus av fettrik mat...

Du har helt rett - men når det står i avisa - vil det være svært mange som tror på dette... DET er vel det største problemet dessverre

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 16:03   #4
higgi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 19
higgi er på en erverdig vei

Sv: Får bakrus av fettrik mat...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du har helt rett - men når det står i avisa - vil det være svært mange som tror på dette... DET er vel det største problemet dessverre

ja slik er det dessverre.

Jeg er for så vidt enig; jeg blir også dårlig av en stor posjon burger og chips.
Men jeg blir ikke dårlig av en diger ost med en diger smørklatt på.
Det er så synd at de ikke skiller dette med naturlig fett, og krysningen sukker/transfett.

ja til naturlig mat, sier jeg bare når noe uttrykker sin bekymring over at jeg ikke spiser muffins, brød og torosaus.

Sitat vg

Sitat:

Forskerne mener at et kosthold med mye fett kan gjør det vanskeligere å få trent, og at det går utover korttidshukommelsen.

hm... jeg har mer energi med lavkarbo. Så jeg får beveget meg mye mer.
Ikke noe i veien med korttidshukommelsen heller. Tverdt om. Hjernen min fungerer mye bedre med fett enn uten (tro meg jeg har virkelig prøvd å leve helt uten fett, og da hadde jeg ikke "hode" i det hele tatt!)

Sitat vg

Sitat:

Mye forskning gjøres ved hjelp av rotter og mus, fordi de på mange vis ligner på mennesker. Det må imidlertid gjøres forskning på mennesker før man kan konkludere med at effekten er den samme hos mennesker.

Jepp, jeg er nemlig hverken rotte eller mus...

__________________
When was the last time...
-you did something for the first time?
higgi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 16:05   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Får bakrus av fettrik mat ...

Det er vel som vanlig snakk om fett når man også spiser karbohydrater og da stemmer det jo forsåvidt

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dum og lat av fettrik mat (VG nett i dag) LenaBeatrice Fysisk og mental helse 3 16-08-09 19:50
uren hud med fettrik kost Siljevanilje Fysisk og mental helse 6 09-02-06 13:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no