Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-11, 11:29   #1
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Hei leste at forskere på mus har funnet at lavt karbohydrat gir mindre seretonin i hjernen, ved at tryptofan -forstadiet til seretonin, er avhengig av karbohydrater for å få med tryptofan i blodet inn i hjernen.
Noen som kjenner til dette?

En søren meg så mye???

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 11:33   #2
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien
Smile

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

http://www.accessmylibrary.com/coms2...6-34371351_ITM

http://www.webmd.com/food-recipes/fe...cts-your-moods


her er linkene

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 11:45   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Viktige ord "after just two weeks". Som alle de derre studiene som gjøres på dette så måler de det ikke over lenger tid. Vi vet jo at de første ukene er harde før fettforbrenningen kommer godt i gang. Så får man kjempe-energi!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:14   #4
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Ja, det håper jeg stemmer, siden det aldri helt funka for meg sist. Men det akn hende siden jeg var en del ganger ute av ketosen, men i en 3 mnd var jeg helt i ketose og fikk aldri helt det derre super kick opplevelsen, med mindre søvbehov etc.....
Nå går jeg på 3 uken og er sååååååååååååååå trøtt, kan nesten sove hele dagen, men når jeg først er i gang, og de tkan ta mange timer på morgenen, kan jeg holde leeenge.
Opplever dere dette?

Viktig å høre andres erfaringer

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:15   #5
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Og du spiser tilskudd, nok mat, grønnsaker og nok fett? Du kutter ikke på noe vis annet enn karbo?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:16   #6
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Jeg har et spørsmål til og det er at jeg sliter med den akilles betennelse , det gjør at jeg nesten ikke kan gå , noen som har erfart at det går fortere over med LCHF kost?

Dette er noe av det kjedeligste jeg har hatt !!!

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:50   #7
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Slutter meg til Megvel i spørsmålene her. Ketolysevitaminene er viktige!!!OG nok grønnsaker. Jeg fikset aldri helt Ketolyse på det viset at jeg følte meg ullete i hodet og var slapp, men det viste seg at det var kun mere grønnsaker som behøvdes for å få opp energien min. Tviler personlig sterkt på at det er depresjonsfremkallende med lavkarbo, vi er forskjellige alle sammen, så kanskje for noen, men betviler sterkt det er "vanlig", mine vinterdepresjoner har vært mye bedre etter lavkarbostart oktober 09.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:01   #8
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Og du spiser tilskudd, nok mat, grønnsaker og nok fett? Du kutter ikke på noe vis annet enn karbo?

Nei jeg spiser tilskudd, fett, protein og lite karber, er i ketose.

Skjønner det ikke, men en jeg kjenner er helt lik!
trøtt, men mest om morgenen..... og utover dagen til lunch, så blir det bedre og det kan jo tyde på at hjernen ikke får nok energi før fettforbrenningen settes godt igang utpå dagen.

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:07   #9
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Da høres det ut som, som vi sier, at dere må få i dere godt med grønt så dette med fett-fabrikken faktisk funker! Poenget er jo at forbrenningen aldri stopper, for man brenner eget kroppsfett... JEg har aldri vært så våken og grei om morgenen som på lchf...

Kan jeg får se en dagsmeny? Med vann, tilskudd etc?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:09   #10
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Jeg har nå også les studien der de mener karbo er viktig for å ikke utvikle evt. depresjon og jeg synes IKKE den entydig kan si at fettrikt og lavkarbo gir depresjon. De henviser til D,B + B12, og omega3 vitaminer, altså fisk, folat i mørke grønne grønnsaker bl. a

Når det gjelder meg og trøtthet:

jeg tar D-vit( 20-30 mcg) , multivit x2, C-vit. , spirulina, Chlorella, MG ( 400 mg x ) omega 3 tbl. ,
Spiser grønt, men kanskje jeg skal lage mer av det, har nok holdt litt igjen på det, men har spist mest grønne grønnsaker( kål, løk, broccoli, squash, rosenkål,
spinat-

Men nå ble je ginspirert til å lage grønne smoothier: brokkoli, spinat, lime etc..... skal finne på noe, bare for å prøve

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:18   #11
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Obs så meldingen nå Megvel:
her kommer den:
frokost kommer av og til etter 1000-1500 m svømming og 15 min løping i vann, da spiser jeg ikke, siden jeg starter 06.30
Da drikker et glass vann først
Så frokost: egg 2 stk + 5 skiver bacon stekt i meierismør og gjerne en klatt opp etterpå oppå alt sammen. Og 5 dl vann, drikker også 5 dl etter svømming og 5 dl vann til alle vitaminene. Og kaffe 1-2 kopper, og av og til også et glass funlight , drikker 1-4 glass pr. dag( vet jeg bør slutte)
Lunch , om jeg er sulte , men ofte ikke før middag: men lunch kan være :
2 brix fra Hexeberg ca. 1, 7 gram karbo pr. stykk hjemmelagd, med tykke skiver smør og ost med grønnpaprika, evt. kjøttpålegg, avokado , vann flere ganger mot middag
Middag : grønne grønnsaker, vann-drikke, hjememlagd mat, fisk, kjøtt, fløtesauser evt. med egg, div. varianter av LCHF
Kvelds : smoothie: fløte, vann jordbær 200 g og evt. fun light saft mmmmm , vann, ta
evt. osteskiver, kjøttpålegg, noen nøtter.....
Men blir fort trøtt , så jeg legger meg tidlig

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:35   #12
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Opprinnelig lagt inn av sols, her.

Jeg har et spørsmål til og det er at jeg sliter med den akilles betennelse , det gjør at jeg nesten ikke kan gå , noen som har erfart at det går fortere over med LCHF kost?

Dette er noe av det kjedeligste jeg har hatt !!!

Min fulle sympati - jeg har en akillesbetennelse som aldri gikk over, nå står jeg på venteliste for fotkirurgi. For min kropp har ikke LCHF-kost noen effekt den ene eller andre veien når det gjelder sånne ting, men "hverdagsvondtene" har jeg fått mindre av. Andre opplever dog at mye sykdomsproblematikk forsvinner, så du kan jo krysse fingrene for å være blant dem.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:51   #13
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Huff da, fotkirurgi?? usj....
har fått en kul også nederst på festet til akillesen...???

har du prøvd, cortisonspøryter også?

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:55   #14
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Under de forutsetningene som de undersøkelsene gir, så tror jeg nok at lavkarbo kan utløse en depresjon. Dersom man kutter karbohydrater tvert, så vil det ha stor betydning for hjernen og man blir veldig utsatt. Skulle gjerne likt å se en studie som brukte mer tid enn to uker.

Min erfaring er at alle store endringer kan utløse depresjoner. Og ingen endringer er større enn å kutte sjokoladen tvert.

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:56   #15
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Ta det meget lugnt med den foten din! HVA SIER LEGEN!?! Har h*n sett kulen? Har du lov til å trene/gå med dette her, burde du være på krykker?

Jeg har en kompis som fikk en slik betennelse og da legen ba ham vise bevegelsene som gjorde vondt så røyk senen der og da på legekontoret, men et forferdelig smell. Au. TRE MÅNEDER før han fikk begynne å gå på den igjen!!! Skjer det andre gang kan man påregne seks måneder før belastning.

Det er mye bedre å hele en akilles som henger sammen!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 19:13   #16
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Ta det meget lugnt med den foten din! HVA SIER LEGEN!?! Har h*n sett kulen? Har du lov til å trene/gå med dette her, burde du være på krykker?

Jeg har en kompis som fikk en slik betennelse og da legen ba ham vise bevegelsene som gjorde vondt så røyk senen der og da på legekontoret, men et forferdelig smell. Au. TRE MÅNEDER før han fikk begynne å gå på den igjen!!! Skjer det andre gang kan man påregne seks måneder før belastning.

Det er mye bedre å hele en akilles som henger sammen!

Det hørtes ikke bra ut, men jeg har ikke vært til lege. Jeg har brukt betennelsesdempende og trent isometrisk trening( best resultater iflg. Olympiatoppen og idrettsfysioterapeuter), slutte å gå, siden det er det som er værst for meg. Jeg har snakket med fysioterapeut på yogaskolen jeg går på og han sa at senen ikke nødvendigvis må være skjør fordi om det er betennelse. Jeg tenkte også på om senen kan ryke, og DET håper jeg inderlig ikke.
Huff blir helt kvalm av å tenke på det. Jeg går jo på yogautdanning og har absolutt ikke tid til dette surret her. Men takk for omtanken
Jeg

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 19:22   #17
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Opprinnelig lagt inn av sols, her.

Det hørtes ikke bra ut, men jeg har ikke vært til lege. Jeg har brukt betennelsesdempende og trent isometrisk trening( best resultater iflg. Olympiatoppen og idrettsfysioterapeuter), slutte å gå, siden det er det som er værst for meg.

Humm, jeg synes du burde få lege til å kikke på det, jeg. Sånn i tilfelle-tilfelle!

Jeg fikk ikke kortisonsprøyter (men en kortison-pillekur, som ikke løste noe) siden akillessenebetennelsen ikke var det eneste som gikk galt i beinet mitt, og legen min kan ikke annet enn å klø seg i hodet etter både røntgen og MR og betennelses-behandling som ikke virker. Så, jeg må vente til en ortoped har tid til å se på det hele... og det blir ikke før i August (over et år etter at beinet ble ubrukelig, heh). Så altså, for sikkerhets skyld så ville jeg helt klart dratt til lege med beinet ditt!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 21:59   #18
sols
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 53
sols er ny på veien

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Fy så ille da!! Ja, kanskje jeg gjør det da. Takk for svar

sols er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 13:25   #19
GretheH
Medlem
 
GretheH sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Namsskogan
Alder: 47
Innlegg: 193
GretheH er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Jeg lider av kronisk depresjon og går på medisiner for det.
Men etter å ha gått på denne kuren og vært uten sukker og sjokolade i over ei uke, føler jeg meg bedre enn på lenge!
Borte er mye av angsten, de verste svingningene og jeg har mere energi. Ja, jeg er trøtt "hele tiden" og energinivået mitt er som en 70-åring, men slik har det vært de siste 10 årene lell. Jeg våkner en time tidligere enn før om morgenen også.

Så jeg tror at for de som allerede er deprimert er en LCHF-diett positivt.
For de som ikke er deprimert så tror jeg de må være klar over at de kan få en sorgreaksjon når gamle venner, som sjokolade og sukker, blir satt bort. At trøstespising av sukkerholdige matvarer ikke blir en del av hverdagen, kan også gjøre at en synes litt synd på seg selv. Og når en attpåtil blir tom for energi og trøtt...ja da kan de føles riktig ille. MEN det er forbigående.
En må ta det som det kommer og arbeide seg igjennom det. Tenke på alt det positive som kommer av kostomleggingen og støtt hverandre.

Lykke til til alle de som søkte opp denne tråden!

__________________
Hilsen Grethe
Min journal
GretheH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo, moderat fett Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 21:27   #20
you`re beautiful!
Medlem
 
you`re beautiful! sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 38
Innlegg: 56
you`re beautiful! er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Jeg nekter å bli deprimert, har nettopp blitt tatt av antideppen og jeg skal søren ikke tilbake. Bite tenna sammen, tenke på fluffy enhjørninger og stå på, heia meg

__________________
you`re beautiful! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Ketolyse-åpen for forslag og tips:) Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 21:38   #21
ruslepølsa
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 97
ruslepølsa er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo kan utløse en depresjon?

Har holdt på med dette i ca 1 månde og 1 uke nå.
Og jeg må innrømmet at jeg har har hatt litt små depresive, angst om fremtiden i den kroppen jeg "var låst" i. Men nå føler jeg meg bedre en jeg har gjordt på sikkert 5 år.

Plukket vekk 10kg.. Alt har blitt mye letter. Orker å leke mye mere med barna.(og kona)

Har også startet med "hard" trening i svømmebasenget 5 dager i uken og har allikevel masse energi når jeg kommer hjem. Sover sykt mye bedre og helt sluttet å svette om natta.
Blodsukkeret mitt ( den egentlige grunnen til at jeg startet med lavkarbo) ligger nå stabilt på 5,5 og livet ser mye lysere ut.

Første uken vær ganske ille så jeg kan forstå om noen spør noen etter 2 uker om de har blitt små drepresive så sier det nok ja.. Derimot etter en månde tror jeg nok det blir et annet svar :-)

Mvh
Ruslepølsa.

ruslepølsa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins learner Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Barnefødsler kan utløse fedme Kitt Nyheter / media 13 27-10-10 20:07
Lavkarbo og depresjon? cathrine Fysisk og mental helse 42 23-02-09 08:37
Depresjon av ketolyse/lavkarbo? Anyone? tonemor Ketolysekuren 42 09-02-09 23:08
Johannesurt mot depresjon mofe Nyheter / media 12 24-03-05 12:46
Om depresjon - Nå kr 69,- i bokklubbene Marianne Bøker om ernæring og helse 0 10-01-05 08:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no