Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Irritabel tarm?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-09-11, 21:22   #1
Marika
Medlem
 
Marika sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Marika er ny på veien

Irritabel tarm?

Hei godtfolk
Er det noen som har erfaring med irritabel tarm? Og som kanskje har noen gode råd å dele? Vet at lavkarbo i seg selv er et godt botemiddel i og med at man da skipper brød, pasta, og andre karber som irriterer tarmen.
Jeg sliter voldsomt med å finne ut hva som utløser de verste anfallene, og idet jeg tror jeg har funnet løsningen er det på'n igjen; oppblåst og vond mage mm. Det jeg er ganske sikker på nå er at jeg ikke kan spise noen form for brøderstatninger - antakelig pga høyt fiberinnhold - og at jeg må være forsiktig med endel grønnsaker. Og det er ganske fortvilende! Det som ser ut til å funke best er mest mulig ren mat: Kjøtt, fisk, egg, litt salatgrønnsaker og ost. Men er dog litt usikker på salatgrønnsakene og osten. Spiser litt CC med bringebær (og litt skummet kulturmelk innimellom), men er også utrygg på om det er greit. Magen er bedre på et slikt kosthold, men det er ikke 100% bra. Føler jeg har et veldig begrenset område av mat jeg kan spise, og mat generelt blir fort et for stort "issue" - blir vanskelig når mat blir "fiende".

Noen som har erfaringer med irritabel tarm og hvilke matvarer man bør styre unna, og hvilke som går bra? ALLE tips mottas med STOR takk, da dette er veldig problematisk for meg.

Forøvrig; dette er et fantastisk forum, og jeg benytter anledningen til en stor takk til alle som er engasjert, dedikert, og som DELER sine erfaringer og sin kunnskap

Marika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 21:58   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm?

Du har holdt på en stund med lavkarbo antar jeg utifra når du ble medlem, så du har spist lavkarbo såpass lenge at du vet at lavkarbo generelt ikke gjør jobben for tarmen din?

Er du diagnostert med irritabel tarm?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:30   #3
Marika
Medlem
 
Marika sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Marika er ny på veien

Sv: Irritabel tarm?

Har forstått at generell lavkarbo i seg selv ikke er godt nok virkemiddel mot irritabel tarm, ja. Dessverre.

Jeg har ikke tatt en haug med prøver, men både fastlegen og ernæringsfysiologen jeg går til sier at det er klare symptomer på irritabel tarm. Selv er jeg ikke i tvil. Nylig har UiB utgitt ny forskningsdokumentasjon som beskriver at pasienter med irritabel tarm ikke nødvendigvis har "psykiske problemer", men at det er maten som er synderen. Især visse karbohydrater; som i fullkorn, bønner, linser, enkelte grønnsaker mv.

Flott å få vite! Tidligere har det vært min spiseforstyrrelse som har blitt utpekt som "synder" i forbindelse med mageproblememe. Jeg vil heller snu det på hodet og si at det er utryggheten i forbindelse med hvilke matvarer jeg tåler / ikke tåler som bibeholder spiseforstyrrelsen i meg. Jeg er motivert til å bli frisk, men er avhengig av å ha "kroppen med på laget". Smerter i mage og oppblåsthet som gjør at jeg føler meg høygravid er ikke med på å motivere meg til å spise mer / nok

Marika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 10:26   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm?

Opprinnelig lagt inn av Marika, her.

Har forstått at generell lavkarbo i seg selv ikke er godt nok virkemiddel mot irritabel tarm, ja. Dessverre.

Jeg har ikke tatt en haug med prøver, men både fastlegen og ernæringsfysiologen jeg går til sier at det er klare symptomer på irritabel tarm. Selv er jeg ikke i tvil. Nylig har UiB utgitt ny forskningsdokumentasjon som beskriver at pasienter med irritabel tarm ikke nødvendigvis har "psykiske problemer", men at det er maten som er synderen. Især visse karbohydrater; som i fullkorn, bønner, linser, enkelte grønnsaker mv.

Flott å få vite! Tidligere har det vært min spiseforstyrrelse som har blitt utpekt som "synder" i forbindelse med mageproblememe. Jeg vil heller snu det på hodet og si at det er utryggheten i forbindelse med hvilke matvarer jeg tåler / ikke tåler som bibeholder spiseforstyrrelsen i meg. Jeg er motivert til å bli frisk, men er avhengig av å ha "kroppen med på laget". Smerter i mage og oppblåsthet som gjør at jeg føler meg høygravid er ikke med på å motivere meg til å spise mer / nok

Jeg har chrons - som er en mer diagnostert versjon av irritabel tarm om man kan si det slik - og jeg ble kvitt 90% av symptomene i løpet av de første 4 ukene på generell lavkarbo. I den perioden brukte jeg svært lite kunstig søtningsstoff, spiste ikke noe variasjon av lavkarbobrød/-knekkebrød og kanskje viktigst etter min mening - jeg drakk ikke noe som helst lettbrus...
Ta med at jeg var svært syk før jeg endret kosthold med daglige smerter og minst 12-15 tømminger hver eneste dag - de mest akutte etter ethvert måltid.

Jeg opplevde at de såkalte spesialistene i mitt tilfelle var mer interessert i å få meg over på remicade, som er cellegift, heller enn og finne ut om kostholdet kunne gjøre noen forskjell.
Etter at jeg fikk slik effekt, kom jeg over en bok - "Bedre uten brød" av Lutz/Allen, og der står det faktisk at disse har ved lavkarbokosthold fjernet mesteparten av symptomene ved chrons i de aller fleste av pasientene som var med på forsøket...
Ulcerøs colitt - som ligger lengre ned i tarmen enn chrons - er vanskeligere og behandle med kosthold, men som jeg forsto det kan det ta et til et par år før personer med UC vil ha veldig god effekt av et lavkarbokosthold.

LMFNorge - Landsforeningen mot fordøyelsessykdommer jobber nå med og få i gang et forskningsprosjekt på tarmsykdommer og lavkarbo i samarbeid med spisdegslank som leverer ferdigmat i lavkarboånden

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 14:19   #5
Marika
Medlem
 
Marika sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Marika er ny på veien

Sv: Irritabel tarm?

Tusen takk for svar, Nerthus

Jeg ser at jeg ikke er i nærheten av å være så plaget som du har vært. Likevel er det ille nok, og gir meg dårligere livskvalitet. Jeg har, som du, kuttet helt ut lettbrus - inkl Bris, Farris og andre kullsyreholdige drikker. Jeg har "slått opp" med alt av kunstig søtning. Tidligere var jeg avhengig, men kjente jo at jeg gjorde meg selv vondt ved å innta det.

Det jeg synes er trist er at jeg mistenker blomkål og brokkoli som problemmakere. Det er favirittgrønnsakene Dessuten fiberhusk, pofiber, kokosmel, mv... noe som gjør det vanskelig å spise "bakevarer".

Vel, vel... det er vel bare å prøve seg frem, og kanskje akseptere at noe plager må man tåle

Marika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 14:27   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Irritabel tarm?

Før jeg begynte på ketolyse hadde jeg bestandig svært løs avføring og mye gass i tarmen. Det jeg spiste da som jeg ikke spiser nå er nutrilettbar, epler og pærer. Nå på ketolyse har jeg hard avføring. Jeg forsøkte å spise en pære etter et år uten og fikk ekstremt mageknip av det, så det tør jeg ikke igjen. Jeg skal forsøke med eple, men siden jeg har spist usedvanlig mange epler i mitt liv kan jeg ha oppbygd en intoleranse for det som gjør at jeg får usunn fordøyelse. Er det noe du selv har spist for mye av? Mamma ble intolerant for melkeprodukter etter et halv år med 5 dl yoghurt daglig. Og så mye brød mange spiser er det ikke rart man reagerer på det heller. Jeg ble selv mindre urolig i magen da jeg kuttet ut korn, men den løse avføringen forsvant ikke før jeg sluttet med frukt (og nutrilettbar). Både meget sukker fra frukt og sukker fra nutrilettbaren kan ha vært årsaken, tenker jeg. Tenk, et slankeprodukt med vanlig sukker i! Det er tullball det. Nei takke meg til ost

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 14:27   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm?

Opprinnelig lagt inn av Marika, her.

Tusen takk for svar, Nerthus

Jeg ser at jeg ikke er i nærheten av å være så plaget som du har vært. Likevel er det ille nok, og gir meg dårligere livskvalitet. Jeg har, som du, kuttet helt ut lettbrus - inkl Bris, Farris og andre kullsyreholdige drikker. Jeg har "slått opp" med alt av kunstig søtning. Tidligere var jeg avhengig, men kjente jo at jeg gjorde meg selv vondt ved å innta det.

Det jeg synes er trist er at jeg mistenker blomkål og brokkoli som problemmakere. Det er favirittgrønnsakene Dessuten fiberhusk, pofiber, kokosmel, mv... noe som gjør det vanskelig å spise "bakevarer".

Vel, vel... det er vel bare å prøve seg frem, og kanskje akseptere at noe plager må man tåle

Har dere sett noe på SCD-dietten? Jeg kjenner den ikke ut over at den er anbefalt for å snu en dårlig tarmutvikling. Den starter med et veldig begrenset utvalg karbohydrater og jobber seg sakte opp, tror jeg ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 14:29   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Irritabel tarm?

Både biopater og kinesiologer kan finne ut hvilken matvare du reagerer negativt på. Du tar med deg deg matvarene du mistenker og så måler de kroppens reaksjon på de. Det er en effektiv måte om man vil betale for å vite det raskt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 16:51   #9
Marika
Medlem
 
Marika sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Marika er ny på veien

Sv: Irritabel tarm?

Takk for tips og tilbakemeldinger

Hvis det er noe jeg har spist mye av er det nok Cottage cheese med frosne bringebær. Tidligere spiste jeg dette gjerne til et par måltider pr dag; nå har jeg begrenset det til å spise litt om kvelden (ca 125 gr CC og 125 gr bringebær). Har lurt på om dette kanskje kan være noe som irriterer magen Det er jo et melkeprodukt, og jeg har forstått det slik at mange reagerer på det. Men dette er noe jeg har sååå lyst til å spise, så kvier meg for å ta det bort. Innimellom har jeg også en dæsj skummet kulturmelk i CC/bær-blandingen. Prøver dog å holde meg unna, da jeg gjerne blir trigget og hiver innpå en halv liter ekstra av den melka etter at jeg er ferdig med å spise. Ja - vet det er sært

Spiste Nutrilett-barer, Allevo-barer o.l. istedet for mat for en tid tilbake, men oppdaget at de i alle fall var drepen for magen. Samme med Atkins-barene. Har ikke rørt de på mange mnd nå. Spiser heller ikke noe frukt.

Tror fiberrike grønnsaker, brøderstatninger og muligens melkeprodukter kan være utslagsgivende, men ville høre litt med dere om andre erfaringer, for jeg har ikke lyst til å plukke bort mer mat enn nødvendig. Samtidig som jeg innser at dette sikkert er ganske individuelt, slik at alle må forsøke seg frem til hva som funker for seg.... eller betale i dyre dommer for et svar

Marika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 20:53   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Irritabel tarm?

Om du har så vanskelig for å ikke spise cc md bringebær kan det tyde på intoleranse av det. Jeg var også hekta på epler. Jeg var ihvertfall overbevist om det helt til jeg bare sluttet med det. Tvinger du deg selv til å spise noe annet godt istedet så får du vite. Hva med litt hasselnøtter, kyllingpålegg og dipgrønnsaker med avokado og sennep som dip eller noe?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 11:57   #11
Marika
Medlem
 
Marika sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
Marika er ny på veien

Sv: Irritabel tarm?

Dette mener jeg at jeg også har hørt; at de matvarene man fyser spesielt på kan være de samme man har en intoleranse overfor. Skal ikke spise cc med bringebær i helga, har det ikke engang i huset (tryggest), og så er det bare å vente å se.

Takk for svar, forresten

Marika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 07:55   #12
Shamu
Medlem
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 49
Innlegg: 159
Shamu er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm?

Hvordan gikk det?

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse... Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:27   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Irritabel tarm?

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdo...gen-26206.html - der står det: Blant de mest provoserende matslagene er bønner, erter, løk, hodekål, kålrabbi, brokkoli, rosenkål, blomkål, artisjokker, asparges, pærer, epler, fersken, sukkerfrie gotterier og tyggegummi, helkornbrød, frokostblandinger, melk, krem, is, ost, øl, brus og andre kullsyreholdige drikker.

Men også stekt mat, melkeprodukter og fet mat.
Hvit geitost, kanskje du tåler det? Kanskje er også magen vanskelig fordi følelser setter seg der? Sånn er det med meg ihvertfall, men akupuntur hjalp meg på alle måter.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater årsak til irritabel tarm? Rioja Artikler 3 19-08-11 10:30
Grønnsaker vs irritabel tarm Kathja Fysisk og mental helse 2 02-06-11 19:52
Irritabel tarm: Når bør en merke bedring? Inarion Spørsmål og svar 44 09-02-11 20:19
Lavkarbo og irritabel tarm Solange Lavkarbo generelt 17 02-02-11 19:32
Lavkarbo med trening og irritabel tarm ftv88 Lavkarbo generelt 8 25-05-10 11:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no