Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

15-åring på Ketolysekuren

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-09-06, 12:00   #1
Cha
Nytt Medlem
 
Cha sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 7
Cha er på en erverdig vei

15-åring på Ketolysekuren

Jeg har startet på kuren sammen med mannen min og min yngste datter.
Hun er overvektig, og har tatt av 5,6 kg på 13 dager. Dette har virkelig gitt henne motivasjon, energi og "troen" tilbake. Har prøvd med Grete Roede, men det fungerte ikke. Hun er aktiv innen idrett, men "eser" bare ut og er utrolig "søtklein" til vanlig. Er det noen av dere som har noen innvendinger mot å la en jente på denne alderen delta på kuren?

__________________
CHA



Cha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 12:04   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Jeg ville ikke det, om dere ikke bare har tenkt det skal være en kur da. Om dere gjør dette som en første fase i en varig kostomlegging, må det være helt greit. - syns jeg. Mine barn har i prisipp gått på fedon-"kur" i feler år.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 12:09   #3
Cha
Nytt Medlem
 
Cha sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 7
Cha er på en erverdig vei

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Tenkte dette som en kur, en slags motivasjon og pangstart. Vi har som mål å gå 10000 skritt om dagen samtidig. Prøve å snu den onde sirkelen om du forstår. Fedonmat etterhvert er det jeg hadde tenkt jeg også. Det er tydelig at hun er i faresonen, og reagerer negativt på et kosthold med mye karbohydrater.

__________________
CHA



Cha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 12:17   #4
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Jeg synes det er fornuftig med et kosthold ala ketolyse eller tilsvarende. MEN: Se det ikke som en kur! Skal dette vare må hun være langsiktig. Alt som skal være en kur ender med vektøkning igjen.

OG: For å gå ned i vekt behøver man ikke engang å trene. Man kan godt gå ned i vekt med mosjon, men må da trene jevnt. Ellers kommer kiloene igjen. Been there, done that.

Hvis dere klarer å se fremover med et nytt kosthold er det flott! OG da vil hun ta med se kostholdet inn i et evt. forhold og igjen påvirke sine barn. Vi arver dessverre kostholdet i stor grad fra våre foreldre.

Lykke til!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 12:57   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Enig med de andre. Ordet slankekur kommer aldri til å bli sagt særlig høyt i dette huset, spesielt siden jeg har hatt spiseproblemer hele livet og er livredd datteren min skal arve det. Her går vi ikke på kurer, vi spiser sunt, og sunt - ja det er lavkarbo. Min datter er naturlig lavkarboglad, hun liker ikke poteter, ris og brød, men er glad i pasta som jo de fleste barn er. Men da er det fullkorns-pasta det går i.

Nå er ikke hun overvektig heller da, og bare 3 år gammel, men jeg kommer nok aldri til å sette henne på "slankekur". Forhåpentligvis vil hun ikke trenge det heller, om vi klarer å opprettholde de sunne spisevanene i familien. Sunt kosthold (det man selv legger i ordet, for vår del er det lavkarbo med endel fett, og fullkorn der man spiser korn) er slankende og helsebringende på sikt, man trenger ikke å sette barn på kurer mener jeg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 13:52   #6
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Jeg vil si det er greit så lenge det er under nøye oppsyn av dere foreldrene, i samråd med lege og uten press fra omgivelsene. Det viktigste er at hun vil selv og ikke gjør dette for å føye andre. Videre vil jeg si det er viktig å pense henne inn på vedvarende kostomlegging. Altså ikke tenke kur, men varig omlegging av livsstilen. Da slanker man seg ikke egentlig i ordets rette forstand, men legger om livet for å leve det sunnere og mer i tråd med kroppens egne premisser. Målet må aldri være å bli sylslank. Det er urealistisk. Men målet bør være å bli fornøyd med kroppen sin og ha et godt og langt liv uten nevneverdig sykdom og plager.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 16:29   #7
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Jeg syns det er flott at hele familien følger samme diett. Da slipper du å lage flere typer mat og ingen sitter å frister den andre og ingen handler inn neimat.
Jeg tror sjansen for spiseforstyrrelser er mindre med en ketogen diett enn en diett basert på sult.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 17:41   #8
Cha
Nytt Medlem
 
Cha sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 7
Cha er på en erverdig vei

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Kjære alle sammen!
Tusen takk for oppriktige svar og meninger. Ser at dere har vært medlemmer en stund, og skjønner at dette er noe dere kan. Jeg har to jenter. Den ene er 19 år, høy og normalt slank. Hun på 15 år var lita og tynn frem til 10-12 års alderen. Nå har hun begynt å bli deprimert og lider under at hun ikke finner seg klær som passer. Vi har snakket mye om kosthold på forhånd, og om hvordan vi skal få tilpasset en hverdag i henhold til lavkarboprinsippet etterhvert. Hun er inneforstått med at dette er noe vi gjør for å få snudd en vond sirkel. Har vært hos lege med henne, men hun er ikke blitt utredet for insulinintoleranse. Jeg har PCOS, og føler at hun er i faresonen. Vi har alltid spekulert i hennes desperate behov for søtt. Jenta har forandret seg merkbart etter omleggingen. Mye mere energisk og blid. Hun sier at hun føler seg i veldig god form, og har det bra. Er veldig redd for å skape et grunnlag for spiseforstyrrelse, så jeg vil nok rådføre meg med dere etterhvert. Vi har bakt soyabrød, - som hun syntest var veldig godt. Dette har hun som niste med smør, ost og skinke. Egg og bacon, eller omelett til frokost. God hjemmelaget, lavkarbo middag. Ost, skinke eller egg o.l. til kvelds. Sammen med venner i snacks-sammenheng kjøper hun nøtter eller baconsvor og pepsi -max. Hun sier att dette er greit, for da slipper hun å si at hun slanker seg. Har forstått det slik at MCT-oljen er fin, så den tar vi en skje av hver morgen. Vi bruker også keolysevitaminene. Om noen har innvendinger er jeg svært mottakelig.

__________________
CHA



Cha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 17:49   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Synes de andre her har sagt mye lurt, men jeg ville bare legge til at det nok er lurt å fokusere på helse, enn vektnedgang (=slanking). ikke spørre hvor mye hun har gått ned, men hvordan hun føler seg, spørre om energien, etc..

Lykke til

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 19:15   #10
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Hej Cha!!
Jag syns att det er KJEMPE BRA att du prøver å hjelpe din datter!!!!
Det er mange jenter som går opp i den aldern (jag va en av de) og det er bra att lære sig om kosthold og helse så fort som muligt! Då kanskje du besparer henne masse problem i framtiden! det er ju ikke lett å vare overvektig,og speciellt inte i den alderen!
Ju lengre tiden går,ju vanskligere er det att bryta ett mønster!
Men som de fleste sier:Få henne å førstå att dette ikke handler om slanking uten om ett helsosamt kosthold

Lykke till, dere

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 20:46   #11
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Jeg synes det virker som om dere takler dette ganske bra, bare pass på fokuset. Både jenter og gutter i den alderen er ekstremt sårbare! Ikke fokuser så mye på slanking, mer på at dette er et bra kosthold. Lykke til alle sammen.

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-09-06, 22:11   #12
Cha
Nytt Medlem
 
Cha sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 7
Cha er på en erverdig vei

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Tusen takk alle sammen! Greit å vite at det er så mange veteraner å rådspørre seg med.

__________________
CHA



Cha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 22:19   #13
Skaldekvad
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 10
Skaldekvad er på en erverdig vei

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Jeg er 18 år, og har i dag startet på ketolyse-kuren for andre gang. Er veldig motivert, og sikker på at jeg skal greie å holde meg, og bli slank og fin en vakker dag.

Men nå leste jeg nettopp en artikkel fra Lommelegen, hvor de sier at det er farlig for barn og tenåringer i vekst å gjennomgå en ketolyse kur.
Link: http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking

Noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er sant?
Om det er farlig, til hvilken grad og hvorfor er det det?

Men, uansett, lar meg ikke stoppe, alt for mye som er farlig her i verden. Tror uansett det ikke stemmer, for så lenge man sørger for å få i seg all næringen man trenger enten gjennom kosten eller kosttilskudd, så skal man vel greie seg. Eller?

Skaldekvad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose FTW! Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 22:37   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: 15 åring på Ketolysekuren

Opprinnelig lagt inn av Skaldekvad, her.

Jeg er 18 år, og har i dag startet på ketolyse-kuren for andre gang. Er veldig motivert, og sikker på at jeg skal greie å holde meg, og bli slank og fin en vakker dag.

Men nå leste jeg nettopp en artikkel fra Lommelegen, hvor de sier at det er farlig for barn og tenåringer i vekst å gjennomgå en ketolyse kur.
Link: http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking

Noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er sant?
Om det er farlig, til hvilken grad og hvorfor er det det?

Men, uansett, lar meg ikke stoppe, alt for mye som er farlig her i verden. Tror uansett det ikke stemmer, for så lenge man sørger for å få i seg all næringen man trenger enten gjennom kosten eller kosttilskudd, så skal man vel greie seg. Eller?

Først må jeg bare si at denne tråden ikke har vært aktiv på fem år.

Men for å svare på spørsmålet ditt: En artikkel er det ikke, og det er heller ingen kilder her som understøtter det som sies. Jeg er ikke enig, men jeg skjønner motivet for forbeholdene, da man ikke helt har noen vitenskapelige langsiktige hold for å anbefale noen i vekst å spise ketogent. Men hva er ketogent? Det er et kosthold basert på rene ubearbeidede matvarer, hvor man erstatter stordelen av energien fra karbohydrater med naturlig fett, men ellers spiser mye grønnsaker. Dette er ikke farlig for noen. Om man trives med å være i ketose er en annen sak, men urfolk verden over har levd ketogent store deler av året siden tidenes opprinnelse. Ta også i betraktning at noen er i ketose helt opp til et inntak på 50 gram om dagen, at man kan være i ketose om natten/under lengre faste etc, så tror jeg i grunn du skal føle deg ganske trygg. Det er flere tenåringer her inne som har gode erfaringer med ketose! Søk på f.eks Nupsidas innlegg. Hun er vel like gammel som deg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 23:44   #15
IKJ
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bodø
Alder: 42
Innlegg: 390
IKJ er på en erverdig vei

Sv: 15-åring på Ketolysekuren

Vet ikke så mye om akkurat dette temaet, men tenker litt på hva skjer egentlig med kroppen når man er i en ekstrem hormonell forandring, som i tenårene? Og hvordan vil et strikt ketogent kosthold påvirke dette? Det skjer jo mange hormonelle forandringer i kroppen når man legger over til ketogent... Jeg tenker at "vanlig" lavkarbo virker som det beste i "vokseperioden". Ketose er vel kansje litt ekstremt i det tilfellet?

( nå mener jeg ikke du som er 18, og heller ikke den gamle tråden, men sånn generelt)

__________________


IKJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 07:08   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 15-åring på Ketolysekuren

Før mennesket oppdaget korn spiste alle ketogent. Og ellers brukes ketogen kost til barn og ungdom med epilepsi... Jeg kan virkelig ikke skjønne at det skal være farlig. Så lenge man følger reglene og spiser nok og ikke slurver med grønnsaker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Slankeklar 18-åring Skaldekvad Lavkarbo generelt 34 31-10-11 23:11
Får ikke pusse tennene til min 1-åring Cyan Generell diskusjon 54 04-08-11 09:11
13-åring slanket seg 30 kilo... Nerthus Nyheter / media 2 10-05-11 16:10
1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi? quinoa Barns kosthold 12 16-01-09 19:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no