Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-12-11, 22:35   #1
Cheyla
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 96
Cheyla er på en erverdig vei

Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Hei
Har lenge gått og lurt på overnevnte spørsmål, så hadde satt stor pris på noen innspill herfra

Jeg spiser LCHF, men er ikke i ketose. Jeg må også passe på kaloriene (dessverre) for å gå ned, så teller da de også. Men lurer veldig på hvordan forhold jeg bør ha mellom fett, karbohydrater og proteiner når jeg ikke er i ketose men teller kalorier? Har vært nøye med å registrere maten de siste ukene og ligger på ca. 30 % protein, 60% fett og 10 % karbohydrater. Spiser mellom 1300 -1500 kalorier, og det vil da utgjør 100 gram protein, 100 gram fett og 30 gram karbohydrater (med dagsinntak på 1500 kcal). Jeg veier 60 kg, og mener å ha hørt at 1,5 g protein per kroppsvekt er passe, så proteinmessig sett antar jeg at jeg da er på rett spor. Men hva med fett og karbohydrater?

Er dette ok? Veldig takknemlig for innspill og synspunkter omkring dette

Cheyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:41   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Med 30 g kh pr dag er det egentlig rart at du ikke er i ketose spør du meg

Jeg ville ha lagt meg på en rundt 5% kh - 20% protein og 75% fett med så lite karbohydrater. Det gjør jeg ihvertfall i perioder da jeg jobber med vektnedgang, ligger ganske lavt i kalorier (fordi det må JEG gjøre for å få vektnedgang), men avviker ikke fra fordelingen ovenfor.

Samtidig, og dette er det viktigste, vil jeg si at om dette fungerer for deg vektmessig og helsemessig og i hverdagen, go for it Ser ingen grunn til at du ikke kan spise etter denne fordelingen ihvertfall!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 16:16   #3
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Cheyla, her.

Hei
Har lenge gått og lurt på overnevnte spørsmål, så hadde satt stor pris på noen innspill herfra

Jeg spiser LCHF, men er ikke i ketose. Jeg må også passe på kaloriene (dessverre) for å gå ned, så teller da de også. Men lurer veldig på hvordan forhold jeg bør ha mellom fett, karbohydrater og proteiner når jeg ikke er i ketose men teller kalorier? Har vært nøye med å registrere maten de siste ukene og ligger på ca. 30 % protein, 60% fett og 10 % karbohydrater. Spiser mellom 1300 -1500 kalorier, og det vil da utgjør 100 gram protein, 100 gram fett og 30 gram karbohydrater (med dagsinntak på 1500 kcal). Jeg veier 60 kg, og mener å ha hørt at 1,5 g protein per kroppsvekt er passe, så proteinmessig sett antar jeg at jeg da er på rett spor. Men hva med fett og karbohydrater?

Er dette ok? Veldig takknemlig for innspill og synspunkter omkring dette

Vil du være i ketose?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 16:35   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Jeg tror du bare må teste ut selv. Jeg har erfart at så lenge jeg passer kaloriene kan jeg fint gå opp til mellom 50 og 70 karbohydrater, men det er ikke sikkert det funker for deg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 16:51   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Det der er supert det. Du er flink.Altså du spiser nesten ketolyse, det strengeste. Helt iorden det. Det er først ved høyere inntak enn 72 g karbo dgl man skal redusere på fettinntaket. Fortsett sånn om du trives slik du.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 23:04   #6
Cheyla
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 96
Cheyla er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Tusen takk for svar har gått og tenkt endel på den prosentfordelingen og mengde karbohydrater og egentlig stresset litt med det hele.

Helsemessig synes jeg det fungerer helt supert! Jeg har masse energi (for første gang i mitt liv opplever jeg tendenser til å være rastløs), trives med trening, om det er travelt kan jeg gå timesvis uten mat uten å få lavt blodsukker og bli irritabel, er aldri syk lenger. Og det viktigste av alt, ikke vondt i magen! Og som du skriver Nerthus, om det føles greit så er det jo en indikasjon på at noe er rett

Jeg må svært lavt på karbohydratene for å komme i ketose, så på 30 er jeg nok ikke det (tror jeg da). Hvis jeg går veldig lavt på karb blir jeg deprimert. Helt merkelig, men leste i Hexenberg eller Dahlqvist (?) sin bok at det er slik for noen ytterst få. Så er bevisst på å ikke gå under 30 gram per dag av nettopp den grunn. Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok vært enda strengere. Men legger bare til litt gulrot, blåbær og fiberrik så er jeg på 30 gram.

Igjen, takk for svar. Blir så glad for at dere bryr dere Da fortsetter jeg på samme måte, og satser på at de siste kiloene forsvinner sånn sakte men sikkert og!

Cheyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 23:30   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Ja flott. mange sier de trives med litt mer karbohydrater utover det ketolysekuren innebærer. Kanskje særlig om du ligger lavt kalorimessig ? vet ikke om det har noen sammenheng, men det er litt sannsynlig. Når de ekstra karbohydratene har svært lav GI har det jo lite negativt å si også, tenker jeg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 01:42   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Sett med mine øyne så syns jeg ikke du ligger så lavt kalorimessig. Siste gangen jeg skrev ned hva jeg spiste så lå jeg på 1400kcal/dag i gjennomsnitt. Skulle nesten trodd du ikke får i deg de 300g+ med grønnsaker i hvert måltid du må få i deg for å komme opp i 30g karber om dagen?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 19:39   #9
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Synes kostholdet ditt høres glimrende ut, høres ut som du ønsker å gå ned i vekt, men det kan jo ikke være så mye det er snakk om, siden du veier 60 kg. Det er all grunn til å tro at du vil gå ned jevnt og trutt uten at du sulter deg, med det du skisserer her. Om du er mett og pigg, og du spiser såpass sunne og flotte karber som blåbær, gulrot og slikt, så ville jeg bare fortsatt på det viset

Jeg spiser noe av det samme, bare mer av alt, men jeg ønsker egentlig å bli værende der jeg er (62 kg / 173 cm)

Jeg har ikke fått fettangsten tilbake etter at jeg sluttet med ketolyse, jeg har innsett at man må bli mett, og spiser jeg for magert, blir jeg fort mett, men fort sulten igjen.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 20:25   #10
Cheyla
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 96
Cheyla er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Sett med mine øyne så syns jeg ikke du ligger så lavt kalorimessig. Siste gangen jeg skrev ned hva jeg spiste så lå jeg på 1400kcal/dag i gjennomsnitt. Skulle nesten trodd du ikke får i deg de 300g+ med grønnsaker i hvert måltid du må få i deg for å komme opp i 30g karber om dagen?

1400 kcal er ikke veldig lite, vet det altså. Men å spise noe særlig mindre per dag blir vel litt feil? Når jeg regner ut hva jeg forbrenner på en dag så er det opp under 2000 kcal, og så kommer jo all trening i tillegg til det igjen.

300g med grønnsaker til hvert måltid blir for mye for meg gitt, det hadde jeg aldri klart. Satser på å få i meg 500 gram per dag, og er egentlig fornøyd med det. 100 g til frokost, 200 g til lunsj og 200 g til middag. Innrømmer at det blir litt mindre noen dager.... Nå er jeg offshore, og da er det ikke alltid det er så mye forskjellig grønnsaker å velge i, og ikke alltid det er lavkarbo alternativ heller dessverre

Cheyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 20:30   #11
Cheyla
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 96
Cheyla er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye karbohydrater om en også teller kalorier?

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Synes kostholdet ditt høres glimrende ut, høres ut som du ønsker å gå ned i vekt, men det kan jo ikke være så mye det er snakk om, siden du veier 60 kg. Det er all grunn til å tro at du vil gå ned jevnt og trutt uten at du sulter deg, med det du skisserer her. Om du er mett og pigg, og du spiser såpass sunne og flotte karber som blåbær, gulrot og slikt, så ville jeg bare fortsatt på det viset

Jeg spiser noe av det samme, bare mer av alt, men jeg ønsker egentlig å bli værende der jeg er (62 kg / 173 cm)

Jeg har ikke fått fettangsten tilbake etter at jeg sluttet med ketolyse, jeg har innsett at man må bli mett, og spiser jeg for magert, blir jeg fort mett, men fort sulten igjen.

Vil gjerne litt ned i vekt ja, men det viktigste er å holde seg frisk og rask Etter mange år med "matstress" slo jeg meg litt mye løs når jeg la om til lavkarbo og det endte med at jeg gikk opp noen kilo. Og de vil jeg gjerne ned igjen! Takk for tilbakemelding Nå skal jeg slutte å stresse med at jeg har "feil" prosentfordeling og bare fortsette med det som forhåpentligvis ser ut til å fungere

Cheyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
antall karbohydrater, kalorier, prosentfordeling


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere som teller kalorier i tillegg til karber.. helsefreak Spørsmål og svar 2 30-10-10 01:40
Noen som teller kalorier?! zuzi Ketolysekuren 12 15-04-10 21:39
Teller man kalorier på ketolyse? Sua83 Ketolysekuren 5 20-11-09 20:29
Teller dere kalorier? villebill Ketolysekuren 8 22-04-07 22:20
Teller vi kalorier? Bente D Ketolysekuren 7 19-03-07 20:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no