Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Unngå å bli lurt av søtstoffer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-05-10, 14:41   #126
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja huff, tenk å være skeptisk til å putte i seg helkjemiske matvarer .

Mente ikke å si jeg er direkte positiv til alt kunstig, men hva ketose angår er aspartam en av de få søtstoffene som har absolutt null effekt på blodsukkeret (sammen med acesulfam K, stevia og noen til).

Kan det ungåes så bør det selvsagt ungåes, men om noen for enhver pris må ha søtt i kosten sin vil jeg tro insulinresistens og >30kg overvekt er langt mer skadelig enn de bittebittesmå mengdene kjemisk kunstig søtning man får fra et par glass Pepsi Max eller Cola Light/Zero.

Så vidt meg er bekjent er det aldri blitt bevist noen negative bivirkninger fra noen av disse stoffene heller, annet enn i forsøksdyr som har blitt tvangsfóret voldsomme mengder for å se hvor grensa går.

@Mr. Muscle:
Ja, fatter ikke hvorfor Staten anbefaler oss å spise noe som kommer fra samme fabrikk som motorolje, biodiesel og maling! Alikevel er folks bruk av syntetiske matoljer og transfett (som er bevist helseskadelig, gjennom mekanismer vi kjenner rimelig godt) et tynt argument mot andre, totalt urelaterte kjemikalier som har blitt brukt i mange tiår uten noen påviselig negativ effekt. :P

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 14:50   #127
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Ja, folk får nå gjøre som de vil, men det finnes jo faktisk de som drikker tre liter pepsi max om dagen også.
Jeg får ''nålestikk'' i hele kroppen av en flaske cola light, så jeg holder meg unna.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 14:40   #128
meretely
Juniormedlem
 
meretely sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 63
Innlegg: 38
meretely er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Aspartam er ikke helt uskyldig, sjekk bla.a. her: http://www.holisticmed.com/aspartame/ eller http://www.sweetpoison.com/aspartame-side-effects.html

Aspartam brytes ned til metanol og så formaldehyd, som kroppen ikke klarer å kvitte seg med.....

__________________


meretely er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 23:47   #129
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Hilja, her.

Det har kommet en kjempe bra erstatning for sukker som er laget av naturlige stoffer. Den er totalt ufarlig og inneholder mye mindre karbo.
Se sukrin.no
Sukrin er laget av Erythritol. Det selger de også på spisdegslank.no til 53 kr.

Den har jeg oppfattet som grei og ført opp under JA.

__________________
Har lest boka til Skaldemann og South Beach. Gikk ned mye på SB første gang jeg gjorde det, men ikke 2. og 3. gang. Gikk opp masse under graviditeten. Har prøvd med generell lavkarbo i perioder. Ønsker HELST å gå på ketolyse, men klarer ikke den karbotellingen. Men www.spisdegslank.no var vellykket - helt til de begynte å kutte ut flere av mine favoritter. Nå tenker jeg bare generell lavkorbo.
hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 21:29   #130
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Gammel tråd ser jeg, men vel så relevant nå, i alle fall for meg som har en drøss spørsmål om dette. Jeg har ikke kommet meg så langt at jeg har fått lest noe ordentlig fagstoff (annet enn det som er presentert på dette forumet), så kan godt være jeg stiller noen opplagte spørsmål.

I alle fall, hittil har jeg lest flere plasser i forumet at sukkeralkoholer ikke skal regnes med når man teller antall kh i en vare. Hvordan kan dette være riktig når det delvis (avhengig av person og hvilken type) taes opp i tarmen ? I alle fall gjør det det i følge flere i denne tråden. For meg er ikke dette logisk i det hele tatt. Hadde det gått inn og så rett ut, så ok, da hadde saken vært en annen. Men hvis det ikke er saken, så kan man vel ikke la være å telle med dem?

Og hvis det faktisk er slik at disse karbohydratene taes opp, vil de ikke da også påvirke eventuell ketose?

(Igjen, jeg presiserer at jeg ikke har lest alt jeg burde, og det kan godt være spørsmålet har blitt stilt hundre ganger før, men håper noen kan svare allikevel siden jeg ikke har klart å bli klok på dette.)

  Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 22:57   #131
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Ethewia, her.

I alle fall, hittil har jeg lest flere plasser i forumet at sukkeralkoholer ikke skal regnes med når man teller antall kh i en vare. Hvordan kan dette være riktig når det delvis (avhengig av person og hvilken type) taes opp i tarmen ? I alle fall gjør det det i følge flere i denne tråden. For meg er ikke dette logisk i det hele tatt. Hadde det gått inn og så rett ut, så ok, da hadde saken vært en annen. Men hvis det ikke er saken, så kan man vel ikke la være å telle med dem?

Fordi det er en forenkling. På matvarer telles de ikke med... Så man må se an hvilke sukkeralkoholer som er brukt. De kan bruke maltitolsirup og likevel påstå at de er sukkerfrie og få nettokarber. Galskap!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:06   #132
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Fordi det er en forenkling. På matvarer telles de ikke med... Så man må se an hvilke sukkeralkoholer som er brukt. De kan bruke maltitolsirup og likevel påstå at de er sukkerfrie og få nettokarber. Galskap!

Så det du sier er at man må undersøke hvert produkt som opererer med nettokarber for å finne ut hvilke sukkeralkoholer som er brukt? Det er jo forsåvidt greit nok det. Men da ble det plutselig ikke ok med f.eks. en Atkins advantage bar, som i følge den amerikanske nettsiden inneholder maltitol og maltitolsyrup, for disse er "feil" type sukkeralkoholer?

Haha, sorry at jeg viiirkelig stuer erten, men noen ganger trenger jeg å ha det inn med teskje.


Sist redigert av Ethewia : 31-08-10 kl 23:13.
  Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:12   #133
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Ethewia, her.

Så det du sier er at man må undersøke hvert produkt som opererer med nettokarber for å finne ut hvilke sukkeralkoholer som er brukt? Det er jo forsåvidt greit nok det. Men da ble det plutselig ikke ok med f.eks. en Atkins advantage bar, som i følge den amerikanske nettsiden innholder maltitol og maltitolsyrup, for disse inneholder "feil" type sukkeralkoholer?

På atkinsbarene står søtningen som regel ett stykke ned på ingredienslista. På f.eks. sukkerfritt-sjokolade står maltitol først. Jeg kan spise flere atikinsbarer (har med slike på reise) uten å kjenne ubehag i magen, men skal ikke mange bitene med sukkerfritt-sjokolade til før det bobler.

Og jeg vil ikke si at atkinsbarene er OK som måltidserstattere, med mindre man er på reise eller noe sånt. Men som snacks en gang i blant er de OK. Jeg har ikke målt blodsukkeret mitt etter en atkinsbar da, skulle gjort det en gang. Jeg har sett "sukkerfritt" godteri som var søtet med kun maltitolsirup. Holdt meg unna dem gitt. De skulle ikke hatt lov å reklamere med sukkerfritt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:16   #134
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

På atkinsbarene står søtningen som regel ett stykke ned på ingedienslista. På f.eks. sukkerfritt-sjokolade står maltitol først. Jeg kan spise flere atikinsbarer (har med slike på reise) uten å kjenne ubehag i magen, men skal ikke mange bitene med sukkerfritt-sjokolade til før det bobler.

Og jeg vil ikke si at atkinsbarene er OK som måltidserstattere, med mindre man er på reise eller noe sånt. Men som snacks en gang i blant er de OK. Jeg har ikke målt blodsukkeret mitt etter en atkinsbar da, skulle gjort det en gang. Jeg har sett "sukkerfritt" godteri som var søtet med kun maltitolsirup. Holdt meg unna dem gitt. De skulle ikke hatt lov å reklamere med sukkerfritt.

Min interesse var først og fremst i forhold til blodsukker, men er jo interessant hva det eventuelt gjør med magen selvsagt. Jeg har forøvrig aldri spist en slik, det var bare et eksempel. Jeg ville bare være sikker på at jeg forsto alt riktig.

  Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:19   #135
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Ethewia, her.

Min interesse var først og fremst i forhold til blodsukker, men er jo interessant hva det eventuelt gjør med magen selvsagt. Jeg har forøvrig aldri spist en slik, det var bare et eksempel. Jeg ville bare være sikker på at jeg forsto alt riktig.

Det med magen var mer en indikasjon på mengden av søtstoff. I atkinsbarene og i sukkerfritt-sjokoladene er det samme søtstoff, altså maltitol. Maltitol har en fiberlignende effekt, og for meg som ikke spiser mye fiber lengre så merker jeg det godt...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:24   #136
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Her er det mye jeg må lese!

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 23:26   #137
Ethewia
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Det med magen var mer en indikasjon på mengden av søtstoff. I atkinsbarene og i sukkerfritt-sjokoladene er det samme søtstoff, altså maltitol. Maltitol har en fiberlignende effekt, og for meg som ikke spiser mye fiber lengre så merker jeg det godt...

Aha, da er jeg med.

Takk for forklaring!

  Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 06:35   #138
ipavorha@online.no
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 1
ipavorha@online.no er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Hva med Pepsi Max? Her står det null på nesten alt, sukker, karbo osv?
Inger

Hjelp

ipavorha@online.no er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 08:06   #139
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av ipavorha@online.no, her.

Hva med Pepsi Max? Her står det null på nesten alt, sukker, karbo osv?
Inger

Hjelp

Det spørs hvor striks du er på nervegiften aspartam. Påvirker ikke blodsukkeret, men den er ikke sunn.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 22:36   #140
Dååris
Medlem
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 91
Dååris har en fantastisk aura rundt segDååris har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Jeg gikk 6 uker uten søtt av noe slag, untatt litt jordbør i cremefresh, som en slags joghurterstatning.
Etter det tillot jeg meg Cavaliersjokolade, dietorelle, etc.
Og HEREGUUUD som jeg har lyst på søtt etter det!

Jeg tror, at dropper du søtt, trenger du ikke søtt.

Så dropp maltitol og aspartam og sukrin og sucrose og gud vet hva.
Er du normalvektig, spis lørdagsgodt som ungene, og nyt det

Ellers, nyt ketosens fordeler og ikke vær slave av smaksorganet

Dååris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 23:52   #141
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Mange delte meningenr her, ser jeg.... Kan noen si det med få ord om hva som er ok på ketolyse? Jeg skjønner selvsagt at man bør unngå søtning helt, ja jeg er enig der, men hvilken "onde" kan man ev. velge om det skal søtes litt?
Er det da aspartam, acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose som er ok? Men ingen natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol? Eller hva? Hvilke merker søtningstoffer er det ok å bruke da? (når man ser bort fra den sunne-usunne delen)

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 23:55   #142
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Moogie, her.

Mange delte meningenr her, ser jeg.... Kan noen si det med få ord om hva som er ok på ketolyse? Jeg skjønner selvsagt at man bør unngå søtning helt, ja jeg er enig der, men hvilken "onde" kan man ev. velge om det skal søtes litt?
Er det da aspartam, acesulfam K, sukralose, stevia, sukrin, sukralose som er ok? Men ingen natreen, canderel, maltose, fruktose, sorbitol? Eller hva? Hvilke merker søtningstoffer er det ok å bruke da? (når man ser bort fra den sunne-usunne delen)

Første innlegg i denne tråden inneholder vel litt info til deg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:06   #143
gryggaa
Juniormedlem
 
gryggaa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Fet
Alder: 34
Innlegg: 17
gryggaa er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Mange går rett på limpinnen når de ser varer merket med "sukkerfri", "ikke tilsatt sukker" eller lignende. Da er det jo bare å trykke i seg så mye som magesekken kan romme, tror da enkelte. Hadde verden bare vært så enkel
Fakta er den at de aller fleste sukkeralkoholer har glykemisk indeks og dermed påvirker blodsukkeret og insulinresponsen.
Mange av de som opplever stagnasjon i vektreduksjonen bør nok gå seg selv i sømmene og sjekke varedeklerasjonen på søtsakene de inntar.

Har lest at noen på forumet har en forkjærlighet for maltitol. Jeg kan vel bare oppfordre til å droppe alle produkt med maltitol.
Maltitolsirup har en GI på 52, i motsetning til vanlig sukker som har 60. I tillegg har maltitolsirup kun 75% av søtningseffekten til vanlig sukker. Med andre ord må det brukes mer maltitolsirup for å oppnå samme søtning som sukker.
Når det gjelder maltitol (pulverform) er GI 36. Heller ikke dette er å anbefale på en lavkarbodiett.

Her er en GI liste jeg fant av søtstoffer - sjekk alltid varedeklarasjonen og sørg for at den ikke inneholder noen av følgende stoffer.
Mannitol og Erythritol (Sukrin) er selvsagt lov ettersom GI er 0
Kan også legge til at aspertam, acesulfam K og sukralose er lovlige i en lavkarbodiett.
Tør ikke tenke på hvordan det skulle gått uten Cola Zero, da hadde jeg ikke vært å snakke til Colajunkie


Kilde: http://lowcarbdiets.about.com/od/wha...aralcohols.htm

Spørsmål & Svar

Kan jeg benytte meg av Splenda, Natreen eller Canderel?
- Helst ikke, alle disse inneholder blodsukkerstigende element bl.a. maltodextrin
Et google søk gir noe forskjellige antydninger for GI-en til maltodextrin. Noen plasser leser jeg at GI-en er som sukker (60) andre plasser blir GI-en oppgitt til å være høyere enn glykose (100). Det høyeste jeg har sett er en side som opplyser at maltodextrin har en GI på 137.

Tas maltitol opp i tarmen?
- Maltitol har glykemisk index og påvirker blodsukkeret. Skal noe påvirke blodsukkeret må det tas opp i tarmen. Svaret er med andre ord ja.

Er aspertam å anbefale?
- Aspertam anses som trygt å bruke ifølge en rekke studier. Alt skal selvsagt konsumeres med måte, aspertam er inget unntak. Den glykemiske indeksen til aspertam er 0.
Aspertam hadde neppe vært lovlig i Norge dersom det var bevist helseskadelig

Det går altså ikke an å bruke natreen? Ikke en gang et par suketter bare for å ha i teen?

__________________
gryggaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren! Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 14:14   #144
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av gryggaa, her.

Det går altså ikke an å bruke natreen? Ikke en gang et par suketter bare for å ha i teen?

Bare bruk Natreeen i teen, du, men ikke overdriv! Om man bytter ut alt det sukkeret man en gang spise med kunstig søtning, blir det helt feil, men et par suketter i teen ..........

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 01:01   #145
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Om man nå skal spise sjokolade, er det da kokesjokolade man skal spise, den er jo helt mørk, eller finnes det en som er "bedre" ? Er jo ikke bra noe slikt igrunnen, men sikkert noe som er bedre enn annet.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 01:08   #146
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Har ikke lest hele tråden her, men tenker at om du skal spise sjokolad så er det bedre med høyt innhold av kakao i allefall. Da er det jo mindre plass til søtstoffer eller sukker. Og så er det en annen ting, i allefall for meg og det er at sjokoladebehovet dekkes av en bit med sånn sjokolade. Tar en bit og er fornøyd.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 18:55   #147
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Om man nå skal spise sjokolade, er det da kokesjokolade man skal spise, den er jo helt mørk, eller finnes det en som er "bedre" ? Er jo ikke bra noe slikt igrunnen, men sikkert noe som er bedre enn annet.

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Har ikke lest hele tråden her, men tenker at om du skal spise sjokolad så er det bedre med høyt innhold av kakao i allefall. Da er det jo mindre plass til søtstoffer eller sukker. Og så er det en annen ting, i allefall for meg og det er at sjokoladebehovet dekkes av en bit med sånn sjokolade. Tar en bit og er fornøyd.

Det finnes sjokolade uten sukker og det finnes sjokolade med høyt innhold av kakao.
Begge dele anbefales å nytes kun i begrensede mengder en sjelden gang.
Den uten sukker fordi mange reagerer på søtstoffene og de med mye kakao fordi de jo inneholder sukker.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 19:15   #148
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Takk for svar. Etter å ha lest bak på mange sjokolader, bla cavalier mørk, så fant jeg jo ut at ingen av de var bra! Og hun i butikken sa at det var masse gjemt sukker i dem. hehe. Så ikke lett å bli klok. jeg lot være å kjøpe jeg. Men hvis jeg en dag MÅ kjøpe, så får jeg da gå etter mørk, og bare spise littegrann.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 19:29   #149
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Takk for svar. Etter å ha lest bak på mange sjokolader, bla cavalier mørk, så fant jeg jo ut at ingen av de var bra! Og hun i butikken sa at det var masse gjemt sukker i dem. hehe. Så ikke lett å bli klok. jeg lot være å kjøpe jeg. Men hvis jeg en dag MÅ kjøpe, så får jeg da gå etter mørk, og bare spise littegrann.

Er ikke "gjemt" sukker i Cavalier, det er sukkeralkoholer som vi kan trekke fra fordi de ikke har innvirkning på blodsukkeret!
Men de samme sukkeralkoholene har en svært lakserende effekt på mange, og spiser man mye endre man gjerne opp med ille magesmerter og mange løpeturer til rommet med hjerte på døren!

Så ja, mørk sjokkis i små mengder en sjelden gang er nok å foretrekke!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 19:34   #150
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Er ikke "gjemt" sukker i Cavalier, det er sukkeralkoholer som vi kan trekke fra fordi de ikke har innvirkning på blodsukkeret!

Nåja, har du lest første innlegget i denne tråden.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar

Emneord
isomalt, maltitol, sukker, søtstoff, xylitol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtstoffer, hvilke er greie? Maimor Lavkarbo generelt 1 13-03-09 02:46
Søtstoffer/urinstix ketanore Ketolysekuren 4 19-03-08 00:10
Søtstoffer og sånn Photobscura Kake/dessert og snacks 13 30-07-07 14:20
Ang. søtstoffer miss_celica_83 Lavkarbo generelt 13 29-12-06 20:37
Ketolyse og søtstoffer BigDaddy Ketolysekuren 19 01-08-06 14:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no