Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Søtningsmidler anno 2014

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-14, 11:29   #1
Budeia
Medlem
 
Budeia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 171
Budeia har en fantastisk aura rundt segBudeia har en fantastisk aura rundt seg

Søtningsmidler anno 2014

Det er noen år siden sist jeg var bruker av dette forumet, og jeg regner med at det kanskje har skjedd en endring i forhold til søtningsmidler i løpet av de årene. Sist jeg gikk på lavkarbo brukte jeg mest splenda, men jeg bestilte også stevia, som jeg ikke har testet ut noe særlig. Kanskje jeg brukte natreen også, jeg husker ikke.

Så hvilke søtningsmidler brukes mest i dag, hvilke foretrekker dere, og hvilke gir minst kh? Jeg følger ketolyse, og har ingen planer om å begynne å lage søte saker ennå, men om noen uker kan det være greit å ha muligheten til å lage noe alternativt.

Og et tilleggsspørsmål, hvordan var dette med sukkeralkoholer igjen, skal de regnes med som kh eller ikke? F.eks Lakerol som har 51kh, -48 av dem er sukkeralkoholer.

__________________
Ketolysekuren, oppstart 18/1-16


Budeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-03-14, 11:38   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Sitter og gumler på Lakerol her nå. Hvor lurt det er aner jeg ikke, men det har nå gått greit for min del...

Angående søtning så har jeg fylt kjøkkenskapene med Sukrin, Tagatesse, Fribol, Stevia m.m. Men den jeg egentlig bruker til det meste er Natreen, både flytende og pulver. De foskjellige søtstoffene har jo forskjellige egenskaper, men jeg baker veldig lite så det daglige behovet begrenser seg til å søte opp yoghurt, krem etc. Og det klarer Natreenen helt OK synes jeg.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 06-03-14, 23:47   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Det er mulig å få flytende sukralose og få splendaen kalorifri for å si det sånn. Tagatesse, eller heter det tagatose?, har litt kalorier men lav GI. Sukrin finnes jo i flere varianter. Den har så og si ikke kalorier. Jeg bruker natreen, stevia, sukrin, tagatesse og sukralose. Sjekk funksjonellmat.no for info om sukrin og tagatesse.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 00:27   #4
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Noen som har prøv denne? Tror den er ganske ny på markedet?

http://shop.fedon.no/collections/and...kkererstatning

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 05:06   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det er mulig å få flytende sukralose og få splendaen kalorifri for å si det sånn. Tagatesse, eller heter det tagatose?, har litt kalorier men lav GI. Sukrin finnes jo i flere varianter. Den har så og si ikke kalorier. Jeg bruker natreen, stevia, sukrin, tagatesse og sukralose. Sjekk funksjonellmat.no for info om sukrin og tagatesse.

Tagatesse = tagatose + maltodekstrin
Splenda (pulver) = sukralose + maltodekstrin

Jeg har aldri forstått hvorfor de bruker maltodekstrin som fyllstoff til sukkererstatning når maltodekstrin har høy GI... Så generelt er flytende søtning bedre enn pulversøtning. Ikke alle da, men natreen og splenda for eksempel.

Men de har ren tagatose på iHerb.

Jeg liker best sukrin gold. Det er sukrin, tagatose, glyserol, maltekstrakt og stevia.

Men jeg har de fleste søtningsstoffer som er snille mot blodsukkeret og blander dem gjerne for å få minst mulig bismak. Sukrin, stevia, tagatose, xylitol, inulin, flytende natreen, lo han. Har jeg glemt noen mon tro?

Opprinnelig lagt inn av Budeia, her.

Og et tilleggsspørsmål, hvordan var dette med sukkeralkoholer igjen, skal de regnes med som kh eller ikke? F.eks Lakerol som har 51kh, -48 av dem er sukkeralkoholer.

Les "Unngå å bli lurt av søtstoffer". Om det skal regnes med eller ikke spørs på hvilken sukkeralkohol. Maltitolsirup er en sukkeralkohol som har ca samme GI som rørsukker. Men så har vi for eksempel sukrin som har en GI på 0.

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Noen som har prøv denne? Tror den er ganske ny på markedet?

http://shop.fedon.no/collections/and...kkererstatning

Sukrilett er rett og slett sukrin. Den er ikke så forferdelig ny. Tror den kom for to år siden.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 10:26   #6
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Det er denne jeg mente:
http://shop.fedon.no/products/fedon-smartsweet
Noen som har prøvd den?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 11:15   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Er det ikke isomalt i tagatessen, da? Jeg tåler ikke tagatesse annet enn i veeeldig små mengder. Kjøpte et sjokoladepålegg med tagatesse, og smørte raust på. Lå tvekroka med smerter som må ha vært noe i nærheten av å føde naturlig etterpå.

Jeg kjøpte noe som heter sweet stevia på Sunkost, som jeg er ganske fornøyd med (lurer på om det er deres eget produkt?!). Det skal visst være tilsvarende Funksjonell mats Sukrin+. Altså sukrin+stevia, en kombinasjon flere her inne har funnet ut at er relativt suksessfultt. Alene har begge søtningsmidlene noe begrensede bruksområder.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 11:18   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Det er denne jeg mente:
http://shop.fedon.no/products/fedon-smartsweet
Noen som har prøvd den?

med hovedingrediens fruktose ville jeg skygget unna. Skjønner ikke at Fedon forstatt tviholder på det med all den negative omtalen og alt det påstås relateres til av sykdom.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 11:21   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Den du linket til, Vibeke, ville jeg ikke tatt i en gang. Raffinert fruktose er ikke særlig bra for kroppen ... Det kan Fedon bare mene til han blir blå, men fruktose som søtningsmiddel er bl.a. ganske hardt for leveren. Og fruktosemetabolismen kan øke fettverdiene i blodet på en negativ måte. Da snakker jeg ikke om fruktosen i frukt, men den som skilles ut og brukes som sukkererstatning.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-14, 16:01   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det ikke isomalt i tagatessen, da?

Jo. og den mørke sjokoladen som er søtet med tagatose har ikke dette, men kun tagatose i.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 21:25   #11
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det ikke isomalt i tagatessen, da? Jeg tåler ikke tagatesse annet enn i veeeldig små mengder. Kjøpte et sjokoladepålegg med tagatesse, og smørte raust på. Lå tvekroka med smerter som må ha vært noe i nærheten av å føde naturlig etterpå.

Ah, ser jeg hadde feil. Trodde tagatesse var bare tagatose pluss maltodekstrin, men det var visst:
Tagatose (39,9%), isomalt (39,92%), fiber: inulin og oligosakkarider, sukralose (0,02%).
Så den er ganske snill mot blodsukkeret, men ikke alltid så snill mot magen... Inulin kan være skumle greier hvis man ikke er vant med det i alle fall.

Men i sjokoladepålegget var det ikke inulin.

Sitat:

Tagatose (41,5 %), vegetabilsk olje, hasselnøtter (13 %), fettredusert kakao, skummetmelkpulver, emulgator (soyalecitin), aroma. Allergener: soya, melk, nøtter. Kan virke avførende ved stort inntak.

Så der var det nok tagatosen du reagerte på. Jeg reagerer også på tagatose... Jeg har ren tagatose, men bruker den lite fordi jeg reagerer på den. Sukrin gold har så lite tagatose at det tåler jeg godt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 13-03-14, 21:40   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Godt du sa det! Da vet jeg det. Tagatose er visst ikke et alternativ uansett. Tagatesse har jeg brukt ganske lite av når jeg har hatt det (det meste gikk til søtning i teen til kjæresten), og da har jeg ikke merket noe. Inulin tåler jeg greit. Ellers synes jeg sukrin+stevia-blandinger er veldig ok.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 15:36   #13
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Jeg bruker litt Yacon sirupp: http://www.iherb.com/Amazon-Therapeu...8&sr=null&ic=1

Jeg liker av og til å glassere kjøtt eller på annen måte få litt søtsmak inn i middagsretter og da synes jeg denne er fin. Glasert andebryst for eksempel.......

Skal være fin til desserter og i bakverk også, men har ikke brukt den så mye der.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 17:12   #14
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Opprinnelig lagt inn av AntoniaM, her.

Jeg bruker litt Yacon sirupp: http://www.iherb.com/Amazon-Therapeu...8&sr=null&ic=1

Jeg liker av og til å glassere kjøtt eller på annen måte få litt søtsmak inn i middagsretter og da synes jeg denne er fin. Glasert andebryst for eksempel.......

Skal være fin til desserter og i bakverk også, men har ikke brukt den så mye der.

Stemmer, yaconsirup er også OK søtning. Det er mye inulin i det, så man bør være litt forsiktig med bruken hvis man ikke er vant med inulin.

Agavesirup derimot bør man holde seg unna. Agavesirup er det mye fruktose i.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 14-03-14, 19:49   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtningsmidler anno 2014

Jeg troddde jeg reagerte på tagatosesjokoladen (som er uten fiber), men det var fiberhusk jeg spiste de samme dagene jeg inntok sjokoladen jeg ble oppblåst av. Hvor mye tagatosesjokolade jeg tåler vet jeg ikke. Jeg har gått over til cavalier med stevia. Den er ikke så søt og smaker litt bedre. Nå har det kommet 300 grams-pakninger med en pose små runde, flate sjokoladebiter med samme innhold som mørk steviasøtet sjokolade som kalles kokesjokolade og kalles også dessertsjokolade. 109 kr på Life. Kuule å servere sammen med kaffe. Be helsekosten bestille.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Treningstråden februar 2014 milena Trening 34 03-03-14 08:53
Treningstråden januar 2014 milena Trening 71 03-02-14 00:45
Herremote anno tyvetolv - se og lær! Vibeke-67 Generell diskusjon 50 31-01-12 21:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no