Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Forklaring på insulinresistens

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-06, 23:42   #26
manikken
Medlem
 
manikken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: østlandet
Innlegg: 150
manikken er ny på veien

Sv: Forklaring på insulinresistens

Få sjekket blodsukkeret ditt da vel

__________________

start: 28.nov 2008

manikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 00:03   #27
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

hun skriver jo at blodsukkeret ikke nødvendigvis har noe med insulinresistens å gjøre.

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 00:23   #28
manikken
Medlem
 
manikken sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: østlandet
Innlegg: 150
manikken er ny på veien

Sv: Forklaring på insulinresistens

Nei, det jo de uønskede svingningene som er uønsket.
Kanskje "langtidsblodsukkeret" vil gi svar..
Eller få sjekket blodsukkeret flere ganger i løpet av en dag.
Eller du kan jo obsevere dine egne reaksjoner etter et måltid,
blir du sugen eller slapp?

__________________

start: 28.nov 2008

manikken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 00:24   #29
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 48
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Hvis fastende insulin er høyt også etter en tid på Atkins, så vet du IHVERTFALL at det er noe galt... Men du har rett i at det ikke gir det beste bildet. I hvertfall så lenge du er i ketose. Bør nok opp mot 100 gram karbohydrat over en ukes tid før du tar blodprøven - for å "normalisere". Men et enkelt mål er å måle antall centimeter rundt livet. Hvis man som kvinne har over 88 cm, er sannsynligheten meget stor for at man har insulinresistens.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 08:35   #30
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

Jeg var over 88 cm rundt livet, men er ikke det lenger.

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 08:36   #31
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

Det er vel ikke en tilstand som forsvinner etter hvert som man slanker seg?

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 15:50   #32
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Forklaring på insulinresistens

Er det ikke sånn at de med insulinresistens må produsere mer insulin enn normalt ved inntak av f.eks sukker? Når jeg tok sigmatest eller hva det heter tok jeg først blodprøve i ene armen, så fikk jeg en kanyle med en slags sukker-vann-blanding inn i hånden og så en ny blodprøve i andre armen. Kan man ikke da se unormale svingninger eller vil det også normalisere seg siden blodsukkeret kanskje er lavere i utgangspunktet?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 17:59   #33
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av polvott

jeg mener om man kan sjekke det. Siden man ikke utskiller så mye insulin når man går på atkins.

Insulinressistens maales fastende. du drikker 3 dl vann med glucose (sukker) i, saa maaler de blodsukker foer du drikker (fastende) eg etter en time, for aa se hvordan du reagerer paa sukret. Tror ikke det gjoer noe om du har gaatt paa atkins en stund, men jeg mener det staar i haandvboken til labratoriefolket at man skal spise "vanlig" mengde (altsaa ikke lavkarbo) karbohydrater tre dager foer testen

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-06-06, 20:57   #34
polvott
Medlem
 
polvott sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 163
polvott har en fantastisk aura rundt segpolvott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

Ja. Da får jeg ikke målt det. For jeg nekter å spise høykarbo i tre dager og så drikke rein glukose. Da får jeg heller leve med usikkerheten og heller spise lavkarbo. Det er jo det som er løsningen likevel.

__________________


polvott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Vedvarende Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 00:16   #35
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Den glukosetesten man må ta på sykehuset er helt grusom. Jeg tok den for et par år siden. Aldri mer, om det ikke står om livet!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 01:02   #36
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Jeg ødela hele testen ved å spise lavkarbo før den ble tatt... om jeg må gjøre det igjen senere så skal jg ha i meg mere karber dagene før, og ha med meg matpakke... men det er verdt å lave litt høykarbo i tre dager siden man får svar på om man er insulinressistent eller ikke

Laktosebelastningen var værre for meg (som har laktoseintoleranse)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 09:34   #37
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Oj hva slags test ble utført da?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 11:34   #38
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Iset

Oj hva slags test ble utført da?

Er det laktosebelastningen du tenker på?
I så fall så går den utpå det samme som en glucosebelastning, bare at man drikker laktose i steden for glucose, og måler hvordan man reagerer på laktosen...

min reaksjon på laktose er å kaste opp og få diare, så jeg hadde ikke noen god dag nei... men blodprøvene var ikke så ille å ta

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 11:45   #39
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Ja det var den jeg tenkte på. Når man drikker glucose er jo det rent sukkervann, men hvordan er det med laktose? Hva smaker det? Høres ikke noe godt ut, samme med de symptomene du fikk etterpå. Stakkars deg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 11:54   #40
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Iset

Ja det var den jeg tenkte på. Når man drikker glucose er jo det rent sukkervann, men hvordan er det med laktose? Hva smaker det? Høres ikke noe godt ut, samme med de symptomene du fikk etterpå. Stakkars deg.

Laktose er jo bare sukker det også, så det smaker omtrent det samme som den glucoseblandingen. vitsen er jo at kroppens enzym (laktase) skal spalte laktosen til glucose og galaktose... men der gjør vist ikke kroppen min en så bra jobb, så den bare sender blandingen i retur...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 12:00   #41
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Okei sånn ja, hehe jeg er helt grønn på dette men er alltid så nysgjerrig på å vite alt.

Huff synd du skal ha det slik.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-09-06, 14:01   #42
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Iset

Okei sånn ja, hehe jeg er helt grønn på dette men er alltid så nysgjerrig på å vite alt.

Huff synd du skal ha det slik.

bare bra at du spør... Ikke alle ragerer likt på laktose år de har intoleranse mot det, men reaksjoner i tarmer er vanlige.

og jeg tåler syrnede melkeprodukter da (kefir, youghurt rømme, ost) til en viss grad, så det jeg skal unngå er faktisk de melkeproduktene med mest karbohydrater i også, og det er jo bare en fordel (det er jo melkesukret som gir karber i melk) så det gjør det jo bare lettere å holde seg unna

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 09-06-07, 02:39   #43
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

*dytte*

Info til folket!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 11:16   #44
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

PS: MHM er ernæringsfysiolog

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 13:45   #45
Janne nr1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 7
Janne nr1 er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av polvott, her.

Kan man sjekke om man er insulinrestistent når man allerede har gått på atkins i mange måneder? Man har jo ikke så mye insulin i kroppen da har man?

Hei,er ny her inne.,og legger meg muligens i en samtale jeg ikke har noe med
Jeg går på ketolysekuren,og spurte Torkil om dette med insulinresistent.
Jeg vet ikke om dere på atkins dietten er i ketose....men her er svaret jeg fikk. Skulle tatt den testen før jeg startet kuren men pytt.
************************************************

Insulinresistens måler man ved å måle C-peptid. Det er en del av proinsulin som kuttes av før insulin blir aktiv og det er lettere å måle enn insulin alene.
Hvis man er insulinresistens er verdien ofte over 500 men det diskuteres hvor grensen bør ligge. Etter få dager på ketolysekuren er Cpeptid og insulinnivæået normalt OG DA ER DET INGEN HENSIKT MED Å TA PRØVEN
den må altså tas før man kommer i ketose. Beklager.
Vennlig Hilsen
Torkil

Janne nr1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 00:17   #46
alva
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 35
Innlegg: 16
alva er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

hva bør prøvesvarene på c-peptid ligge på??

alva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, renest mulig mat =) Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 00:20   #47
alva
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 35
Innlegg: 16
alva er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

og en ting til, ved å måle c-peptid, tas det blodprøve eller?

alva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, renest mulig mat =) Svar med sitat
Gammel 23-06-08, 09:33   #48
skalaren
Juniormedlem
 
skalaren sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 10
skalaren er ny på veien

Sv: Forklaring på insulinresistens

Hei

Jeg vil bare takke for en veldig lærerik tråd. Jeg begynner å forstå mer og mer om min kropp. Så her kommer en dytt på tråden.

Tusen takk

skalaren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-02-09, 13:22   #49
Maimor
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 108
Maimor er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Flott forklaring! Tråden fortjener en dytt igjen.

Maimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseinspirert Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 22:23   #50
niam
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Bergen
Alder: 36
Innlegg: 3
niam er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Kjempebra!! Fikk endelig en bedre forståelse av dette. Men siden det er så mange som har dette problemet, som du sier ifht prosentene dine og slikt, så er det rart at det ikke er brakt så mye opp i lys. Jeg er sykepleiestudent og har aldri hørt det en eneste gang på en forelesning eller i praksis! SÅ dette var svært lærerrikt for meg, men også noe jeg kan ta med meg når jeg er ferdig utdannet sykepleier Takk.

niam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Prosjekt i Trondheim Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 24-05-04 19:29
Nærsynt av stivelse? Neptun-86 Lavkarbo generelt 11 28-03-04 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no