Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Forklaring på insulinresistens

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-09, 22:55   #51
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av niam, her.

så er det rart at det ikke er brakt så mye opp i lys. Jeg er sykepleiestudent og har aldri hørt det en eneste gang på en forelesning eller i praksis!

Ja, det et skremmende egentlig at det ikke blir opplyst mer om. men jeg tror helsevesenet generellt er litt redd for dette, for de vet ikke nok om det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 01:56   #52
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Det har mye å gjøre med at insulinresistens har blitt en del av "normalen". Vet ikke helt hvorfor det er sånn, mye makt innen de høyere seter besatt av "kostholdseksperter" som fortsatt gir råd til diabetikere om å kutte ut smøret på brødskiva .
Men det er et faktum (dog et trist ett) at f.eks normalverdiene innen c-peptid er skrudd kraftig opp, og dermed er det mange som ikke blir fanget opp før de faktisk har fått diabetes.
Det er kanskje omtalt her før, men de verdiene som opereres med i dag, og har blitt det siden tidlig 2000-tall, er utarbeidet og utregnet på grunnlag av gjennomsnittet på en studie gjort på femti år gamle hjertesyke menn. Jeg er knapt tredve, og ellers helt frisk, hvordan jeg skal settes opp mot et sånt grunnlag er horribelt, og det var virkelig på randen for min del før insulinresistens ble oppdaget, sånn sett var jeg "heldig".
Likevel vil ikke legen min behandle meg med metformin så langt, ettersom jeg er så tett innpå normalverdiene, enn om han ellers har vært til mye hjelp mtp kostholdsendring.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 01:04   #53
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

Er det mulig å bli frisk av insulinresistens?

Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 01:22   #54
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

Er det mulig å bli frisk av insulinresistens?

Insulinresistens er mer en tilstand eller et symptom enn en sykdom, men å bli frisk fra det kan du vel forsåvidt ikke, ettersom du allerede har en forstyrret insulinrespons. Ved å kutte ut raske karbohydrater vil du stort sett få et mer stabilt blodsukker, sånn at koppen ikke behøver å produsere så mye insulin.
Du kan se på insulinresistens som et forvarsel på diabetes. Om du holder blodsukkeret stabilt, så er sannsynligheten for å få diabetes minimal. Går du tilbake til et høykarbokosthold igjen, så vil insulinresistensen komme tilbake. Er du riktig uheldig så kan du utvikle diabetes.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 13:57   #55
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Forklaring på insulinresistens

Hei,
Dette var en fantastisk opplysende innlegg som gir mange svar. Men jeg lurer på en ting, er det noen grunn til å få dette undersøkt?
Jeg har ikke diabetes (muligens jeg skal si foreløpig?) og spiser nå lavkarbo. Så lenge jeg gjør det, og føler at det fungerer for meg, er ikke det all medisin/ behandling jeg uansett bør ha?
Eller er det andre ting som bør gjøres, kosttilskudd eller annet, som er viktig om jeg faktisk er insulinresistent?
Dersom jeg en gang (litt utenkelig, men hvem vet) slutter å spise lavkarbo, kan jeg klart se verdien av å teste dette.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 12:17   #56
Liana
Nytt Medlem
 
Liana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 5
Liana er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Takk for infoen! Jeg er en jente på 24 år som allerede har denne insulinresistensen, noe jeg føler er veldig plagsomt for meg da jeg ikke klarer å akseptere kroppen min slik den er nå Jeg har arvet dette fra min mor, som også var, og er, overvektig. Jeg har en BMI på 27 akkurat nå, og har slitt i nærmere 1,5 år med å bli kvitt kiloene, etter at jeg har fått barn i 2008. Håper å få støtte og nyttige råd her på forumet

Liana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sikker enda... Prøver litt ut Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 18:28   #57
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Liana, her.

Takk for infoen! Jeg er en jente på 24 år som allerede har denne insulinresistensen, noe jeg føler er veldig plagsomt for meg da jeg ikke klarer å akseptere kroppen min slik den er nå Jeg har arvet dette fra min mor, som også var, og er, overvektig. Jeg har en BMI på 27 akkurat nå, og har slitt i nærmere 1,5 år med å bli kvitt kiloene, etter at jeg har fått barn i 2008. Håper å få støtte og nyttige råd her på forumet

Jeg tror du vil merke mye forskjell når du går i gang med Atkins. Jeg merket stor forskjell på min insulinresistens etter at jeg begynte med lavkarbo og vekten begynte å forsvinne.

Ønsker deg masse lykke til og bruk forumet. Det er utrolig mange kunnskapsrike mennesker her inne som i hvert fall jeg har lært masse av og mange flotte oppskrifter om du er i beit om hva du skal spise

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 13:11   #58
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Liana, her.

Takk for infoen! Jeg er en jente på 24 år som allerede har denne insulinresistensen, noe jeg føler er veldig plagsomt for meg da jeg ikke klarer å akseptere kroppen min slik den er nå Jeg har arvet dette fra min mor, som også var, og er, overvektig. Jeg har en BMI på 27 akkurat nå, og har slitt i nærmere 1,5 år med å bli kvitt kiloene, etter at jeg har fått barn i 2008. Håper å få støtte og nyttige råd her på forumet

-

Men jeg har et lite spørsmål i forhold til dette: er det insulinresistensen som er arvelig? Eller utvikler vi insulinresistens pga kosthold? For det er det jeg tenker som har skjedd i mitt tilfelle, kostholdet i min oppvekst var helt elendig, og at jeg utviklet PCOS, ble overvektig og alt det der da jeg ble voksen (19-20 år) tenker jeg at er en naturlig konsekvens av den elendige maten vi ble servert i barndomshjemmet.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 13:16   #59
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Jeg tror det går begge veier. Men jeg vil nok tro at enkelte er lettere disponert enn andre, og da hjelper det lite med et dårlig kosthold i oppveksten. Men man ser jo også barn fra familier som har like dårlig kosthold, men fortsatt går inn i voksenlivet slanke som gaseller (i hvert fall på utsiden) og uten hormonelle problemer å snakke om. I min familie f.eks er det mye diabetes, sånn sett er jeg ikke overrasket over at jeg ble insulinresistent.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 15:59   #60
Tutte
Medlem
 
Tutte sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 420
Tutte er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Ser dette i utgangspunktet er en gammel tråd, men det er nå samme emnet som jeg skal spør om, så prøver meg jeg ! Har fått bestillt meg time til måling av insulinresistens, og endel andre prøver på en privat klinikk her, som også er knyttet opp mot Dr. Lindberg klinikken. Det jeg lurer på er om jeg skal spise høykarbo de neste dagene før prøvene, for å få et mest mulig reelt svar. Eller skal jeg fortsette på lavkarbo ? Prøven er om bare 2 døgn, så må vel eventuelt skifte over til dette kostholdet fortest mulig.... Håper noen kan hjelpe meg !

__________________


Tutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 13:39   #61
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Forklaring på insulinresistens

Bump, og

http://www.roli.no/om.htm
forklarer med litt andre ord det samme som MHM sin post i starten her.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 16:08   #62
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Insulinresistens, det samme som overproduksjon?

Jeg har lenge nå forsøkt å få en utredning hos min lege(r) for bl.a dette med insulinresistens, men jeg føler jeg bare møter motstand, disse prøvene er liksom ikke så mye vits i å ta virker det som er den gjengse oppfatning.
Men etter snart 6 år med iherdig jobbing for å gå ned i vekt, uten nevneverdig resultat så skal jeg nå rett og slett lese meg opp på alt jeg kan om dette og trampe inn og forlange. Evt bare gi opp tradisjonelle helsenorge og komme meg på en Fedonklinikk.

Jeg har teste både lavkalori og lavkarbo, med lavkalori er det null resultater(med unntak av en kort periode med godkjent slankepreparat).
På ketolyse ble jeg knalldårlig og gikk dessuten opp i vekt første uka for så å stagnere, avsluttet da etter 2 mnd uten resultat.
Nå har jeg likevel funnet ut at kroppen min fungerer best på lavkarbo i retning Fedon, og her har jeg holdt meg i 2 år. Problemet er vel igrunn at heller ikke på denne går jeg ned i vekt.
Det jeg etterhvert har lagt merke til med meg selv er at jeg igrunn fungerer best UTEN mat. Jeg går på jobb uten å spise frokost, da er jeg energisk og fokusert hele veien. Straks lunsj inntas blir jeg slapp, ukonsentret og gjesper i ett sett de neste to-tre timene. Og dette er slik jeg har det ved alle måltider, uavhengig av om jeg spiser karbohydrater eller ikke, og uavhengig av om jeg spiser frokost eller ikke. Jeg har feks ingen nytte av å drikke kaffe, cola(eller annen sukkerholdig drikke)eller en sjokolade for å våkne, ikke engang kortvarig.
Jeg gjorde da et eksperiment på skolen, målte fastende blodsukker med resultat 4.2. Så spiste jeg en energi-bar og målte igjen ca 15 min senere(ideelt burde man sikkert ventet lenger, men dette var det ikke tid til) og kunne da fastslå at blodsukker da var 3.7. Lærer(sykepleier) kunne ikke forklare dette og legene mine rister igrunn bare på hode og begynner å snakke om noe annet.
Jeg vil jo tro at blodsukkeret ikke skal skyte til værs så fort maten er inntatt, men den burde vel hvertfall ikke gå ned?
Jeg har for meg selv tenkt at dette kanskje kan bety at jeg rett og slett produserer alt for mye insulin, og at den kanskje funker alt for godt? Men det høres jo egentlig meningsløst ut, for de fleste med insulinresistens opplever vel at man produserer for lite eller den fungerer ikke bra nok?

Jeg har normalt stoffskifte(utfra standardprøver), normalt blodsukker, også langtidssukker. Det eneste som er av utslag på noe er at jeg har noe forhøyede leververdier som jo kan ha sammenheng med insulin kanskje, men som vel mest sannsynlig kommer av at jeg har gallestein, etter som jeg forstår på legene.

Noen som har noen synspunkter? Jeg begynner å bli lei av å stange hodet i veggen, og jeg er også lei av arrogante leger som bare rister på hodet og tydelig gir uttrykk for at de nok helst tror jeg bare juger om arbeidet jeg legger ned og nok tror at jeg ikke helt skjønner dette med kcal ut vs kcal forbrent. Hvilket jeg jo gjør, men slik jeg opplever det så justerer rett og slett kroppen min forbrenningen etter hva den får. Det nytter ikke å prøve å lure den ved å gjøre variasjoner i mengde og/eller type mat, og mengde/type trening.

Kommentaren: "..alle er nok bare ikke skapt for å være tynne" har også blitt ytret, men det bare provoserer meg for man er heller ikke skapt for å veie 25 kilo for mye, det nekter jeg å innfinne meg med.

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 17:30   #63
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Forklaring på insulinresistens

Hei,

jeg må innrømme at jeg kjenner meg veldig igjen, og du har min medfølelse for hvor frustrerende det er å ha det sånn.

Du har funnet ut at insulin er en viktig faktor for hva kroppen gjør med energien den får, det er supert! En annen og (for meg iallefall) ennå viktigere faktor er glukagon: Hormonet som stimulerer fettforbrenningen. For meg som er insulinresistent så skal det ingenting til å stimulere insulinproduksjon, som stopper glukagonet og bremser forbrenningen.

Løsningen for MEG - etter å ha stått stille på +25 kg i over ett år ble periodisk fasting - intermittent fasting. Jeg faster 18-22 timer i døgnet, og spiser til jeg er mett i de 4-6 timene jeg ikke faster. Når jeg spiser prøver jeg å holde meg på null karbohydrater, fordi jeg får så store svingninger i blodsukkeret selv av noen få gram.

18-24 timer er passe for meg fordi jeg ikke blir sulten før, så egentlig kan man også si at jeg bare spiser når jeg er sulten. Hvis du spiser etter Fedon kan det godt være du blir gal. Det lange intervallet gir iallefall kroppen mulighet til å brenne fett effektivt.

Det er kanskje verdt et forsøk, jeg har iallefall funnet igjen gløden ved å spise etter samme mønster som for noen tusen år siden. Blodsukkeret ligger jevnt på 3.5 til 4.5 fastende og opp i 6 etter mat - og jeg har kraftig insulinresistens.

Uansett; masse lykke til!
edit: lenke til mer info på Marks Daily Apple

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:14   #64
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Takk for flott svar, jvb!

Slik jeg har funnet ut at jeg best fungerer nå, så blir det jo på et vis periodisk fasting her også, men det spisende intervallet blir jo noe lengre, ca 8-10 timer, og da blir kanskje ikke fastetiden lang nok? Jeg vil imidlertid neppe greie å faste noe særlig lenger, for selv om jeg er i bedre form når jeg ikke har spist på lenge, så er jeg likevel sulten lenge før. Jeg greier å stagge denne sulten, men ikke i altfor mange timer.

Jeg spiser lavkarbo, men må også telle kalorier, er jeg over 1800 kcal i særlig mer enn 2-3 dager så begynner vekta å gå opp. Så å både være forsiktig med både karber og kalorier begynner å gi noe tynnslitt motivasjon, men jeg kan jo heller ikke slutte fordi jeg da så lett fyker opp i vekt, og det er ikke et alternativ.

Jeg skal innrømme at jeg til tider vurderer ulovlige midler, jeg har jo erfaring med at ting som påvirker forbrenningen har effekt(eksemplevis reductil, går fortsatt sakte ned i vekt,men det går nedover hvertfall. Klarte med reductil 10 kg på et år; 1200 kcal, lavkarbo).

Hvilke prøver bør jeg be om å få tatt, og hvordan bør nivåene være? Jeg tenker nå be om de spesifikke prøver og be om utskrift av resultater slik at jeg selv kan vurdere dem, for det skal vel noe til for at en vanlig lege ønsker å iverksette behandling utfra disse, med mindre man VET hva som kan funke. Jeg må bare kjempe min kamp alene, og selv finne ut hva som skal prøves for legene er jo udugelige:P

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:17   #65
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Kanonada, her.

Jeg greier å stagge denne sulten, men ikke i altfor mange timer.Jeg spiser lavkarbo, men må også telle kalorier

En ketogen diett er nok bedre tilpasset spisemønsteret jeg beskriver iallefall - og spesielt om du har insulinresistens. Om 10-12 timer er nok vet bare du selv Det kan jo virke som det ikke er det for deg iallefall - hvis du går opp på 1800kcal.

Sånn sett så husker du vel også på at sult ikke er romlende mage, men et biologisk signal om at cellene trenger næring. Det romler i magen for meg iallefall - men uten at jeg ER sulten. (Faktisk funker et glass vann bra)

Hvis du kan overtale legen din til å ta en test som heter c-peptid, og verdien er høy (typisk over 5-600) så kan du kanskje mase til deg resept på Metformin. Dette øker effekten av glukosetransporten fra blodet til cellene og fører til litt lavere insulinproduksjon. Evt kan du ta en telefontime hos f.eks. Hexeberg, hun kan også rekvirere prøver som du tar i nærheten av der du bor.

Periodisk faste er kun en måte å spise på og ikke en diett i seg selv - men kanskje kombinasjonen av det og veldig lite karbohydrater kan være noe for deg også. Sjekk boken til Hexeberg også hvis du ikke har gjort det ennå: Frisk med lavkarbo heter den.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 19:17   #66
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Ketogen diett er ikke noe for meg, for jeg blir svært dårlig i ketose, både rent fysisk og jeg blir svimmel, kvalm og konsentrasjonen blir helt vekk, jeg fungerer rett og slett ikke hverken hjemme eller på jobb. Jeg trenger en del karbohydrater for å fungere rett og slett, men jeg er stort sett veldig flink å holde meg til de trege karbohydratene, og holder meg helt unna ris og potet, men spiser små mengder fullkornspasta innimellom. Bønner og kikerter som da er lov på Fedon fungerer utmerket som erstatning.

Sult for meg er mer enn at det romler i magen, magen forlanger mat, og da får jeg gjerne bare mageknip om jeg prøver å stagge det ved hjelp av mat.

En annen ting er at jeg også sliter med gallestein, og fettrik diett framkaller anfall, da vil det i såfall være snakk om å pøse veldig på med proteiner og slik greier jeg rett og slett ikke leve da jeg ikke er glad i kjøtt i det hele tatt, og egg får jeg dårlig mage av. -jeg er ei vanskelig dame

Jeg skal snakke med fastlege om c-peptid og evt kanskje en slik sukker-belastningstest.
Om jeg igjen føler jeg møter en vegg så må jeg vel bare rett og slett ta utgiften ved å få tatt disse undersøkelsene på en Lindbergh-klinikk, selv om økonomien ikke overhodet egentlig tillater slike utgifter når man har familie og lever på lærlingelønn.

Det er ille når man tenker tanken at det hadde vært lettere å legge seg ned å spise seg enda tjukkere slik at man kan søke om slankeoperasjon.
Jeg er igrunn sjokkert over holdningene man møter i helseNorge når man søker hjelp. En overlege på en avd for overvektsproblematikk sa rett og slett at alle kan gå ned i vekt på vanlig måte, ved å spise normal kost og trene mer. Om jeg mot all formodning kunne bevise at jeg var det eneste tilfellet i verden det ikke funket for så skulle han ta meg med rundt i hele verden(på hans regning) for å vise dette fram for det ville være revolusjonerende opplysninger.
Arroganse og ingen evne til å kikke utenfor boksen man er lært opp til å holde seg i er det jeg føler man møter..

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 20:45   #67
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forklaring på insulinresistens

Hvorfor er legene så knipne på den medisinen egentlig? Vil den gi vekt-tap på normalvektige uten insulinresistent også? Og har den effekt etter mange års bruk også? Vil de fleste på denne medisinen kunne kutte den ut ved innføring av lavkarbo-kosthold? Og er det å kun spise en gang (lavkarbomat) i døgnet være løsningen for de som har prøvd alt?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 20:56   #68
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Ada-Emilie:

Jeg kjenner ikke så godt til denne medisinen, hvis det er metformin du snakker om? Jeg har bare hørt at den kan hjelpe folk med å gå ned i vekt.
Jeg vil anta at leger ikke vil skrive den ut fordi den strengt tatt er beregnet på diabetikere og man kjenner kanskje ikke godt nok til virkning/bivirkning på friske mennesker.
Men leger kan vel ikke fornekte insulinresistens? Og at det er forstadiet til diabetes, så jeg kan ikke skjønne at det ikke er bedre å gi folk denne hjelpen, med metformin, FØR man utvikler diabetes.
Jeg er liksom så frisk på alle måter, spiser og lever sunt, men er likevel feit, himla urettferdig om jeg skulle få dia fordi legene er vrange og trangsynte og nekter å åpne øynene for at det finnes alternativer..

Jeg håper ikke lavkarbo kombinert med faste i store perioder av alle døgn er den siste og eneste løsningen, for slik vil jeg jo helst slippe å leve.. Jeg liker mat, jeg liker å spise, sunt og begrenset er greit,men ikke SÅ begrenset!

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 21:12   #69
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Og er det å kun spise en gang (lavkarbomat) i døgnet være løsningen for de som har prøvd alt?

For MEG funker det kjempebra, og jeg har ingen ubehag eller sult - men det er opp til hver enkelt å finne ut hva som er best for seg selv. Kroppen MÅ ha 30-50g karbohydrater om dagen, men vi trenger ikke å spise ett eneste ett.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 21:19   #70
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Greia med metformin er vel at den bare fungerer på de som trenger den. Den har faktisk blitt benyttet som "sukkerpille" i andre forsøk. Fordi den er rimelig. Og jeg har en mistanke om at det er en av grunnene til at de er knipne med den. Ikke mye penger tilbake til systemet
I tillegg er det blitt forsket lite på den, og hver gang de forsker på noe, viser den seg å virke på noe helt annet. Så forskningsresultatene er ikke entydige, og dermed lite kjent og lite brukt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 14:31   #71
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Jeg har nå fått tatt en rekke prøver som jeg skal tilbake å få svar på til uka.Men de resultatene jeg allerede vet er blodsukkernivå før og etter glukosebelastning og de forklarte jo en hel del og er for meg en liten seier ifht legen min som ikke helt har trodd på dette med at jeg blir trøtt av mat.. Og også får det meg til å tenke at det eneste som kanskje da vil funke for meg er det JVB forteller om periodisk faste.

Jeg hadde fastende blodsukker på 4.4. Fikk sukkervann og beskjed om å sette meg å vente i ca to timer. Umiddelbart etter å ha drukket sukkeret begynte jeg å gjespe og de neste to timene var et mareritt og en kamp for å holde seg våken. Ved ny måling hadde jeg et blodsukker på 2.9.. Og etter 3 timer følte jeg at kroppen begynte å våkne litt igjen, men da ble jeg kvalm og skjelven og fikk hodepine. Og hva gjør man når man på en måte har føling, men vet at sukker eller annen mat får blodsukkeret ned istedefor opp?!

Gleder meg til å høre om jeg har utslag på andre prøver. For en gangs skyld håper man jo at man feiler noe! :P

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 13:27   #72
Catticatti
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Særp
Innlegg: 6
Catticatti er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Det står så mye bra i forumet her! Jeg har i hele mitt voksne liv ligget på 62-63 kg (172cm høy, altså relativt slank, og 44 år). Jeg har født 3 barn, og alltid gått ned igjen i vekt etter fødselen. Jeg så i disse årene med forakt på overvektige, og ment at det ikke er noe problem å holde vekta. Men så - for ca. 5-6 år siden, begynte kroppen min å gjøre som den ville. Jeg fikk en gradvis vektøkning, og klarte ikke å stanse den. De første 4 årene trente jeg 2-3 ganger i uka (hver uke!), og gikk likevel opp i vekt. Jeg er utdannet næringsmiddelteknolog, og mener jeg har god oversikt over hva jeg putter i munnen. Jeg lager i stor grad all middagen til familien "fra grunnen av", og er den eneste i familien som blitt overvektig. Jeg spiser ikke godteri, jeg drikker ikke brus, jeg bruker ikke sukker i teen, jeg spiser ikke potetknask el. Jeg veier nå ca. 88 kg, og lider veldig under dette. Har mistet lysten på å kjøpe nye klær, som et eksempel. Nekter å reise til syden med familien, for jeg nekter å gå i bikini. Dessuten svetter jeg som en gris.... Begynte på blodtrykksmedisiner og kolesterolmedisiner i mai i fjor. I desember ble jeg spurt om jeg var gravid pga. den fete magen min. Da gikk jeg til legen samme dag og fjernet hormonspiralen jeg har hatt i litt over 5 år, og tenkte det kan skje var den som var grunnen til vektøkningen. Så ventet jeg på vektnedgangen, da...... som ikke kom. Nå som jeg har lest om insulinresistens her, ser jeg jo at dette kan stemme veldig for meg. Jeg har nå gått på lavkarbo (<20g karb/døgn) i 6 uker, og ser at jeg for det meste er i ketose. Men vektnedgang...hm... det lar vente på seg. Har vel gått ned 2-3 kg disse ukene. Er det sånn at kroppen nå i første omgang "helbreder seg" fra insulinresistens, og at insulinproduksjonen min (hvis det er insulinresistens jeg har, da) en dag vil bli på et nivå der fettforbrenningen starter opp, hvis jeg bare er stanhaftig nok til å holde meg på dietten? Håper noen kan svare meg på dette :-)

Catticatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 14:42   #73
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Catticatti, her.

Er det sånn at kroppen nå i første omgang "helbreder seg" fra insulinresistens, og at insulinproduksjonen min (hvis det er insulinresistens jeg har, da) en dag vil bli på et nivå der fettforbrenningen starter opp, hvis jeg bare er stanhaftig nok til å holde meg på dietten? Håper noen kan svare meg på dette :-)

Det er faktisk ikke så uvanlig, at kroppen bruker ressurser på å gjenopprette hormonbalanse og reparere skader før den tar til med fettforbrenning. Kroppen vil sjelden prioritere å frigi fettceller fra kroppen før noe annet som er mer prekært. Ketose er dessuten en ganske stor omveltning for en kropp som er vant til glukose/blandingsforbrenning, det er, som noen har sagt her inne tidligere, som å sammenligne det å fyre i peisen med silkepapir kontra tyrirot!
For de aller fleste er den første vektnedgangen vannkilo. Karbohydrater binder ca 4 gram vann pr gram, og det er som regel disse som går først. Det kan ellers ta opp til åtte uker for kroppen er vant til å forbrenne fett fra dens fettreserver. Å gå ned i vekt med insulinresistens, om det er dét du har, er litt som å kjøre bil med håndbrekk på, men den gode nyheten er at insulinresistens er fullstendig reversibelt gitt at man får stabilisert blodsukkeret, og dermed får insulinproduksjonen ned. Enkelte av oss som er skikkelig insulinresistente, eller til og med rukket å få dia2 trenger kanskje ekstra drahjelp med hjelp av medikamentell behandling, som metformin, i tillegg til et lavkarbokosthold, men det hører heldigvis ikke til normalen!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 13:59   #74
Catticatti
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Særp
Innlegg: 6
Catticatti er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Tusen takk, Photobscura, for raskt og godt svar. Jeg har nå ringt legen min, og bestilt time 28. april. Ba om kontroll av blodtrykk og kolesterol (går på medisiner i dag, men må vel følge med...), og om fastende blodsukker, sukkerbelastning og c-peptid. Fikk beskjed om at sukkerbelastning vil legen bestemme om skal tas, avhengig av verdier på fastende blodsukker. Jeg hadde 7,9 i fastende blodsukker i januar, mens HbA1C (langtidsblodsukker) viste 5,8, som visstnok skal være normalt. Nå er greia den at jeg har gått på lavkarbo (ketogen kost) i 6 uker. Vil mine verdier nå være representative, eller bør jeg gå tilbake til vanlig, karbohydrat-holdig kost en stund før legetimen? Evt. hvor lenge før; en uke? Usikker på hva jeg skal gjøre her..... jeg har uansett ikke gått ned mer enn 2-3 kg på disse ukene med lavkarbo. Selv om jeg nå er klar over at beste måten å behandle insulinresistens er med lavkarbo kosthold, er det viktig for meg å få bekreftet/avkreftet om jeg har insulinresistens (skulle det ikke være årsak til mine problemer, må jeg jo lete videre). Så - kan noen gi meg et godt råd ang. kosthold i forkant av legetimen??? Takknemlig for alle svar :-)

Catticatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 11:05   #75
Catticatti
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Særp
Innlegg: 6
Catticatti er på en erverdig vei

Sv: Forklaring på insulinresistens

Var å hentet blodprøvesvar i går - det var ikke tatt analyse av c-peptid likevel! Kjøpte blodsukkerapparat for 2 dager siden, og har gjort en del "forsøk" med godteri og hvitt brød. Ser at blodsukkeret mitt spretter opp i 15, og går ned til litt over 12 på 2,5 timer. Ligger sjelden under 7, men har hatt en "dupp" ned på 4,4 etter et glass rødvin på kvelden. Har fastende om morgenen mellom 7,5 og 8,5. Men legen vil ikke ta glukosebelastningstest da langtidsblodsukkeret er ok (og det er det kanskje, siden jeg normalt ikke spiser verken brød eller noe med sukker). Men nå er jeg lei! Dette kan d umulig være normalt? Forklarer dårlig hukommelse og konsentrasjon, i hvertfall. Vurderer å bestille time hos endokrinolog ved Volvat i Fredrikstad - noen som har erfaringer med dette?

Catticatti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Prosjekt i Trondheim Albertine PCOS og karbohydratkontroll 14 24-05-04 19:29
Nærsynt av stivelse? Neptun-86 Lavkarbo generelt 11 28-03-04 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no