Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Matfordeling på tallerkenen

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-04, 21:19   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Matfordeling på tallerkenen

Kan noen forklare meg fordelingen av maten på tallerkenen?
Lindberg snakker om noen håndflater....

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-02-04, 08:43   #2
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Dette er for at en skal slippe å overfokuser på mat, innhold og mengde. Man kan godt veie, slå opp og beregne glykemisk belastning for alle måltider men da blir en sprø tror nå jeg (og tydelig Fedon også).

Lindberg klassifiserer karbohydrater i Høy-, Middels. og Lavglykemisk

Høy GI >50
Middels 30>GI>50
Lav 30>GI
(husker jeg tegnene rett ??)
Lindberg kalssifiserer også mat i A, B og C
A er proteiner
B er mat med lav GI
C er mat med middels eller høy GI

Det er snakk om måltidets samensetning og forholdstall ingrediensene imellom, håndflaten er en omtrenlig mengdeangivning. En håndflate er som hånden din uten fingre.

En tallerken deles i tre og 1del er A (protein) og 2 deler er B (lavglykemiske karbohydrater)

I et av dagens måltider så deles den ene tredjedelen med karbohydrater i 2. Da snakker en kanskje lettest om sjettedeler?

2/6 A (protein) (som før) 3/6 B (lavglykemiske karbohydrater) + 1/6 C /høy eller middels GI karbohydrater)

Ett av dagens måltider kan altså ha litt høyere glykemisk belastning enn de andre.

Forvirrende eller mere klart er ikke sikker jeg...

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 14-02-04, 04:09   #3
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Da forstår jeg hvorfor så mange gir opp Lindberg,det blir rett og slett for komplisert for de fleste.

Atkins er da mye lettere å forholde seg til.

PS: Da jeg begynnte på slankenett i fjor var det nesten ingen på Atkins,men en hel haug på Lindberg,nå er det stikk motsatt

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 14-02-04, 08:10   #4
Maz
Medlem
 
Maz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Trondheim
Alder: 57
Innlegg: 370
Maz har en fantastisk aura rundt segMaz har en fantastisk aura rundt seg

Jeg bruker dette bare veiledende selv og er overbevist at det er slik det var ment. C biten dropper jeg som oftest da jeg har holding at det snike seg inn litt ekstra i en del mat og da tillater jeg meg heller litt "skummel saus " eller noe slikt.

Maz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg of sorts.... Svar med sitat
Gammel 16-02-04, 13:12   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Kjempebra forklart Maz! *applaus*


Mye klarere!
Synes det var ganske enkelt jeg da...Eller kansje det bare er du som er flink å forklare.. Det er jo som du sier: ment veiledende...

Jeg tenker litt at det kan være lurt å spise de lavglykemiske karbohydratene i et måltid tidlig på dagen... Ihvertfall praktiserer jeg det slik nå... (blir så rastløs om kveldene om jeg spiser for masse karbohydrater da...)
Har trappet litt opp på karbohydratene for jeg har så lett for å gå i ketose, og med den høye forbrenningen jeg har så trenger jeg å ligge i grenseland til ketose, men ikke i dyp...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-08-08, 14:49   #6
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Matfordeling på tallerkenen

Er jo supergreit da.
Ei håndflate protein(kjøtt/fisk)
to håndflater grønnfor (også belgfrukt)
= et måltid.

Så kan man ha 1/2 handflate middels gi-høy gi pr. dag

Da jeg fatta den enkle filosofien, gikk alt så meget bedre.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 15-10-08, 21:30   #7
quebec
Seniormedlem
 
quebec sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: sandnes
Innlegg: 757
quebec har en fantastisk aura rundt segquebec har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matfordeling på tallerkenen

superduperenkelt

__________________
minus 26kilo -so far




quebec er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lost on the highway Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 00:27   #8
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Matfordeling på tallerkenen

Runegutt !
Siden du fatta filosofien så greit, kan du gi meg noen menyforslag?
har lest til øyet er stort og vått,fatter jo prinsippet, men hvordan sett det ut i livet??

Hvorfor i himmelens navn kan ikke den mannen lage menyforslag som han selger på nett. han selger da allt mulig annet.
Når jeg søker på kurs i Møre og Romsdal står det: Kontakt kursveileder for nermere informasjon- og så står det ikke navn/adr på kursveileder.

Og for å for å få mailkontakt(med "hovedkontoret") må en ha innstalert riktig E-post klient. Et tips til Fedon :er å ha mailadr på hjemmesida si.

Har vert skeptisk til Fedon siden han dukket opp, men nå ser det ut til at det er siste sjangse. ketolyse virker ikke , Skaldemann virker ikke. Og Fedon finner jeg ikke ut av.
Beklager at det blei litt mye galle her, men jeg er så lei og frustrert.
Mvh Grovsnus
(livet har ikke blitt lettere)

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 09:47   #9
starlight
Nytt Medlem
 
starlight sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Buskerud
Innlegg: 6
starlight er på en erverdig vei

Sv: Matfordeling på tallerkenen

Kjøp kokeboken¨!! Den har jeg benyttet meg av de siste ukene og det er mye gode oppskrifter. Smaker godt og så fins jeg jo ikke sulten.

__________________


starlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EURODIETT Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 10:18   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Matfordeling på tallerkenen

Opprinnelig lagt inn av starlight, her.

Kjøp kokeboken¨!! Den har jeg benyttet meg av de siste ukene og det er mye gode oppskrifter. Smaker godt og så fins jeg jo ikke sulten.

Og den nye kokeboka som den gamle fedon-kokken har laget: Frisk, mett og glad av Per Lauritz lien. Lånte den på biblioteket, og ble superimponert!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-01-09, 23:53   #11
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Matfordeling på tallerkenen

eg må bare bøye meg i støvet og be om unnskyldning.
Bak i boka sto det en 4 ukers meny, jeg var bare så sliten av å lese så jeg var ikke kommet dit da jeg slengte fra meg boka. Den var litt tøff å lese på en kveld.
Beklager Fedon

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 22:01   #12
Bellabo
Medlem
 
Bellabo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 167
Bellabo er på en erverdig vei

Sv: Matfordeling på tallerkenen

på Fedon.no ligger det også en del oppskrifter...

__________________




revmatiker og Lavkarbo-veteran siden 2009.. prøvd de aller fleste diettene.. Er nå i gang med siste innspurt så derfor ny ketolyserunde.
Bellabo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 5 :) Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 00:54   #13
Val
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Matfordeling på tallerkenen

Hvis det bare er håndflater det er snakk om kan man ikke bare stable i høyden hehe

  Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 13:57   #14
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Matfordeling på tallerkenen

Opprinnelig lagt inn av Val, her.

Hvis det bare er håndflater det er snakk om kan man ikke bare stable i høyden hehe

Er nok en fin måte å lure seg selv på ja.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 00:38   #15
swimzy
Medlem
 
swimzy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oppland
Alder: 42
Innlegg: 343
swimzy er ny på veien

Sv: Matfordeling på tallerkenen

heter boka til lindberg?

__________________
Begynner på nytt igjen!



swimzy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: prøver meg på Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 20:54   #16
aasa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 6
aasa er på en erverdig vei

Sv: Matfordeling på tallerkenen

hvordan räknar man ut GI i maten. Feks hvis man bruke et ferdigglass med saus, hvordan vet jeg at det er bra at spise?

aasa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomonert Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 20:58   #17
aasa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 6
aasa er på en erverdig vei

Sv: Matfordeling på tallerkenen

hvor mye gi skal man spise på en dag?

aasa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomonert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no