Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Skravletråd for Lindbergerne

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-11, 01:29   #126
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Opprinnelig lagt inn av Turidmor, her.

Hei:-)
Jeg vil også gjerne være med å skravle!
Har levd ketogent siden november 2010, har gått litt opp og ned (pga jeg har skeiet litt ut i helgene) men tilsammen -6kg, og fornøyd med det! Men vil gjerne ned iallefall 6 kg til- og synes, etter mye lesing, at Fedon passer meg. Men det er litt vanskelig å omstille seg fra fett,fett,fett til å tenke nytt...
Føler at man har lov til så veldig mye på Fedon i forhold til ketolyse!
Bare det at du kan dra på Burger King å spise en Fedon-burger er jo helt utrolig!

Er det noen som har noen enkle råd/tips for en nybegynner?

Kan jeg drikke Pepsi Max??????


Heisann! Slenger meg på jeg også, da jeg skal begynne med lav GI selv.
Ettersom jeg har skjønt, er det en fin mix av alle matvarer. Belgfrukter, magert kjøtt, (f.eks karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, kyllingfilet, svinekjøtt osv..), salater. Ja, en fin blanding av vanlig mat med lav glykemisk indeks (GI).
Gulrøtter og kålrot (tro det eller ei) kan man spise. Det er IKKE mye KH i disse matvarene, så lenge man faktisk har kontroll over mengden man spiser av dette.
Personlig skal jeg holde meg unna stivelsesprodukter (poteter, ris, pasta) da jeg skal ned i vekt og fettprosent.
Basmatiris er lov. Det samme gjelder fullkornspasta og fullkornsris, men jeg velger å holde meg unna dette og heller finne alternativer til dette som for eksempel blomkålris, blomkål- og brokkolistappe eller en selleripuré.
Dette lager man da selv fra bunnen av, selvfølgelig

Skal du steke noe, vil jeg anbefale ekte meierismør (Tine) eller rapsolje. Fedon anbefaler vel olivenolje. Raps- og olivenolje er så og si det samme.

Pålegg er jeg usikker på, prøver å finne alternativer, men har fått med meg at magre kjøttpålegg og egg funker fint

Proteinbrødet her i tråden ser jo helt fantastisk ut, men ville heller hatt det i pr. 100g så man kunne sammenlignet det med andre lavkarbobrød.

Salat er nam-nam! Personlig vil jeg holde meg litt unna frukt en stund pga fruktsukkeret.
Banan vil jeg ikke anbefale uansett hvor grønn den enn må være.
Ellers er fisk, oksekjøtt, lammekjøtt, kyllingkjøtt, svin osv. gode proteinkilder.
Nøtter er også sunt fett.

En halv tunfiskboks i vann etter trening er veldig, veldig, veldig bra!
Det skal jeg begynne med Da får man i seg ca. 22g proteiner og 1.1g fett.
Smoothie kan også være et fint påfyll etter trening.
Man har vel før trodd at raske karbohydrater er viktig etter trening, men det gjelder nok ikke de som skal ned i vekt.
Det beste for en toppidrettsutøver er sjokolademelk (den lille brune boksen fra tine, tror jeg). Det sa ihvertfall en PT med ernæringsutdanning til meg. Men det skal ikke jeg tenke på!
Jeg har ihvertfall blitt anbefalt å vente 2 timer etter middag før jeg går i gang med styrke-/kondisjonstrening. Skal jeg ta meg en joggetur trenger det bare å gå en time etter middag, sa hun (PT'n). Spørs jo hvor mett man føler seg også..
Men jeg som trener mye for å øke muskelprosenten og redusere fettprosenten bør få i meg minst 100 KH før jeg går i gang med trening, anbefalte hun. Og ikke spise noe særlig KH som kveldsmat. To kokte egg, litt røkt laks, litt salat, litt tomater og noen skiver agurk var en helt grei kveldsmat etter trening.

Ble litt mye dette her, men det er ihvertfall det jeg har lært så langt om kostholdet lav GI inkl. trening.

Håper det hjelper litt


EDIT: Angående Pepsi max, så foretrekker jeg å holde meg unna kunstige søtningsstoffer pga e-stoffene i det. Ikke pga økt kreftfare (noe som forøvrig aldri er bevist), men fordi jeg er veldig skeptisk til det generelt!


Sist redigert av Tidl. medlem : 30-03-11 kl 12:48.
  Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 10:17   #127
Dropset
Juniormedlem
 
Dropset sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 24
Dropset er på en erverdig vei

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Hei!

En skravletråd, jo! Så bra!

Jeg er en quinde i min beste alder (dvs midten av trettiåra), nybakt tvilling- og trebarnsmamma. Er nå tilbake til startvekt for graviditeten, men har fortsatt mange kilo for mye. Dreven jojoslanker, men det skal ta slutt nå. Har aldri prøvd lavkarbo tidligere, så jeg er en skikkelig novise her inne. Jeg bruker Lindberg som utgangspunkt, og målet er å finne et sunt og balansert kosthold som jeg kan leve med på lang sikt. Etter fødselen for to måneder siden har jeg vært skikkelig på sukkerkjøret, og både kropp og sjel har behov for en skikkelig avvenning. Har ligget unna sukker og raske karbohydrater i en uke nå, og kjenner at både humøret og formen er stigende. Deilig!

Jeg gleder meg til å bli kjent med dere!

__________________



Min Ultimate Plan
Dropset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberginspirert Svar med sitat
Gammel 12-04-11, 16:02   #128
Fideline
Medlem
 
Fideline sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 56
Innlegg: 51
Fideline er på en erverdig vei

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Hei på dere som er litt mere erfarne Fedonere.
Hva kan jeg servere min mann som siste måltid på kvelden, slik at han holder stabilt blodsukker lengst mulig gjennom natta. Han har en tendens til å våkne midt på natta og ha sultfølese. Den dempes ikke av vann og han sliter litt.
Er det kanskje en slags musli jeg kan lage som dere kan anbefale meg.

Han har tatt av seg 13.4 kg hittil siden 17 januar så jeg jør alt for å hjelpe han videre. Målet er ca 22 kg ned men han synes det er greit om det går sakte for han har alltid lagt på seg igjen fort når han har gått fort ned. Nå lever vi jo på et kosthold som vi har tenkt å holde oss til i framtiden også.

__________________
Fedon må vel bli bra for oss to "middelaldrende"
Fideline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon ser det ut til :) Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 18:45   #129
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Hei. Melder meg her jeg og. Har lagt om kosten for ca. 2 uker siden og merker det godt på den metale formen, i positiv retning. Våkner av meg selv i 8-tiden, jeg som alltid har vært et håpløst B-menneske. Å bli i bedre form generelt er vel det viktigste målet mitt, men vil gjerne ned 15 kg også... Funnet flere spennende oppskrifter her inne, men litt forvirrende på oppskriftsforumet det alle filosofier er blandet.

VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 19:27   #130
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Nå er jeg inne i en ordentlig fin Fedonperiode igjen Og det er deilig, fantastisk og nydelig

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 22:12   #131
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Så bra, Nellie
Jeg har ikke vært noe flink i påska. Gleder meg til hverdag igjen, hvert fall matmessig

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 00:40   #132
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Nå er det helg og de utfordringene som følger med der. Vi får besøk i morgen og med det følger gjerne masse snop. Tenkte å prøve meg på noe lavkarbo bakst. Fikk boken "Baking uten sukker" (eller noe i den duren) i dag og der var det mye fristende. Krevde en handlerunde da, men nå er alt klart. Så får vi se hvordan den utfordringen blir.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 16:07   #133
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Går jo så det griner, detta!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 11:39   #134
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Etter to uker på Skaldeman-fakirbesøk er det magisk, fantastisk, herlig å være tilbake på mitt deilige Lindbergkosthold igjen. Selv uten å ha spist et eneste Lindbergmåltid, føles det fabelaktig Gleder meg glugg til knekkebrød med smør, egg og masse kaviar<3 og grønnsaaaker. Deilige, sprø, vakre grønnsaker

<3 Lindberg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-12, 23:58   #135
Rosee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
Rosee er på en erverdig vei

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Heia
Ser ikkje ut som denne delen av forumet brukes aktivt, men tenkte å skrive eit innlegg likevel! Eg tenkjer å legge om til Fedon-kostholdet. Tips om blogger o.l. for inspirasjon og oppskrifter tas i mot med stor takk.

Rosee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skal prøve meg på Lindberg :) Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 02:01   #136
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Lykke til!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 12:12   #137
Rosee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
Rosee er på en erverdig vei

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Takk for det! Er allerede fast leser av bloggen din

Rosee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skal prøve meg på Lindberg :) Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 17:17   #138
yoga
Juniormedlem
 
yoga sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 38
yoga er på en erverdig vei

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Hei. Du vet trolig om denne siden, men linker til den likevel: http://www.fedon.no/no/Oppskrifter/Arkiv_oppskrifter/. Her er det mange fine oppskrifter og mye god inspirasjon.

__________________
Spis Elsk Lev
yoga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Uten melk, gluten og nøtter - Fedon (moderat lavkarbo/lavglykemisk) Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 19:11   #139
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Opprinnelig lagt inn av Rosee, her.

Takk for det! Er allerede fast leser av bloggen din

Åh, så hyggelig!

Jeg skal skjerpe kostholdet nå.. Har jo tatt helt av i det siste. Da blir det Lindbergsk på meg igjen! Bare litt mer restriktiv på karbohydrater og litt mer liberal på fett.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-12, 23:49   #140
Rosee
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
Rosee er på en erverdig vei

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Yoga: Har sett den siden ja, men tusen takk!
Har óg lest "Mat for livet", men syns det er litt vanskelig å begynne å gjennomføre det i praksis. Eg føler det hjelper å sjå korleis andre får det til i kvardagen!

Rosee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skal prøve meg på Lindberg :) Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 14:32   #141
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Er det noen her?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 21:45   #142
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Holder på med en langsom, forsiktig overgang fra Eurodiett til Lindberg.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 19:39   #143
Wowo
Medlem
 
Wowo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2013
Hvor: Akershus
Innlegg: 356
Wowo er en juvelWowo er en juvelWowo er en juvel

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Jeg kommer om noen måneder jeg også....

__________________


Wowo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 13:53   #144
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Er det noen andre som spiser sånn ca Fedonsk her nå tro?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-15, 13:54   #145
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

http://www.fedon.no/no/Oppskrifter/A...derpagesize=10

Kom egentlig inn for å finne denne.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 11:40   #146
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er det noen andre som spiser sånn ca Fedonsk her nå tro?

Ja

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 13:00   #147
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Skravletråd for Lindbergerne

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er det noen andre som spiser sånn ca Fedonsk her nå tro?

Ja, jeg gjør vel det nå.
Har vurdert ED igjen nå i vår, fase 3, men vi får se litt utover våren.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ned 10 kg til jul: uke 43/44 - skravletråd aslaug Ketolysekuren 36 30-10-09 17:46
Ned 10 kg til jul: uke 41 - skravletråd Vatti Ketolysekuren 91 12-10-09 13:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no