Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Cottage/Shepherds pie

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-05-13, 16:37   #1
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Cottage/Shepherds pie

Cottage- og Shepherds pie er, etter min mening, det beste det engelske kjøkkenet har å by på. Det er en kjøttdeigbasert rett med et lokk av potetmos som stekes i ovnen. Jeg har gjort den lavkarbovennlig ved å bytte ut potetmosen med blomkål- og sellerimos og jeg syns faktisk resultatet ble bedre enn orginalen. Forskjellen på Cottage og Shepherds pie er at den førstnevnte er med storfekjøtt mens Shepherds er med lammekjøtt.

Denne oppskriften holder til 5-6 porsjoner. Server den gjerne med en grønn salat og/eller lavkarbobrød - eller spis den som den er.

Kjøttfyll:
500 gram kjøttdeig av storfe eller lam
200 gram bacon eller røkt sideflesk i terninger
4-5 (store) grovhakkede champinjonger
1 stor løk, finhakket
1 kinesisk hvitløk, finhakket
(eller litt mindre hvis du ikke er så glad i hvitløk som jeg er)
2 ts worcestersaus
1 drøy ss tomatpure

1 ss tørket persille
1 dl rødvin
(kan byttes ut med kraft, men gir veldig god smak)
1.5-2 dl kjøttkraft (jeg bruker for enkelhets skyld bare 1 oksefondpakke i gryta og heller over vann til rett tykkelse)
1 revet gulrot (kan droppes hvis du er veldig striks på karbene, men gir god fylde og sødme til retten)
Salt og pepper

Blomkål- og sellerimos til lokket:
1 blomkålhode i buketter
1/4 (ca 200 gram) sellerirot i terninger
1 ss smør
1/2 dl kremfløte
1 eggeplomme
Salt, pepper og muskat

50-100 gram revet cheddarost


Bruk en stor stekepanne (med høye kanter) eller en kjele. Stek kjøttdeigen og legg den til side. Brun baconet i godt med smør. Tilsett løk, hvitløk og sopp og stek til det blir gyldent. Tilsett kjøttdeigen, worcestersaus, tomatpure og persille og bland godt. Tilsett vin og kok litt ned. Ha i litt og litt kraft til passe tykkelse (Det skal ikke være for flytende. Rør inn revet gulrot og la småputre uten lokk på lav varme i 20-30 minutter til væsken er kokt inn. Smak til med salt og pepper.

Mens kjøttfyllet koker lager du mosen. Kok blomkål og sellerirot møre. Hell av vannet og la grønnsakene stå litt i kjelen (uten lokk) på varm plate for å få mye av fuktigheten til å fordampe. Tilsett smør og fløte, og mos med stavmikser til glatt mos. Smak til med salt, pepper og muskat. Rør til slutt inn en eggeplomme.

Legg kjøttfyllet i en ildfast form og bre mosen over som et lokk. Dryss til slutt over litt revet cheddarost. Stek midt i ovnen på 200 grader i ca 25 minutter - til osten er gylden. La den hvile i 5 minutters tid før servering.


Sist redigert av Cyan : 17-05-13 kl 17:00.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 20:12   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Cottage/Shepherds pie

Nam! Abonerer på denne tråden.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 21:15   #3
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Cottage/Shepherds pie

Shepherds pai er en gammel favoritt, fra mange år tilbake. Savner den, så kanskje jeg må prøve denne. Tror jeg skal lage den i to former, for jeg har noen i familien som ikke er så glade i blomkål. Kanskje blandinga med sellerirot vil funke bedre, men jeg kan lage en med poteter også.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 22:39   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Cottage/Shepherds pie

Så lurt! Shepards pie er en av yndlingsrettene mine også, av en eller annen grunn har det aldri slått meg at det går an å gjøre den lavkarbo.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-13, 01:19   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Cottage/Shepherds pie

Jeg spiste faktisk denne med selleri- og blomkål i Dublin i høst. Enig i at dette var bedre enn potetmos!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 17:31   #6
crystal
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Helgeland
Alder: 34
Innlegg: 98
crystal er på en erverdig vei

Sv: Cottage/Shepherds pie

Denne står i ovnen nå, andre gang den lages her i huset. Mannen elsker shepards pie å syns denne varianten er bedre en den orginale Enda han ikke pleier å like de fleste lavkarboversjoner.
Takk for denne oppskriften!

__________________
-17 kg
crystal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South beach og trening Svar med sitat
Gammel 18-07-13, 20:24   #7
Gekke83
Medlem
 
Gekke83 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 118
Gekke83 er ny på veien

Sv: Cottage/Shepherds pie

Denne var kjempegod på smak, vi brukte persillerot istedenfor sellerirot.

__________________




Gekke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, fase 1 Svar med sitat
Gammel 20-07-13, 14:45   #8
lav1
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 4
lav1 er på en erverdig vei

Sv: Cottage/Shepherds pie

Dette må jeg lage til middag neste uke lyst å synde med poteter..

lav1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eget Svar med sitat
Gammel 25-07-13, 20:00   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Cottage/Shepherds pie

Opprinnelig lagt inn av Gekke83, her.

Denne var kjempegod på smak, vi brukte persillerot istedenfor sellerirot.

Har ikke persillerot veldig mye mer karbohydrater?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-07-13, 23:57   #10
Gekke83
Medlem
 
Gekke83 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 118
Gekke83 er ny på veien

Sv: Cottage/Shepherds pie

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Har ikke persillerot veldig mye mer karbohydrater?


Sellerirot har 2,8g/100g
Persillerot har 7,3g/100g
For meg som brekker meg av sellerirot, så er det verdt det.

__________________




Gekke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, fase 1 Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 10:38   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Cottage/Shepherds pie

Opprinnelig lagt inn av Gekke83, her.

Sellerirot har 2,8g/100g
Persillerot har 7,3g/100g
For meg som brekker meg av sellerirot, så er det verdt det.

Forsøkt å halvblande blomkål og sellerirot?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-07-13, 11:34   #12
Gekke83
Medlem
 
Gekke83 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 118
Gekke83 er ny på veien

Sv: Cottage/Shepherds pie

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Forsøkt å halvblande blomkål og sellerirot?

Jepp, klarte det ikke, og endte opp med å ikke spise det. Blandet derfor persillerot og blomkål, det gikk fint.

__________________




Gekke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins, fase 1 Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 16:30   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Cottage/Shepherds pie

Dytter opp, dette er høstmat!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:38   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Cottage/Shepherds pie

Denne må prøves!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 20-10-13, 15:36   #15
Reason
Medlem
 
Reason sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 56
Reason er på en erverdig vei

Sv: Cottage/Shepherds pie

Tusen takk for oppskrift, utrolig god smak i denne!

Har laget oppskriften et par ganger, og gjorde et par endringer i kjøttfyllet denne gangen;

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.


Kjøttfyll:
500 gram kjøttdeig av storfe eller lam - Brukte 800g kjøtt; synes det gir bedre kjøtt/mos-ratio
200 gram bacon eller røkt sideflesk i terninger - Hadde ikke bacon denne gangen, men det funket fint uten
4-5 (store) grovhakkede champinjonger - Er ingen fan av sopp, så droppet disse
1 stor løk, finhakket
1 kinesisk hvitløk, finhakket (eller litt mindre hvis du ikke er så glad i hvitløk som jeg er)
2 ts worcestersaus
1 drøy ss tomatpure
1 ss tørket persille
1 dl rødvin (kan byttes ut med kraft, men gir veldig god smak)
1.5-2 dl kjøttkraft (jeg bruker for enkelhets skyld bare 1 oksefondpakke i gryta og heller over vann til rett tykkelse)
1 revet gulrot (kan droppes hvis du er veldig striks på karbene, men gir god fylde og sødme til retten) - Byttet gulrot med søtpotet - nam!
Salt og pepper

I tillegg hadde jeg oppi ca 150g selskapserter - litt mye karber, og jeg holder meg egentlig unna belgfrukt, men synes det er fint med litt grønt oppi. Dessuten er jeg vant til at "vanlig" shepherds pie inneholder erter...

Fantastisk oppskrift å lage nå på høsten, og skikkelig god som "restemat" til lunsj dagen etter

Reason er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 12:00   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Cottage/Shepherds pie

Lagde en variant av denne med storfekjøtt i går. Hadde ikke kjøttkraft, så slengte i litt vann og soyasaus i stedet for. Brukte bare blomkål i lokket, og droppet fløte og ost til fordel for to hele egg. Vil gjerne teste den helt ut en annen gang, men dette var mer en sånn jeg-tar-hva-jeg-har-i-skapene-på-en-søndag-middag, og den ble uansett suuupergod! Og ikke minst helt perfekt for en litt fyllesyk kjæreste.
Men sikkert litt nærmere "brennende kjærlighet" enn cottage pie?!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cottage cheese? bikinifn Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 27-01-11 12:53
Cottage cheese somaya Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 26-04-10 15:53
Cottage cheese? Marita Ketolysekuren 5 09-04-08 23:35
Ang. cottage cheese... MorStine Ketolysekuren 10 26-05-07 22:49
Cottage Cheese Summer Lavkarbo generelt 20 15-02-05 22:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no