Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Når man ikke selv kan lage mat

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-13, 21:56   #1
Svingtrapp
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Svingtrapp er på en erverdig vei

Når man ikke selv kan lage mat

Jeg er kronisk syk og orker ikke å lage mat selv. Jeg har en assistent som lager middager, og så varmer jeg det bare i mikroen. Jeg orker å smøre brødskiver selv, men ikke å lage eggerøre. Fordi jeg er så stillesittende har jeg lagt på meg ganske mye, og jeg er nødt til å gå ned 5-10kg. I et drøyt år har jeg forsøkt lavkalori, men jeg går ikke ned i vekt. Jeg har veldig lyst til å prøve lavkarbo, men jeg vet ikke om det er gjennomførbart i min situasjon. Hva tenker dere?

Svingtrapp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Glutenfritt og lite fruktose Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 22:08   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Tenker du å gi assistenten noen enkle middagsoppskrifter som er godt egnet for mikro-oppvarming? Det finnes mange gode lavkarboalternativer - gryteretter/chilier, gratenger, frittataer/ovnsomeletter, supper, stuinger/lapskauser, osv. (Jeg er kronisk syk selv, og lager som regel mat i store porsjoner som jeg spiser av i mange dager.)

Det er også greit å lage lavkarbo-knekkebrød. Andre veldig simple måltid kan være for eksempel rå grønnsaker med nøttesmør som dipp, en halv avocado med majones eller reker eller hva enn man liker, fet yoghurt med frø/nøtter, ost og skinke rullet sammen, "tapasmat" som feks oliven, røkt fisk, en boks makrell i tomat, tunfisk og majones rørt sammen, bær med fløte... og mere til. Jeg lover at det går an å leve lavkarbo uten å bruke mye tid på å lage mat; hvis ikke hadde ikke jeg fått det til heller.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 22:19   #3
Svingtrapp
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Svingtrapp er på en erverdig vei

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Ja, beklager om det var uklart. Jeg lurer på om lavkarbomat (middag, brødmat, alt egentlig) egner seg til å fryses og tine i mikro? Eller om det tåler å bli oppbevart i kjøleskapet noen dager? Nå har jeg ikke satt meg så veldig godt inn i lavkarbo enda, bare bladd litt i en kokebok og der virket det som om alle måltider måtte være varme og nystekt så jeg så for meg at det var helt umulig når jeg egentlig bare bruker mikro.

Svingtrapp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Glutenfritt og lite fruktose Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 22:39   #4
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Ja, jeg tenker at det bør gå like greit med lavkarbomat som med høykarbomat egentlig. Hvis du ser litt på oppskriftene her inne kan du sikkert få mange tips.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 22:47   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Opprinnelig lagt inn av Svingtrapp, her.

Ja, beklager om det var uklart. Jeg lurer på om lavkarbomat (middag, brødmat, alt egentlig) egner seg til å fryses og tine i mikro? Eller om det tåler å bli oppbevart i kjøleskapet noen dager? Nå har jeg ikke satt meg så veldig godt inn i lavkarbo enda, bare bladd litt i en kokebok og der virket det som om alle måltider måtte være varme og nystekt så jeg så for meg at det var helt umulig når jeg egentlig bare bruker mikro.

Neida, det er helt gjennomførbart!


Eksempelvis: En gryterett av hovedsaklig tomat/kjøttdeig eller en kjøttsuppe av bog/sellerirot holder fint i kjøleskap i 4-5 dager, og gryteretter og gratenger er ofte den typen mat som smaker bedre når det varmes opp igjen som rester. Og det kan fryses også, uten problemer. Samme med enkle burgere og kjøttkaker og sånt, veldig fint å ha klart i fryseren og legge i mikroen ved behov. Hvis man har en liten glassform med lokk som passer i mikroen kan man feks også dampe (frossen) brokkoli på noen få minutter i mikroen, så lenge man har energi og evne til å klippe hull på posen og helle innholdet i formen.


(Jeg har tidvis veldig begrenset energi/gjøreevne grunnet ME, men å dampe grønnsaker med smør i mikroen synes jeg altså ikke koster mer energi enn å smøre en brødskive. Det vil jo være individuelt akkurat hvilke bevegelser og oppgaver som er vanskelige, selvsagt... men sånn prinsipielt er det ikke mer tungvint å leve lavkarbo, har jeg erfart.)

(Tilføyelse: Det er ikke det at jeg alltid lager varm mat, altså. Ofte er måltidene mine bare spekeskinke og ost, eller en porsjon nøtter, eller lignende. Men det er jo også god næring, som ikke krever arbeid...)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 22:56   #6
Svingtrapp
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Svingtrapp er på en erverdig vei

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Takk for svar! Tror faktisk jeg har en mikro-damper liggende. Fikk veldig lyst til å prøve nå. Må bare lese meg opp først. Tips til bøker som tar hensyn til melkeallergi?

Svingtrapp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Glutenfritt og lite fruktose Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 23:05   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Opprinnelig lagt inn av Svingtrapp, her.

Takk for svar! Tror faktisk jeg har en mikro-damper liggende. Fikk veldig lyst til å prøve nå. Må bare lese meg opp først. Tips til bøker som tar hensyn til melkeallergi?

Friskere fremtid
Frisk med lavkarbo - Uten melk


Det er i alle fall et par bøker. Ellers er oppskriftsdelen av forumet her en ålreit ressurs. Det finnes også en god håndfull norske/skandinaviske lavkarboblogger med fokus på mat uten melk og gluten. (LilaLife sine melkefrie oppskrifter, for eksempel!)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-05-13, 23:08   #8
Svingtrapp
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2013
Innlegg: 6
Svingtrapp er på en erverdig vei

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Takk!

Svingtrapp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Glutenfritt og lite fruktose Svar med sitat
Gammel 26-05-13, 16:24   #9
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Kan også anbefale Lena Beatrice sin oppskriftbok. Den er basert på matvarer som man finner i de fleste butikker. Helt greie hverdagsretter.
Når du skal spise ei brødskive er prinsippet motsatt enn ellers, dvs pålegg med brød til. Brødskiva bør være tynn, pøs heller på med smør og pålegg, som f.eks. egg, laks, bacon, avokado, makrell i tomat, tomater, agurk. Man får kjøpt lavkarbobrød overalt nå, det inneholder nok mel enn mange av oss liker, men helt greit. Noen av dem er litt svampete, det kan hjelpe å toaste dem litt for å få dem sprøere. Jeg spiser pålegg med litt brød evt knekkebrød ved siden av. Om du ikke klarer å bake knekkebrød eller får noen å lage det til deg får man kjøpt det i mange butikker nå.
Lykke til.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lage sjokolade selv... Lissi80 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 18-03-11 20:44
Lage melblanding selv mrfree Lavkarbo generelt 44 16-02-11 00:59
Lage sjokolade selv guro Generell ernæringsdebatt 45 16-03-10 15:49
Vi kan jo lage pølser selv Adriane Middag 10 07-09-08 21:25
Lage is selv? Bathory Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 07-05-08 18:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no