Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Starte lavkarboprodukt-firma?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-10, 23:10   #76
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

[quote=nonta;909637]

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hei Kanutten.

Tanken er å få med et lag med entusiamse og breddekompetanse til å bli "fan" av firmaet, ikke nødvendigvis fulllfinansiere det, men "eie litt og heie litt" kan man si Det er fritt om man bare vil være passiv aksjeeier eller mer aktivt med.

Et AS er i utgangspunktet 100.000 for oppstart. 250kr fra 700 personer er 175.000 kroner så det er ikke umulig hvis man trengte det, men som sagt man starter ikke dette uten å ha en basis og finansiell sunnhet.

....eller uten egen kapital, da blir det jo enkeltmannsforetak, ikke sant? For du hadde vel ikke tenkt til at vi på lav- karbo skulle stå for egenkapitalen din vel....??Det hadde jo vært passe useriøst...

Nå er jeg ikke helt med, jeg startet denne tråden akkurat for å diskutere om mange nok kunne være interessert i å eie en aksje i et slikt selskap. Pr. definisjon blir jo da ikke selskapet "mitt" lenger, men "vårt". Dette kalles på engelsk for "Crowdsourcing" og er blitt ganske populært i sine forskjellige former. Bla. finnes det et engelsk fotballag som er kjøpt og eid av "fansen", som gir de innflytelse i avgjørelser (spillekjøp etc.) og plass på styremøter m.m. En annen variant er jo feks. COOP som er "litt" eid av alle som har COOP kortet sitt.

En mer normal fordeling vil i dette tilfellet kunne være 51% til hovedstifter, og 49% til de andre som vil være med på stiftingen.

Sålangt jeg skjønner Lovdata er det ingen begrensing på antall stiftere i et aksjeselskap: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...70613-044.html

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:25   #77
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

[quote=Biggie Small;909793]

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.


Nå er jeg ikke helt med, jeg startet denne tråden akkurat for å diskutere om mange nok kunne være interessert i å eie en aksje i et slikt selskap. Pr. definisjon blir jo da ikke selskapet "mitt" lenger, men "vårt". Dette kalles på engelsk for "Crowdsourcing" og er blitt ganske populært i sine forskjellige former. Bla. finnes det et engelsk fotballag som er kjøpt og eid av "fansen", som gir de innflytelse i avgjørelser (spillekjøp etc.) og plass på styremøter m.m. En annen variant er jo feks. COOP som er "litt" eid av alle som har COOP kortet sitt.

En mer normal fordeling vil i dette tilfellet kunne være 51% til hovedstifter, og 49% til de andre som vil være med på stiftingen.

Sålangt jeg skjønner Lovdata er det ingen begrensing på antall stiftere i et aksjeselskap: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...70613-044.html

Mvh
BiggieS

Det er bare en stifter... Men stifteren kan være så mangt. Det kan være en enkeltperson eller en organisasjon. Er det en organisasjon må det fremlegges et organisasjonsnummer. en enkeltperson må fremlegge personnummer. Så, enkelt sagt, da må du først danne en stiftelse!

Sitat:

§ 2-3. Minstekrav til stiftelsesdokumentet ellers (1) Stiftelsesdokumentet skal dessuten angi:
1.stifternes navn eller foretaksnavn, adresse og fødselsnummer eller organisasjonsnummer; 2.antallet aksjer som skal tegnes av hver av stifterne; 3.det beløpet som skal betales for hver aksje (aksjeinnskudd); 4.tidspunktet for oppgjør av aksjeinnskudd, jf § 2-11; 5.hvem som skal være medlemmer av selskapets styre, og hvem som skal være selskapets revisor.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:30   #78
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Sitat:

Sitat:
§ 2-3. Minstekrav til stiftelsesdokumentet ellers (1) Stiftelsesdokumentet skal dessuten angi:
1.stifternes navn eller foretaksnavn, adresse og fødselsnummer eller organisasjonsnummer; 2.antallet aksjer som skal tegnes av hver av stifterne; 3.det beløpet som skal betales for hver aksje (aksjeinnskudd); 4.tidspunktet for oppgjør av aksjeinnskudd, jf § 2-11; 5.hvem som skal være medlemmer av selskapets styre, og hvem som skal være selskapets revisor.

Dette er sikkert plankekjøring for dem som kan dette, så bare heng i!! Er med jeg! Men jeg tror veien frem til det begynner å bli snakk om matlaging er lang.. Det er mye som må gjøres unna først..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 00:02   #79
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg
Wink

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

En mer normal fordeling vil i dette tilfellet kunne være 51% til hovedstifter, og 49% til de andre som vil være med på stiftingen.

Det er jo ok, og noe annet enn full finansiering....

Jeg er enig i at det er langt fram til matlaging, for ikke å snakke om produktene i hylla.
Jeg stiller meg ett par spørsmål som f. eks:Hva med lønn til daglig leder (deg?)og styret, og hvem har du tenkt å ha med i styret, og aktuell styreformann?Hvem skal ta seg av regnskapet?(du?) Du må jo også ha en godkjent revisor. Og du må jo bygge opp tillit blant aksjonærene både til deg og hva du kan,har du drevet firma før, og innen hva? og legge fram økonomiske rapporter og planer som viser realismen i prosjektet. Hvor mye arbeid legger du ned i det før selskapet dannes?

Alt må jo begynne en plass da .... ;-)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 11:51   #80
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg vet hva jeg savner; å kunne gå på butikken og raske med meg noen frossenmiddager av lavkarbotypen. I en travel hverdag som aleneforelder er det tiden man ikke har nok av og det å slippe å lage middag fra bunnen av hver dag, men samtidig vite at maten man spiser ikke er full av drit, det er hva jeg ønsker meg.

Jeg savner rett og slett lavkarbofastfood, men forutsetningen for å spise den er at den ikke tilsettes kunstig drit og tilsetningstoffer. Jeg er villig til å betale mer for slik mat fordi jeg vet at den er dyrere å lage.

Å kunne gå inn på 7/11 i lunsjen når matpakke er glemt igjen hjemme og kjøpe en lunsj der er og en drøm.

Å investere i noe slik kan jeg godt finne på å gjøre.

100% enig i alt her

Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 21:11   #81
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Sitat:

Sitat:
§ 2-3. Minstekrav til stiftelsesdokumentet ellers (1) Stiftelsesdokumentet skal dessuten angi:
1.stifternes navn eller foretaksnavn, adresse og fødselsnummer eller organisasjonsnummer; 2.antallet aksjer som skal tegnes av hver av stifterne; 3.det beløpet som skal betales for hver aksje (aksjeinnskudd); 4.tidspunktet for oppgjør av aksjeinnskudd, jf § 2-11; 5.hvem som skal være medlemmer av selskapets styre, og hvem som skal være selskapets revisor.
.

Her tror jeg du tar feil Kanutten. At de bruker entall i 1) betry ikke annet enn at de snakker om hva "hver stifter" trenger å gjøre for å være en stifter. I 2) ser du at de snakker om "hver av stifterene" dvs. flertall. Det er klart at flere må kunne være grunnleggere av et selskap, som regel er det jo flere partnere som starter opp sammen.

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 21:16   #82
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Jeg er enig i at det er langt fram til matlaging, for ikke å snakke om produktene i hylla. Jeg stiller meg ett par spørsmål som f. eks:Hva med lønn til daglig leder (deg?)og styret, og hvem har du tenkt å ha med i styret, og aktuell styreformann?Hvem skal ta seg av regnskapet...
Alt må jo begynne en plass da .... ;-)

Der er vi helt enige Nonta, og jeg driver for tiden og studerer flere områder innen dette. Et viktig tema er hva andre har gjørt før, og hva som ev. gjorde at de ga seg etter kortere eller lengre tid (f.eks. "lavkarbopikene" og andre).

Takk for tilbakespill og tror du kunne vært en som er bra å ha med seg på noe slikt, alt ettersom hva som kan komme ut av dette.

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 19:51   #83
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 65
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Jeg er iallefall fremdeles interessert i å være med på å stifte et slikt aksjeselskap. Jeg synes det er et spennende konsept som jeg har lyst til å være med på å støtte. Jeg ønsker virkelig at det skal komme mange lavkarbokonsepter fremover. All ære til deg Biggie Small. Håper du kommer deg gjennom alle formallitetene med grunderlysten i behold. Det er ikke egentlig så fryktelig vanskelig. Men det er en god del arbeid.
Hilsen Styreformann og daglig leder i eget nystartet aksjeselskap.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 16:45   #84
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Gratulerer Pearl!

Det hadde vært interessant å sett på omsetningstall til f.eks ketolysepølsene og Fedonburgeren hos BurgerKing. Har du vært på www.proff.no ? Hvis ikke kan du ta en tur der og snuse litt, ev bestille regnskap til as som du er nyskjerrig på. (men de må jo være i drift da ;-)Du kan jo også prøve å kontakte de som hadde lavkarbopikene f. eks, men jeg går ut fra at det hovedsakelig var import, og sånn sett ikke helt det samme som du tenker på.)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starte på ED? paprika Eurodiett 6 16-04-08 00:45
Starte med ketolysekuren? Snowreven Ketolysekuren 3 02-03-08 23:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no