Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OE og proteiner

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-12-05, 20:21   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

OE og proteiner

Det er delte meninger om hvor mye proteiner vi trenger.

Hva er OEs syn på dette?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 01:19   #2
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE og proteiner

Proteinbehovet generelt sett blir beregnet på denne måten i OE;

Ta høyden din i cm, og trekk fra 100, +/- 10%. Dvs, er du 185 cm høy, så er den kalkulerte "idealvekta" for denne personen 85 kilo +/- 8,5 kg, altså mellom 76,5 og 93,5 alt etter kroppsbygning.

Dette tallet danner så bakgrunnen for beregningen av næringsbehovet.

For meg, som er 185 cm høy, vil dette være

- ca 85 gram protein
- ca. 170 gr fett
- ca 42,5 gram karbohydrater

Dette gir følgende fordeling oversatt til matvarer;

- 425 gram kjøtt/fisk/ost
- 170 gram smør/olje (noe større mengde om jeg beregner bruk av rømme, fløte el.l.)
- 850 gram grønnsaker

Totalt veier en dags måltider for meg ca. 1,5 kilo, og gir ca. 2500 kcal, hvilket er mer enn nok for en moderat aktiv, velvoksen mann. Kvinner trenger dog ofte noe mindre energi. Med et slikt kosthold vil vekten lettere komme i balanse- man går ned om man veier for mye- og opp om man veier for lite.

Denne fordelingen er basert på forholdet mellom næringsstoffene med:

1,0 (P) : 2,0 (F) : 0,5 (K) - multiplisert med kroppsvekten.

Jeg bruker denne fordelingsnøkkelen da jeg har 23 kilo å ta av. Når jeg nærmer meg mitt mål, vil jeg også måtte endre fordelingen og beregningene etter hvert som jeg går ned.


Trener man mye, vil proteinbehovet derimot være noe større.

For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold. Denne turnoveren resluterer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i musklene til aminosyrer.

Men kroppen trenger ikke tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket" av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i dannelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen).

Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn 30 til 40 gram pr. dag.

Det er dette som danner bakgrunnen for disse beregningene.


Om du ser på den prosentvise fordelingen mellom næringsstoffene i denne kostholdsfilosofien, og sammenligner den med kostholdsrådene Dag Viljen Politzensky gir i bladet Mat & Helse sine kostholdsanbefalinger, så ser du at denne fordelingen ligger godt innenfor DVP's & Mat og Helses anbefalinger.

DVP's og Mat og Helses anbefalinger er som følgende;

Proteiner: 10 - 30%
Fett: 40 - 80%
Karbohydrater: 5 - 30%

Vær klar over at disse prosentgjengivelsene gjelder matens energiinnhold- ikke volum eller vekt.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 08:34   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: OE og proteiner

Hm, okei..

Men jeg skjønner ingenting av alle de tallene og gangegreiene.. Jeg er 162 cm. Jeg har skjønt at da er idealvekta mi et sted mellom 56 og 68 kilo.. ?

Men, hadde du orket å fortelle meg hvor mye proteiner og alt sånt jeg skal spise da?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 08:41   #4
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE og proteiner

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hm, okei..

Men jeg skjønner ingenting av alle de tallene og gangegreiene.. Jeg er 162 cm. Jeg har skjønt at da er idealvekta mi et sted mellom 56 og 68 kilo.. ?

Men, hadde du orket å fortelle meg hvor mye proteiner og alt sånt jeg skal spise da?

Er ikke så vanskelig det... Kwasniewski sier at som en enkel regel kan man ta kroppshøyden i cm og trekke fra 100, så for deg vil det være rundt regnet 62 gram proteiner +/- ... så trener du hardt, intensivt og mye, ja så går da også proteinbehovet opp.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 08:49   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: OE og proteiner

Og fett og grønnsaker da?

:smile søtt og pent til Ziggy og tvinne håret mellom fingrene:

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 09:00   #6
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE og proteiner

Opprinnelig lagt inn av mofe

Og fett og grønnsaker da?

:smile søtt og pent til Ziggy og tvinne håret mellom fingrene:

Enkelt, sett i forhold til den enkle regningen jeg viste deg i sta, så bruker du følgende enkle beregningsmetode... (høyde i cm minus 100)

Protein; 1,0 x beregnet kroppsvekt
Fett; 2.0 x beregnet kroppsvekt
Karber; 0,5 x beregnet kroppsvekt

For deg blir det da;

Protein; ca 62 gr
Fett; ca 125 gr
Karber; ca 30 gr

Skulle ikke være så vanskelig det, skulle jeg tro...

Denne fordelingen brukes når man skal ned i vekt... når man nærmer seg idealvekta si, så endrer man litt på denne fordelingen.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 09:02   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: OE og proteiner

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Skulle ikke være så vanskelig det, skulle jeg tro...

Åjoda, jeg har nemlig brukt opp tankekvoten min denne natten.

Men takk!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-01-06, 19:22   #8
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE og proteiner

Lykke til videre, alle sammen!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Proteiner ikke nyttig rett etter trening ?? Nille Trening 33 21-10-05 12:01
Proteiner - tøft for lever og nyrer? Gine Lavkarbo generelt 2 06-08-05 09:59
Argument for proteiner MHM Generell ernæringsdebatt 19 16-04-05 16:58
% fordeling av karbo, proteiner og fett? nalana Lavkarbo generelt 3 18-09-04 00:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no