Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Innkjøpsliste for å starte

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-01-12, 08:08   #1
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Innkjøpsliste for å starte

Ser flere har diverse greier de bytter ut/tilsetter, så har laget en liten innkjøpsliste for å få til dette kostholdet så optimalt som mulig:

"Basics":
Stevia-pulver
Kokosolje
Olivenolje
Hempfrø
Kakao
Rosa salt
Proteinpulver

Mer oftere innkjøp:
Egg
Majones
Ost
Kylling/kjøtt/fisk
Rømme
Fløte
Meierismør
Grønnsaker


Ser den grei ut? Noe jeg bør tilføye eller fjerne?

Hvilket mel regnes f.eks. som absolutt mest "basic"(har flest bruksområder)?

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 08:55   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Jeg for min del vilel ha fjernet de fire siste på basics listen, og heller lagt til ting som solsikkefrø, linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner etc. Samt gjene mandelmel, kokosmel og alternative søtningsmidler som tagatesse og sukrin. Det er ikke all søtning som passer like godt til alt, derfor er det greit å ha alternativer.

Ellers ser det greit ut, det du trenger mest av er kjøtt, egg, grønnsaker og fettkilder som f.eks fløte. Sunne, narturlige matvarer med andre ord..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 09:04   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Når du spiser egenkomponert synes jeg lista ser greit ut jeg.
For min filosofi vil den f.eks ikke stemme, så det er nok veldig individuelt hva man har som basis...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 09:36   #4
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Forstår ikke vitsen med verken rosa salt eller proteinpulver. Stevia, kokosolje og hempfrø er heller ikke noe jeg har i skuffene mine.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 10:34   #5
timich
Medlem
 
timich sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 47
Innlegg: 409
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Forstår ikke vitsen med verken rosa salt eller proteinpulver. Stevia, kokosolje og hempfrø er heller ikke noe jeg har i skuffene mine.

Ikke jeg heller. Fiberhusk og johannesbrødkjernemel derimot, syns jeg er kjekt å ha Jeg bor på et lite sted med begrenset matvareutvalg (helt vanlig nærbutikk), men jeg lever godt på alt det vi har her altså! Det aller meste kjøper jeg her, jeg spiser jo så og si bare "vanlig mat" Eneste jeg har kjøpt i byen for å ha liggende i skuffen er mandelmel, kokosmel, fiberhusk, jbkm, kokosolje og sukrin...

__________________
timich er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 11:07   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Jeg ville ventet litt med å kjøpe alt for mange spesielle produkter, til jeg fant ut om jeg trengte de.

Vet du at du trenger proteinpulver? Ofte er det laget av soya, et sterkt hormon for damer i allefall, og er det laget av melkeprotein, så er et et protein som kan øke insulinutskillensen, fordi det er rent melkeprotein.

Basisingrediensene til et lavkarbokosthold, ketogent eller ikke, får du på butikken, rent animalsk protein( kjøtt, fisk fugl), rene grønnsaker, kaldpressede oljer og smør.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 12:57   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Denne er egentlig ment for de på ketolyse, men mye er jo svært likt uansett lavkarboretning.
Kan gi en pekepinn, i hvert fall.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 13:07   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Hvis proteinpulver er laget på soya står det det på boksen. Finnes da evigmange proteinpulvertyper som ikke er soyabasert...

Trener du, kjøp proteinpulver. Trener du ikke, dropp det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-01-12, 15:18   #9
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Jeg har kastet mesteparten av det jeg kjøpte inn i starten. Bruker surinmelis som søtning og jbk el fiberhusk i sauser ol, men ellers kjøper jeg kun mat på vanlige butikker.

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 10:55   #10
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Da skal jeg tilføre johannesbrødkjernemel, fiberhusk, mandelmel, kokosmel og sukrinmelis. Takk, dere! Hehe, enig i at noen av tingene, f.eks. saltet kanskje er litt unødvendig...(men det skal visst smake veldig godt, og være helt rent salt). "Tok litt av" på Iherb.com

Har bare tenkt å bruke proteinpulveret etter trening.

Takk, Kitt! Den hadde jeg dessverre ikke sett. Beklager det, den var nyttig

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 12:12   #11
Jeane
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 30
Jeane er på en erverdig vei

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Veldig fin liste Jeg har kjøpt mye av det som står på den etterhvert utvidede listen. Gleder meg over variert og fint kosthold allerede. Siden jeg jobber på et kontor uten kantine (de selger bare karbo-saker her som nudler, cola osv) blir det til at jeg lager lavkarbobrød og spiser da etpar skiver til lunsj med makrell i tomat eller egg. Når jeg har sjansen og er på mitt andre arbeidsste med fungerende kantine blir det oftest salat til lunsj.
Middagsmåltider kan jo varieres i det uendelige, mye mer man kan spise. Media har jo fremstilt lavkarbo (maks 50 karbo pr dag for min del) som en smør og bacon-kur. Noe som ikke er riktig. Jeg spiser masse god mat!
Takk for en flott tråd og forum!

Jeane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, maks 25 gram karbo pr dag Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 12:35   #12
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Opprinnelig lagt inn av ostebit, her.

Ser flere har diverse greier de bytter ut/tilsetter, så har laget en liten innkjøpsliste for å få til dette kostholdet så optimalt som mulig:

"Basics":
Stevia-pulver
Kokosolje
Olivenolje
Hempfrø
Kakao
Rosa salt
Proteinpulver

Mer oftere innkjøp:
Egg
Majones
Ost
Kylling/kjøtt/fisk
Rømme
Fløte
Meierismør
Grønnsaker


Ser den grei ut? Noe jeg bør tilføye eller fjerne?

Hvilket mel regnes f.eks. som absolutt mest "basic"(har flest bruksområder)?

Hm? Jeg har verken stevia-pulver (hadde det vært å få i kjøpt på butikk her så hadde jeg nok hatt det!), hempfrø (hva er det?), rosa salt eller proteinpulver.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 12:40   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Dette har jeg alltid tilgjengelig:

I mitt kjøleskap: Smør, fløte,, rømme, creme fraishe, cottage cheese,fete oster, skinke, bacon,egg,baconost på tube, blomkål,brokkoli,squash,aubergine,fersk sjampinjong, hvitløk,løk,salat,agurk,tomat,paprika.

I fryseren er alltid: Kyllingfilet,kyllingvinger,laksefilet,mer bacon, nakkekoteletter, kjøttdeig.Annet rein kjøtt, frosne grønnsaker

I tørrvareskapet: Linfrø, diverse nøtter og andre frø, krydder og tørka urter, johannesbrødkjernemel,fiberhusk, seltin, buljongterninger av forskjellige slag, grovhakka tomater på boks

+ kaldpressa oljer: rapsolje og olivenaolje

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 09:49   #14
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Stevia'en er jo omtrent det samme som sukrin? Grunnen til at jeg valgte stevia er at da jeg var i en helsekostbutikk for en stund siden, kunne hun som jobbet der si en god del om stevia, mens om sukrin var det bare "vet ikke helt hvordan det fungerer da, men det skal visst være null kalorier". Har jo lest litt mer nå og begge virker bra. Men prøver meg med stevia i første omgang. Bruker egentlig ikke så mye søtning, men trenger det i kakaoen/sjokoladen min

Hempfrø. Har ikke tenkt å bruke det så hyppig som det anbefales, bare lyst til å blande det inn i en frokostblanding jeg har tenkt å lage


Linfrø ja, det hadde jeg helt glemt! Hvilke andre frø bruker du, Gerd? Eller andre som vet om noen bra frø? (Haha, så teit den setningen var)

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 10:15   #15
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Opprinnelig lagt inn av ostebit, her.

Stevia'en er jo omtrent det samme som sukrin? Grunnen til at jeg valgte stevia er at da jeg var i en helsekostbutikk for en stund siden, kunne hun som jobbet der si en god del om stevia, mens om sukrin var det bare "vet ikke helt hvordan det fungerer da, men det skal visst være null kalorier". Har jo lest litt mer nå og begge virker bra. Men prøver meg med stevia i første omgang. Bruker egentlig ikke så mye søtning, men trenger det i kakaoen/sjokoladen min

Hempfrø. Har ikke tenkt å bruke det så hyppig som det anbefales, bare lyst til å blande det inn i en frokostblanding jeg har tenkt å lage



Linfrø ja, det hadde jeg helt glemt! Hvilke andre frø bruker du, Gerd? Eller andre som vet om noen bra frø? (Haha, så teit den setningen var)

Sesamfrø, solsikkekjerner, grasskarkjerner

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:38   #16
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Sukrin er greit nok til enkelte ting, men det gir en litt merkelig "kald" smak. Det er ofte greit å blande med litt annen søtning for å dempe dette.

Jeg har Sukrin, Splenda, Natreen og Tagatesse i hus, og bruker det litt om hverandre egentlig. Her må du nesten prøve deg frem litt, for å se hva du trives med selv.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:47   #17
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Opprinnelig lagt inn av ostebit, her.

Stevia'en er jo omtrent det samme som sukrin?

Nei, det er to helt forskjellige ting vel? Sukrin er laget av sukker, men stevia er laget av stevia-planten. Har du fått kjøpt det over disk her i Norge!? Det skulle vel åpnes for det, men er det gjort?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 17:39   #18
ostebit
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 30
ostebit er på en erverdig vei

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Tja, men begge brukes jo som søtningsmiddel da Og sukrin er nok kjempebra det, men har også hørt om denne "kalde" smaken det kan gi, hørt at stevia smaker enda mer naturlig (men det finnes jo flere typer der også, og den har kanskje ikke like mange bruksområder som sukrin...jeg vet ikke helt..er fortsatt litt der at "søtning er søtning"..)

Har sett stevia i helsekostbutikker i Oslo, men selv handler jeg fra www.iherb.com Veldig bra side Der har de også fiberhusk, kokosmel, mandelmel, gresskarfrø osv. osv...

ostebit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 17:58   #19
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Innkjøpsliste for å starte

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Nei, det er to helt forskjellige ting vel? Sukrin er laget av sukker, men stevia er laget av stevia-planten. Har du fått kjøpt det over disk her i Norge!? Det skulle vel åpnes for det, men er det gjort?

Det har vært solgt som "dyremat" i noen helsekostbutikker.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starte på lavkarbo Oktober PCOS og karbohydratkontroll 6 27-02-11 12:36
Hvordan starte? Lillelotte01 Spørsmål og svar 4 16-02-11 15:39
Starte med LCHF Lille_Ku Spørsmål og svar 1 31-05-10 21:45
Starte på ED? paprika Eurodiett 6 15-04-08 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no