Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kolestrolmålingene like høye

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-03-09, 09:36   #1
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Kolestrolmålingene like høye

Startet lavkarbo i september og har gått ned ca. 15 kilo. Har rundt 5-6 kilo igjen som er ganske stridige, men gir ikke opp!

Startet med Skaldeman, gikk ned jevnt og trutt men kjente at det ble litt ensformig. Fortsatte på Ketolye, føyde til "erstatninger" feks proteinbrød, frokostlapper etc. Vekt tapet stagnerte og jeg har vært på ren ketolyse/Skaldemann med rundt 10 - 15 karbs til dagen. Fettkildene har vært oliven olje, MCT olje og litt fløte,rømme, fet ost.

I november var jeg til legekontroll - kolestrol måling 7,3 (ldl verdien for høy, hdl for lav). Dette regnet jeg med hadde vært ca 2 mndr på lavkarbo og visste det kunne være forhøyet verdi. Måtte komme tilbake i mars, nå har jeg fått resultatet 7,4 og veldig liten forskjell i ldl (-0,1) og hdl (+0,16). Og en lege som synes det er for høyt. Men vil at man skal tenke kosthold og ikke medisiner. Greit nok. Men vil ha ny måling etter ferien.

Jeg har lest at mange opplever at kolestrol verdiene bli "normalisert" etter en liten oppgang, men det har ikke skjedd med meg. Blodtrykket er lavt og fint, blodprosenten er høy og fin. Leverprøvene var bra.

Det er den herskens kolelstrolen som blir samtaleemnet hos legen.

Jeg trives med kostholdet, spiser mulitvitamin og ketolyse tablettene (mer eller mindre jevnlig) samt b vitamin tilskudd. Omega (bruker Udos Choice).

Vet at helsekosten her i landet solgte tabletter av fermentert rød ris som var veldig bra for å senke kolestrolen, men de får man ikke her lenger, de funket jo bra så da må ikke helsekost butikkene selge dem.... Noen som har erfaringer med disse?

Vet at det finnes mange innlegg her om kolestrol og at den ikke er farlig, men det er et himla ork og diskuterer dette med legen min (som jeg er fornøyd med og ikke har tenkt å bytte...) hun har mange andre gode kvaliteter - bl.a. lav karbo tanken, men er ikke så høyfett fan.

Ellers trives jeg med vektnedgangen (det gjør legen min også), og kostholdet. Og skal ned de siste 5 -6 kiloene.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 10:21   #2
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Kolestrol målingene like høye

Ja dette skjønner jeg blir vanskelig. Kanskje noen kan berolige deg (oss) her inne med noen gode svar. Jeg mener å ha lest at man ikke kan se på kolesterolverdiene isolert sett, at det er flere ting som spiller inn for om du ligger i faresonen for hjerte/karsykdommer. Og tror det gjelder spesielt oss som lever HFLK.
Håper andre kan komme med argumenter.

Jeg har vel litt av samme erfaring som deg (kol=5.60, ldl= 2.90, hdl= 2,20 blodtrykk 100/65), om enn ikke så høye verdier som deg, så ligger det dårlige kolesterolet høyere enn det gode. Liker ikke det.. Men mulig det ikke betyr så mye. Kan hende at enkelte av oss ligger naturlig høyt på skalaen og at dette er helt naturlig.
Mulig. Vet ikke.

Håper på flere innspill på denne tråden

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 13:55   #3
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Kolestrol målingene like høye

Har du lest denne tråden?
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ight=kolestrol

Jeg får ikke helt tak i om du er bekymret over kolestrolet, eller bare ikke vil krangle med legen din?

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 19:23   #4
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol målingene like høye

takk for link, har lest gjennom det meste.

Det finnes mye forskning og man kan vel finne akkurat det man leter etter. Ja, jeg synes kolestrolen min er for høy. Ikke veldig bekymret, men litt.

Jeg krangler sjelden med legen min, hun er helt for lav karbo. Men ikke helt enig i høy fett delen. Eller rettere sagt så synes hun det er for høy andel fett i kuren. Jeg har hatt ca 70 - 80 energiprosent fett under kuren.

Det som er diskusjonen er kolestrol målingene. Hun mener jeg bør under 6. Og jeg ligger over 7. Ikke hatt noe press ift kolestrol nedsenkende medisiner, hun mener jeg bør regulere kosten litt - mindre fett.

Jeg vet at her inne er det diskusjoner med masse henvisninger til at kolestrol ikke er "farlig". Men jeg har nå litt tiltro til legestanden også.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:07   #5
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Kolestrol målingene like høye

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Det som er diskusjonen er kolestrol målingene. Hun mener jeg bør under 6. Og jeg ligger over 7. Ikke hatt noe press ift kolestrol nedsenkende medisiner, hun mener jeg bør regulere kosten litt - mindre fett.

Jeg vet at her inne er det diskusjoner med masse henvisninger til at kolestrol ikke er "farlig". Men jeg har nå litt tiltro til legestanden også.

Kan betrygge deg med at det er mange også innen legestanden som er fullstendig klar over kolesterolbløffen som har pågått de siste 50 årene.

Sier som jeg har sagt før - kolesterol er ikke farlig i seg selv, men en av typene lipoprotein (det som frakter kolesterol) er en risiko. Disse ser ut til å bli påvirket veldig negativt av karbohydratinntak.

Disse tallene for hvilket kolesterolnivå man burde ha, har stadig blitt justert og krøpet nedover. Og her har de store legemiddelprodusentene påvirket - de har bidratt til å stadig senke verdigrensen for normalt kolesterol. Statiner, kolesterolsenkende medisin, er en enorm industri. Og en ganske grumsete sådan...

Har forresten en bekjent med samme situasjon som deg, og han fikk anbefalt av sin lege og ikke tenke på kolesterolet fordi alle andre risikofaktorer (blodtrykk, vekt osv) var helt fine. Denne legen hadde god innsikt i ketogent kosthold, og var veldig støttende også i forhold til fettinntak.

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Det finnes mye forskning og man kan vel finne akkurat det man leter etter.

Nja, man kan ihvertfall finne mye rart. Det man aldri har funnet derimot, er at høyt kolesterol er en risiko for kvinner (og gamle) kun for menn. Totalverdiene er hvertfall ikke relevant for deg som kvinne.

Men du må gjøre som du vil - jeg ville aldri alene hørt på noen på et åpent internettforum, eller en enkelt lege... Hvis du virkelig vil forstå feltet, vil jeg anbefale deg å ta ansvar og lese deg opp selv, ikke ta noe for god fisk. Før du gjøre det, kan du nesten ikke argumentere for hverken det ene eller det andre...lykke til

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 20:22   #6
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol målingene like høye

Takk for informativt svar!

Skal lese mer, fordi jeg kommer litt til kort når det gjelder diskusjoner med min lege.
Uansett hadde jeg strittet veldig imot om hun hadde foreslått medisinering.

Forsåvidt så sier legen det samme, blodtrykket er lavt og fint, vekten mangler rundt 5 -6 kilo for å være veldig bra, blodprosenten er fin. Så igrunnen er jeg i god form (mangler litt kondismessig). Er nok derfor hun ikke nevner medisinering.

Men du vet, når en har blitt indoktrinert med lav kalori, lav fett og 5 til dagen i mange år, så ligger det litt i bakhodet at den luksusen vi har med lav karbo, høy fett nesten er for godt til å være sant.... nesten :-))

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:27   #7
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Kolestrol målingene like høye

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Men du vet, når en har blitt indoktrinert med lav kalori, lav fett og 5 til dagen i mange år, så ligger det litt i bakhodet at den luksusen vi har med lav karbo, høy fett nesten er for godt til å være sant.... nesten :-))

Det skjønner jeg kjempeodt! Tok lang tid før jeg kom over det selv. Jeg er heldig og har et særdeles godt informert familiemedlem, det er mye vanskeligere å få fatt på all infoen på egenhånd.... Ta tida til hjelp, og grattis med vekttap!!

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 21:31   #8
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Kolestrol målingene like høye

Det hender fremdeles at jeg får en rykning i armen når jeg strekker meg etter smørpakka

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 22:03   #9
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol målingene like høye

Opprinnelig lagt inn av Pål, her.

Det skjønner jeg kjempeodt! Tok lang tid før jeg kom over det selv. Jeg er heldig og har et særdeles godt informert familiemedlem, det er mye vanskeligere å få fatt på all infoen på egenhånd.... Ta tida til hjelp, og grattis med vekttap!!

Takk for det. Fint med informerte familiemedlemmer, da er du heldig - jeg har mer den "ja, det er en merkelig slankekur... smør, fløte og feite kjøttstykker, har du tenkt på hvordan du ser ut innvendig..."

Men samtidig ser de jo vekttapet. Muligens de tror det kommer av sykdom

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 22:04   #10
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol målingene like høye

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Det hender fremdeles at jeg får en rykning i armen når jeg strekker meg etter smørpakka

He he... ser det for meg.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no