Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-12, 09:43   #1
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Først skulle jo Fruen gi ut en LCHF kokebok, men nå er den omgjort til en livstilsdagbok med oppskrifter i.

Det som jeg synes er rart er at de fleste oppskriftene inne på bloggen hennes er oppskrifter som har vært å finne på det store internettet lenge før hun trykket dem til sitt bryst. Hun endrer kanskje på en liten ting og kaller oppskriften sin egen.

Jeg personlig har også endret litt på Nannas knekkebrød, men jeg ville aldri gitt ut en kokebok der jeg påsto at oppskriften var min egen.

Nå er det ikke lenge siden hun skrev et innlegg der hun fortalte leserne om sin eksperimentering på kjøkkenet der hun fant opp en helt egen oppskrift, for så å få kritikk for dette, og så endre innlegget til å si at hun surfet på nett og fant inspirasjon på en gitt blogg. Noe kritikk tar hun tydeligvis til seg.

Likevel stusser jeg på troverdigheten og lovligheten av å gi ut en bok med sine egne oppskrifter man rett og slett har knabbet fra andre? Er dette i det hele tatt lov?

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 09:51   #2
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Ja, det er lov. Oppskrifter har ikke "verkshøyde" i opphavsrettslig betydning.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 09:54   #3
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Jeg er enig med deg, dette er jo ikke akkurat bra, og lite imponerende.
Men hun har desverre lov til å gøre det, spesielt så lenge hun har endret litt på oppskriftene
Google er min venn, og dette dukket opp:

"I henhold til norsk lov er det slik at det generelt sett ikke er opphavsrett på oppskrifter. Bakgrunnen for dette er at de ikke anses å ha tilstrekkelig verkshøyde til at det kan bli gjeldende. Verkshøyden er en begrensning innenfor opphavsrettslovgivingen som begrenser hva det er mulig å opphavsrettsbeskytte basert på prinsippet om at utelukkende orginale arbeider kan kvalifisere som åndsverk.


Jon Gisle med flere definerer i boka Jusleksikon, 2. utg.2002 – Kunnskapsforlaget, begrepet verkshøyde som ”den grad av individuell, skapende åndsinnsats som et verk (et arbeid, en frembringelse) må bære preg av for at den skal kunne karakteriseres som åndsverk og dermed nyte opphavsrettslig vern etteråndsverksloven. ”

Det er derfor et skjønnsmessig spørsmål hvor grensen for verkshøyde går, og kravene vil variere alt etter hva slags verk det dreier seg om.

Når det gjelder oppskrifter, vurderes denne grensen for ikke å være høy nok til at opphavsretten og åndsverksloven er gjeldende.

Moral og etikk er jo en helt annen diskusjon oppe i dette.
Men ærlig talt da, hvor oppegående virker den dama egentlig.....?
Og ja, jeg blåser i om det er ufint å si

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 09:57   #4
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Så da kan jeg i praksis gi ut bok med alle Nannas oppskrifter? Ja, da vet jeg hva jeg skal tjene meg rik på

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 09:58   #5
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Hvem er denne dama da?

EDIT: Jeg googlet, og fant en blogg som jeg tipper er henne... FOR en ego-blogg...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:00   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Moral og etikk er jo en helt annen diskusjon oppe i dette.
Men ærlig talt da, hvor oppegående virker den dama egentlig.....?
Og ja, jeg blåser i om det er ufint å si



Hennes mentale kapasitet ligger nok et godt stykke over gjennomsnittet. Hvorfor tror du noe annet?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:00   #7
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Her:

http://fotballfrue.no/

Liker egentlig ikke å legge ut denne lenken

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:02   #8
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Takk, fant den jeg også, har skrevet det samtidlig som deg... Da sletter jeg den linken på mitt innlegg...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:03   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Synes hun virker ganske oppegående, jeg! Nå er vi jo fra samme by og hun har rykte på seg for å være temmelig smart, faktisk.. Smartere enn de fleste. Dette var lenge før hun begynte å blogge. Men hun lever jo et litt annet liv enn de fleste av oss og da får man kanskje prioriteringer "normale" folk ikke helt kan forholde seg til eller kjenne seg igjen i.

Jeg reagerer også på at hun bare endrer litt på andres oppskrifter og legger det frem som noe helt fantastisk, nytt hun har skapt. Men virker ikke som at folk bryr seg så veldig om det.

Nå er vel denne boka rettet mot leserne av bloggen hennes, først og fremst. Og serveren til Lille måne brøt ned bare minutter etter at hun hadde lagt ut link til forhåndsbestilling, så den selger nok som varmt hvetebrød. Hovedleserskaren er vel rundt 15-16-17 år og de kjøper den vel ikke for oppskrifter, men fordi at den er skrevet av henne. Jeg leser bloggen, men synes den virker litt vel glossy til at jeg gidder bruke penger på den. Det at oppskriftene som regel ikke er hennes engang er en avgjørende faktor.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:07   #10
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hennes mentale kapasitet ligger nok et godt stykke over gjennomsnittet. Hvorfor tror du noe annet?


-

Det kan hende at hun er supersmart, men det kommer ihvertfall ikke til uttrykk gjennom de tingene hun gjør.

Jeg kan bare starte med navnet på bloggen, "fotballfrue" Selvfølgelig, mannen min er fotballspiller, la meg definere hverdagen min, og meg selv ut i fra det....

Eller det å ta andre sine oppskrifter, og utgi de i utgangspunktet for å være sine egne. Det blir oppdaget selv ved å endre litt på de.

Skal jeg fortsette?

Som sagt, jeg kjenner ikke damen, og det kan godt være at hun er over snittet smart, jeg skal rette meg selv, for meg så fremstår hun ikke som spesielt oppegående ut i fra en del av de valgene hun tydeligvis gjør....

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:11   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

For et år siden håvet hun inn 70-100.000 kroner på den bloggen i MÅNEDEN! Tenk hva hun tjener nå!? Jeg hadde glatt kalt meg for "Fotballfrue" for å tjene den slags penger. Uheldigvis selger ikke "Møbelselgerfrue" like bra.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:14   #12
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

For et år siden håvet hun inn 70-100.000 kroner på den bloggen i MÅNEDEN! Tenk hva hun tjener nå!? Jeg hadde glatt kalt meg for "Fotballfrue" for å tjene den slags penger. Uheldigvis selger ikke "Møbelselgerfrue" like bra.

Godt poeng
Men jeg blir ikke noe mer imponert av den grunn....

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:15   #13
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

I det minste så er det fint om hun kan påvirke den yngre garde til en sunn livsstil. Nå har jeg ikke sett boka, men har vært innom bloggen. Enig i at det hadde vært ryddigere å oppgi hvor en finner inspirasjon til oppskriftene man hevder å utarbeide.

For alt jeg vet så sitter fotballfruen og leser denne tråden nå og tenker vel sitt. Å harsellere over hvorvidt andre er oppegående i toppetasjen eller ikke synes jeg folk kan holde seg for gode for.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:19   #14
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Synes Nannahs knekkebrød i modifisert form går igjen i flere kokebøker jeg, eller er det bare meg? Har en følelse at dette er utbreett på nettet, men ofte linkes det jo. Husker et sted hvor det ble ramset opp alle videreutviklinger av en oppskrift og det var MANGE. Å tjene penger og gi ut kokebok synes jeg derimot er drøyt...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:20   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Det kan hende at hun er supersmart, men det kommer ihvertfall ikke til uttrykk gjennom de tingene hun gjør.

Jeg kan bare starte med navnet på bloggen, "fotballfrue" Selvfølgelig, mannen min er fotballspiller, la meg definere hverdagen min, og meg selv ut i fra det....

Eller det å ta andre sine oppskrifter, og utgi de i utgangspunktet for å være sine egne. Det blir oppdaget selv ved å endre litt på de.

Skal jeg fortsette?

Som sagt, jeg kjenner ikke damen, og det kan godt være at hun er over snittet smart, jeg skal rette meg selv, for meg så fremstår hun ikke som spesielt oppegående ut i fra en del av de valgene hun tydeligvis gjør....


Når hun er "ferdigblogget" om noen få år sitter hun antakelig igjen med nok midler til å klare seg godt resten av livet. Økonomisk uavhengig av sin fotballspillende ektefelle. Ikke så dumt det vel?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:22   #16
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

For et år siden håvet hun inn 70-100.000 kroner på den bloggen i MÅNEDEN! Tenk hva hun tjener nå!? Jeg hadde glatt kalt meg for "Fotballfrue" for å tjene den slags penger. Uheldigvis selger ikke "Møbelselgerfrue" like bra.


Du kan jo prøve...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:25   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du kan jo prøve...


-

Må vel dessverre ha litt talent også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:37   #18
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

For alt jeg vet så sitter fotballfruen og leser denne tråden nå og tenker vel sitt. Å harsellere over hvorvidt andre er oppegående i toppetasjen eller ikke synes jeg folk kan holde seg for gode for.

Dette syns jeg jo er en litt annen diskusjon.
Når du velger å invitere "hele verden" inn i livet ditt, og legge ut de fleste detaljer så må du jo regne med at andre får en mening om deg. Spesielt når man jobber hardt for å få norges største blogg....
Da er det desverre også slik at ikke alle får et positivt innrtykk av personen, og jeg syns det er en stor forskjell her på å være en offentlig person, enn om jeg skulle ha sagt det om en "vanlig" person.
Spesielt hvis du har fått "statusen din" gjennom å kun fronte deg selv som person, uten å ha utrettet noe spesielt annet i tillegg.

Mulig det er jeg som er sær her

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :) Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:40   #19
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Jeg har lest litt på bloggen jeg også, men det er ikke helt min stil. Litt for mye rosablogging der. Hun har prøvd noen ganger å skrive seriøse innlegg, men leserne vil ha mer fjas. Og da gjør hun det. Det betyr ikke at hun har lite i toppetasjen og kun bryr seg om klær og mote og sånt. Hun skriver om det leserne vil ha mer av.

Å kalle en oppskrift sin egen når det er tydelig at man har modifisert noen andre sin oppskrift blir feil. Man bør heller si at det er sin variant, ikke at man har komponert en ny oppskrift. Credit where credit is due. Men når det er sagt, så er vel de aller, aller fleste oppskrifter modifikasjoner av andre oppskrifter?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:46   #20
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Dette syns jeg jo er en litt annen diskusjon.
Når du velger å invitere "hele verden" inn i livet ditt, og legge ut de fleste detaljer så må du jo regne med at andre får en mening om deg. Spesielt når man jobber hardt for å få norges største blogg....
Da er det desverre også slik at ikke alle får et positivt innrtykk av personen, og jeg syns det er en stor forskjell her på å være en offentlig person, enn om jeg skulle ha sagt det om en "vanlig" person.
Spesielt hvis du har fått "statusen din" gjennom å kun fronte deg selv som person, uten å ha utrettet noe spesielt annet i tillegg.

Mulig det er jeg som er sær her

Eller kanskje jeg som er sær

Kan til en hvis grad være enig i at stiller man seg til hogg må man tåle det. Men den som hogger inngir mer respekt om de gjør det saklig og uten latterliggjøring synes jeg. Men jeg er kanskje i overkant prippen på det området. Vi er alle forskjellige.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 10:50   #21
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Veldig enig med Supera. At noen har en stil og fremtreden - og livsførsel - som er fremmed fra min egen, betyr slett ikke at vedkommende er lite oppegående. De gangene jeg har blitt lenket til å lese noe av denne dama har det tvert i mot vært svært intelligent og stødig lesning, spesielt når man tar med i betraktning hvilken bloggkategori vi beveger oss i og hvilken demografi som utgjør den store, begeistrede prosentandelen av hennes publikum.

Det er fint om man oppgir gode kilder eller hva man har tatt utgangspunkt i for oppskrifter, selvfølgelig, men jeg forventer egentlig ingenting utover at man forholder seg til eksisterende lovverk - og det gjør hun jo.

Kommer til å se etter boka i butikken, jeg - det kan godt hende den er akkurat like inspirerende å bla i som de andre oppskriftbøkene jeg vanligvis oppsøker.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 11:02   #22
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

De fleste som lager noe, være seg kunst, musikk, skriver bøker osv finner inspirasjon fra andres verk. De færreste er orginale. Jeg synes hun er smart, men at de som kjøper boka er litt dummere siden de betaler for noe som er gratis på nettet. Men kanskje de vil ha det i en bok, og det er jo greit og forståelig. Jeg synes all info skulle være gratis, ikke noe noen eier selv. Nå gir hun ut bra oppskrifter til folk utenfor vår lille lavkarboverden her inne, det er bra sånn at det blir mer allmenngyldig. Ære eller ikke, penger eller ikke, det betyr lite for meg. Jeg ville ikke fått folk til å kjøpe så mange bøker med det samme innholdet som i hennes bok, men nå blir disse oppskrifter spredt fordi hun er mer kjent. DEt er bra.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 11:05   #23
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Jeg googlet Fruen og fant en 75 siders debatt på et annet forum om temaet. Ganske interessant på en litt sleezy måte. Dog er det ikke bare stjeling av andres oppskrifter som får gjennomgå i den tråden.

Jeg synes det er passe frekt å påstå at man har funnet opp en oppskrift når det man egentlig er god på er google. Jeg endret konsekvent alltid på alle oppskrifter, men jeg kaller de ikke mine egne. Hadde jeg skulle begynt å tjene penger på andres kreativitet hadde jeg fått en flau smak i munnen. Ikke alt handler om å være rik og berømt.

Man skal ikke se bort i fra at årsaken til at hun gikk bort fra ren kokebok var nettopp dette, men det blir ren spekulasjon.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 11:14   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Det skulle vel antas å være god folkeskikk å kreditere opphavskilde, men det er ikke noe krav. Å lage covere av andres låter er heller ikke noe man må innhente tillatelse for, sampling av andres musikk derimot, er en annen historie.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 11:16   #25
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fotballfruen gir ut kokebok med andres lavkarbooppskrifter

Om hun har gjort noen forandringer og gjort de til sine egne er de jo nettop hennes egne for henne. Jeg har gjort det samme for meg selv, brukt eget navn for å skille orginalen fra egen komposisjon for ordens skyld og for å bekrefte at denne er god. Og det er det hun gjør, står bak og sier at dette smaker godt, liksom. DEt er jo mange oppskrifter som finnes som ikke er verdt å trekke frem.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mange lavkarbooppskrifter Kanutten Oppskrifter 1 20-12-11 19:32
Sprekke for andres glede? Sol-Angelica Ketolysekuren 58 25-04-11 17:52
Her er tips til lavkarbooppskrifter Tami Spørsmål og svar 0 04-04-11 10:34
Ny her jeg. Lindbergtilpassing av lavkarbooppskrifter? lillmerete Dr Lindbergs 3 06-06-07 22:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no