Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Den beryktede sprekken

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-13, 17:35   #1
Nekenieh
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Hvor: Rogaland
Innlegg: 9
Nekenieh er på en erverdig vei

Den beryktede sprekken

Jeg er så urolig for å sprekke Jeg har vært på LCHF i en uke, men i to uker før spiste jeg mye lavkarbo da samboer er på samme greia. Så langt har alt gått bra, ligger under 20 gram karbohydrater per dag, og har ikke noe søtsug så langt.

Men det kommer vel? Er det garantert å gå på en sprekk eller er det mulig å unngå det?

__________________


Nekenieh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 17:53   #2
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Den beryktede sprekken

Du er ikke garantert noen ting som helst. Om du ikke har søtsug så er det jo bare å fortsette som før! Om det skulle skje at du "sprekker" så javel, da har du gjort det. Move on. Fortsett som før dagen etterpå.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 17:53   #3
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Den beryktede sprekken

Akkurat det er det bare du som kan svare på! Er du viljesterk nok, kan du vel unngå å sprekke i all fremtid! Ingen andre enn deg selv som bestemmer hva du putter inn i munnen

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 00:32   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Den beryktede sprekken

Jo mer du tenker på å sprekke, jo mer sannsynlig er det at du gjør det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 03:16   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den beryktede sprekken

Du kan ikke gå rundt og være redd for en sprekk. Totalt bortkastet tid. Og skjer det, så skjer det. Er ingenting farlig med det. En sprekk er ikke noe du rammes av.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 11:21   #6
Nekenieh
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Hvor: Rogaland
Innlegg: 9
Nekenieh er på en erverdig vei

Sv: Den beryktede sprekken

Takk for svar! Er litt mer beroliget nå, jeg må bare slutte å tenke "jammen det skjer jo så bare vent".

Får ta det som det kommer

__________________


Nekenieh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 13:11   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Den beryktede sprekken

Men hvorfor er du redd for en sprekk?

Jeg får riktignok vondt i magen av å sprekke på gluten, men det er jo bare å gå videre. Det Det hender jeg bestemmer meg for å smake på ditt eller datt og går videre på lavkarboveien etterpå.

En sprekk er jo ikke farlig.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 15:24   #8
Nekenieh
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Hvor: Rogaland
Innlegg: 9
Nekenieh er på en erverdig vei

Sv: Den beryktede sprekken

Jeg eier egentlig ikke viljestyrke, og tenker at det skulle vel være typisk meg at jeg ikke klarer å nå dette målet mitt da.
Samboeren min er flink til å oppmuntre meg, men tanken om å sprekke ligger hele tiden i bakhodet

Nå har det blitt sånn at jeg tør ikke gå på butikken alene, i frykt for å kjøpe sjokolade

__________________


Nekenieh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 16:23   #9
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Den beryktede sprekken

At du eventuelt sprekker en gang eller to betyr jo ikke at du ikke når målet ditt. Om du ikke har godtesug så er det vel ikke noe problem da?

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:08   #10
Principe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 3
Principe er på en erverdig vei

Sv: Den beryktede sprekken

Min erfaring etter å ha holdt på med dette en stund er at om du klarer å holde deg de første 1-2 ukene så blir det bare mindre og mindre sannsynlig at du går på en sprekk. Starten er verst, og etterhvert så vil kroppen tilpasse seg og du har mindre sannsynlighet for å føle ett søtbehov.

Principe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 12:55   #11
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Den beryktede sprekken

Ikke krise å sprekke. Bare erkjenne at det skjer og så fortsette med ny giv. Å bare gi seg over og fortsette er det som kan ødelegge det man har bygget opp. Kan ofte ære tungt å komme seg opp derfra, men de fleste klarer det også over tid.

Personlig tror jeg at om man hele tiden fokuserer på å "ikke sprekke" og å "grue seg til man sprekker" så er dette hva jeg kaller for "negativ fokusering i en positiv spiral". Litt selvutslettende profeti i mine øyne.

Så hvis man klarer å la være å grue seg for noe som sannsynligvis ikke skjer, så vil både stress og tanker bare leve i nuet og man kanaliserer energien sin på områder man trenger den ;-)

Uten sammenlikning forøvrig:
Er skrevet mye om dette i idrettspsykologien også, da gjerne referert til "vinnerskaller" og "taperskaller". Hvorfor noen med like forutsetninger alltid "vinner", mens andre alltid "taper". Det som har gått igjen er at vinnere tenker positivt og fokuserer på det de skal gjøre, mens tapere ofte fokuserer på det de ikke skal gjøre som ble feil sist gang...
Frykten for å feile blir dermed ens "undergang" og gjør at man må starte om og om igjen gjentatte ganger.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 12:14   #12
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Den beryktede sprekken

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Ikke krise å sprekke. Bare erkjenne at det skjer og så fortsette med ny giv. Å bare gi seg over og fortsette er det som kan ødelegge det man har bygget opp. Kan ofte ære tungt å komme seg opp derfra, men de fleste klarer det også over tid.

Personlig tror jeg at om man hele tiden fokuserer på å "ikke sprekke" og å "grue seg til man sprekker" så er dette hva jeg kaller for "negativ fokusering i en positiv spiral". Litt selvutslettende profeti i mine øyne.

Så hvis man klarer å la være å grue seg for noe som sannsynligvis ikke skjer, så vil både stress og tanker bare leve i nuet og man kanaliserer energien sin på områder man trenger den ;-)

Uten sammenlikning forøvrig:
Er skrevet mye om dette i idrettspsykologien også, da gjerne referert til "vinnerskaller" og "taperskaller". Hvorfor noen med like forutsetninger alltid "vinner", mens andre alltid "taper". Det som har gått igjen er at vinnere tenker positivt og fokuserer på det de skal gjøre, mens tapere ofte fokuserer på det de ikke skal gjøre som ble feil sist gang...
Frykten for å feile blir dermed ens "undergang" og gjør at man må starte om og om igjen gjentatte ganger.

Takk for gode ord, sonim

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Den måtte komme: SPREKKEN! Nike Fysisk og mental helse 15 25-05-08 10:30
Angrer på sprekken min ... Millsi Ketolysekuren 10 09-02-08 22:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no