Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-11-10, 19:42   #1
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Etter at jeg for tre uker siden for alvor ble oppmerksom på lavkarbodiett, har jeg tatt av 5 kg, fått mer energi, tiltakslyst m.m.m..
Men, allerede dag nr. 2 savnet jeg brød. Fant div. oppskrifter i dette forumet, og startet med brødet som kalles "Naboen til Torkel".

Jeg liker meg godt på kjøkkenet, men baking har jeg aldri vært god på, og de oppskriftene jeg fant, sa ikke stort om hvordan man baker slike brød. Sikkert fordi det nesten bare er damer her, og de kan sikkert det grunnleggende alle sammen...?
Etter noe eksperimentering har jeg kommet fram til ingredienser og metoder som funker for meg.
I tilfelle det skulle være andre her i forumet som også er grønnskolling ved bakebordet, så har jeg laget en "brosjyre" som beskriver trinn-for-trinn framgangsmåte, med foto.
Jeg tok også med litt ekstra info om brødet, samt diverse info om lavkarbodiett. Har forøvrig fått prisen på brødet ned til kr 43,- etter at jeg nå kjøper inn i ingrediensene i en "asiamat-butikk". Brødet er fortsatt dyrt, men i hvert fall mye billigere enn det første brødet som kom på kr 80,-! (kjøpte inn alle ingrediensene på Meny )

Håper brosjyra kan være til nytte og glede. Du finner den her.

P.s.
Kom gjerne med forslag til rettelser, tilføyelser o.l.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Arnsteins_lavkarbobroed_lite_samlebilde.jpg (44,6 KB, 101 visninger)

Sist redigert av ArnsteinB : 22-11-10 kl 23:34. Årsak: Rettet trykkleif
  Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 20:15   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Wow For ei flott brosjyre! Virkelig lagt arbeid i den der altså Kjempefin med masse bilder og alt Helt super

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 22:03   #3
sigboh
Medlem
 
sigboh sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Moss
Alder: 31
Innlegg: 281
sigboh er ny på veien

Sv: Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Dæven! Kjempebra!!

__________________


sigboh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, tar det litt "på sparket". Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 08:31   #4
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Tydeligvis ingen grønnskolling som har laget denne brosjyren, nei

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 00:23   #5
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Sivensvans; Ved bakebordet er jeg en grønnskolling. Men ikke ellers...

  Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 06:34   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Oi, fin brosjyre!

Sitat:

Fett er et komplisert emne, men så vidt jeg har forstått er det viktig at man hovedsakelig får i seg umettet fett, enumettet så vel som flerumettet. Mao. minst mulig mettet fett. Og i hvert fall ikke i industrifremstilte transfettsyrer, som f.eks.i margarin.

Det er bare en myte at mettet fett er farlig. Det er bare å kjøre på. Fin video fra en fin dokumentar (Fat Head).

Og så er det omega-3 og omega-6. Denne her posten er fin:

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 10:12   #7
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Stilig!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 10:14   #8
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Ang. fett

Takk for kommentarer Aeryth!

Det tar tid å forstå fett, men jeg lærer hver dag!

Videoen du linker til, sier akkurat det samme som Gary Taubes sier i sin bok The Diet Delusion (som jeg omtaler i brosjyra). Jeg har fortsatt 500 sider å lese.
Det er skremmende å lese hvordan feilaktig diagnostikk, antakelser, misbruk av statistikk, lobbyvirksomhet, trender og annen uvitenskapelig arbeid har ført til så mye feil info om fett.

Jeg er 55 år og håper at skadene på kroppen alle karbohydratene og de dårlige oljene har påført kroppen min de siste 30 årene ikke er irreversible.
Jeg er som tidligere nevnt strålende fornøyd med mitt nye kosthold. Jeg presiserer ovenfor alle at jeg ikke slanker meg, men har lagt om kostholdet. Ordet "slanking" burde utgå fra vårt vokabular.

Har kjøpt meg blodsukkermåler og måler hver kveld og morgen. Gjennomsnittet de siste 7 dagene er 5.9, men verdiene varierer fra 5.1 til 7.0. Leser om dette også, og prøver å forstå hva som skjer. Verdien 5.1 målte jeg i natt kl. 01.30. Da hadde jeg stort sett spist ribbe på ettermiddagen og kvelden. Verdien 7.0 målte jeg for noen dager siden, kl. 10.30, sannsynligvis etter frokost.


Sist redigert av ArnsteinB : 25-11-10 kl 10:21.
  Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 10:58   #9
RødLinse
Medlem
 
RødLinse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 75
RødLinse er på en erverdig vei

Sv: Arnstein lavkarbobrød, illustrert oppskrift

Håper det går like bra her og bytte ut kruskakli med sukkerroer/Fibrex for fiber.
Flott brosjyre for oss nybegynnere Du er flink

__________________




Svømming 40/180 min
Zumba10/240 min
RødLinse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-11-10, 15:44   #10
ArnsteinB
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Fibrex" istedte for kruskakli

Takk for skryt, både til deg Rødlinse og alle dere andre!

Jeg er helt fersk i dette gamet, men når jeg ser på næringsinnholdet i Fibrex, så ser jo det ut som noe som kan erstatte kruskakli. Men, baker er jeg i hvertfall ikke, så du får prøve deg fram.

"Fibrex, pr. 100g
Energi 260 kJ / 60 kcal., protein 9 g, fett 0,5 g, karbohydrater 5,5 g, herav sukker 5,5 g, fiber 67 g, natrium 0,05 g, fenylalanin 450 mg.
Varen er fremstilt utengluten, hvete, melk, soya og egg."

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbobrød? Sissi Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 30-05-10 21:02
Lavkarbobrød til begjær merethe1 Lavkarbo generelt 14 17-02-10 20:47
Lavkarbobrød m.f Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 04-01-10 09:50
Lavkarbobrød Ivory Bakst 1 15-06-09 12:50
Lavkarbobrød Citami Ketolysekuren 1 04-02-09 12:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no