Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Skal begynne på ketolyse! Har gått på Atkins før, men gikk ikke ned et gram!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-07, 19:04   #26
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Skal begynne på ketolyse! Har gått på Atkins før, men gikk ikke ned et gram!

Opprinnelig lagt inn av Havregryn, her.

Jo..karbohydrater,proteiner,fett..alt er kalorier...telles i kalorier.
Karbohydratene som blir tilovers i kroppen blir enkelt og greit til flesk...som alt annet det blir for mye av..

Kalorier er vel bare en måte å regne inntak av næring på for de som holder "telling" på den måten..

Neeei, dette blir ikke helt riktig, om jeg forstår deg rett da ! Men kanskje vi er enige - fordi jeg har forstått deg feil Uansett: - nå skal jeg gjøre forvirringen total:

De som teller kalorier, teller kalorier og bryr seg stort sett ikke om sammensetningen av maten, - bare kaloriene er lave nok. Det betyr automatisk lettprodukter og lite fett/sukker selvfølgelig. Det går etter prinsippet energi inn/energi ut - og som du sier det som blir til overs, det er glukose og lagres som fett.

På en lavkarbo diett teller vi ikke kalorier, fordi det (for de fleste) ikke spiller noen rolle hvor mange kalorier maten inneholder. Vi teller karbohydrater da det er maten som inneholder karbohydrater vi legger på oss av. For oss blir altså sammensetningen av maten tillagt større vekt fordi våre kropper. Når vi spiser så lite karber som vi gjør på Atkins og Ketolyse har vi tomme glykogenlagre. Vår mat består av proteiner og fett og grønnsaker. Siden vi spiser lite karbphydrater/har tomme glykogenlagre og følgelig ikke forebrenner gukose, - har våre kropper snudd til fettforbrenning. For å kunne forbrenne fett må vi GI kroppen fett. Fett inneholder dobbelt så mange kalorier som proteiner og grønnsaker. Dvs. at vi får i oss mange kalorier i form av fett, mens vi får i oss lite kalorier i form av sukker/glukose. Vi får i oss lite kalorier i form av karbohydrater, siden vi ikke spiser så mange, men noen kalorier i form av proteiner (som også inneholer lite karbohydrater).

Formelen ser slik ut:
Kalorier = fett X 9 + (netto karber*) X 4 + protein X 4 + alcohol X 7

(* netto karber = karbohydrater minus fiber)

En optimal sammensetning på en ketogen diett ligger (med variasjoner fra filosofi til filosofi) kaloriene fordelt slik:

70-75 % (energiprosent) fett
20-25 % (energiprosent) protein og
5-10 % (energiprosent) karbohydrater

På en kaloritellende diett - eller på et kosthold slik våre myndigheter anbefaler (til kjedsomlighet), er fordelingen:

15-30 % (energiprosent) fett
10-15 % (energiprosent) protein og
55-75 % (energiprosent) karbohydrater

Kroppen oppfatter og behandler altså maten vi spiser forskjellig, fordi en kropp på fettforbrenning forbrenner fett, og derved mer kalorier, enn en kropp på karbohydrat/glukoseforbrenning - som brenner mindre kalorier.

Det er en kjenngjerning at man på en lavkarbo diett - og spesielt en ketogen diett, kan spise opptil 25 % mer kalorier enn en person på en kaloritellende diett, - og de kan ta av det samme. Altså fordi overskuddskaloriene komme fra fett og ikke fra karbohydrater.

Dess mer karber man spiser, dess mindre fett forbrenner kroppen. Kroppen velger alltid det som er lettest å forbrenne først. Sukker og alkohol brenner først - så fett. Fettforbrenning krever mer og er en tyngre forbrenning.

Vet ikke noen enkel måte å forklare dette på - men sånn er det iallefall !

Kan også legge til at en blir mettere lengre ved å spise fett/protein enn sukker. Dermed vil man også naturlig sannsynligvis etterhvert spise mindre i mengde. Og det skader jo heller ikke....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 06-10-08 00:39
Hjelp! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Amagetha Atkins kosthold 19 28-04-06 17:14
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 18:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no