Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-10, 12:07   #1
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Vi touchet så vidt innpå det i en tråd om barns kosthold nå nettopp... og da begynte jeg selvfølgelig å tenke litt... (eller i alle fall kan jeg late som om det var det jeg gjorde... )

Det virker som om det er mer naturlig for gutter å spise på lavkarbo-måten enn det er for jenter. Det merkes jo bare på hva man velger å spise i det store og hele også...gutter velger oftere kjøtt enn jenter... jenter spiser gjerne mer karbohydrater osv.

Det er ikke noe ønske om å bli slankere som gjør at jeg gjerne spiser en salat fremfor et saftig kjøttstykke f.eks... jeg liker best salat...og dette gjenspeiler seg også i middagsønskene når vi planlegger fremover... jeg ønsker meg kylling og fisk osv...mannemannen og guttene ønsker seg kjøtt.

Man kan vel gå helt tilbake til steinalderen for å finne årsaken til at det er sånn... at kvinnene trengte mer karbo for å lagre fett osv...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:13   #2
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Det virker som om det er mer naturlig for gutter å spise på lavkarbo-måten enn det er for jenter. Det merkes jo bare på hva man velger å spise i det store og hele også...gutter velger oftere kjøtt enn jenter... jenter spiser gjerne mer karbohydrater osv.

Fristende å foreslå følgende årsak: gutter ikke leser jenteblader som forfekter flere høykarbo-dietter pr. utgave?

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:15   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Jeg tror absolutt det er noe i dette, at menn generelt har lettere for å leve på svært fettrike dietter enn kvinner, mens kvinner "må" ha litt mer grønt i kostholdet sitt. Sånn generelt sett, selvsagt, dette gjelder jo ikke alle.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:21   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Fristende å foreslå følgende årsak: gutter ikke leser jenteblader som forfekter flere høykarbo-dietter pr. utgave?

Er nok kanskje ikke så dumt forklaring det. Ser jo at "alle" dameblader skriver at det er frukt og grønt som er tingen og kjøtt og fett er bl.a. kreftfremkallende. Ser lite av det i herrebladene gitt, det er liksom skikkelig mandig å spise en diger, blodig biff

Opplever jo stadig vekk selv også dersom jeg spiser f.eks bare biff at jeg MÅ jo ha tilbehør (f.eks salat) og det er som oftest venninner som kommer med uttalelsen og ikke menn.

En litt mer avansert forklaring er jo at vi fysiologisk sett er forkjellige, men det skal ikke jeg begi meg utpå å forklare

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:24   #5
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Fristende å foreslå følgende årsak: gutter ikke leser jenteblader som forfekter flere høykarbo-dietter pr. utgave?

I tråden om barns kosthold var vi innpå at små gutter gjerne velger bort brødet og potetene, mens små jenter gjerne velger brødet og potetene fremfor det andre....

Meg bekjent leser ikke små gutter og små jenter blader med slanketips... men klart... de blir fortere og fortere store...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 12:42   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

I tråden om barns kosthold var vi innpå at små gutter gjerne velger bort brødet og potetene, mens små jenter gjerne velger brødet og potetene fremfor det andre....

Meg bekjent leser ikke små gutter og små jenter blader med slanketips... men klart... de blir fortere og fortere store...

Og utrolig lett påvirket av foreldrene i veldig ung alder....

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 13:03   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Joda, mine unger er tydelig lavkarbo og høykarbo, ser det mer og mer jo mer jeg tenker over det nå.

Men at de skal ha lært det fra foreldrene... Tja... Jeg spiser nå det meste, men tidligere søtt på skiva det er sant det. Og når jeg tenker meg om så har vel også ungene kommentert at jentungen, stemora og jeg spiser mye det samme på skiva og at guttungen, pappan og stefaren også gjør det.

Allikevel har kjæresten min litt problemer med lavkarbo, han bare MÅ ha noe søtt å drikke og en slafs med sjokolade om kvelden - selv om vi har spist lavkarbomiddag begge to og jeg ikke fyser på noe som helst. Men han spiser jo fremdeles mye mer karber enn meg tidligere på dagen da, så han er nok ikke heeeelt motivert ennå. Men han er veldig imponert over meg!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:24   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Jeg tror jvbs forklaring har mye med det hele å gjøre

Selv observerer jeg stadig vekk at venner og kjente omtaler kjøtt som usunt. Det virker som om veldig mange har fått det for seg at vegetarmat er selve toppen av sunnhet (uten at det er ideologisk forankret), og om man skal droppe noe fra måltidet "vinner" man hvis man dropper kjøttet. Denne holdningen har jeg støtt på hos begge kjønn.

Jeg har alltid elsket kjøtt. Var en sånn unge som helst spiste bare kjøttbitene i måltidet om jeg kunne slippe unna med det, og er fortsatt storfornøyd med feks en plain nakkekotelett som et måltid. Mmmm, kjøtt...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:27   #9
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Tja, hos oss er det i alle fall jenten vår som er en naturlig lavkarber og gutten er ikke. Får de pølse med brød så bytter de så hun får to pølser og han to pølsebrød med ketshup.

Ellers så er mitt inntrykk litt at kvinner generelt spiser mer variert enn menn, mens menn gjerne kan ha ganske ensformige dietter uten at det plager dem.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 14:41   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo - lettere for gutter enn jenter?

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Tja, hos oss er det i alle fall jenten vår som er en naturlig lavkarber og gutten er ikke. Får de pølse med brød så bytter de så hun får to pølser og han to pølsebrød med ketshup.

*hehe* Her er det helt omvendt. Guttungen kan godt spise både to og tre pølser med børd og avslutte med et par pølser på gaffel. Jentungen derimot spiser en pølse med brød og kan deretter skufle innpå både 2 og 3 pølsebrød med ketchup...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
lavkarbo for storspiste gutter (kan gutter prøve å svare her?) Helene Lavkarbo generelt 24 28-01-06 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no