Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Mat til baby-tråden!

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-09-10, 23:42   #1
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Mat til baby-tråden!

Tenkte vi kunne ha en tråd hvor vi kan tipse om mat til små babyer! Jeg er ikke fan av butikkgrøt, barnemat på glass, yoghurt med sukker i og brødskiver til små babyer...

Min gutt er nå 5 mnd og veldig klar for mat. Han har vært det en stund, men jeg har med vilje holdt igjen. Syns det var for tidlig å gi fast føde til en 4mnd gammel baby. Det har gått greit det, men nå har han faktisk begynt å TA etter maten min og glass med drikke i.

Jeg er veldig klar over anbefalingene om morsmelk til seks mnd. Jeg ammet Snuppa til hun var seks mnd, da begynte hun å få smake litt mat og var sånn passelig interessert i det. Men det tok lang tid før mat utgjorde noen særlig stor del av hennes daglige ernæring.

Fjokken derimot..han hadde nok gladelig slukt en tallerken grøt om han hadde fått det...

Vel, vi har i alle fall startet, sånn veldig smått med smaksprøver. I forigårs fikk han smake litt eplemost (helt naturlig fra hagen vår, ingen tilsetningsstoffer eller sukker) på fingeren, det var stor suksess. I går fikk han smake på litt blåbær- og banansmoothie og gråt da han ikke fikk mer. Fikk også en bitteliten bit avocado. I dag har han fått smake litt tomat, og agurkstaver. Han klarer å bite av det myke, og tygger og svelger det. Han har god kontroll. Lar bitene rulle rundt i munnen, smaker på det, spytter fort ut om det er for stort.

Vi gjorde også slik med storesøster. Lot henne sitte og styre og søle med mat selv. Ga henne det meste, innenfor rimelighetens grenser. Harde eplebiter og sterk indisk mat har vi så klart styrt unna. Også sukkerholdig mat, fint brød, mye pasta og polert ris osv.

Syns det er vemodig at det nå går over til en annen epoke, at han ikke lenger kun vil ha mat av meg. Menmen...det er gøy at han blir større også!

Det vi har gitt mye av i starten er avocado, banan, godt kokte grønnsaker, bakt pære og eple, hjemmelaget grøt med morsmelk, eggeplomme, olje, malte nøtter..suge på appelsin og biter av honningmelon. Har også laget eggeretter og latt henne få det.

Flere som vil dele erfaringer og tips til hva en liten baby kan spise?

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 08:17   #2
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Mat til baby-tråden!

Jeg lagde all babymat selv, slageren var potet/mais/kalkun. Det var vistnok helt nydelig for begge ungene.

På helsekost selges flere grøter av merket Holle. Disse skal vel være fri for tilsetningsstoffer om jeg ikke husker helt feil? *Er 4 år siden jeg hadde baby nå!* Noe bra var det hvertfall med dem!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 09:08   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Mat til baby-tråden!

Fast føde til spebarn
Fra flytende til fast føde
Babymat

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 10:19   #4
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat til baby-tråden!

Akkurat det som dere spiser.
Det er sånn vi har gjort det. Vi har saltet maten mindre enn vi pleier, og heller saltet litt mer etterpå. Og så har de fått akkurat det vi spiser til middag på et fat foran seg.
En middag kan for eksempel da bestå av en "stav" med kottelett, en busk med brokkoli, en gulrotbit. Saus har vi stort sett styrt unna de første månedene.

Man må se det litt ann hvor lett barnet har for å sette ting i halsen, men i de aller fleste tilfellene så lærer de det fint etter et par ganger med litt uhell og brekninger (må følge med, men ikke nødvendigvis gripe inn)

Hvis du bruker noen form for brøderstatning, eller andre i familien spiser brød, så kan brødsiver med leverpostei også passe fint, bare gi halve skiver, for hvis du skjærer opp så blir de vanskelig å håndtere.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:48   #5
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Mat til baby-tråden!

Er ikke så fan av å gi barn brød i det hele tatt. Lavkarbobrød kunne jo gått an, eller knekkebrød, men spiser lite av det for tiden. Får ta det senere!

Men gutten han trenger altså nå mer mat enn han klarer å få i seg selv. Så her blir det litt skjemating kombinert med BLW. Han digger å få maten med skje da..han spiser og svelger ned, masse!

Prøver nå å ha middager slik at han kan få også. Ting som er lett å halvmose (jeg finmoser ikke, bittelitt biter skal det være). Har funnet frem til fin grøtoppskrift (m banan, store havregryn, malte nøtter, egg, kanel) som både han og vi andre liker.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 22:50   #6
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Mat til baby-tråden!

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

Jeg lagde all babymat selv, slageren var potet/mais/kalkun. Det var vistnok helt nydelig for begge ungene.

På helsekost selges flere grøter av merket Holle. Disse skal vel være fri for tilsetningsstoffer om jeg ikke husker helt feil? *Er 4 år siden jeg hadde baby nå!* Noe bra var det hvertfall med dem!

Jeg må ta en titt på disse i butikken. Men det skal nok mye til at jeg kjøper det, det ER finmalte ting, og sannsynligvis bearbeidet på en måte som gjør at den opprinnelige matvaren mister mange av sine næringsstoffer. Liker bedre å lage hjemmelaget, da har jeg kontroll på hva som er oppi der.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Olje til baby Mum 4 2 Barns kosthold 13 08-04-12 21:05
Baby fikk burger! aslaug Generell diskusjon 25 11-08-09 13:22
Evil eye baby nalana Livets lyse side 0 07-01-08 08:33
Baby rose magdalena Livets lyse side 2 03-06-04 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no