Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Den aller første barnematen

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-11-10, 18:55   #1
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Den aller første barnematen

Poden min har akkurat bikket 5 måneder. I et par-tre uker nå har vi gitt han små smakebiter (en skje eller to) av diverse grønnsaker som avokado, blomkål, brokkoli osv. most sammen med morsmelk. Nå ønsker jeg å innarbeide et måltid om dagen, og ønsker å styre unna sukker. Har sjekket grøtene som er i butikken, men disse er det en del sukker i såvidt jeg kan se. Jeg ønsker en usukret hirsegrøt, og regner med at dette kan jeg få tak i på helsekosten. Er det noen grøt som er bedre enn annen? Hvordan skal jeg koke grøten? Med vann eller med morsmelk? Bør det tilsettes olje? Bruker dere søtning i form av moset frukt eller går det som regel like godt ned naturell?

Jeg ønsker også å lage mest mulig av barnematen selv etterhvert, og da vil det i begynnelsen bli mest moste grønnsaker. Da bør jeg vel tilsette litt olje, og lurer på hva slags olje som er best å bruke. Har tenkt på Udo's choice, er det alright? Og hvor mye olje skal jeg bruke per dl med grønnsaksmos?

Ellers tar jeg imot alle gode tips til den aller første maten

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 18:58   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Jeg kan ikke så mye om det som finnes i dag, men vet at det finnes minst en tråd her inne om temaet. Mener Vibeke-67 startet en i hvert fall!
Jepp, denne!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 19:06   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Vi begynte rett på havregrøt.. Kokt på morsmelkserstatning og med små havregryn.. Ekke sikker på hvordan det er med morsmelk, da den vel ikke tåler så høye temperaturer. Går sikkert ann å finne noe info om det online.
Brukte ikke noe søtning, bortsett fra bittelitt kanel. Og innimellom hjemmelagt eple/pærepure. Nå bruker vi bittelitt Stevia da.

Begynte med Udo`s choise og smør Mengden var helt på slump. Lagde store porsjoner, tina etter behov og tilsatte olje eller smør før servering.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 20:29   #4
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Takk for linken, Kitt Tror jeg skal gå til innkjøp av Barn i balanse-boken i morgen Helsesøster sier at man skal starte med grøt, men ser jo utfra den gamle tråden at det ikke er nødvendig. Jeg har jo allerede startet med å gi ham avokado som han liker veldig godt, så da kan jeg i grunn bare fortsette med det. Blomkål og brokkolimos med morsmelk syns han også var godt, mens banan spytta han rett ut og nekta å spise

Nellie: Vanlig små havregryn kjøpt på helt vanlig butikk eller?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 20:50   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Nei, kjøpte en økologisk type med quinoa i Sverige Back in the days når jeg hadde ambisjoner om at hun skulle spise økologisk Da hun begynte å tålte litt grovere mat gikk vi over på helt vanlige store havregryn.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 21:51   #6
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Den aller første barnematen

Vi begynte også med avocado, og (godt kokte) buketter av blomkål og brokkoli som hun holdt selv og spiste av. Hun fikk ganske raskt laks, kyllingfilet, flere grønnsaker, bær og frukt også. (BLW, ikke most mat.) Etterhvert fikk hun smake kornprodukter - men det falt ikke i smak. Fremdeles skraper hun av pålegg med fingrene og kaster brødet på gulvet (14 mnd). (Det skal være fordelaktig å introdusere de ulike mattypene samtidig som barnet får morsmelk, for å forebygge intoleranser, så da ville det jo være greit om hun fikk spist litegrann brød også. Men hun vil ikke ha, og jeg ser jo næringsvettet i det.)

Ingen av barna mine har likt grøt. Vi prøvde med storesøster, det var rett og slett lite populært (hirsegrøt fra helsekost, prøvde også "vanlige" etterhvert).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 21:56   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Bare en liten digresjon; er det allergi i familien bør du vente med fisk/sjømat til etter 1- års alder!
Kan også være lurt å holde seg unna høyallergener som jordbær/sitrus!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 00:05   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Vi begynte rett på havregrøt.. Kokt på morsmelkserstatning og med små havregryn.. Ekke sikker på hvordan det er med morsmelk, da den vel ikke tåler så høye temperaturer. Går sikkert ann å finne noe info om det online.
Brukte ikke noe søtning, bortsett fra bittelitt kanel. Og innimellom hjemmelagt eple/pærepure. Nå bruker vi bittelitt Stevia da.

Det går veldig fint å koke havregrøt på vann også, det smaker helt ypperlig

Vet ikke når man kan begynne å gi nøtter og eggeplomme til barn, men har lært av Summer å raspe i valnøtter og røre inn eggeplomme når grøten er kokt. Supergodt og næringsrikt!

Det finnes usøtet eplemos uten konserveringsmiddel på helsekosten, den er veldig god og ganske så rimelig også

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 00:09   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

For barn som skal ha næringstett mat, koker man ikke på vann, men morsmelk eller MME!
Nøtter skal ikke barn ha før de er over året, helst ikke før de er 3!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 00:09   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Husker ikke hvorfor jeg kokte på morsmelkserstaning, men det var en eller annen grunn.. Sikkert noe med næringsstoffer. Koker på vann eller H-melk til henne nå om dagen

Vi begynte med egg og nøtter og fisk og alt tidlig, fordi at det ikke er noen allergier i noen i nærmeste familie Men "som regel" så skal man vel vente en god stund med hvertfall nøtter.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 00:47   #11
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Den aller første barnematen

Dette med nøtter er vel fordi barnet kan sette det i halsen?

Å male nøtter og gi dem i kosten til spedbarn er det vel ikke noe galt med? Det er jo masse fett og god næring i det. Mye bedre å bruke enn MME i alle fall...

Vi har brukt en del hirsegrøt. Kjøper korn på helsekosten, (ikke flak, gud bedre) koster 30 for en pakke som holder ca en mnd. Det står på pakken hvordan den kokes. For å gjøre den mer næringsrik, blander jeg den med rå egg når den er ferdig (da blir den også mer grøtete), malte nøtter og kanel. Har også puttet oppi litt vaniljedråper.

Er grunnen til å styre unna jordbær og sitrus at noen mennesker er allergiske mot det? Er det veldig vanlig å være allergisk mot dette? Gutten her har fått smake appelsin og klementin han...og liker det godt.

Enkelte fraråder det i graviditeten også, men det er egentlig myte. Reker, løk, jordbær, spekemat (ser den altså, men man kan jo fryse den). Alt med måte, man trenger ikke spise to kilo jordbær, men det gjør ikke noe å smake litt heller. Syns det er mye overdrevet hva man kan/ikke kan spise når man er gravid egentlig..jeg ble til og med fortalt at jeg ikke kunne spise grønne epler fordi garvesyre i eplet kunne skade barnet!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 00:55   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

For barn som skal ha næringstett mat, koker man ikke på vann, men morsmelk eller MME!
Nøtter skal ikke barn ha før de er over året, helst ikke før de er 3!

"Man" gjør vel litt forskjellig, vil jeg tro ...

Hva er problemet med å koke grøt på vann og gi morsmelk ved siden av? Hvis det er som Nellie sier at morsmelk helst ikke skal varmes så veldig opp, noe jeg finner rimelig. Jeg ser ikke helt hva som er så sunt med MME (uten at jeg gidder å debattere det).

Eggeplomme er proppfullt av næring. Valnøtter og havre likeså.

Dette med nøtter sa jeg jo at jeg ikke er sikker på. Og grunnen til det er vel nettopp at det er delte meninger om det. Men hvis en på fem måneder evt ikke kan ha nøtter og egg, så er det et veldig bra tips til litt større babyer/småbarn. Og det var slik det var ment også.

For øvrig er kumelk og korn like mye potensielle allergifremkallere som egg og nøtter.


Sist redigert av Huldr : 27-11-10 kl 02:12.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 00:56   #13
burgerzombie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: østfold
Alder: 51
Innlegg: 6
burgerzombie er på en erverdig vei

Sv: Den aller første barnematen

snakk med helsestasjonen !

burgerzombie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:08   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.


Dette med nøtter sa jeg jo at jeg ikke er sikker på. Og grunnen til det er vel nettopp at det er delte meninger om det. Men hvis en på fem måneder evt ikke kan ha nøtter og egg (delte meninger der også), så er det et veldig bra tips til litt større babyer/småbarn. Og det var slik det var ment også.

Det er vel ingen som gir MME til barna, eller blander det i grøten fordi at det er SUNT akkurat.. det er jo noe man evt bruker fordi at det er siste utvei! (etter som oftest jævla mye smerte, blod (bokstavelig talt) og tårer)

Hele nøtter skal man ikke gi før de er større nei, men etter ett år kan de stortsett spise det som er, bare det er delt opp i fornuftige størrelser

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:10   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av burgerzombie, her.

snakk med helsestasjonen !


Det må jeg bare si meg ganske uenig i. Det går jo ann å høre hva de har å si, men min erfaring og veldig mange andre sin er at når det gjelder kosthold så klarer de overhodet ikke å se utenfor boksen. Der er det ferdiggrøt og poteter som gjelder.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:14   #16
burgerzombie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: østfold
Alder: 51
Innlegg: 6
burgerzombie er på en erverdig vei

Sv: Den aller første barnematen

vel, du kan jo fore med morsmelk til ungen er 3 år, så slipper du å ha noe stress

burgerzombie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:17   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Ja, det hadde vært noe! For de som er så velsignet at de "får lov" til å amme ungene sine

Er det dumt å bruke huet og finne frem til ting selv, isteden for å sluke helsesøstres råd om maisgrøt og skummetmelk, rått?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:23   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Kok opp grøt med vann og spe med morsmelk tilslutt
I og med at grøten skal erstatte et helt måltid etterhvert, så kan det være lurt å få med MM i den, for å få med næringsstoffene

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:23   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er vel ingen som gir MME til barna, eller blander det i grøten fordi at det er SUNT akkurat.. det er jo noe man evt bruker fordi at det er siste utvei! (etter som oftest jævla mye smerte, blod (bokstavelig talt) og tårer)

Nei, vet det Nellie Kom plutselig på at det kunne misforstås (er fryktelig trøtt her og formuleringsevnen er ikke på topp). Jeg mente det ikke sånn, mente at det ikke er noen grunn til å tilsette det i grøten om man ellers gir morsmelk. Ingen kritikk mot deg eller noen andre for å gi MME.

Men når det er sagt, det er nylig blitt advart mot å gi soyabasert MME til guttebarn.

Og jeg har fått med meg at ganske mange har begynt å gi nøtter og egg til ganske små babyer, folk som er ernæringsfysiologer til og med . Enig med Imp i det hun skriver


Sist redigert av Huldr : 27-11-10 kl 01:46.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:26   #20
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Nei, jeg vet jo at mange ser på det som at jeg nærmest har fòra ungen min med gift, men hva skal man gjøre da...
Soyabasert MME? Finnes det?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:35   #21
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nei, jeg vet jo at mange ser på det som at jeg nærmest har fòra ungen min med gift, men hva skal man gjøre da...
Soyabasert MME? Finnes det?

Ja. Vet ikke hvor vanlig det er, men. Det er jo mange barn som ikke tåler kumelk også, så det brukes i alle fall som et alternativ.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 01:47   #22
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Ja. Vet ikke hvor vanlig det er, men. Det er jo mange barn som ikke tåler kumelk også, så det brukes i alle fall som et alternativ.

okei vet om et par kids på Emma sin alder som har kumelk allergi. De fikk MME som koster mange hundre kroner boksen. Regner med at ikke det er Soya, siden det er så dyrt? Huff og huff.. men i land hvor det er soyabasert mme eller ingenting, så må det vel til..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 10:52   #23
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Dette med nøtter er vel fordi barnet kan sette det i halsen?

Å male nøtter og gi dem i kosten til spedbarn er det vel ikke noe galt med? Det er jo masse fett og god næring i det. Mye bedre å bruke enn MME i alle fall...

Er grunnen til å styre unna jordbær og sitrus at noen mennesker er allergiske mot det? Er det veldig vanlig å være allergisk mot dette? Gutten her har fått smake appelsin og klementin han...og liker det godt.

Enkelte fraråder det i graviditeten også, men det er egentlig myte. Reker, løk, jordbær, spekemat (ser den altså, men man kan jo fryse den). Alt med måte, man trenger ikke spise to kilo jordbær, men det gjør ikke noe å smake litt heller. Syns det er mye overdrevet hva man kan/ikke kan spise når man er gravid egentlig..jeg ble til og med fortalt at jeg ikke kunne spise grønne epler fordi garvesyre i eplet kunne skade barnet!

Nok en gang, dersom det er allergi i familien, BØR man ikke gi barnet egg, nøtter(av alle slag), sitrus, sjømat eller jordbær før barnet er over 1 år.
Selvfølgelig velger man dette helt selv, men hvem tar sjanser med sitt eget barn?

Mytene om hva man kan/bør spise/ikke spise under svangerskapet henger nok mye igjen fra den gangen gravlaksen ble produsert under en helle på gården og spekematen hang på alle stabbur. Nå er det vel svært lite fare forbundet med selv det å spise blåmuggost!

Spise enormt mye reker kvelden før Snuppa ble født fordi jeg visste jeg ikke skulle spise det mens jeg ammet!
Ble nok litt reker likevel, ammet henne i 20 måneder!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 10:58   #24
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Hmmm. Jeg tok da tydeligvis sjanser med mitt eget barn.. Etter at jeg fikk lov av Fedon

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-11-10, 13:10   #25
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Den aller første barnematen

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hmmm. Jeg tok da tydeligvis sjanser med mitt eget barn.. Etter at jeg fikk lov av Fedon

Du sa jo at dere ikke hadde allergi i familien, så da har det jo ikke vært aktuelt for deg å ta hensyn til sånt!

Jeg opplevde til stadighet hvor mye problemer svigermor, svigerinne og etter hvert min mann, hadde med alle allergiene sine. Gjorde alt jeg visste om som kunne minske sjansene for at mine barn skulle ende opp med å slite sånn med mat, pollen osv. Og må jo ha lyktes på et vis. Sønnen er ikke allergisk mot noe som helst og Snuppa lever helt flott med sin ene bittelille pille hver kveld!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjemmelaget is Momse Kake/dessert og snacks 18 14-05-10 18:15
Hjemmelaget protein-bar Summer Kake/dessert og snacks 11 08-04-09 09:18
Sunne oppskrifter på barnemat? Iset Barns kosthold 10 07-11-04 08:19
Barnemat Marianne Barns kosthold 4 13-10-04 09:37
Mye sukker i barnemat MHM Barns kosthold 23 12-08-04 18:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no