Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Forvirring angående ketose

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-05-12, 23:45   #1
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei

Forvirring angående ketose

Hei! Som sikkert mange her inne, har jeg sittet timevis hver kveld og lest og lavkarbokosthold og metabolisme. Men noe jeg ikke helt får meg selv til å forstå er hvordan det kan være så svart hvitt når det kommer til ketose. Noen forteller at de kan spise 15kh hver dag og være i ketose, mens når man spiser 40 så er man ute. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan ketostixene ikke kan plukke opp at man forbrenner fett selv ved et så "høyt" khnivå, det virker jo helt ulogisk at kroppen vår da kun forbrenner disse 40kh om dagen, og ikke noe fett, siden man da er "ute av ketose". Jeg lurer også litt på om ketostixene kan brukes dersom man går inn for en lavkaloridiett, siden hele grunnen til at man går ned i vekt er at man tærer på fettreservene. Da burde jo ketostixen vise at man forbrenner fett selv om man spiser en del karbohytdrater? Er ganske forvirra og håper noen kan oppklare litt for meg

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 23:59   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Forvirring angående ketose

Alt du ønsker å vite om ketose: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 00:14   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forvirring angående ketose

Ketostixene viser ikke at du forbrenner fett, de viser måling av ketoner. Ketoner utskilles ikke alltid, de kan brukes av kroppen.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 01:04   #4
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Forvirring angående ketose

Ketose er IKKE lik fettforbrenning. Da hadde alle som fikk "platå", eller at vekta ikke rørte seg, gå ned i vekt av å gå i ketose. Det gjør man lett om du spiser bare proteiner og fett. Det stemmer ikke. Men det er lettere å gå ned i vekt med ketose. Søtstoffer og melkeprodukter hindrer ikke at du er i ketose, men dersom det er såkalte partystoppere, så går du alikavel ikke ned i vekt.

Dersom du drikker mye vann, er det ikke sikkert at du får utslag - betyr ikke at du ikke er i ketose. Mange, som meg føler at man minster mest vekt om man er flink å få i seg myyye vann. Lite vann kn gi mørkt utslag - betyr ikke at du forbrenner mer.

Kort fortalt de stixsene er bare tøv, i beste fall indikator man kan bruke i starten eller for å se hvor høyt man kan ligg på karbo uten å falle ut av ketose. De forteller ikke noe om forbrenning!! Nyanseforskjellen forteller ikke hvor mye du er i ketose, da det ikke er grader av det, slik som du ikke er bare litt gravid.

Ulike grenser av toleranse for å havne i ketose kommer av at vi alle er ulike.. Noen tåler mer enn andre. Dersom du gå på ketolyse, så skal det uansett mye til for å komme over 15-20g karbo hver dag, siden alle karbo skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden og ikke fra frø/frukt/rotgrønnsaker. Tro meg, jeg prøver å holde det så høyt - det er ikke like lett hver dag!

Du tærer på fettreservene fordi kardohydrat (sukker) resverene dine i kroppen er tomme, og man må ha energi for å fungere. Da sukker er det lettest tilgjengelige drivstoffet brukes dette først. Mange oppdager at de kommer i ketose fordi de får hodeværk, tørste, slapphet osv fordi kroppen er uvant med det nye drivstoffet og bruker tid på å omstille seg til det. Etter at kroppen har vent seg til det, merker ihvertfall ikke jeg noen symptomer på å være i ketose.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 11:57   #5
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ketostixene viser ikke at du forbrenner fett, de viser måling av ketoner. Ketoner utskilles ikke alltid, de kan brukes av kroppen.

Vet at ketostixene måler ketoner, og de kommer jo fra at fettsyrer spaltes, også at man forbrenner fett. Så hvordan kan du si at de ikke viser at man forbrenner fett? Og vet at de ikke alltid utskilles, ettersom det er mulighetet for at alle ketonene brukes som energi, men det jeg ikke forstår er at de må jo da gi utslag på alle som går ned i vekt, uansett slankemetode? For å gå ned i vekt er jo gå ned i fettmasse, at kroppen bruker lagrede reseverer som energi..

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 12:01   #6
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

Ketose er IKKE lik fettforbrenning. Da hadde alle som fikk "platå", eller at vekta ikke rørte seg, gå ned i vekt av å gå i ketose. Det gjør man lett om du spiser bare proteiner og fett. Det stemmer ikke. Men det er lettere å gå ned i vekt med ketose. Søtstoffer og melkeprodukter hindrer ikke at du er i ketose, men dersom det er såkalte partystoppere, så går du alikavel ikke ned i vekt.

Dersom du drikker mye vann, er det ikke sikkert at du får utslag - betyr ikke at du ikke er i ketose. Mange, som meg føler at man minster mest vekt om man er flink å få i seg myyye vann. Lite vann kn gi mørkt utslag - betyr ikke at du forbrenner mer.

Kort fortalt de stixsene er bare tøv, i beste fall indikator man kan bruke i starten eller for å se hvor høyt man kan ligg på karbo uten å falle ut av ketose. De forteller ikke noe om forbrenning!! Nyanseforskjellen forteller ikke hvor mye du er i ketose, da det ikke er grader av det, slik som du ikke er bare litt gravid.

Ulike grenser av toleranse for å havne i ketose kommer av at vi alle er ulike.. Noen tåler mer enn andre. Dersom du gå på ketolyse, så skal det uansett mye til for å komme over 15-20g karbo hver dag, siden alle karbo skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden og ikke fra frø/frukt/rotgrønnsaker. Tro meg, jeg prøver å holde det så høyt - det er ikke like lett hver dag!

Du tærer på fettreservene fordi kardohydrat (sukker) resverene dine i kroppen er tomme, og man må ha energi for å fungere. Da sukker er det lettest tilgjengelige drivstoffet brukes dette først. Mange oppdager at de kommer i ketose fordi de får hodeværk, tørste, slapphet osv fordi kroppen er uvant med det nye drivstoffet og bruker tid på å omstille seg til det. Etter at kroppen har vent seg til det, merker ihvertfall ikke jeg noen symptomer på å være i ketose.

Men hvordan skiller dette seg fra alle andre måter å gå ned i vekt på? Som du sier, at man tærer på fettreservene siden man ikke får nok energi gjennom kosten, uavhengi om det er fett eller karbohydrater. Vil ikke alle som går ned i vekt på en måte være i ketose da? De vil jo få den energien de mangler fra kosten gjennom ketonlegemer.

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 12:04   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

Ketose er IKKE lik fettforbrenning. Da hadde alle som fikk "platå", eller at vekta ikke rørte seg, gå ned i vekt av å gå i ketose.

Jo, ketose ER lik fettforbrenning, men...det kan også handle om at man forbrenner det fettet man spiser, ikke nødvendigvis det fettet som er lagret på kroppen. Kort fortalt, spiser man for mye fett kan man være i ketose uten å gå ned i vekt.

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

Søtstoffer og melkeprodukter hindrer ikke at du er i ketose, men dersom det er såkalte partystoppere, så går du alikavel ikke ned i vekt.

Melkeprodukter kan hindre deg i å være i ketose. Rømme, fløte o.l. inneholder også karbohydrater. Spiser man mye av det kan man "falle ut" av ketose.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 12:06   #8
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

Ulike grenser av toleranse for å havne i ketose kommer av at vi alle er ulike.. Noen tåler mer enn andre. Dersom du gå på ketolyse, så skal det uansett mye til for å komme over 15-20g karbo hver dag, siden alle karbo skal komme fra grønnsaker som vokser over jorden og ikke fra frø/frukt/rotgrønnsaker. Tro meg, jeg prøver å holde det så høyt - det er ikke like lett hver dag!


Men om man f.eks hadde spist 50g kh hydrater hver dag, og dette ikke hadde vært nok til å være "i ketose", vil da aldri kroppen synes at 50g kh er nok for å dekke sitt egergibehov. Da vil den jo tære på fettlagre/fettet i maten vi spiser, og man vil nyttgjøre ketonlegemer som energi og være i ketose?

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 12:11   #9
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Jo, ketose ER lik fettforbrenning, men...det kan også handle om at man forbrenner det fettet man spiser, ikke nødvendigvis det fettet som er lagret på kroppen. Kort fortalt, spiser man for mye fett kan man være i ketose uten å gå ned i vekt.

Mm, helt enig, og derfor jeg også har begynt å teller litt kalorier, slik at jeg er sikker på at kroppen min ikke bare forbrenner fettet jeg spiser. Og etter jeg begynte med dette går jeg mye mer ned i vekt enn før! spiser ca 1300 kalorier om dagen og ganske streng lavkarbo. Er ikke like streng som før, ettersom jeg merker problemer med hukommelsen på ketose, og jeg har eksamensperiode, så derfor spiser jeg et knekkebrød til frokost.

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Melkeprodukter kan hindre deg i å være i ketose. Rømme, fløte o.l. inneholder også karbohydrater. Spiser man mye av det kan man "falle ut" av ketose.

Men det er dette begrepet "falle ut av ketose" som jeg ikke helt forstår hva innebærer. Jeg skjønner ikke hvordan det kan være så sort hvitt. Hvis man spiser 50g kh om dagen, og ikke er i ketose, kroppen lever jo virkelig ikke på disse 50g om dagen uansett, det høres rart ut.

Takk for svar alle sammen

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 12:59   #10
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice, her.

Jo, ketose ER lik fettforbrenning, men...det kan også handle om at man forbrenner det fettet man spiser, ikke nødvendigvis det fettet som er lagret på kroppen. Kort fortalt, spiser man for mye fett kan man være i ketose uten å gå ned i vekt.



Melkeprodukter kan hindre deg i å være i ketose. Rømme, fløte o.l. inneholder også karbohydrater. Spiser man mye av det kan man "falle ut" av ketose.

Jeg har vært litt unøyaktig. Beklager. Mente fettforbrenning av fett på kroppen. Selvfølgelig kan meieriprodukter gjøre at du går ut av ketose om du inntar store menger. Tok det som selvfølge at man tar antall karbohydrater med i beregningen. Det er ikke en selvfølge. Bare virker som om mange plages med meieriprodukter, andre ikke - uten at det virker som om at de som plages faller ut av ketose.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 13:09   #11
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av Anehas, her.

Men hvordan skiller dette seg fra alle andre måter å gå ned i vekt på? Som du sier, at man tærer på fettreservene siden man ikke får nok energi gjennom kosten, uavhengi om det er fett eller karbohydrater. Vil ikke alle som går ned i vekt på en måte være i ketose da? De vil jo få den energien de mangler fra kosten gjennom ketonlegemer.

Kan ikke si at jeg vet alt bak teorien. Men for meg hjelper LCHF meg med at jeg blir mett. Spiser nok til at kroppen ikke sulter og derfor sparer på fettet. Jeg gikk på pulver, lavkalori. Lå på rundt 1000 kalorier, uten å gå ned ett gram på 3 uker!!! Nå ligger jeg rundt 1500 - 2000 kalorier og har gått ned hver uke i 4 uker. Jeg tror cluet ligger i riktige næringsstoffer fra maten. Det er ikke bare antall kalorier som teller, for å gå ned i vekt.

Mao: jeg spiser ikke for mye, fordi jeg blir mett. Jeg spiser ikke for lite så kroppen går over i sparemodus. Derfor kan kroppen ta av fettet på kroppen som tilførsel av energi jeg måtte trenge itover de 1500 - 2000 kaloriene.

Slik MENER JEG at lavkarbo funker. (Store bokstaver for å understreke at jeg ikke kan dokumenter at alt jeg sier hær er vitenskap)

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 13:25   #12
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av Anehas, her.

Men om man f.eks hadde spist 50g kh hydrater hver dag, og dette ikke hadde vært nok til å være "i ketose", vil da aldri kroppen synes at 50g kh er nok for å dekke sitt egergibehov. Da vil den jo tære på fettlagre/fettet i maten vi spiser, og man vil nyttgjøre ketonlegemer som energi og være i ketose?

Jeg skønner ikke helt. Må man være i ketose for å gå ned i vekt? Mange lever på south beach dietten, eller generell lavkarbo opp mot 72Kh (evt mer) og de går fremdeles ned i vekt. Det er vel mer tempo og hva som passer den enkelte som avgjør om man vil spise så lavt som å være i ketose. Jeg gjør det for å ikke få sukkersug..

Normalvektige, så vidt jeg har forstått, kan fint være i ketose uten å gå ned i vekt.

Men om nivået for å havne i ketose er variabelt for en person til ulike tide vet jeg ikke. Men vet at spise alle karboene i en omgang - ala en frukt ikke ble anbefalt meg, da jeg spurte om det var greit tidligere. Altså at alle karboene ikke skal komme på engang. Mange forfekter max5 kh per måltid.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 13:30   #13
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Forvirring angående ketose

Altså ganske ny her selv Så jeg liker spørsmålene dine. Så blir det litt lettere å få litt oppklaring på uklare områder, som jeg også syns er litt tåkete.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 14:49   #14
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Forvirring angående ketose

Såvidt jeg har skjønt er ketose en skikkelig kickstart-metode for og få i gang fettforbrenningen.
Selv om man ikke lenger er i ketose, men for eksempel spiser førti karbohydrater pr dag, så vil kroppen likevel forbrenne fett, siden det ikke er nok karbohydrater.
Lutz har satt grensen til 72 karbohydrater.
Havner man over det (og 72 er ikke et svart-hvitt tall, men et snitt-tall, noen kan gå litt høyere uten og trenge tenke på det, mens andre må tenke litt tidligere), så MÅ man ta hensyn til fettmengden fordi man da har såpass mye karber i kosten, at kroppen velger og lage energi av de i stedet for fettet.
Også viktig og tenke på at fett har flere kcal pr gram enn karbohydrater har.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 19:52   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av Anehas, her.

Men hvordan skiller dette seg fra alle andre måter å gå ned i vekt på? Som du sier, at man tærer på fettreservene siden man ikke får nok energi gjennom kosten, uavhengi om det er fett eller karbohydrater. Vil ikke alle som går ned i vekt på en måte være i ketose da? De vil jo få den energien de mangler fra kosten gjennom ketonlegemer.

godt spørsmål.
Så du lurer på om de på lavkaloridietter også må være i ketose?
og om man utskiller ketoner når man går ned i fettvekt uansett slankemetode?
Jeg kan dessverre ikke svare deg, men tror kanskje det er så.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 20:25   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirring angående ketose

Man kan være i ketose både pga lavt inntak av kh og generelt også ved lavt inntak av kalorier. Hovedpoenget i begge tilfellene er at kroppen forbrenner fett, enten inntatt fett, eller kroppsfett eller begge deler.

Mange er også i ketose i løpet av natta uten å være på diett, dette spesielt om dagens siste måltid inntas tidlig.

Ketose og ketoner er ingen hokuspokus, det er bare forbrenning av FETT - som da kan påvises i urinen med ketostix

Det er ikke uvanlig at de som har spist lavkarbo lenge ikke lenger har utslag på stix, gjerne fordi kroppen er dyktig til å forbruke ketonene produsert av fettforbrenningen til energi.

Jeg er heller ikke sikker på at det er så sort hvitt at en person er i ketose ved inntak av 15 g kh mens man er "ute" ved 40 g. Stixene er upålitelige til nøyaktige målinger, og er ment som en hjelp og boost i overgangen til et lavkarbokosthold.
Det er såpass mye som kan påvirke ketoninnholdet i urinen at for TS sin del ville jeg funnet det kh-inntaket som passer DEG og din hverdag, men som samtidig gir deg vektnedgang (om du da er reelt overvektig). Det er ingen tvil om at mange må passe på det totale energiinntaket i tillegg til å følge med på kh - siden disse (som feks meg) ikke bevisst klarer å finne et mengdeinntak som er "passe" både for kroppens behov for næring og for vektnedgang

Personlig ville jeg heller sett på de fysiske symptomene på ketose, som bla er en ånde som kan drepe en elefant (flere finner du i linken om ketose som noen andre postet lengre oppe)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 20:28   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirring angående ketose

Opprinnelig lagt inn av Anehas, her.

Men hvordan skiller dette seg fra alle andre måter å gå ned i vekt på? Som du sier, at man tærer på fettreservene siden man ikke får nok energi gjennom kosten, uavhengi om det er fett eller karbohydrater. Vil ikke alle som går ned i vekt på en måte være i ketose da? De vil jo få den energien de mangler fra kosten gjennom ketonlegemer.

Lavkalori betyr et veldig mye mindre inntak av energi enn kroppen trenger - altså "sulting" ned i vekt. Lavkarbo betyr et nødvendig inntak av næringsstoffer, ofte med et lite underskudd av energi, men man er sjeldent sulten og etter min mening en mye mer "behagelig" måte å gå ned i vekt på

Ta med at med et stort inntak av kh på et lavkalorikosthold er det vanskeligere å tvinge kroppen til å ta av fettreservene - siden stort kh-inntak betyr forhøyet blodsukker som igjen betyr utskillelse av insulin. Det er nesten umulig for kroppen å forbrenne kroppsfett når insulin utskilles - og DET er hovedforskjellen på ketose på svært lavkalorikosthold og lavkarbokosthold.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 20:36   #18
Anehas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Trondheim
Alder: 31
Innlegg: 12
Anehas er på en erverdig vei

Sv: Forvirring angående ketose

Takk, nå lærte jeg mye nyttig! Syns dette forumet er fantastisk bra forresten, folk er villige til å dele kunnskap dersom man lurer på noe

Anehas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og lavkalori Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål angående ketose Anehas Spørsmål og svar 2 23-04-12 23:12
Angående ketose og antall gram karbohydrater Brokkoli Ketolysekuren 3 20-09-11 08:45
Angående ketose og fastende blodsukker Kozemor Ketolysekuren 6 15-04-11 19:05
Ut av ketose. Forvirring sonjaera Lavkarbo generelt 1 11-02-09 22:45
Angående ketose og karbohydratmengde beate Ketolysekuren 6 15-02-08 10:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no