Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-10, 11:35   #51
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Jeg ser muligheten for "guilty by association", og at man kan være redd for den. Det er vel noe av det denne tråden handler om?

Men den gir meg også noen andre tanker som jeg har lyst å dele. Jeg skjønner ikke at mine valg skal provosere så mange. Da tenker jeg ikke spesielt på denne tråden, men mere generelt. Det ble bare trigget her

Jeg er som sagt alternativ i tankegangen, og jeg er åpen på det når det kommer opp. Jeg er bevisst på ikke å misjonere (mener jeg ), og dytter ikke mine løsninger på andre - hverken kostholdsmessig eller andre tanker. Om noen spør, så prøver jeg å fortelle hvordan jeg tenker. Samtidig som jeg både forstår og respekterer at andre tenker helt annerledes.
Har opplevd ganske ofte at andre blir engasjerte - og skal overbevise meg om at jeg tenker feil. Min følelse er at det skremmer en del eller at de føler et behov for å "redde" meg fra mine vrangforestillinger?

Jeg skjønner ikke hvorfor vi så ofte putter folk i grupper og generaliserer så mye. Kanskje jeg leser feil steder? Menn tenker slik, og er slik.... Kvinner er slik.... Kristne mener alle det samme...
Mitt mål er å endre måten jeg reagerer på og å vokse som menneske. Dermed vil jeg ikke nødvendigvis se verden på samme måte i morgen eller om et år som jeg gjør i dag. Og det er for meg helt ok og helt naturlig.

Så der dro jeg vel ut og filosoferte litt igjen, og fjernet meg vel godt fra trådtema

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 13:29   #52
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fordi noen tror mer på det enn andre. *kommer skeptikerne i forkjøpet*
Jeg er mer undrende når det kommer til små barn og dyr. Kan man snakke om placebo da?

Nja, det kan også være sånne ting som at et sykdomsbilde endrer seg over tid. Noen sykdommer går over av seg selv, noen har gode og dårlige perioder, la oss si at to personer med samme kroniske sykdom begynner i samme behandlingsopplegg. Deretter får den ene en bedre periode (dette er for eksempel veldig vanlig i en del muskel- og skjelettlidelser) mens den andre har det omtrent som før. Da vil jo tilsynelatende den ene ha en langt større effekt av behandlingen enn den andre.

For eksempel. Men akupunktur har man jo funnet effekt av i studier, men det virker som det er nålene, og ikke "energibanene" som er greien, siden folk får like god effekt når de samme nålene stikkes på "tilfeldige" steder.

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 21:11   #53
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av zincite, her.

jeg ser muligheten for "guilty by association", og at man kan være redd for den. Det er vel noe av det denne tråden handler om?

men den gir meg også noen andre tanker som jeg har lyst å dele. Jeg skjønner ikke at mine valg skal provosere så mange. Da tenker jeg ikke spesielt på denne tråden, men mere generelt. Det ble bare trigget her

jeg er som sagt alternativ i tankegangen, og jeg er åpen på det når det kommer opp. Jeg er bevisst på ikke å misjonere (mener jeg ), og dytter ikke mine løsninger på andre - hverken kostholdsmessig eller andre tanker. Om noen spør, så prøver jeg å fortelle hvordan jeg tenker. Samtidig som jeg både forstår og respekterer at andre tenker helt annerledes.
har opplevd ganske ofte at andre blir engasjerte - og skal overbevise meg om at jeg tenker feil. Min følelse er at det skremmer en del Eller at de føler et behov for å "redde" meg fra mine vrangforestillinger?

jeg skjønner ikke hvorfor vi så ofte putter folk i grupper og generaliserer så mye. Kanskje jeg leser feil steder? Menn tenker slik, og er slik.... Kvinner er slik.... Kristne mener alle det samme...
mitt mål er å endre måten jeg reagerer på og å vokse som menneske. Dermed vil jeg ikke nødvendigvis se verden på samme måte i morgen eller om et år som jeg gjør i dag. Og det er for meg helt ok og helt naturlig.

så der dro jeg vel ut og filosoferte litt igjen, og fjernet meg vel godt fra trådtema

amen!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 23:27   #54
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fordi noen tror mer på det enn andre. *kommer skeptikerne i forkjøpet*
Jeg er mer undrende når det kommer til små barn og dyr. Kan man snakke om placebo da?

Ja, fordi omgivelsene (les: foreldrene) oppfører seg annerledes når DE har troen.

Men for all del. Jeg respekterer overtro, selv om jeg er hoderistende uenig. Til dags dato har jeg ikke klart å omvende et eneste menneske, det være seg religiøst eller bare generelt overtroisk. Så hvorfor kaste bort tid og krefter? Tja... Fordi hele grunnlaget for religion er å undertrykke mennesker på godt og vondt, mens overtro er grobunn for ufattelig mye kommersiell utnyttelse av godtroende men ellers flotte mennesker. Begge deler provoserer meg noe voldsomt.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 23:40   #55
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Ja, fordi omgivelsene (les: foreldrene) oppfører seg annerledes når DE har troen.

Jeg foreslår at du forsøker noen runder med alternativ medisin, også snakkes vi da

Det du sier stemmer overhodet ikke. Jeg har selv vært verdens mest skeptiske og negative fjortis, overbevist om at hvis noen trodde noe skulle funke så skulle jeg på tørre møkka kjempe imot med alt jeg hadde! Selv det klarte de å riste en kronisk urinveisinfeksjon ut av

Grunnen til at jeg sier det med å prøve er at det skjer veldig merkelige ting i kroppen man ikke kan forklare. Ikke nødvendigvis mirakler, men ting som at når man klemmer på et punkt under foten begynner det å banke i mellomgulvet f.eks. Og jeg går inn i det med skeptisk fasinasjon heller enn himmelfallen tro. Jeg er da teknikker for pokker, går jo ikke på hva som helst! Og ikke minst tar jeg pauser for å se om det er tilfeldigheter, om jeg kan få til de samme tingene på egenhånd. Svaret er nei, ikke på vilkår. Jeg kan ikke få 3 kg vann til å forsvinne over natta samme hva jeg gjør.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 12:47   #56
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Subjektive oppfatninger om hvordan en behandling har gått fungerer jo kun som et anektodisk bevis. Heldigvis er det ikke sånn at man ikke kan uttale seg om hva som eventuelt er en god eller dårlig idé uten å prøve det først. Man kan for eksempel se på forskningen rundt det. Og når homeopater hoster opp forskning som tilsier at behandlingen deres faktisk virker ("Gunn på 56 ble kurert for migrene" er ikke et bevis, eller forskning for den saks skyld) så skal jeg stille meg først i køen for å få utlevert medisinen.

Problemet er at de ikke klarer å dokumentere at behandlingen virker. Hvordan kan dette være så vanskelig hvis det faktisk virker? Og hvorfor skal jeg prøve det da?

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 14:01   #57
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Nå er samfunnet generelt mer alternativt enn tidligere. Med det mener jeg at flere stiller seg åpne til alternative behandlingsformer og velger mer alternative livssyn enn det som de tradisjonelle kirkesamfunnene tilbyr. Det er ikke lenge siden det ikke var akseptabelt å ikke tilhøre et kirkesamfunn, og mange steder/land er det det fremdeles ikke. Ting forandrer seg. Jeg kjenner flere som har alternative tilbøyeligheter (både med hensyn til livssyn, hva som måtte finnes mellom himmel og jord, og hvordan en kan oppnå helbredelse eller lindring av sine plager). Det er ikke mange av dem som lever lavkarbisk!
Selv om man lever med et lavkarbokosthold behøver man da ikke å være enig i alt alle som lever lavkarbo sier og gjør.
Dette er et lavkarbokosthold, og selv om en del av dem som er her også mener at det finnes mer mellom himmel og jord enn det som forskningen kan peke på, meg selv medberegnet, er det ikke det som er poenget med forumet.
Chunky: Ville du sagt opp jobben om det var et par kollegaer der som var ivrige tilhengere av f.eks. homeopati? Eller forlatt en klubb fordi noen av de andre medlemmene snakket om en mediumseanse de nylig hadde vært på sammen?
Det at du velger å kutte ut forumet fordi det har blitt så alternativt, gjør jo at det blir færre her som mener som du gjør. Du har veldig mye å bidra med, så jeg synes absolutt at du skulle fortsette!

Det Zincite og Carisma skriver synes jeg er fornuftig. Jeg vil også understreke poenget til Carisma at det er svært stor forskjell på akupunktur som bygger på den tradisjonelle kinesiske medisinen og den som noen fysioterapeuter og jordmødre bedriver. Det er så stor forskjell, at man ikke skulle kalle det med samme navn.

Trådstarteren spurte: Hvorfor er lavkarbere så alternative? Går det an å stille det motsatt? Har vi noe tall å gå ut fra her? Min erfaring er i hvert fall at lavkarbo som innbefatter mettet fett og animalske matvarer har liten aksept i alternative miljøer.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 14:07   #58
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Kanskje lavkarbikere er mer forut for sin tid enn de som IKKE går på lavkarbo?? Dvs, de tør utteste ting som om noen år likavel havner inn under ordinært helsevesen?? Kanskje lavkarbikere er med på å gå opp nye veier for de som IKKE tør bevege seg utenfor det almenne helsevesen?

Det er jo ikke SÅ mange år siden å gå til kiropraktor var "alternativ" humbug..
Men nå er jo kiropraktikere en del av helsevesenet...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 14:21   #59
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Chunky: Ville du sagt opp jobben om det var et par kollegaer der som var ivrige tilhengere av f.eks. homeopati? Eller forlatt en klubb fordi noen av de andre medlemmene snakket om en mediumseanse de nylig hadde vært på sammen?

Jeg er ikke Chunky, ligner ikke engang - men jeg vil svare likevel: Hvis arbeidsplassen trykket homeopati-artikler eller tilsvarende i nyhetsbrev eller på hjemmesider eller annet og dermed skapte assosiasjonen - da ville jeg reagert negativt, tatt opp saken, og evt sluttet. Samme med klubben. Kolleger og andre bekjente får lov til å tenke og tro på hva de vil, men i det øyeblikket det skapes en uheldig "offentlig" link mellom selve institusjonen og alternative tema, blir det feil.

Sånn sett synes jeg ikke det er noe i veien for at alternativ praksis diskuteres her inne, siden forum er forum - og ikke en ren faktaressurs. Samtidig er jeg klar over at nettopp karbojunkie-forumet fungerer som "inngangsport" til temaet lavkarbo for veldig mange - som ikke bare må orientere seg i jungelen av forskjellige diettfilosofier, men også sortere klinten fra hveten hva de forskjellige trådenes relevans angår. Fedon? Ketose? Vitamintilskudd? Engler? Mulder? Scully?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 17:27   #60
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg er ikke Chunky, ligner ikke engang - men jeg vil svare likevel: Hvis arbeidsplassen trykket homeopati-artikler eller tilsvarende i nyhetsbrev eller på hjemmesider eller annet og dermed skapte assosiasjonen - da ville jeg reagert negativt, tatt opp saken, og evt sluttet. Samme med klubben. Kolleger og andre bekjente får lov til å tenke og tro på hva de vil, men i det øyeblikket det skapes en uheldig "offentlig" link mellom selve institusjonen og alternative tema, blir det feil.

Sånn sett synes jeg ikke det er noe i veien for at alternativ praksis diskuteres her inne, siden forum er forum - og ikke en ren faktaressurs. Samtidig er jeg klar over at nettopp karbojunkie-forumet fungerer som "inngangsport" til temaet lavkarbo for veldig mange - som ikke bare må orientere seg i jungelen av forskjellige diettfilosofier, men også sortere klinten fra hveten hva de forskjellige trådenes relevans angår. Fedon? Ketose? Vitamintilskudd? Engler? Mulder? Scully?

Dette er jeg helt enig i.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 21:19   #61
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Endelig en interessant tråd det var mulig å lære noe av. Jeg har levd i den villfarelsen at akupunktur var dokumentert å ha en viss effekt. Etter å ha lest linker og refereranser fra denne tråden vet jeg bedre.

Takk Chunky!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 05:09   #62
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Jeg har en tredje teori, som jeg dog ikke mener forklarer alt, men kanskje i noen tilfeller:

Mennesker med alternative tilbøyeligheter har etter min erfaring en tendens til å være veldig.. tja, la oss kalle det åpne
De deler gjerne MYE, kanskje mer enn det folk er interessert i også.. Og kanskje det er derfo lavkarbo kommer frem som en av de tingene som absolutt må over-eksponeres og som alle andre absolutt måååå forstå viktigheten av?

Bare en tanke

PS:
Mente ikke å fornærme noen her nå, tvert imot håper jeg innlegget blir sett fra et litt humoristisk ståsted

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 17:51   #63
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Tenk kritisk! -Fri tanke.
http://www.fritanke.no/REPORTASJE/2010/Tenk_kritisk/

Ofre noen minutter til å lese gjennom denne artikkelen

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-12-10, 20:58   #64
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Tenk kritisk! -Fri tanke.
http://www.fritanke.no/REPORTASJE/2010/Tenk_kritisk/

Ofre noen minutter til å lese gjennom denne artikkelen

Hvis du likte denne artikkelen vil jeg anbefale boka "Bad Science" av Ben Goldacre. Les og bli skeptisk! Den har bl.a. ett kapittel om homeopati og ett om rynkekremer, og er generelt en veldig bra bok for oss som ikke tror på noe eller noen uten bevis

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 03:06   #65
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Tenk kritisk! -Fri tanke.
http://www.fritanke.no/REPORTASJE/2010/Tenk_kritisk/

Ofre noen minutter til å lese gjennom denne artikkelen

Fantastisk bra gjennomgang av hele problemstillingen, Gracella. Artikkelen er ettertrykkelig bokmerket! Må bare henge meg på og be alle lese denne. Den er riktigere og viktigere enn alt de fleste noensinne har lest om lavkarbo.

Føler også at jeg er rimelig på linje med forfatteren, bortsett fra at jeg mener placebobehandling i gitte situasjoner er etisk riktig. Hvis for eksempel en person stadig kommer til fastlegen med en virussykdom og ber om antibiotika (fordi det virket forrige gang, og gangen før der), så kan det være bedre å sende vedkommende hjem med en sukkerpille for å frigjøre plass til andre pasienter, heller enn å sitte på sin høye hest og bevise hvorfor antibiotika ikke virker på virus. Jeg er selv forsiktig med å påpeke placeboeffekten til personer som er under alternativ behandling som virker, fordi det er viktigere at de blir friske enn at jeg vinner diskusjonen.

Takk til deg også, Kula! Du må være den første noensinne jeg har opplevd som velger fornuft og bevis fremfor anekdoter når det gjelder akupunktur

Det hadde forresten vært utrolig givende å få synspunkter fra noen som er alternative og som faktisk har tatt seg bryderiet med å lese hele artikkelen. Er det overhodet mulig å beholde troen etter en så grundig gjennomgang? Finnes det argumenter igjen? Jeg er svært spent!


Sist redigert av Chunky : 07-12-10 kl 03:21.
  Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 09:16   #66
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av -Cilia-, her.

Hvis du likte denne artikkelen vil jeg anbefale boka "Bad Science" av Ben Goldacre. Les og bli skeptisk! Den har bl.a. ett kapittel om homeopati og ett om rynkekremer, og er generelt en veldig bra bok for oss som ikke tror på noe eller noen uten bevis

Det er en link til bloggen hans helt nederst på siden

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:05   #67
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Ingen kontrollerte studier om homeopati og placebo har for øvrig noensinne vist noen som helst signifikant effekt for det ene fremfor det andre.

Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men jentungen her var 22-24 mnd gammel da hun gikk på 3 ulike homeopatikurer på rappen mot enorme mandler og gjentatte halsbetennelser. Hun reagerte på de to første kurene, den første gjorde henne frisk, men hun kjapt tilbakefall. Den andre reagerte hun på med voldsom feber bare få timer etter de første to dosene! Så kraftig at homøopaten anbefalte at vi stoppet og da ga det seg i løpet av et døgn. Den tredje reagerte hun ikke på. Hun var som sagt ikke fyllt 2 år engang så noen placeboeffekt kan vi nok trygt se bort fra.Og det var ganske tydelig at hun merket at de gjorde noe med kroppen hennes, for den første kuren smattet hun i seg de små sukkerkulene og ville gjerne ha flere. Men på kur 2 og kur 3 var hun adskillig mer motvillig til å ta dem.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:06   #68
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Endelig en interessant tråd det var mulig å lære noe av. Jeg har levd i den villfarelsen at akupunktur var dokumentert å ha en viss effekt. Etter å ha lest linker og refereranser fra denne tråden vet jeg bedre.

Vel... Før omtalte jentunge var kollikbarn som baby. Vi prøvde kiropraktor, fotsoneterapi, mors kosthold, babyens kosthold - you name it, hun grein like mye. Etter en gang (!) hos akupunktør var det som en ny unge og etter to ganger var kolliken helt borte.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:22   #69
moreheavygravy
Medlem
 
moreheavygravy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 80
moreheavygravy er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Med all respekt å melde, så er det vel strengt tatt ingen som ikke blir kvitt spedbarnskolikken etter 3-4 mnd. Ved et eller annet tidspunkt går det over av seg selv.

Driver man med kiropraktikk på spedbarn? Det ante jeg ikke. Får håpe det ikke er snakk om mye manipulering av ryggsøylen osv?

__________________



Dagbok: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17454
Uke 1 : -1,4 kg Uke 2: -0,7 kg
moreheavygravy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: CKD Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:30   #70
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av moreheavygravy, her.

Med all respekt å melde, så er det vel strengt tatt ingen som ikke blir kvitt spedbarnskolikken etter 3-4 mnd. Ved et eller annet tidspunkt går det over av seg selv.


Nei, det er vel svært få som plages med spedbarnskolikk når man når konfirmasjonsalder, selv om de aldri har fått behandling... :-)


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:42   #71
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av moreheavygravy, her.

Med all respekt å melde, så er det vel strengt tatt ingen som ikke blir kvitt spedbarnskolikken etter 3-4 mnd. Ved et eller annet tidspunkt går det over av seg selv.

Driver man med kiropraktikk på spedbarn? Det ante jeg ikke. Får håpe det ikke er snakk om mye manipulering av ryggsøylen osv?

Joda, de fleste vokser jo av seg kolliken, men hvor stor er sjansen for at det skulle skje samme kveld som vi hadde vært hos akupunktøren!?

Og det å bruke kiropraktor mot kollik har da vært velkjent i mange år, det er 10 år siden vi gjorde det og alt da var det "gammelt nytt", så jeg skjønner ikke helt at du er så overrasket over det. De manipulerer ryggsøylen på et vis ja, men de knekker ikke sånn som på voksne da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:47   #72
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Problemet er jo alle de som ikke blir bedre etter behandling. Hvordan forklarer du det?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 11:49   #73
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Problemet er jo alle de som ikke blir bedre etter behandling. Hvordan forklarer du det?

Det er jo individuelle forskjeller på oss alle, noen reagerer på en behandling, andre ikke. Sånn er det jo innen vanlig medisin også, ikke noe spesielt for alternativ medisin det.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:15   #74
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det er jo individuelle forskjeller på oss alle, noen reagerer på en behandling, andre ikke. Sånn er det jo innen vanlig medisin også, ikke noe spesielt for alternativ medisin det.


Nei, det er ikke slik innen vanlig medisin. Hvis en pasient tar f.eks. Marevan, vil blodet fortynnes - hver gang, uten unntak!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-10, 12:24   #75
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er lavkarbotilhengere mer "alternative" enn andre?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Nei, det er ikke slik innen vanlig medisin. Hvis en pasient tar f.eks. Marevan, vil blodet fortynnes - hver gang, uten unntak!


-

Joda, det er slik innen vanlig medisin også. Det som funker på en trenger ikke fungere på en annen.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Nutella" og andre sjokoladepålegg Biggie Small Frokost og kveldsmat 19 06-10-11 17:27
Hvorfor "abstinenser" etter 2,5 uker? Cec1973 Lavkarbo generelt 12 28-06-10 22:11
hvorfor er ost en "partystopper"? SunnhetMedSirrup Spørsmål og svar 0 25-08-09 07:45
Hvorfor snakker "ekspertene" om hardt fett? Iset Lavkarbo generelt 8 11-01-09 16:46
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no