Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Vaniljesukker vs vaniljepulver

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-05-11, 07:58   #26
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av Kvamsen, her.

Jeg fikk nemlig litt bark i vaniljesausen min på skolen, noe læreren ikke var så veldig fornøyd med.

Det får stå på læraren si rekning. Når ein lagar "ekte" vaniljesaus, så skal berre frøa vere med, men det sit mykje deilig vaniljesmak i stanga ("barken") rundt, så den må du for all del ikkje vere redd for å bruke Men det er klart at den er ikkje så god å spise når det er store bitar, så det er best å male/raspe/støte vaniljestanga til pulver.

Når du har kokt stengene med fløte og skrapt ut frøa til saus, til dømes, så skyller du av stanga og let ho tørke. Så kan du bruke ho til å lage "vaniljesukker" med om du køyrer ho saman med litt sukrin til det blir finmalt. Eller du kan male opp stanga som ho er så får du ditt eige vaniljepulver. Det sit att mykje smak sjølv om du har kokt ho ein gong, sjø.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 18:59   #27
Kvamsen
Juniormedlem
 
Kvamsen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sogn
Alder: 47
Innlegg: 23
Kvamsen er på en erverdig vei

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Det får stå på læraren si rekning. Når ein lagar "ekte" vaniljesaus, så skal berre frøa vere med, men det sit mykje deilig vaniljesmak i stanga ("barken") rundt, så den må du for all del ikkje vere redd for å bruke Men det er klart at den er ikkje så god å spise når det er store bitar, så det er best å male/raspe/støte vaniljestanga til pulver.

Når du har kokt stengene med fløte og skrapt ut frøa til saus, til dømes, så skyller du av stanga og let ho tørke. Så kan du bruke ho til å lage "vaniljesukker" med om du køyrer ho saman med litt sukrin til det blir finmalt. Eller du kan male opp stanga som ho er så får du ditt eige vaniljepulver. Det sit att mykje smak sjølv om du har kokt ho ein gong, sjø.

Ja, jeg lar jo stanga koke med når det er mulig. Har spart på barken fra før så nå skal jeg prøve å tørke dem og male dem opp som blir foreslått her. Så får vi se hvordan det går

Kvamsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 10:13   #28
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Vaniljesukker vs vaniljepulver

Og jeg som alltid har kastet barken... Aldri mer. Men nå har jeg både vaniljepulver og vaniljeessens i skapet så noen vaniljestang blir det ikke kjøpt inn med det første...

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vaniljepulver Terjemat Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 28-11-10 21:10
Svart vaniljepulver Idarull Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 22-09-10 22:30
Vaniljesukker og vailjestang Anne Lavkarbo generelt 1 17-10-05 13:07
Vaniljesukker, Jamie Oliver guro Kake/dessert og snacks 3 21-06-04 22:31
Vaniljesukker, Jamie Oliver guro Annen mat 3 21-06-04 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no