Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Oppskrift for et sunnere kosthold.

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-07, 13:07   #1
jegeren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 18
jegeren er ny på veien

Oppskrift for et sunnere kosthold.

Jeg har i de siste dagene lest : Dr. Atkins Nye slanke revolusjon, Slank med ketolyse kuren og er nesten ferdig med Naturlig slank med kost i balanse. Jeg er i ferd med å legge om livsstilen min og jeg vil si det har godt opp et lys for meg om hvordan jeg bør leve. Jeg har fortsatt mye å sette meg inni men lærer fortsatt. For ett og et halvt år siden fikk jeg konstatert høyt blodtrykk, det var faktisk så høyt at jeg ble lagt inn på sykehus for utredning. Jeg ble testet for alt mulig, men de greide ikke finne årsak.( jeg hadde litt stort hjerte, men ikke unormalt for en mann på min størrelse) Greit jeg var på denne tiden ca 103 kg, (185 cm høy og kraftig) men fikk beskjed om at jeg var en stor mann og det var slett ikke uvanlig å veie så mye. Bilringen, eller nærmere traktorhjulet, rundt magen la de tydeligvis ikke merke til. Når jeg hadde i samråd med fastlegen min funnet den riktige dosen og kombinasjonen med blotrykks medisin, fikk jeg beskjed om at dette måte jeg mest sannsynlig fortsette med resten av livet. Jeg er nå tretti år. Jeg spurte forsiktig om det ikke var noe jeg kan gjøre, trimme, kostholdsomlegging osv.. Legen sa at du er jo en aktiv mann, går mye på jakt osv, men trening er en bra ting, og å spise sunt er bra. Jeg har vel brukt et år på å summe meg, og spist piller,jeg må innrømme at den fysiske aktiviteten har gått ned og "plutselig" veide jeg 109,5.. (mer luft i traktordekket). Jeg har nå gått på Atkins i ca tre uker og veier nå 103.6 kg. Jeg har spist etter planen og vært nøye på at karbohydratene kommer fra grønnsaker, og proteiner og fett kommer fra rent kjøtt av vilt, storfe, svin, kylling og fisk, makrell og laks. Jeg bør bli bedre på riktig type fett. Jeg har som sakt begynt å lese, og jeg har skjønt at problemet mitt er insulin og resistens. Livvidden min har nesten ikke forandret seg selv om jeg har mistet ca fem kg vekt. Jeg vil si ca 2-3 cm kanskje, helst mindre, det er litt vanskelig å få eksakte mål, da jeg ikke helt vet om jeg skal måle med magemusklene helt slapp eller ”let it all hang out” hehe.. Selv om jeg har lest overalt at jeg bør legge om kosthold og slake meg med en ketogen diett i samråd med lege, har jeg ikke snakket med han enda. Gruer meg litt siden han virker som en gammel gråhåret gubbe som virker litt lei av jobben sin, men fornøyd med lønna.(tillater meg å ta feil). Alle i slekta mi på farssiden har utviklet type II diabetes og nå har også min morfar gjort det samme. Vel han er snart åtti år men, det er ingen tvil om hvor det vil ende for meg og hvis jeg ikke gjør noe. Dette her er en større motivasjon for meg en om jeg veier hundre eller nitti, eller får normal BMI og veier 86kg. En ting er i hvert fall sikkert at myndighetenes handlingsplan for å bedre kostholdet i befolkningen ( http://odin.dep.no/filarkiv/304657/Kosthold.pdf ) ikke kan bli min måte å få bedre helse på. Selv om jeg bare har skummet igjennom den, skjønner jeg med et raskt søk hvorfor. Ordet karbohydrat ga ett resultat, mens ordet fett ga 109 treff, blodsukker ga null treff og ordet insulin er nevnt en gang. Det positive er at sukker er nevnt 71 ganger. Sylvia Brustad har nok engang vist seg frem på sitt beste. Hva blir frukten av denne handlingplanen? Jo 76 punkter som skal fremme helse i befolkningen. La oss håpe at andre blir spurt om råd neste gang direktoratet trenger kulepunkt i et powerpoint dokument.



Robert.

jegeren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vel..... søker Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 14:24   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrift for et sunnere kosthold.

Flott innlegg med mye for tankene !

Lykke til videre på veien mot en blodtrykkmedisinfri hverdag.
Kan nevne at min stefar kunne slutte med sine blodtrykk medisiner etter 15 år - fordi han gikk over til Lindberg kosthold. Han ble også kvitt sin diabetes II. han gjorde dette etter råd fra lege og etter årevis med mas fra meg - (Men han fant ut av det helt selv da stabukken)

Dessverre har han begynt å tvile på dette kostholdet (helt utrolig, siden det har hjulpet så mange inkludert ham selv) på grunn av en uttalelse fra en ernæringsfysiolog i et eller annet tidsskrift for diabetikere.... Jeg jobber på harde livet for å få ham til å fortsette med Lindberg kost !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Belønningsstragier i en fet hjerne Goggen Generell ernæringsdebatt 2 10-09-06 12:15
Oppgave om barnehagens rolle (kosthold) Helene Barns kosthold 18 18-06-06 21:22
4everliving med sunnere livsstil 4everliving Åpne dagbøker 36 22-04-05 15:19
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 23:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no