Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Om sukker og sukkererstatninger

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-04, 18:15   #1
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Om sukker og sukkererstatninger

Søkte etter Splenda/Sucralose i kvasir, og da kom jeg over denne siden.

Den tar for seg ulike søtstoffer. Siden er relatert til Candida, men det er i høyeste grad aktuelt for oss som kontrollerer karbohydratene. Vi har jo en glimrende anledning til å sulte Candidaen i hjel!

Legg merke til Aspatam... Kansje det mest vanlige søtstoffet i Norge.

Sitat:

Aspartam kan gi følgende bivirkninger ved lang tids bruk:
svimmelhet, skjelving, migreneanfall, dårlig hukommelse, forvirring, depresjon, angst, søvnløshet, irritabilitet, fobier, høy puls, hypertension, diare, magesmerter, hårtap, kløe og utslett.
Først etter 60 dager UTEN Aspartam vil giftstoffene være ute av kroppen.
Det er viktig å merke seg at Aspartam kan forverre følgende sykdommer/symptomer: Fibromyalgi, arthritis, MS, parkinson, Lupus, Diabetes, Epilepsi, Alzheimers, panikkangst og andre psykiske plager.

http://home.online.no/~candida/artikler/sukker.html

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-01-04, 11:37   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jøss er det så ille, Da skulle det ha vært forbudt. Jeg holder meg unna alt av søtningstoff for hvis ikke får jeg bare lyst på mer mat.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 26-01-04, 13:21   #3
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Må nok sjekke hvor mye aspartam det er i proteinshakene.

Hvor mye kan man trygt innta pr. dag?

Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 26-01-04, 14:55   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

men... er det ikke snakk om stoore mengder her da? de testene som er gjort, er aldri blitt gjort på mennesker, kun på rotter. og da i mye større mengder enn det mennesker stort sett inntar....

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-01-04, 15:27   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Hvordan finner de ut om rottene har migreneanfall og dårlig hukommelse

Klart de tester ikke store doser på mennesker, men der innrapporteres jo bivirkninger da...

Hvor mye aspatam det er trygt å spise? Hvor mye tresprit er det trygt å drikke? De fleste vil nok foretrekke å stå over trespriten...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 26-01-04, 20:17   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

hmm ja du har jo et poeng der....

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 29-01-04, 14:37   #7
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Fikk ikke opp linken din HP.

Det står ikke mengde Aspertam på shakeboksen ,bare at den inneholder Aspertam.

Diskuterte dette med dama på helsekosten( hun er faktisk veldig dyktig). Hun mente at det ikke var bevist at aspertam var helsefarlig ,men at man selvfølgelig bør unngå syntetiske ( kunstige ) stoffer. Vider at de mengdene jeg inntar av protein pulver er så små at det ikke er noe problem, 90 - 140 gram dag.

Jeg er litt i vilrede og tvil om hele greia.

Det finnes proteinpulver uten Aspertam må kansje kjøpe det neste gang. Men de er selvfølgelig dyrere

Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 10-03-04, 12:31   #8
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Har oppdatert linken!

http://home.online.no/~candida/artikler/sukker.html

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 10-03-04, 13:49   #9
Silvandar
Administrator
 
Silvandar sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Drammen
Alder: 47
Innlegg: 117
Silvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snillSilvandar er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Begod


Hvor mye kan man trygt innta pr. dag?

Jeg hørte i et foredrag for et par år siden at det ikke nødvendigvis er mengden som betyr så mye ved inntak av fenylalaninkilden(aspartam), men regelmessig inntak.

Hvis du i en periode på to uker inntar aspartam jevnlig, så vil det høyst sannsynlig gå utover søvnkvaliteten ("sort" søvn, drømmeløs og du våkner tung i hodet) . Dette tror jeg er en rimelig universell reaksjon og ikke spesielt individuelt slik som andre potensielle bivirkninger.

Jeg har dessverre ingen konkrete kilder på nett for dette i farten..

Silvandar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto (65% F/35% P /5% K) Svar med sitat
Gammel 10-03-04, 14:21   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

men.... når det gjelder aspartam, så er det vel ingen konkrete resultater på det? for tilogmed forskerne er jo uenige i om det ER skadelig eller ikke. jeg har lest begge deler. jeg tror ikke akkurat det er sunt, men om det er så gale som det HP skrev oppfor... jeg vet ikke. jeg må prøve å kutte litt ned, men light brusen hjelper iallefall slankingen min foreløpig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-03-04, 15:27   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Silvandar

Hvis du i en periode på to uker inntar aspartam jevnlig, så vil det høyst sannsynlig gå utover søvnkvaliteten ("sort" søvn, drømmeløs og du våkner tung i hodet) . Dette tror jeg er en rimelig universell reaksjon og ikke spesielt individuelt slik som andre potensielle bivirkninger.

Kan skrive under på den...

Iset: Ikke HP som skriver om hvor fælt det er... jeg siterer en kilde...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no