Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mett eller umettet fett under lavkarbodietten?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-17, 21:18   #1
Sexylover8000
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2017
Hvor: Oslo
Innlegg: 2
Sexylover8000 er på en erverdig vei

Mett eller umettet fett under lavkarbodietten?

Hei! Er helt ny i dette og trenger all tips og råd om dere skulle ha noen

Det jeg lurer på ang fett er om jeg skal få i meg mye mettet fett som bacon, fløte osv, eller umettet fett som avokado, nøtter ++?
Vet at med lavkarbo så skal man øke fettinntaket, men skjønner ikke helt om det er METTET eller UMETTET fett de mener? :/ håper det er mettet fett for jeg elsker bacon og kunne levd med det

Også ett siste spørsmål.. jeg prøver å ligge under 100 g karbohydrater per dag. Vil det si at jeg kan spise ca 2 appelsiner og litt bær? Eller burde jeg droppe det helt?

Takker for alle svar!

Sexylover8000 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-17, 22:05   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Mett eller umettet fett under lavkarbodietten?

Med så mye som 100 g karber bør du ikke pøse på med fett, den "magiske grensen" er vel på 72 g karber pr. dag før man må bremse på fettinntaket om jeg ikke husker feil.

Det beste er vel å øke litt med fett fra begge leire, bacon er svært salt og man bør vel ikke spise mengder av det av den grunn. Men godt er det!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-03-17, 13:24   #3
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Mett eller umettet fett under lavkarbodietten?

Svaret er avhengig av hvilken kostholdsfilosofi du følger:

På en ketogen lavkarbodiett har det lite å si om fettet er mettet eller ikke.
På en lavkarbodiett ala Lindberg så vil det ha mer å si siden de spiser mer karbohydrater.

Jeg ville si 100g er ganske mye og nærmere Lindberg så da bør du foretrekke flerumettede fettsyrer der du kan.
Du burde oppdatere kostholdsfilosofien din til å inkludere 100g. karbohydrater. Da vet vi hvor på landet du ligger uten at du må skrive det hele tiden.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 16-03-17, 14:09   #4
Sexylover8000
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2017
Hvor: Oslo
Innlegg: 2
Sexylover8000 er på en erverdig vei

Sv: Mett eller umettet fett under lavkarbodietten?

Oisann, uffda.. :/
Visste ikke at det fantes flere typer "lavkarbo" hehe... viser hvor ny jeg er i dette.
Så hvis jeg skal følge ketogen lavkarbo, så kan jeg spise masse bacon, pølse og den slags? Jeg blir ikke tjukkere av det, ikkesant? Og burde jeg da spise så MYE mettet fett som mulig, eller hvordan funker det?

Sexylover8000 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-17, 17:07   #5
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Mett eller umettet fett under lavkarbodietten?

Hvis du spiser ketogent så vil fettet være det som gir deg energien kroppen trenger.

Ja, du kan spise så mye rent kjøtt og foretrekke de feteste variantene. Å få i deg nok fett blir utfordringen i starten siden folk flest har fettfrykt.

Pølser inneholder en del stivelse så det er ikke automatisk hverdagskost. Du må nesten sjekke inneholdsfortegnelsen. Derimot spiser jeg ofte hamburger (100%kjøtt) med jalsbergost og et speilegg på toppen med masse bacon til. Som tilbehør liker jeg en oppskåret middels blomkål som har vært 6minutt i micro, deretter kokt i panne sammen med litt kremfløte og ost i stekefettet fra det andre.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om kolesterol og umettet fett på australsk TV smgj Nyheter / media 1 28-10-13 10:04
LCHF - med mest umettet fett jojomesteren Oppskrifter 0 01-01-12 18:46
Mettet/umettet fett seahaze Generell ernæringsdebatt 5 15-11-10 22:39
Mettet/umettet fett ... Sitarg Ketolysekuren 3 06-01-10 23:49
Mettet vs umettet fett. Løvetass Spørsmål og svar 9 28-09-09 11:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no