Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-07-12, 11:52   #1
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat

Kolesterol i huden som treffes av sollys danner vitamin d. Så soling kan faktisk være en måte å redusere uønsket høyt kolesterol på.

Så om man har uønsket høyt kolesterol så be også om å få sjekket vitamin d og folat (kommer tilbake til folat). Dersom vitamin d er lavt så kan noen runder i sola (eller i en solseng med balansert forhold mellom uvA og uvB ) være et alternativ.

Årsaken til at man trenger å sjekke folat oppi dette er at soling og vitamin-d-produksjon fra kolesterol i huden forbruker folat underveis i prosessen. Så av den grunn så bør man sole seg før man begynner "å prøve" og redusere solingen den første tiden i en graviditet siden det er da et høyt folatnivå er viktigst.

Folat måles, og supplementeres gjerne i form av forstadiet - folsyre.

Referanser - har ikke orket å finne de "vitenskapelige" referansene siden dette ikke er særlig kontroversielt, bare ikke allment kjent stoff:
http://www.proteinpower.com/drmike/u...un-in-the-sun/ (en glimrende lege-blog - anbefales)
http://paleodietlifestyle.com/vitamin-d/ (kolesterol og vitamin D)
http://chriskresser.com/folate-vs-folic-acid (folat og folsyre er IKKE det samme)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 10:40   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat

Må bare legge til denne linken. Det er en forsker som skriver om kolesterolets rolle i kroppen, både som forstadium til vitamin d (som i sin tur virker som beskyttelse både mot kroniske sykdommer, autoimmune sykdommer og infeksjonssykdommer), som transportenhet for fettsyrer til hjernen og hvordan mangel på kolesterol spiller en stor rolle i alzheimer. Artikkelen har også mange punkter om hvorfor man bør sky statiner som pesten.

Artikkelen er fryktelig lang, men oppdelt og et vell av informasjon så det går greit an å lese litt nå og da uten å miste tråden/innholdet.
http://coconutoil.com/the-clue-to-wh...se-alzheimers/

Noen smakebiter:

Sitat:

Dr. Grant has recently argued [16] that there are many lines of evidence pointing to the idea that dementia is associated with vitamin D deficiency. An indirect argument is that vitamin D deficiency is associated with many conditions that in turn carry increased risk for dementia, such as diabetes, depression, osteoporosis, and cardiovascular disease. Vitamin D receptors are widespread in the brain, and it is likely that they play a role there in fighting off infection. Vitamin D surely plays other vital roles in the brain as well, as powerfully suggested by this quote taken from the abstract of [32]: “We conclude there is ample biological evidence to suggest an important role for vitamin D in brain development and function.”

Sitat:

The brain comprises only 2% of the body’s total weight, yet it contains nearly 25% of the total cholesterol in the body. It has been determined that the limiting factor allowing the growth of synapses is the availability of cholesterol, ...

Sitat:

One of the promising new treatment paradigms for Alzheimer’s is to have the patient switch to an extremely high fat, low carb diet, a so-called “ketogenic” diet. The name comes from the fact that the metabolism of dietary fats produces “ketone bodies” as a by-product, which are a very useful resource for metabolism in the brain. It is becoming increasingly clear that defective glucose metabolism in the brain (so-called “type-3 diabetes”) is an early characteristic of Alzheimer’s.

Sitat:

We are told to avoid saturated fats, mainly because they have appeared, from empirical evidence, to be more likely to raise LDL levels than unsaturated fats. Yet these fats are less susceptible to oxidation, and this may be why they show up in LDL — because they are of higher quality and therefore should preferentially be delivered to the tissues for functional roles rather than as fuel (i.e., free fatty acids). Coconut oil, a saturated fat, has been shown to benefit Alzheimer’s patients [42]. And high-fat dairy (also highly saturated) has been shown to be beneficial both to fertility among women [10] and, remarkably, to heart disease [37][22].

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 12:45   #3
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat

Takk for interessante linker!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 13:07   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat

Takk igjen

Kanskje litt O.T men har du vert borti marshall protokoll?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 13:37   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Takk igjen

Kanskje litt O.T men har du vert borti marshall protokoll?

Mjo - jeg leste litt om den som en mulig innfallsvinkel mot det autoimmune stoffskiftet, men min konklusjon var vel at det hørtes altfor risikabelt&fantastisk ut om det skulle fungere.

Jeg har ikke sett vesentlig støtte til teoriene heller.

Son regel faller jeg i takt med de som protesterer mot "alment kjente sannheter". Ikke fordi jeg alltid sympatiserer med "den lille mannen mot kolossen", men fordi de som er små og protesterer som regel har funnet vesentlige feil i logikken i de alment kjente sannhetene - så store at de ikke lenger KAN tie. (Som at vi nå gjennomhuller påstandene om at ubeskyttet sol alltid er farlig og fører til kreft... eller som at kolesterol er en dårlig ting... - eller at mettet fett fører deg i en tidlig grav.)

Når det gjelder Marshallprotokollen så tror jeg den "lille mannen" faktisk tar feil. Fordi (etter det jeg kan finne iallfall) så er det ikke vesentlig forskning som støtter påstandene. I de eksempelvise sakene så finnes forskningen som støtter "opposisjonsstemmen", den er bare ikke "satt sammen", nok kjent og er i enkelte tilfeller aktivt undertrykket (av f.eks medisinalfirma, særinteresser og folk som har bygget prestisjen sin på utdaterte synspunkt).

Men jeg kan altså ikke nok til å bygge dette mer enn på en magefølelse, altså.

Edit - denne bloggposten sier mye om de mer skumle sidene med protokollen
http://www.sciencebasedmedicine.org/...shal-protocol/

Skal jeg komme med min høyst ukvalifiserte mening så er det at opphavsmannen har lidd av en sykdom hvor det er viktig å redusere vitamin d, og deretter ekstrapolert sin egen erfaring, men uten å ha nødvendig vitenskapelig støtte. http://www.health-reports.com/sarcoidosis.html

Skal man følge den lille mann mot kolossen så sjekk først at den lille mann har fakta i orden.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 30-07-12 kl 14:02.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 17:23   #6
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat

Da er vi enige

Jeg er også skeptisk til MP.. men legen min liker MP så vi er litt uenige der

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-07-12, 19:01   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Høyt kolesterol - få sjekket d-vitaminstatusen + folat

Altså - jeg er sikker på at den delen av MP som kjører syklisk antibiotika kan hjelpe på en del (som sannsynligvis vil være uoppdaget bakterielle problemer)... men jeg er forferdelig skeptisk til å skru ned vitamin d. Han har sikkert også et poeng i det at vi bør måle begge d-vitaminmetabolitter før man bruker supplementering i store doser. For mye av det gode gjør ikke nødvendigvis godt det heller.

MP har blitt kjent i Norge etter at Dr'en (som ikke er en medisinsk doktor) har vært her og holdt foredrag.

Uenig med legen kan man være - det er jo helt ok dersom legen lytter og ikke rir sin høye hest. Det er forskjell på dem.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol inel Spørsmål og svar 14 13-08-11 17:09
Høyt kolesterol ... *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 4 03-06-11 22:02
Høyt kolesterol kamp Stoffskifte / hormonproblemer 2 17-04-10 13:22
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no