Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Fratrekk av karbo ... Hva betyr det?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-10-11, 15:05   #1
Jannike
Juniormedlem
 
Jannike sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 15
Jannike er på en erverdig vei

Fratrekk av karbo ... Hva betyr det?

jeg har lest litt, uten helt å forstå, hva det vil si å kunne trekke fra noe av karb innholdet i matvarer??

om en vare har 5 gram karbo pr. 100g, hvor av 2 er sukker. hvor mange karb har denne varen da?? 2?? eller 5?? eller 3?? ikke så ofte jeg får problemer med dette under handling, men det hender så flott om noen kan hjelpe meg medet svar på dette =)

__________________
Jannike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:10   #2
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Fratrekk av karbo..hva betyr det?

5 gr. karber! Rett og slett. 2 gr. er sukker, resten er f.eks. stivelse.

Eneste du kan trekke fra, i noen tilfeller, er sukkeralkoholer. Inntil du føler deg helt trygg på det - ikke trekk fra noen ting.
Fiber er allerede trukket fra på norske matvarer, derfor kan du ikke trekke fra det igjen på varer i Norge.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:14   #3
Ennah79
Medlem
 
Ennah79 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 44
Innlegg: 353
Ennah79 er ny på veien

Sv: Fratrekk av karbo..hva betyr det?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

5 gr. karber! Rett og slett. 2 gr. er sukker, resten er f.eks. stivelse.

Eneste du kan trekke fra, i noen tilfeller, er sukkeralkoholer. Inntil du føler deg helt trygg på det - ikke trekk fra noen ting.
Fiber er allerede trukket fra på norske matvarer, derfor kan du ikke trekke fra det igjen på varer i Norge.

Bortsett fra pakker med diverse frø, som f.eks solsikkekjerner etc - der står total karber, og kostfiber under - og må dermed trekkes fra.

__________________



Dagboken min Små delmål - på en lang vei å gå Oppstart 1. oktober-gjengen
Ennah79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - fortsatt vekttap Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:20   #4
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Fratrekk av karbo..hva betyr det?

Opprinnelig lagt inn av Ennah79, her.

Bortsett fra pakker med diverse frø, som f.eks solsikkekjerner etc - der står total karber, og kostfiber under - og må dermed trekkes fra.

I Norge skal faktisk dette være trukket fra allerede.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:27   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fratrekk av karbo..hva betyr det?

Opprinnelig lagt inn av Ennah79, her.

Bortsett fra pakker med diverse frø, som f.eks solsikkekjerner etc - der står total karber, og kostfiber under - og må dermed trekkes fra.

Det skal nok være trukket ifra allerede Men det er noen produsenter som roter noe veldig da. Spesielt på linfrø.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:33   #6
marieve
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 10
marieve er på en erverdig vei

Sv: Fratrekk av karbo..hva betyr det?

Vet ikke helt hva vi skal stole på lengre, se på dette innlegget til Ronnie W. Mathisen, der han fant ut at karboinnholdet i paranøttene til Den Lille Nøttefabrikken var økt dramatisk når de endret embalasje.

Her er innlegget:
http://lavkarboliv.blogg.no/13151330...innpaknin.html

...og svaret han fikk da han kontaktet Den Lille Nøttefabrikken
http://lavkarboliv.blogg.no/13152660...gsinnhold.html

Kanskje finnes det flere leverandører som har slått sammen karbo og kostfiber? I safall bør de jo lage egen kolonne for karbohydrater og kostfiber...?

marieve er avlogget   Min kostholdsfilosofi: forsøker på ketolyse - lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:35   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fratrekk av karbo..hva betyr det?

Hadde vært kjekt om alle produsenter her i Norge kunne holde seg til samma greie da Og det skal de vel egentlig også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:36   #8
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Fratrekk av karbo..hva betyr det?

Er man usikker, er det jo helt klart det tryggeste å gå for "worst case" - da får man hvertfall ikke i seg mer enn man tror.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:55   #9
Jannike
Juniormedlem
 
Jannike sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 15
Jannike er på en erverdig vei

Sv: Fratrekk av karbo..hva betyr det?

takk for svar =) har ikke trukket fra noe til nå så fortsetter bare med det =) men ang. denne paranøtt debatten, om ikke kostfiber tas opp i kroppen, kan man da enda si at paranøtter inneholder 3 karber pr. 100g??

__________________
Jannike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 16:07   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fratrekk av karbo ... Hva betyr det?

Karboinnhold på akkurat nøtter kan variere veldig faktisk På hvor de er fra osv. Så der bør man sjekke den aktuelle posen

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 21:28   #11
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Fratrekk av karbo ... Hva betyr det?

Jeg lurte og på det med nøttene til Den lille nøttefabrikken. Sendte de mail, men har ikke fått svar. Fint å kunne lese andre sine svar.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
fradrag, karbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
MUK ... Vet du hva det betyr? Nannah Generell ernæringsdebatt 40 18-06-11 07:30
Hva betyr JBK?? ltfutt Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 05-08-10 19:59
Når det står 0 netto karbo betyr det da at det er null karbohydrater i det? Nitja Ketolysekuren 7 12-01-09 19:45
Hva betyr stjernene? Dilly Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 16-10-07 14:39
Hva betyr det når man får en grå prikk? SkinnyToBe Ketolysekuren 22 24-09-07 20:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no