Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Den farlige palmeoljen

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-07, 10:09   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Den farlige palmeoljen

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1618261

Ja huff, nå må vi passe oss.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 10:37   #2
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Den farlige palmeoljen

Står det "vegetabilsk olje" så er det faktisk ikke bra for deg. Oljen er da garantert prosessert, og derfor alt annet enn sunn. Det gjelder også om utgangspunktet er palmeolje.

Det er dog forskjell på industrielt prosessert palmeolje og palmeolje utvunnet på mer vettuge måter: Hvis du vil lese litt om sistnevnte, klikk her for å se hva en produsent har å si.

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 16-01-07 kl 10:39. Årsak: Taveleif
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 11:02   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Den farlige palmeoljen

Jeg vet det, jeg var ironisk, derfor smileyen (som jeg oppfatter som sarkastisk).

Er så drittlei all den negative fokuseringen på mettet fett. De tenker jo fullstendig ulogisk, jeg skjønner det virkelig ikke!! Takk for flott link, forresten. Grei å ha i bakhånd når jeg havner i diskusjoner om dette.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 19:43   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Den farlige palmeoljen

Jeg vil heller kjøpe ferdigprodukter med kokosolje og palmeolje enn enumettet vegetabilsk olje.
Bruce Fife - (Coconut research center) mener at vi ikke hadde hatt så mye hjerteinfarkt hvis industrien brukte kokosnøttolje, og fruen hans sa så kjekt at hvis vi brukte kokosnøttolje kunne vi til og med spise pommes frites.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 05:10   #5
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Den farlige palmeoljen

Jeg er usikker på om palmeolje er sunt. Den er jo ikke utvunnet fra frukten men fra selve treet. Palmeolje er også brukt i disse helseskadelige burgerne.
Med 90% mettet fett så burde de jo tåle mye behandling og dessuten burde de ikke trenge behandling for holdbarheten sin del, med så mye mettet fett mener jeg.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 17:28   #6
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Den farlige palmeoljen

Dette innlegget er fra DVP (sendt NRK)

Hei!



Jeg ser at du skriver om palmeolje og at Lipidklinikken regner dette som særlig skadelig. Denne påstanden er ikke basert på forskning. Palmeolje inneholder helsebringende fettsyrer (39 % oljesyre, som det er mye av i olivenolje), 9 prosent linolensyre (essensiell omega-6-fettsyre) og en stor andel korte og mellomlange fettsyrer. Dessuten inneholder palmeolje store mengder antioksidanter i form av betakaroten, andre karotenoider, vitamin E og tokotrenioler. Oljen er varmebestandig og egner seg godt til steking. I land som tradisjonelt bruker mye kokos- og palmeolje, er hjerte- og karsykdom og også kreft så godt som ukjent. Kokosfett inneholder vel 92 % mettede fettsyrer, som bl.a. motvirker infeksjoner (sopp, virus, bakterier), stimulerer stoffskiftet, motvirker kreft og en rekke andre sykdommer.



Det er også galt at palmeolje (og kokosfett) øker kolesterolnivået og derfor bidrar til hjertesykdom. De som spiser mye fett i maten, har ofte lavt kolesterolnivå, og hvis det er høyere enn anbefalt, består det av fraksjoner som er mindre aterogene fordi blodets triglyceridnivå som regel er meget lavt hvis man spiser mye fett (og lite høyglykemiske, betennelsesfremmende karbohydrater). Til steking er det mest skadelig å bruke olje som inneholder mye omega-6-fettsyrer (dvs. soya-/solsikke og saflorolje) fordi slike oljer lett blir oksidert. Raffinerte oljer med minimalt med antioksidanter er enda verre. Palmeolje har mye antioksidanter og mettet fett som ikke så lett ødelegges av varme.



Vi har publisert en rekke artikler i Mat&Helse om dette temaet, jf. www.matoghelse.no.





Vennlig hilsen





Dag Viljen Poleszynski, dr.philos.

Fagredaktør Mat&Helse, Jar



http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1618261

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 17-01-07, 19:04   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Den farlige palmeoljen

Knallbra!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 18-01-07 kl 11:18.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 08:53   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av janmesi, her.

Dette innlegget er fra DVP (sendt NRK)

Hei!



Jeg ser at du skriver om palmeolje og at Lipidklinikken regner dette som særlig skadelig. Denne påstanden er ikke basert på forskning. Palmeolje inneholder helsebringende fettsyrer (39 % oljesyre, som det er mye av i olivenolje), 9 prosent linolensyre (essensiell omega-6-fettsyre) og en stor andel korte og mellomlange fettsyrer. Dessuten inneholder palmeolje store mengder antioksidanter i form av betakaroten, andre karotenoider, vitamin E og tokotrenioler. Oljen er varmebestandig og egner seg godt til steking. I land som tradisjonelt bruker mye kokos- og palmeolje, er hjerte- og karsykdom og også kreft så godt som ukjent. Kokosfett inneholder vel 92 % mettede fettsyrer, som bl.a. motvirker infeksjoner (sopp, virus, bakterier), stimulerer stoffskiftet, motvirker kreft og en rekke andre sykdommer.



Det er også galt at palmeolje (og kokosfett) øker kolesterolnivået og derfor bidrar til hjertesykdom. De som spiser mye fett i maten, har ofte lavt kolesterolnivå, og hvis det er høyere enn anbefalt, består det av fraksjoner som er mindre aterogene fordi blodets triglyceridnivå som regel er meget lavt hvis man spiser mye fett (og lite høyglykemiske, betennelsesfremmende karbohydrater). Til steking er det mest skadelig å bruke olje som inneholder mye omega-6-fettsyrer (dvs. soya-/solsikke og saflorolje) fordi slike oljer lett blir oksidert. Raffinerte oljer med minimalt med antioksidanter er enda verre. Palmeolje har mye antioksidanter og mettet fett som ikke så lett ødelegges av varme.



Vi har publisert en rekke artikler i Mat&Helse om dette temaet, jf. www.matoghelse.no.





Vennlig hilsen





Dag Viljen Poleszynski, dr.philos.

Fagredaktør Mat&Helse, Jar



http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1618261

Men nå er det visstnok bevist at palmeolje er skadelig...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 10:34   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Men nå er det visstnok bevist at palmeolje er skadelig...

Men en stor del av argumentasjonen i den artikkelen bygger på at fett øker kolesterolet og at høyt kolesterol er negativt (og fører til hjertesykdom). Om man så ikke stoler på den "bevisrekka" så faller store deler av artikkelen bort og man sitter igjen med argumentet om at utvinning av palmeolje ikke er bra for regnskogen. Det er nok sant, men jeg tror heller ikke rapsoljeplanteørkener er noe "bedre".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 15:55   #10
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Den farlige palmeoljen

En annen ting er vel at betegnelsen palmeolje i media mener raffinert blank palmeolje av aller rimeligste grad; den slags en putter i indistricookies og andre godsaker.

Det at raffinert palmeolje ikke er så skadelig for oss lavkarbere betyr vel ikke at vi skal peile oss mot en diett hvor alt fettet kommer fra denslags slik som mange på fastfood-dietten gjør?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 16:04   #11
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

En annen ting er vel at betegnelsen palmeolje i media mener raffinert blank palmeolje av aller rimeligste grad; den slags en putter i indistricookies og andre godsaker.

Det at raffinert palmeolje ikke er så skadelig for oss lavkarbere betyr vel ikke at vi skal peile oss mot en diett hvor alt fettet kommer fra denslags slik som mange på fastfood-dietten gjør?

Nei, vi skal vel ikke det, men jeg syns det er synd når det også går utover oss som bruker rød palmeolje i matlagingen....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 16:43   #12
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Nei, vi skal vel ikke det, men jeg syns det er synd når det også går utover oss som bruker rød palmeolje i matlagingen....

Ah, bruker du det? Jeg har bestilt rød palmeolje for noen dager siden fra iherb... tenkte først og fremst og ta det som tilskudd fordi jeg tror den inneholder noen stoffer som jeg tror jeg trenger...
Tips meg gjerne i forhold til hva du bruker den til i matlagingen, evt på pm eller i annen tråd om det ikke passer seg i denne tråden.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 16:56   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Den farlige palmeoljen

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

En annen ting er vel at betegnelsen palmeolje i media mener raffinert blank palmeolje av aller rimeligste grad; den slags en putter i indistricookies og andre godsaker.

Det at raffinert palmeolje ikke er så skadelig for oss lavkarbere betyr vel ikke at vi skal peile oss mot en diett hvor alt fettet kommer fra denslags slik som mange på fastfood-dietten gjør?

Nei, høyraffinerte produkter bør ikke være hverdagskost og det argumentet kjøper jeg gjerne. Men det blir raskt til at man demoniserer all palmeolje i stedet for å se nyansene i bildet...

Litt som å si at lavkarbo bare er smør og flesk.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 01:12   #14
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Den farlige palmeoljen

Å herregud! For et tåpelig utsagn på den linken til Kanutten:

Sitat:

Ose begynte å engasjere seg i spørsmålet om palmeolje da han oppdaget at Nugatti inneholder det usunne fettet. Men Nugatti er ikke alene. I svært mange ferdigprodukter som kaker, pålegg, chips, kjeks og fritert mat, finnes palmeolje. Til og med i en del babymat. En opptelling miljøorganisasjonen Friends of the Earth har gjort, viser at palmeolje finnes i ti prosent av maten som selges i norske matbutikker.

- Det spises 450.000 brødskiver Nugatti hver dag, og jeg tenkte at det er unødvendig å utsette de små barna for dette, sier Ose.

OMG! OMG! Skulle tro palmeolje var ren gift slik han snakker om det. Det er snakk om NUGATTI og så reagerer han på palmeoljen men ikke på havet med sukker som er i?!? Unødvendig å utsette barna for det, ja. Ikke gi dem nugatti da! De har ikke godt av alt det sukkeret uansett!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 12:52   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Den farlige palmeoljen

Det er med olje som med annet, t.o.m. mennesker; behandler man dem bra skader de ikke

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
Te-Tråden Aline Lavkarbo generelt 76 12-08-07 11:10
heistad-gele Katrine Atkins kosthold 14 15-10-05 11:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no