Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Godt skrevet om smørkrisa

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-11, 16:53   #1
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Godt skrevet om smørkrisa

I Dagbladet fant jeg denne artikkelen...Akkurat det vi alle har fryktet angående fôret til dyra snakkes det blandt annet om her.....

Forferdelige tilstander...vi må gå til aksjon mot myndighetene nå...de kan ikke få ture fram som de vil lenger

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 17:03   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Det du kan gjøre er å finne en bonde og kjøpe melk direkte. Jeg skulle gjerne ... Har en stygg mistanke om at jeg tåler melk som ikke er homogenisert/pasturisert bedre.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 17:14   #3
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det du kan gjøre er å finne en bonde og kjøpe melk direkte. Jeg skulle gjerne ... Har en stygg mistanke om at jeg tåler melk som ikke er homogenisert/pasturisert bedre.

Er det ikkje framleis slik at all mjølk som vert omsett i Norge må vere pasteurisert?

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:08   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Er det ikkje framleis slik at all mjølk som vert omsett i Norge må vere pasteurisert?

Jo skulle ikke forundre meg, men om jeg legger igjen noen kroner på kjøkkenbordet når jeg "får" litt melk så trenger ingen å si noe om det...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:16   #5
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Jeg mener at såkalt tilfeldig salg er tillatt. Jeg sjekket det med en landbruksskole for litt siden, men har ikke orket reise en time hver vei for å gjennomføre noe kjøp... Kontakt nærmeste gård om det fins i nærheten - ja gård med melkekyr da - og ideelt sett noen som driver økologisk. Vi bor dessverre langt fra nærmeste gård. Ellers ville jeg helt klart kjøpt ubehandlet melk.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 23:19   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Ser dere at han skriver at kuene får opptil 45% kraftfor i tillegg til gress.....kuer er jo gressetere...han sier også at kuene blir syke av det...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 00:52   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Jeg mener at såkalt tilfeldig salg er tillatt. Jeg sjekket det med en landbruksskole for litt siden, men har ikke orket reise en time hver vei for å gjennomføre noe kjøp... Kontakt nærmeste gård om det fins i nærheten - ja gård med melkekyr da - og ideelt sett noen som driver økologisk. Vi bor dessverre langt fra nærmeste gård. Ellers ville jeg helt klart kjøpt ubehandlet melk.

Det var ikke lov for noen år tilbake iallefall...
jeg har jobet som avløser og fikk av og til med meg litt melk hjem, men bonden hadde ikke lov å selge meg det
Og ja den smaker bedre, og jeg tåler den mye bedre

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 13:58   #8
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det du kan gjøre er å finne en bonde og kjøpe melk direkte. Jeg skulle gjerne ... Har en stygg mistanke om at jeg tåler melk som ikke er homogenisert/pasturisert bedre.

Du får gi meg beskjed. Jeg kjenner flere ku-bønder

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 14:02   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det du kan gjøre er å finne en bonde og kjøpe melk direkte. Jeg skulle gjerne ... Har en stygg mistanke om at jeg tåler melk som ikke er homogenisert/pasturisert bedre.

Jeg får røde prikker i fjeset om jeg drikker for mye melk eller spiser for mye søtmelksprodukter. En sommer var Lille Gubben og jeg på ridetur i fjellet, red fra seter til seter i 3 dager - og alt vi fikk servert omtrent var jo ymse sorter melkemat! Men dette var laget av melk fra kuene på setra så den var ikke "ødelagt" fra meieriet. Og jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment og kjørte i meg alt jeg kunne av melk, prim, oster og alskens melkeprodukter tre dager til ende. Og hadde ferskenhud!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 14:20   #10
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg får røde prikker i fjeset om jeg drikker for mye melk eller spiser for mye søtmelksprodukter. En sommer var Lille Gubben og jeg på ridetur i fjellet, red fra seter til seter i 3 dager - og alt vi fikk servert omtrent var jo ymse sorter melkemat! Men dette var laget av melk fra kuene på setra så den var ikke "ødelagt" fra meieriet. Og jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment og kjørte i meg alt jeg kunne av melk, prim, oster og alskens melkeprodukter tre dager til ende. Og hadde ferskenhud!

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 18:01   #11
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Nei, omsetting av ikke-pasteurisert rå melk er ikke lov i Norge. Orker ikke finne nøyaktig link til mattilsynet, for jeg blir så provosert.

Argumentet er omtrent sånn at DERSOM campylobacter SKULLE bli ett problem (noe det ikke er idag, eller har vært det man vet) er omsetningsforbudet eneste skanse.
Forstå det den som kan.
Er det ikke Danmark eller Tyskland at mange gårder har melke-tappe-automat i veikanten? Blir sikkert stoppet av EU-regler snart...

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 19:38   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Godt skrevet om smørkrisa

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Nei, omsetting av ikke-pasteurisert rå melk er ikke lov i Norge. Orker ikke finne nøyaktig link til mattilsynet, for jeg blir så provosert.

Argumentet er omtrent sånn at DERSOM campylobacter SKULLE bli ett problem (noe det ikke er idag, eller har vært det man vet) er omsetningsforbudet eneste skanse.
Forstå det den som kan.
Er det ikke Danmark eller Tyskland at mange gårder har melke-tappe-automat i veikanten? Blir sikkert stoppet av EU-regler snart...

Ja, det er snåle saker. Jeg kjøper min upasturiserte brie fordi den vanlige ikke var god lenger etter jeg fant denne.... Og den omsettes i dagligvare, innen EU. Kanskje EU vil være godt for noe?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Apropos "smørkrisa" Sugarpill Nyheter / media 18 13-12-11 16:36
Smør - godt og godt for deg! macadamia79 Livets lyse side 24 15-09-11 20:15
Kronikk i BT, skrevet av medisinstudent Vegard L Nyheter / media 0 16-04-11 04:57
Lyst til å lese bloggen min? Har skrevet om lavkarbo/atkinsbarer i dag thessa86 Generell diskusjon 3 28-02-11 16:00
Har Kwasniewski skrevet bøker?? Borealis Lavkarbobøker 3 08-06-06 20:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no