Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Trenger litt avokado-hjelp ...

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-11-09, 17:42   #1
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Trenger litt avokado-hjelp ...

Jeg kjøpte spisemodne avokadoer i dag og var veldig i tvil om de var for modne.. Alle de hadde var myke å ta på på siden og ikke bare enden. Kan de være for overmodne da? Og hvordan ser de ut inni når de er overmodne? Jeg skal lage guacomole til biffen min i dag.. Men jeg er ikke ekspert på denne frukten og er veldig i tvil.. Dette er nemlig en slik dag jeg ikke gjør mere enn nødvendig, mislykka guacomole er det siste jeg trenger.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:46   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Hvis de er sånn at det kjennes som det ikke er noe på innsiden av skallet når du trykker på de (husk at avocado ikke skal trykkes på med en finger, men holdes i hånda og klemme lett jevnt rundt hele), så er de nok overmodne. Det vil du også veldig lett se når du åpner en. Den gode nyheten er at det kan være litt overmodne i guacamole. Bedre med overmodne enn ikke nok modne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:50   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Så myke er de nok ikke, men de gir etter når jeg trykker på siden av de. altså ikke faste på siden og bare myk i endene.. Da prøver jeg, må bare finne oppskrift først( øh, ja, slike som meg må finne oppskrift på ting jeg lager 2 ganger i året..).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 18:23   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Litt etter hodet:
2 store avocade, 2ss hakket løk, 1 stor flådd tomat (jeg bruker en ss ketchup uten sukker), 1-2 fedd hviløk, 1 ss hakket koriander, limesaft, salt og pepper. Mos og bland.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 19:09   #5
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Da jeg bodde i Guatemala hadde vertsfamilien min avocadotre og vi spiste mye avocadoer. Best var de om de var så myke at de kunne deles i to med hendene.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 19:42   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Å, tomat tenkte jeg ikke på... Jeg laget etter Liv sin oppskrift, med sitronsaft, rømme, løk( hadde ikke hvitløk) og salt og pepper. Må ha litt rømme el.l. i , for jeg liker ikke bare avokado.. Ellers tror jeg før at jeg ikke har laget av moden nok avokado, for dette smakte mye bedre enn noen gang!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 21:22   #7
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Å, tomat tenkte jeg ikke på... Jeg laget etter Liv sin oppskrift, med sitronsaft, rømme, løk( hadde ikke hvitløk) og salt og pepper. Må ha litt rømme el.l. i , for jeg liker ikke bare avokado.. Ellers tror jeg før at jeg ikke har laget av moden nok avokado, for dette smakte mye bedre enn noen gang!

Guacamole er IKKE særlig godt om ikke avocadoen er moden.

En annen veldig god ting til fisk er avocado, dill, gressløk, lime og litt rømme. Namnamnam!

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 21:51   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Du merkar det fort om den er overmoden, då er den ofte brun og ekkel, og ser ikkje bra ut i det heile tatt.
Eg lagar min enkelt, guacamole altså: kvitløk frå kvitløksmølla (tørka kvitløk i mølle, kjøpt på butikk, veldig praktisk!), salt, pepar, og moser avocadoen med gaffel. Litt sitronsaft når eg hugsar det, eventuelt litt cayenne. Enkelt og greit.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 02:57   #9
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Hva hvis avokadoen - når den er delt i to - er mest grønn, men litt brunflekkete i "fruktkjøttet"? Er det bare å kaste den da, eller kan den fint brukes i f.eks. guacamole? (har aldri laget guacamole før).

Er det eventuelt andre ting som en (over-)moden avokado kan brukes til?

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 05:48   #10
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Trenger litt avokado hjelp..

Opprinnelig lagt inn av Filakia, her.

Hva hvis avokadoen - når den er delt i to - er mest grønn, men litt brunflekkete i "fruktkjøttet"? Er det bare å kaste den da, eller kan den fint brukes i f.eks. guacamole? (har aldri laget guacamole før).

Er det eventuelt andre ting som en (over-)moden avokado kan brukes til?

Litt brunflekket gjør ikke meg noe. Det spiser jeg fint. Den blir brun når den oksideres likevel. Bland med lime, chili og tomat - nammenam!

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger litt hjelp Christine81 Lavkarbo generelt 3 27-08-09 01:01
Helt ny og trenger litt hjelp av Torkil og dere andre med litt erfaring digger Ketolysekuren 4 07-01-09 23:35
Trenger litt hjelp tuttelure Spis deg ned i vekt med Skaldeman 2 30-11-07 20:04
Trenger litt hjelp :o) cilemora Lavkarbo generelt 2 24-11-07 22:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no