Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Høykarbo, noen som har erfaring?

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-11, 01:20   #51
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

senorita: jeg kan godt presantere hvorfor kjøtt ikke er bra, men det er ikke derfor jeg er her. Jeg vil ikke svart male noe, jeg vil bare opplyse om høykarbo siden det virker som de fleste egentlig ikke vet hva det er.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:20   #52
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil, her.

Klarer ikke slutte å le. Håper latterkula går over snart, for jeg burde virkelig legge meg. Takk for underholdningen, Dydde.

Hæ hæ hæ hæææ....

ok.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:32   #53
Foksy
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oppland
Alder: 46
Innlegg: 301
Foksy er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Er det ikke bare å la fyren (dama?) være i fred da? Det er ikke like gøy å holde på her inne om folk ikke gidder å kommentere, og om noen (mot formodning) skulle få lyst til å prøve dette så dør de nok ikke av det

__________________


Foksy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:36   #54
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Uten at denne diskusjonen skal ta samme retning som den andre, hvilke befolkninger/populasjoner har levd på et kosthold som likner på det du snakker om?

Det finnes ingen urbefolkninger som lever 100% vegetarisk. (ref: Cordain)

Det finnes gode bevis for at menneskets hjerne skilte seg fra de andre primatenes hjerne i det vi begynte å innføre langkjedede omega3-fettsyrer fra animalske kilder i kostholdet i vesentlige mengder. Her snakker vi om EPA, DHA og DPA, hvorav DHA har hatt mest å si i forhold til utvikling av hjernen.

Du dekker heller ikke behovet for protein med et slikt kosthold. Det basale proteinbehovet er jevnt over godt etablert som 0,8g/kg kroppsvekt, og dersom inntaket består av lavkvalitets vegetabilsk protein, øker behovet betraktelig.

Enkelte vitaminer, som A-vitamin, vil du slite kraftig med å få i deg nok av, og B12 får du ikke i det hele tatt uten animalsk mat.

Men aller først, hvilke kjente populasjoner har levd på et slikt kosthold?

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:36   #55
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av Foksy, her.

Er det ikke bare å la fyren (dama?) være i fred da? Det er ikke like gøy å holde på her inne om folk ikke gidder å kommentere, og om noen (mot formodning) skulle få lyst til å prøve dette så dør de nok ikke av det

Takk

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:36   #56
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

For all del. Dine synspunkter er basert på en annen enten lavkarbo eller annen boks syn. Jeg kan ikke svare for det, jeg vet at folk som har spist som dette i 5-35+ år og som har regelmessige blodprøver har supert på alt.
max 10% av kalorier fra fett. Det gir rom for noe, noe nøtter, avocado etc. Men ikke mer enn 10% av kaloriene til sammen med det andre

Vil bare si at fett er livsnødvendig, og du får i deg veldig lite da.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:40   #57
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Ok men da føler jeg at kan kan ta meg tid til å hjelpe noen eller strekke ut en hånd hvis noen her inne er usikre og sliter slik at de kan forstå hele bilde av høy karbo og lavkarbo. Ikke bare at høykarbo er masse snop, loff, sukker osv.

Alle vet vel at høykarbo ikke er bare snop, loff, sukker osv. Høykarbo kosthold er også grovt brød, poteter, pasta, ris, pålegg, frukt, kjøtt, fisk, grønnsaker. Vi skjønner da vel såpass fordi om vi har et lavkarbo kosthold da vet du.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:48   #58
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Uten at denne diskusjonen skal ta samme retning som den andre, hvilke befolkninger/populasjoner har levd på et kosthold som likner på det du snakker om?

Det finnes ingen urbefolkninger som lever 100% vegetarisk. (ref: Cordain)

Det finnes gode bevis for at menneskets hjerne skilte seg fra de andre primatenes hjerne i det vi begynte å innføre langkjedede omega3-fettsyrer fra animalske kilder i kostholdet i vesentlige mengder. Her snakker vi om EPA, DHA og DPA, hvorav DHA har hatt mest å si i forhold til utvikling av hjernen.

Du dekker heller ikke behovet for protein med et slikt kosthold. Det basale proteinbehovet er jevnt over godt etablert som 0,8g/kg kroppsvekt, og dersom inntaket består av lavkvalitets vegetabilsk protein, øker behovet betraktelig.

Enkelte vitaminer, som A-vitamin, vil du slite kraftig med å få i deg nok av, og B12 får du ikke i det hele tatt uten animalsk mat.

Men aller først, hvilke kjente populasjoner har levd på et slikt kosthold?

Me tanke på dine vitamin anbefalinger så vet jeg ikke hva nok betyr. Som sagt folk som har levd på dette kostholde i 5-35 år har fantastiske blodprøver.
Som jeg refererte til tidligere ang B12.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-E...6276937&sr=8-1

Could it Be B12 er en bok skrevet av en hard core kjøtt spiser. Der viser de at minst like mange som spiser kjøtt har B12 mangel, kanskje mer. At man får B12 fra kjøtt viser seg nesten å være en myte.

Jeg vet at de som lever denne livsstilen her med de anbefalingene jeg kommer med har aldri slitt med for lite protein, vitamin eller mineraler. De trenger heller ingen supplementer utenom B12. Som ikke helt kan sies når det gjelder andre sider som promoterer f.eks lavkarbo hvor protein pulver, vitamin kapselr blir solgt i hytt å gevær.

Når det gjelder folk som har spist på den måten som Dr McDougall sier, altså basert på stivelse, ris, poteter osv.

Starches Consumed Throughout History
Barley – Middle East for 11,000 years
Corn (maize) – North, Central, and South America for 7,000 years
Legumes – Americas, Asia, and Europe for 6,000 years
Millet – Africa for 6,000 years
Oats – Middle East for 11,000 years
Potatoes – South America (Andes) for 13,000 years
Sorghum – East Africa for 6,000 years
Sweet Potatoes – South America and Caribbean for 5,000 years
Rice – Asia for more than 10,000 years
Rye – Asia for 5000 years
Wheat – Near East for 10,000 years

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:49   #59
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Alle vet vel at høykarbo ikke er bare snop, loff, sukker osv. Høykarbo kosthold er også grovt brød, poteter, pasta, ris, pålegg, frukt, kjøtt, fisk, grønnsaker. Vi skjønner da vel såpass fordi om vi har et lavkarbo kosthold da vet du.

Hvorfor kan du ikke lese posten min da? Høykarbo kostholdet jeg snakker om er ikke kjøtt, fisk, grovt brød. Det er jo derfor jeg lager denne posten, folk er jo ikke opplyste om det

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:50   #60
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Vil bare si at fett er livsnødvendig, og du får i deg veldig lite da.

Takk, det kommer ann på hvem du spør. Jeg og mange med meg har aldri hatt det bedre

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:52   #61
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Uten at denne diskusjonen skal ta samme retning som den andre, hvilke befolkninger/populasjoner har levd på et kosthold som likner på det du snakker om?

Det finnes ingen urbefolkninger som lever 100% vegetarisk. (ref: Cordain)

Det finnes gode bevis for at menneskets hjerne skilte seg fra de andre primatenes hjerne i det vi begynte å innføre langkjedede omega3-fettsyrer fra animalske kilder i kostholdet i vesentlige mengder. Her snakker vi om EPA, DHA og DPA, hvorav DHA har hatt mest å si i forhold til utvikling av hjernen.

Du dekker heller ikke behovet for protein med et slikt kosthold. Det basale proteinbehovet er jevnt over godt etablert som 0,8g/kg kroppsvekt, og dersom inntaket består av lavkvalitets vegetabilsk protein, øker behovet betraktelig.

Enkelte vitaminer, som A-vitamin, vil du slite kraftig med å få i deg nok av, og B12 får du ikke i det hele tatt uten animalsk mat.

Men aller først, hvilke kjente populasjoner har levd på et slikt kosthold?

Glemte å tilføre en ting. Du har rett at det som kanskje er dokumentert ialefall i følge de tallene jeg presanterte så stemmer det at de ikke har vært 100% vegeterianere. Jeg vet at en sjelden gang(1-5%) spiste de noe kjøtt for å unne seg noe godt å kose seg, det samme som vi går å kjøper en minde sjokolade. Med andre ord ikke sunt, men de gjorde det.

Lenger tilbake er jeg ikke sikker, jeg skal lete litt. 2 sec, husker det ikke i hodet sånn spesifikt.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 01:59   #62
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

heipådu: beklager på det sterkeste hvordan diskusjonen endte sist. Skal holde det helt saklig, og setter pris på slike spørsmål du stiller.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 02:14   #63
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Hvorfor kan du ikke lese posten min da? Høykarbo kostholdet jeg snakker om er ikke kjøtt, fisk, grovt brød. Det er jo derfor jeg lager denne posten, folk er jo ikke opplyste om det

Jeg vet da at det du snakker om ikke er det. Det er jo veganer kost det. Men du fikk det til å høres ut som høykarbo er bare loff, sukker osv. Du missforstår det jeg skriver.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 02:26   #64
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg vet da at det du snakker om ikke er det. Det er jo veganer kost det. Men du fikk det til å høres ut som høykarbo er bare loff, sukker osv. Du missforstår det jeg skriver.

Ahh ok forstår, beklager. Men den "sunne" høykarbo kosten som du presiserer her med pålegg, grov brød, fisk osv. mener jeg også er laaangt unna det jeg snakker om. Og ikke bra i det hele tatt

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 05:41   #65
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Skjønner godt at tanken på høykarbo er både skremmende og provoserene på et lavkarboforum, men jeg vet om noen som har levd på nesten bare frukt i mange år og er i ekstremt god form. De mener bl.a at kostholdet gir dem enormt med energi, jernhelse og en følelse av en konstant "lykkerus" Det så sånn ut på de også.
Jeg har ikke noen planer om å bytte kosthold, men setter allikevel pris på informasjonen dydde. Om dette er rette forumet eller ikke har jeg ikke noen formening om.

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 07:20   #66
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Jeg følger 80 10 10 av Doug Graham så jeg spiser rå mat for det meste.
En dag ser ut som dette.
Drikker 1 liter vann
Joggetur
Måltid: 8 bananer i lidt vann i en blender som jeg pulser. Blir en tykk smoothie, smaker nydelig
Måltid 2: En stor melon
Måltid 3: 1 liter appelsin juice som jeg presser selv av 4 appelsiner. Av og til 2liter
Måltid 4: 10-20 dadler blandet med en del vann i blender, dette smaker nesten som coca cola
Måltid 5: En salat, med frukt og grønnsaker

Jeg tenker aldri på kalorier, bare at jeg får i meg nok hele dagen. Spiser 3000+ kalorier + og går ned i vekt osv.

Jeg kjøper den frukten som er i sessong og den som er på tilbud. Er alltid forskjellige frukter på tilbud.

Noe annet som er super viktig på dette rå mat frukt og grønnsaker er at det er SUUUPER VIKTIG at frukten er moden, det er ikke den som blir kjøpt i butikken som regel. F.eks banan skal ha sorte prikker, da er den moden.

Mange dager er mye mer ensformig fruktmessig, men jeg liker bare å ikke bruke så mye tid på mat laging, oppvask osv. Jeg er heller ikke så bra på kombinere frukt osv. Jeg elsker all frukt og kan spise bare bananer og dadler en hel dag f.eks.

En vanlig dag på kokt kan jeg f.eks lime inn fra en av sidene
http://www.drmcdougall.com/free_5a.html
Her har du, 12 dager me forskjellige oppskrifter

Her var det jo nesten berre frukt. Eg toler dårleg frukt. Hadde eg ete som deg hadde eg hatt abonnement på do, og verkeleg blitt sittande der.

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Jeg bruker ikke krydder eller salt pga synes ikke det smaker noe på frukten
Men klart i starten blir det uvant uten salt, men det er en tilvenningssak. Har absolutt ingen problemer med det, og jeg kom fra en super høy salt bakgrunn da jeg var på Dr. Robert Youngs program pH mirakelet.
Jeg vet at DrMcDougall sier at noe salt er greit faktisk i senere tid. Men jeg kan ikke si det hundre prosent sikker.
Men ja du bruker alt av annet krydder du vil

Nei, et du nesten berre frukt så er det jo ikkje rart du ikkje brukar krydder og salt. Eg meinte på grønsaker etc. Fint for deg at det virkar, men eg hadde blitt regelrett dårleg på din diett.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 07:42   #67
insulininja
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 23
insulininja er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Når jeg var her inne og gikk på lavkarbo visste jeg ikke om noen som hadde kurert diabetes, asthma, allergi, kreft osv. på høykarbo.

Jeg er helt enig at det kan være vektreduserende med en slik diett, spesielt for noen som er skikkelig overvektige - det ER lite energi i frukt. (Kan du vise hvordan du regner ut dette til å bli 3000+???)

Derimot vil jeg gjerne ha noen kilder på hvordan høykarbo kan kurere diabetes, noe som for meg virker komplett ulogisk.

insulininja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 07:55   #68
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Jeg er diabetiker 1. Tror du dette kostholdet kan hjelpe meg ?

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 09:12   #69
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Graham med sin 80/10/10 filosofi får like mye pepper av USA`s råd for mat, som lavkarbo får i Norge. Antagelig fordi de som sitter i rådet er kjøpt og betalt av de forskjellige industrikonsern. Grahams tanker om rå mat, betyr at industriforedlingen ikke får sine penger, noe som er fy fy. Det er like mange toppidrettstjerner på 80/10/10 som på lavkarbo - i praksis null prosent. En av dem trente visst sammen med Lance Armstrong - om begge var dopet er uvisst - men han vant aldri noen store konkuranser.
Jeg tror fordelen med sånn mat er at den er ren, akkurat som på lavkarbo. Graham mener imidlertidig at kjøtt er det absolutt verste et menneske kan spise, og der står vi ganske steilt imot. Som innehaver av blodtype 0 må jeg si at jeg hadde omkommet rimelig kjapt om jeg ikke kunne få spist kjøtt. Michel Blomgren, svensk blogger, gikk fra zero carb til 88/5/10 dietten. Men han spiser en del behandlet mat, som raffinert sukker og sirup. Blir han slankere på en sånn diett? Han sluttet på lavkarbo fordi han mente det ikke "funket". Men han spiste en veldig dårlig lavkarbo diett, den besto nesten utelukkende av stekt kjøttdeig med fett.

Jeg tror mange mennesker som går på lavkarbo, som opplever at den ikke "funker", har feil kosthold. For meg er lavkarbo ren mat. Den skal være variert, og økologisk så langt det går. Grønnsakene skal være både rå og kokte. Det går fint å hive i seg 1 kg grønnsaker pr dag og likevel holde seg under 20 karbo om man ønsker det. Personlig er jeg ikke det minste redd for karbohydrater, og spiser det jeg merker kroppen vil ha. Nøtter er noe den ikke vil ha, men bær er den glad i. Frukt er den ganske så likegyldig til. Men kjøtt og fisk i alle former, o la la. Sånn har jeg vært siden fødselen av.

Veganere MÅ stort sett ha B12 tilskudd, og tilskudd av omega 3 og 6, og helst kokosnøtt olje tilskudd. Grunnen er simpelthen at i frukt og grønnt finnes det ikke B12, og med vår korte tykktarm har vi heller ikke nok bakterier som kan gjære frem en slags erstatning. Ergo: B12 tilskudd er livsnødvendig.
Jeg anser at en diett som ikke gir alle vitaminer og mineraler som vi trenger, er en diett som ikke er korrekt, men som det fint går an å leve på, om man tar tilskuddene.
Jeg hadde rimelig god peil på Doug Graham da jeg valgte å starte på LCHF, fordi Paleo tanken - å følge sesongen med mer bær og grønt på sensommeren - virket mer fornuftig en Grahams tanker om at vi er hårløse aper. En grundigere sjekk av dette bekreftet at vi ikke er aper, fysiologisk sett. Men at vi kan leve på det, og at noen også føler seg mer vel på det, er bevist.

Jeg liker å leve nesten Paleo (fløte og rømme er ikke Paleo, men skitt au), noen liker å leve 80/10/10. Jeg velger å respektere Dydde`s valg, men MIN kropp hadde blitt ødelagt av en kost med så lite fett og så mye fruktose.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 09:23   #70
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Me tanke på dine vitamin anbefalinger så vet jeg ikke hva nok betyr. Som sagt folk som har levd på dette kostholde i 5-35 år har fantastiske blodprøver.
Som jeg refererte til tidligere ang B12.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-E...6276937&sr=8-1

Could it Be B12 er en bok skrevet av en hard core kjøtt spiser. Der viser de at minst like mange som spiser kjøtt har B12 mangel, kanskje mer. At man får B12 fra kjøtt viser seg nesten å være en myte.

Jeg vet at de som lever denne livsstilen her med de anbefalingene jeg kommer med har aldri slitt med for lite protein, vitamin eller mineraler. De trenger heller ingen supplementer utenom B12. Som ikke helt kan sies når det gjelder andre sider som promoterer f.eks lavkarbo hvor protein pulver, vitamin kapselr blir solgt i hytt å gevær.

Når det gjelder folk som har spist på den måten som Dr McDougall sier, altså basert på stivelse, ris, poteter osv.

Starches Consumed Throughout History
Barley – Middle East for 11,000 years
Corn (maize) – North, Central, and South America for 7,000 years
Legumes – Americas, Asia, and Europe for 6,000 years
Millet – Africa for 6,000 years
Oats – Middle East for 11,000 years
Potatoes – South America (Andes) for 13,000 years
Sorghum – East Africa for 6,000 years
Sweet Potatoes – South America and Caribbean for 5,000 years
Rice – Asia for more than 10,000 years
Rye – Asia for 5000 years
Wheat – Near East for 10,000 years

Det er jo bare svada, da, at man kjøper proteinpulver, kapsler og vitaminer i hytt og gevær. Jeg har spist lavkarbo- ren mat fra naturen - i 2 år uten å ha kjøpt en eneste kapsel eller pulver, noe jeg anser for helt unødig, og har jernhelse. Før var jeg syk flere ganger hvert eneste vinterhalvår, nå har jeg ikke vært syk på 1.5 år, selv om folk rundt meg er klin forkjølet biter det ikke på meg lenger.
En kan også legge ut liste på de som IKKE har spist annet en kjøtt og fett i mange tusen år, sånne lister kan ikke legges ut som bevis for at vi er bestemt for en type mat, men kan brukes som argumentasjon at det fungerer bra.
Sånn kan man si at Conquistadoren som beskrev indianerne som ekstremt sterke, like hurtige som en bøffel, løp hele dagen uten å hvile osv osv på kjøttkost, kunne vært bevis på at det er det optimale. Men nei. Det går ikke, jeg mener man på se på hvert individ, så må det prøve seg frem på hva som er best.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 09:59   #71
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Jeg følger 80 10 10 av Doug Graham så jeg spiser rå mat for det meste.
En dag ser ut som dette.
Drikker 1 liter vann
Joggetur
Måltid: 8 bananer i lidt vann i en blender som jeg pulser. Blir en tykk smoothie, smaker nydelig
Måltid 2: En stor melon
Måltid 3: 1 liter appelsin juice som jeg presser selv av 4 appelsiner. Av og til 2liter
Måltid 4: 10-20 dadler blandet med en del vann i blender, dette smaker nesten som coca cola
Måltid 5: En salat, med frukt og grønnsaker

Jeg tenker aldri på kalorier, bare at jeg får i meg nok hele dagen. Spiser 3000+ kalorier + og går ned i vekt osv.

Jeg kjøper den frukten som er i sessong og den som er på tilbud. Er alltid forskjellige frukter på tilbud.

Noe annet som er super viktig på dette rå mat frukt og grønnsaker er at det er SUUUPER VIKTIG at frukten er moden, det er ikke den som blir kjøpt i butikken som regel. F.eks banan skal ha sorte prikker, da er den moden.

Mange dager er mye mer ensformig fruktmessig, men jeg liker bare å ikke bruke så mye tid på mat laging, oppvask osv. Jeg er heller ikke så bra på kombinere frukt osv. Jeg elsker all frukt og kan spise bare bananer og dadler en hel dag f.eks.

En vanlig dag på kokt kan jeg f.eks lime inn fra en av sidene
http://www.drmcdougall.com/free_5a.html
Her har du, 12 dager me forskjellige oppskrifter

Og det der tror du at du orker å leve på resten av livet?
Hva skjer den dagen du er drittlei?
Dette her blir for useriøst for meg altså.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 10:50   #72
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Me tanke på dine vitamin anbefalinger så vet jeg ikke hva nok betyr. Som sagt folk som har levd på dette kostholde i 5-35 år har fantastiske blodprøver.
Som jeg refererte til tidligere ang B12.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-E...6276937&sr=8-1

Could it Be B12 er en bok skrevet av en hard core kjøtt spiser. Der viser de at minst like mange som spiser kjøtt har B12 mangel, kanskje mer. At man får B12 fra kjøtt viser seg nesten å være en myte.

Jeg vet at de som lever denne livsstilen her med de anbefalingene jeg kommer med har aldri slitt med for lite protein, vitamin eller mineraler. De trenger heller ingen supplementer utenom B12. Som ikke helt kan sies når det gjelder andre sider som promoterer f.eks lavkarbo hvor protein pulver, vitamin kapselr blir solgt i hytt å gevær.

Når det gjelder folk som har spist på den måten som Dr McDougall sier, altså basert på stivelse, ris, poteter osv.

Starches Consumed Throughout History
Barley – Middle East for 11,000 years
Corn (maize) – North, Central, and South America for 7,000 years
Legumes – Americas, Asia, and Europe for 6,000 years
Millet – Africa for 6,000 years
Oats – Middle East for 11,000 years
Potatoes – South America (Andes) for 13,000 years
Sorghum – East Africa for 6,000 years
Sweet Potatoes – South America and Caribbean for 5,000 years
Rice – Asia for more than 10,000 years
Rye – Asia for 5000 years
Wheat – Near East for 10,000 years

Nok i denne sammenhengen betyr nok til å unngå mangeltilstander, og denne grensen er individuell.

Alle som spiser vegetarisk uten å ta B12tilskudd får B12-mangel. Hvis du får B12-mangel og samtidig spiser animalsk mat, ligger det en malabsorbsjon til grunn, og da snakker vi ikke lenger om friske mennesker.

De som promoterer lavkarbo pusher såvidt jeg vet ikke kosttilskudd. Det eneste unntaket er en mineraltablett for de som skal følge ketolysekuren, men spiser du variert nok (inkluderer innmat i kostholdet osv), så er det unødvendig. Proteinpulver er hvertfall unødvendig.

Denne listen din sier vel ikke noe mer enn når de ulike stivelseskildene bla tatt i bruk, og det er jo kjent kunnskap. Jeg klarer hvertfall ikke å lese utifra den listen om det eksisterer/har eksistert noen populasjon som har levd på din type kosthold.
At poteter ble spist i søramerika for 13000 år siden sier ingenting om den totale dietten deres.

Når det gjelder de urbefolkningene vi kjenner til i dag, så har de hatt et kosthold som består av i gjennomsnitt ca 69% animalsk og 31% vegetabilsk. Denne fordelingen varierer fra 99-1 (eskimoene) til 24-76 (Gwi).

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 14:16   #73
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Skjønner godt at tanken på høykarbo er både skremmende og provoserene på et lavkarboforum, men jeg vet om noen som har levd på nesten bare frukt i mange år og er i ekstremt god form. De mener bl.a at kostholdet gir dem enormt med energi, jernhelse og en følelse av en konstant "lykkerus" Det så sånn ut på de også.
Jeg har ikke noen planer om å bytte kosthold, men setter allikevel pris på informasjonen dydde. Om dette er rette forumet eller ikke har jeg ikke noen formening om.

Tusen hjertlig

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 14:18   #74
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av insulininja, her.

Jeg er helt enig at det kan være vektreduserende med en slik diett, spesielt for noen som er skikkelig overvektige - det ER lite energi i frukt. (Kan du vise hvordan du regner ut dette til å bli 3000+???)

Derimot vil jeg gjerne ha noen kilder på hvordan høykarbo kan kurere diabetes, noe som for meg virker komplett ulogisk.

Skal låve deg at det ikke er lite energi i frukt, jeg flyr rundt hele dagen på frukt
http://www.youtube.com/watch?v=Pcs6MSdG2W0
http://www.pcrm.org/ der har du siden til en av legene som kurerer diabetes med høykarbo. Neal Bernard heter han, kan søke på youtube osv. også om han

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 14:19   #75
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Høykarbo, noen som har erfaring?

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Og det der tror du at du orker å leve på resten av livet?
Hva skjer den dagen du er drittlei?
Dette her blir for useriøst for meg altså.

Som sagt noen velger helse og velvære fremfor det meste. Jeg synes dette smaker fantastisk og ingenting annet fristet. Jeg føler jeg spiser dessert hver eneste måltid.
Hvor lenge jeg holder på kan jeg ikke si. Men så lenge jeg føler meg som nå og får alle resultatene jeg har drømt om, kan jeg ikke be om annet

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som skulle være på lavkarbo 17. mai som enda opp med høykarbo!? Smelia Lavkarbo generelt 9 19-05-11 16:14
Noen som har samme erfaring? helle50 Ketolysekuren 4 25-10-10 19:49
Noen som har erfaring med kortisonbehandling? Ullabulla Spørsmål og svar 3 06-02-09 19:43
Noen som har erfaring med wii fit? Håp_80 Trening 11 14-01-09 13:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no