Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Hjæælp

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-03-12, 21:11   #1
Marlenek
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Bergen
Innlegg: 3
Marlenek er på en erverdig vei
Question

Hjæælp

Godaften
Er helt ny herinde og har prøvet at kigge/søge i de forskellige kategorier.
Kan dog ikke helt hitte rundt i det, så nu prøver jeg her
Jeg har været på Atkins/induktion i knap to måneder nu og indtil nu er det gået rigtig godt. Har tabt en del kg, men står jeg helt fast og stiger nærmest i vægt
Derfor har jeg et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med?
Jeg har helt droppet min daglige Cola Zero og drikker nu ca 3-4 l Farris/vand i stedet.
Spiser lidt sukkerfri chokolade blandet med peanutbutter, smør og fløde, da jeg troede det var ok, men nu siger "min" helsekostdame, at sukkerfri chokolade IKKE er lavkarbo/atkins venligt????

Spiser en ost, kød, æg og masser af grønt, så det håber jeg, at jeg gør rigtigt.

Kan ikke forstå at jeg lige pludselig går i stå/stiger i vægt, nå nu jeg synes jeg gør det hele rigtigt
Kan det have noget at gøre med at jeg har ægløsning, eller er det bare pjat?
Kan det hjælpe hvis jeg begynder med mere motion?
Jeg tager dagligt tilskud af fiskeolie, magnesium, calium og alm. vitamin.

Jeg ved godt, jeg skriver en masse/spørgsmål, men jeg håber I kan finde rundt i det og guide mig videre, hvis jeg har skrevet det forkerte sted.

På forhånd tak for hjælpen.

Marlenek er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 21:19   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hjæælp

Eggløsning er ofte en medvirkende årsak til både stillstand og økning ja

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 21:28   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjæælp

Hvordan ligger du an høyde- og vektmessig i dag, dvs hvor mye mer skal du ned i vekt?

Du sier at du "stiger nærmest i vekt" - hva mener du med det? Har du sett over tid at du øker, eller er det en veiing som har vist litt mer?

Spiser du etter atkins-reglene, skal du strengt tatt ikke gå opp i vekt, med unntak av om du er undervektig.

Annen vektoppgang kan skyldes menssyklus, trening, inntak av salt mat, alkoholinntak osv osv. Så lenge du ikke har vedvarende oppgang over flere uker, ville jeg ikke bekymret meg så mye.
Bruk målebånd i tillegg til vekten - og vit at så lenge du spiser riktig, bør du velge og ikke la vekten bestemme hvordan du skal ha det...

En del kunstig søtning kan i realiteten øke blodsukkeret - slik at det kan være greit å holde seg helt unna i en vekttapsperiode, hvis du klarer.

Litt avhengig av hvor mye du har gått ned - pleier kroppen å trenge litt tid på å venne seg til vekttapet. La kroppen din få den tiden du trenger, sørg for å spise variert og godt i mellomtiden. Finn andre ting å bruke tiden din på - så du ikke blir HELT opphengt i akkurat hva vekta viser Spis riktig - og bruk tiden på å leve livet

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 21:38   #4
Marlenek
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Bergen
Innlegg: 3
Marlenek er på en erverdig vei

Sv: Hjæælp

Tusind tak for svar.
Jeg er 162 cm og vejer nu 90 kg, så jeg er ikke just undervægtig
I sidste uge, hvor det gik strygende var jeg på 88,4, så jeg ved godt det ikke er meget jeg er steget. Alligevel bekymrer det mig, da jeg ikke synes jeg gør noget anderledes.
Bruger også målebånd, så jeg prøver alt hvad jeg kan, ikke at fokusere for meget på vægten.
Men nu prøver jeg lige at tage en slapper og se hvad vægten siger i næste uge. Jeg arrangerer et foredrag med Lena Beatrice på mit arbejde i morgen, så regner med at få et godt "spark i røven" og lidt motivation

Marlenek er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 23:32   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjæælp

om du spiser mye sjokolade med peanøttsmør og krem blir det mange kalorier ihvertfall, og en del karber i kombinasjon med fett som ikke er så lurt. peanøtter er ikke det beste nøttevalget karbo-messig

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 23:35   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjæælp

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

om du spiser mye sjokolade med peanøttsmør og krem blir det mange kalorier ihvertfall, og en del karber i kombinasjon med fett som ikke er så lurt. peanøtter er ikke det beste nøttevalget karbo-messig

Ser ikke helt hvor du har det fra at TS spiser mange karber?? Atkins induksjon er jo ketogen...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 10:15   #7
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hjæælp

Er det maltitol, eller enda verre - maltitolsirup i godteriet?

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 11:09   #8
Marlenek
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Bergen
Innlegg: 3
Marlenek er på en erverdig vei

Sv: Hjæælp

Tak for svar, kære damer
Den chokolade jeg spiser, er Atkins advantage barer og Cavalier sukkerfri mørk chokolade. Begge ser jeg nu er med maltitol, men som jeg troede var et sukkeralkohol som kan trækkes fra karbohydraterne. Jeg har fået at vide, at sukkeralkoholer kan trækkes fra, men tager jeg helt fejl der?

Marlenek er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 15:23   #9
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjæælp

det har en realtivt høy GI i forhold til en del andre søtningsmidler, og du kan egentlig ikke trekke vekk alt, da noe opptaes i kroppen, ca halvparten kan du regne med. nå finnes cavalier med stevia og så finnes tagatosesjokolade.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 20:35   #10
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hjæælp

Mange får høyt blodsukker av maltitol, og da er fungerer det likedan som sukker, mens for andre går det meste forbi tynntarmen, og blir først spist av bakterier i tykktarmen. Dette fører ofte til oppblåst mage og mye luft.

Det er svært individuelt om man kan spise maltitol, og gå på Atkins/ketolyse og liknende ketogene dietter.

Det jeg har hørt, men jeg har ikke lest direkte, er at Atkins selv ikke anbefalte maltitol. Han er forlengst død, men produktnavnet eksisterer fortsatt, og selger for masse, masse penger den dag i dag.

Jeg tror den eneste måten å vite sikkert, om man kan spise maltitol uten at det trigger insulinet, er med et blodsukkerapparat.

http://lowcarbdiets.about.com/od/nut...a/maltitol.htm

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:07   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjæælp

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Mange får høyt blodsukker av maltitol, og da er fungerer det likedan som sukker, mens for andre går det meste forbi tynntarmen, og blir først spist av bakterier i tykktarmen. Dette fører ofte til oppblåst mage og mye luft.

Det er svært individuelt om man kan spise maltitol, og gå på Atkins/ketolyse og liknende ketogene dietter.

Det jeg har hørt, men jeg har ikke lest direkte, er at Atkins selv ikke anbefalte maltitol. Han er forlengst død, men produktnavnet eksisterer fortsatt, og selger for masse, masse penger den dag i dag.

Jeg tror den eneste måten å vite sikkert, om man kan spise maltitol uten at det trigger insulinet, er med et blodsukkerapparat.

http://lowcarbdiets.about.com/od/nut...a/maltitol.htm

Helt klart. Min far med dia2 får HELT klart blodsukkerstigning av atkins-barer...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-03-12, 21:54   #12
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hjæælp

http://www.lowcarbfriends.com/bbs/lo...-maltitol.html

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-03-12, 10:05   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjæælp

maltitol søter kun 75-90% av hva sukker gjør, noe som betyr at større mengder må til, og dermed mer karbo og kalorier. GI er 36, sukker har GI 60, xylitol har GI 12 og erythritol GI 0. Tagatose og Isomalto-oligosaccharides har GI 2. Fra sukker opptaes 4 kalorier pr gram, fra maltitol 2-3. Men når altså det trengs mer maltitol, blir det noen forskjell utenom litt lavere GI? Maltitol er gammeldags, synes jeg, nå som det finnes nye naturlige søtningsmidler med lav GI. Som stevia, lua hun gua, tagatose, Isomalto-oligosaccharides og sukrin.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no