Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-03-07, 21:07   #1
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Fra den tid man var barn husker man at grønnsaker var sunt og nødvendig. Det ble sagt. Noen likte dem ikke, andre fikk vondt i magen. Slik er det i dag også for mange.

Så - spørsmålene blir?

MÅ MAN ETE GRØNNSAKER I ET SUNT KOSTHOLD?
ER DET NOEN FORSKJELL OM MAN ER PÅ LAVKARBOKUR ELLER IKKE?

/ med lavkarbokur menes slik som:
Skaldemann, Optimal Diett, Ketolysekuren, Atkins etc. definerte som dette eller egne kombinasjoner i samme bane. /

Vi har her inne på forumet sett utsagn som sier at det en gang ikke er noe å diskutere. Vi har sett henvisninger til at ”alle guruene” legger vekt på grønnsakenes betydning. På den annen side har vi sett at ikke alle forumister er enige, eller forstår det. Man vil også kunne se at ”guruene” ikke er enige i mengden nødvendigvis.

Vi har vel ikke sett så mye av beviser for det. Kanskje finnes ikke disse?
Hva vet jeg.

SÅ – de som hevder den livsviktige nødvendigheten – her er en tråd som er startet eksklusivt for dette spørsmålet, og ikke bare ”bortgjemt” i andre tråder.

Dette er viktig, særlig for de 2 gruppene nevnt innledningsvis. Så hva er bevisene / de sterke indisiene på det?

  Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 21:19   #2
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Fra den tid man var barn husker man at grønnsaker var sunt og nødvendig. Det ble sagt. Noen likte dem ikke, andre fikk vondt i magen. Slik er det i dag også for mange.

Så - spørsmålene blir?

MÅ MAN ETE GRØNNSAKER I ET SUNT KOSTHOLD?
ER DET NOEN FORSKJELL OM MAN ER PÅ LAVKARBOKUR ELLER IKKE?

/ med lavkarbokur menes slik som:
Skaldemann, Optimal Diett, Ketolysekuren, Atkins etc. definerte som dette eller egne kombinasjoner i samme bane. /

Vi har her inne på forumet sett utsagn som sier at det en gang ikke er noe å diskutere. Vi har sett henvisninger til at ”alle guruene” legger vekt på grønnsakenes betydning. På den annen side har vi sett at ikke alle forumister er enige, eller forstår det. Man vil også kunne se at ”guruene” ikke er enige i mengden nødvendigvis.

Vi har vel ikke sett så mye av beviser for det. Kanskje finnes ikke disse?
Hva vet jeg.

SÅ – de som hevder den livsviktige nødvendigheten – her er en tråd som er startet eksklusivt for dette spørsmålet, og ikke bare ”bortgjemt” i andre tråder.

Dette er viktig, særlig for de 2 gruppene nevnt innledningsvis. Så hva er bevisene / de sterke indisiene på det?

Viktig spørsmål du tar opp her, tror det kommer til å gå en del fram og tilbake i denne tråden, noe som er bra, for det er jo i skjæringen mellom ulike meninger at ny kunnskap ofte kommer frem...

Et innledende spørsmål... Har du lest Lutz bok "Bedre uten brød", kapittel 9, som omhandler vitaminer, mineraler og kofaktorer, eller Torkil sin bok "Slank med Ketolysekuren", kapittelet om Ketolyse og mineraler?

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 21:33   #3
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Et innledende spørsmål... Har du lest Lutz bok "Bedre uten brød", kapittel 9, som omhandler vitaminer, mineraler og kofaktorer, eller Torkil sin bok "Slank med Ketolysekuren", kapittelet om Ketolyse og mineraler?

Nei. Nei.

  Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 21:50   #4
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.


...Vi har her inne på forumet sett utsagn som sier at det en gang ikke er noe å diskutere. Vi har sett henvisninger til at ”alle guruene” legger vekt på grønnsakenes betydning. På den annen side har vi sett at ikke alle forumister er enige, eller forstår det. Man vil også kunne se at ”guruene” ikke er enige i mengden nødvendigvis.

Vi har vel ikke sett så mye av beviser for det. Kanskje finnes ikke disse?
Hva vet jeg.

SÅ – de som hevder den livsviktige nødvendigheten – her er en tråd som er startet eksklusivt for dette spørsmålet, og ikke bare ”bortgjemt” i andre tråder.

Dette er viktig, særlig for de 2 gruppene nevnt innledningsvis. Så hva er bevisene / de sterke indisiene på det?

Det er en ting jeg bare vil påpeke før selve debatten begynner på denne tråden, og det er at det er svært få av oss her inne som har dette som jobb, men vi er lidenskapelig opptatt av, og interesert i kosthold og ernæring med basis i et balansert lavkarbokosthold, og må da nødvendigvis støtte oss på tilgjengelig litteratur.

Videre er det også sånn at å kreve at man ska dokumentere sine uttalelser og anbefalinger, ja så er det et krav som i såfall bør og må gjelde også den andre veien, så vi kan derfor legge til følgende spørsmål i denne tråden, som er vel så viktig for de gruppene som kommer til å lese denne tråden...

- Hvilken dokumentasjon har de/dere som mener at man ikke trenger å spise grønnsaker i et balansert lavkarbokosthold?

.


Sist redigert av Ziggy : 12-03-07 kl 10:00.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 21:58   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Personlig så er jeg veeeldig glad for at jeg har lært meg å like grønnsaker. Rett og slett fordi jeg blir mer behagelig mett når jeg også spiser grønnsaker til maten

Det er grunn god nok for meg.

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 22:00   #6
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Personlig så er jeg veeeldig glad for at jeg har lært meg å like grønnsaker. Rett og slett fordi jeg blir mer behagelig mett når jeg også spiser grønnsaker til maten

Det er grunn god nok for meg.

Veldig god grunn det, Aline

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 22:10   #7
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Et innledende spørsmål... Har du lest Lutz bok "Bedre uten brød", kapittel 9, som omhandler vitaminer, mineraler og kofaktorer, eller Torkil sin bok "Slank med Ketolysekuren", kapittelet om Ketolyse og mineraler?
.

Da har jeg sjekket kapittel 9 i "Bedre uten brød" og jeg fant ingen utsagn om at grønnsaker var nødvendig.

Jeg fant derimot dette på side 176: "Det enkle budskapet i dette kapittelet er at i motsetning til det som er det vanlig å tro, er vi ikke avhengige av frukt og grønnsaker for å skaffe oss vitaminer og mineraler. Sannheten er at essensielle vitaminer og mineraler finnes i animalske matvarer;......"

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 22:17   #8
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Kan vel bli et hett tema det her. Er nok mange sterke meninger der ute, og jeg tror det er mest dette som kommer til å gå igjen i denne tråden. Folks holdninger til temaet. Dette er helt klart ikke en svart-hvitt sak, noe som gjør at man lett kan diskutere rundt hverandre.

Det som til syvende og sist er interessant er hva grønnsaker inneholder som man ikke kan få i seg fra andre matvarer. Dette er ganske lite forsket på, i og med at det finnes titusenvis av plantestoffer som ikke ennå er identifisert. Og hva menes med "nødvendig"? Såvidt jeg vet er det ingen som har mistet livet på grunn av akutt mangel på grønnsaker. I tillegg må man ta i betraktning at vi alle er forskjellige innvendig og reagerer ulikt på ulike kosthold. Det er rett å slett så mange relativiteter (er det et ord?) at du aldri kommer til å få noe fornuftig svar. Du har faktisk stilt det umulige spørsmålet.

Hvis du vil ha en krangel er det derimot et flott spørsmål. Du skulle prøvd å stille samme spørsmålet inne på fitnessprat.no. Da blir du sikkert halshugd. Her inne tror jeg faktisk at forummedlemmene ikke har nok store egoer til at det tar helt av. Det er derfor dette forumet er mye bedre enn alle andre.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 22:25   #9
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Da har jeg sjekket kapittel 9 i "Bedre uten brød" og jeg fant ingen utsagn om at grønnsaker var nødvendig.

Jeg fant derimot dette på side 176: "Det enkle budskapet i dette kapittelet er at i motsetning til det som er det vanlig å tro, er vi ikke avhengige av frukt og grønnsaker for å skaffe oss vitaminer og mineraler. Sannheten er at essensielle vitaminer og mineraler finnes i animalske matvarer;......"

Det er forskjell på nødvendig og anbefalt, og hvis man kontrollerer hva Lutz oppgir, så nevner han både animalske og vegetabilske kilder i boka.

Og for det andre, skal vi innta alle vitaminer i form av animalske kilder, må vi legge om matinntaket fra overveiende kjøtt som vi gjør i dag, til innmat som nyrer, lever, lunger, hjerne, beinmarg og andre deler av dyret som bl.a. øyne, tarmer, vom og blod. Dette var de delene på dyra som bl.a. eskimoer og andre urfolk foretrakk. Var det godt om mat, så lot de faktisk selve kjøttet på skrottene ligge, da dette ikke tilførte dem den tilsvarende mengden med energi, mineraler og andre næringsstoffer som de ut fra kostholdet hadde mest behov for.

For å få en dokumentasjon for akkurat dette misforholdet mellom kjøtt, som vi baserer oss stort sett på i dagens moderne lavkarbokosthold, og innmat som urbefolkningen opprinnelig baserte sitt animalske næringsinntak på, er det bare å slå opp i "Den store matvaretabellen" og sammenligne næringsinnholdet i rent kjøtt vs. innmat som her nevnt.

Problemet i dag er derfor nettop det at vi ikke følger et slikt opprinnelig kosthold, for de færreste av oss spiser faktisk lever eller annen type innmat til middag flere ganger i uka, eller bruker margbein, blodpølse, lungemos eller leverpostei som en viktig del av matinntaket vårt.

Som primatart er vi så heldig stilt, at vår kropp, i motsetning til mange andre rovpattedyr, også kan fordøye vegetabilsk føde, om enn ikke i tilsvarende grad som andre pattedyr som baserer seg utelukkende på vegetabilsk føde, men vi er i stand til å oppta næring også fra denne type føde.

Det er bl.a. ut fra disse erkjennelsene at man i dag som et supplement og/eller substitutt bør innta vegetabilske kilder for vitaminer, mineraler og kofaktorer i form av bl.a. nøtter og ulike typer grønnsaker, som en del av et balansert lavkarbokosthold.

For å få dokumentasjon på de ulike grønnsakenes innhold av vitaminer, mineraler og kofaktorer, sett i forhold til ulike typer innmat som her er nevnt,er det bare å slå opp i Den store matvaretabellen. På denne måten kan man selv så fastslå hvilke grønnsaker som best egner seg som suplement/substitutt for et manglende eller utilstrekkelig inntak av ulike typer innmat, sett i forhold til anbefalinger for daglig inntak av de ulike vitaminene, mineralene og kofaktorene.

Når det så gjelder hva vi trenger av vitaminer, mineraler og andre kofaktorer pr. dag, anser jeg det for å være en helt annen diskusjon, og vil derfor ikke berøre det her.

Så mitt spørsmål er, kan dere dokumentere at det på dagens moderne lavkarbokosthold ikke er nødvendig å spise nøtter og grønnsaker som en del av et balansert lavkarbokosthold?

*Dette er jo litt morro da, for de av dere som har vært her inne en stund, vet vel at jeg i hovedsak har vært en forkjemper for inntak av mere innmat for å imøtegå kroppens behov for vitaminer, mineraler og kofaktorer i tidligere debatter om akkurat dette temaet...*

.


Sist redigert av Ziggy : 12-03-07 kl 13:10.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 22:51   #10
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Nå mener jeg at vi er ved kjernen av problemet, nemlig at man står over for et valg mellom innvoller og grønnsaker.

Lever er den mest næringsrike innvollen, så derfor mener jeg at leverpostei er en god (og sikkert bedre) erstatning for brokkoli.

Dette kan jeg ikke dokumentere, men ettersom ingen har dokumentert noe som helst i denne debatten så føler jeg at som legmann i faget så kan jeg slå meg til ro med at man har forskjellige meninger.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 22:58   #11
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Nå mener jeg at vi er ved kjernen av problemet, nemlig at man står over for et valg mellom innvoller og grønnsaker.

Lever er den mest næringsrike innvollen, så derfor mener jeg at leverpostei er en god (og sikkert bedre) erstatning for brokkoli.

Dette kan jeg ikke dokumentere, men ettersom ingen har dokumentert noe som helst i denne debatten så føler jeg at som legmann i faget så kan jeg slå meg til ro med at man har forskjellige meninger.

Som sagt, vi er nok ikke uenige i det hele tatt her, poenget med at en anbefaler de fleste på et moderne, balansert lavkarbokosthold å spise grønnsaker er nettop det faktum at vi i dag ikke spiser nok innmat, slik som man gjorde tidligere, og derfor må få tilført vitaminer, mineraler og andre kofaktorer fra andre kilder, og da er det bedre å innta disse i sin naturlige form fra bl.a. nøtter og grønnsaker, heller enn i syntetisk form, dvs. tabletter uten dokumentasjon på faktisk innhold. Det er dette som er bakgrunnen for mine anbefalinger.

Men ved å basere seg på utelukkende animalsk næringsinntak, så vil man få problemer med det man i tidligere tider kalte skjørbuk, da vitamin C ikke forefinnes i vesentlige mengder i animalsk føde som normalt inntas i et moderne kosthold... dette som en liten digresjon.

Og forskjellen mellom brokkoli og lever er enkel å dokumentere, bare kjøp et eksemplar av Matvaretabellen i i bokhandel, der er innholdet av vitaminer og mineraler oppgitt for de fleste råvarer man finner på det norske matvaremarkedet. Matvaretabellen er faktisk ei av de bøkene jeg har slått opp i mest i forbindelse med mitt lavkarbokosthold. Anbefales!

.


Sist redigert av Ziggy : 12-03-07 kl 10:17.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 23:04   #12
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

C-vitamin er det eneste stoffet som jeg har sett at er konkretisert i forbindelse med nødvendigheten av grønnsaker.

I den danske næringstabellen så står det at det er 29 mg c-vitamin i 100 gram leverpostei. Jeg kan gjerne spise 200 gram leverpostei i et måltid, og dermed er jeg oppe i det som ansees som dagsbehov.

I tillegg så tror jeg (ikke vet) at mye sukker og stivelse stjeler c-vitaminer, slik at lavkarbo krever mindre c-vitamin, kanskje bare 10-20 mg om dagen.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 23:25   #13
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

C-vitamin er det eneste stoffet som jeg har sett at er konkretisert i forbindelse med nødvendigheten av grønnsaker.

I den danske næringstabellen så står det at det er 29 mg c-vitamin i 100 gram leverpostei. Jeg kan gjerne spise 200 gram leverpostei i et måltid, og dermed er jeg oppe i det som ansees som dagsbehov.

I tillegg så tror jeg (ikke vet) at mye sukker og stivelse stjeler c-vitaminer, slik at lavkarbo krever mindre c-vitamin, kanskje bare 10-20 mg om dagen.

I norsk leverpostei er det oppgitt i Den store matvaretabellen at det er 8 mg vit. C, så det er mulig at den danske i såfall er tilsatt vitamin C i form av tilsetningsstoffer, da lever normalt ikke inneholder mere enn maks 12 mg. pr 100 gr. (storfe).

Hvilke endringer i kroppens behov for de ulike vitaminene man får ved å gå over til et lavkarbokosthold, det tror jeg ikke det forefinnes hverken forskningsresultater eller annen dokumentasjon på, men slik jeg ser det er det bedre å være på den sikre siden, og tilføre kroppen naturlig mat i form av både animalske og vegetabilske matvarer, i tilstrekkelige mengder for å dekke dette behovet. Det er dette som bl.a. ligger bak de anbefalingene jeg har lagt frem i forbindelse med et balansert lavkarbokosthold.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 23:47   #14
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Det enkleste er hvis kroppen skaper en lyst på noe når den har behov for det - f.eks. at mangel på c-vitaminer fører til at man har lyst på innvoller eller grønnsaker.

Jeg har ofte veldig lyst på løk, og da tenker jeg at det er fordi jeg har behov for løk som næringsmiddel på en eller annen måte. Men siden jeg også har lyst på mye som definitivt ikke gir meg noe jeg har behov for så stemmer det ikke alltid.

Skaldeman er veldig tilhenger av at kroppen vet best, men han er også veldig striks på enkelte ting som han har lyst på og samtidig skjønner at han ikke har godt av. Det blir liksom at kroppen vet best innenfor noen trygge rammer.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 00:07   #15
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Det enkleste er hvis kroppen skaper en lyst på noe når den har behov for det - f.eks. at mangel på c-vitaminer fører til at man har lyst på innvoller eller grønnsaker.

Jeg har ofte veldig lyst på løk, og da tenker jeg at det er fordi jeg har behov for løk som næringsmiddel på en eller annen måte. Men siden jeg også har lyst på mye som definitivt ikke gir meg noe jeg har behov for så stemmer det ikke alltid.

Skaldeman er veldig tilhenger av at kroppen vet best, men han er også veldig striks på enkelte ting som han har lyst på og samtidig skjønner at han ikke har godt av. Det blir liksom at kroppen vet best innenfor noen trygge rammer.

Tror fellesnevneren på det du tenker på er naturlig og ren mat, jeg, og der er vi nok enige de fleste av oss, med unntak av enkelte aktører innenfor produksjonssiden av dagligvarehandelen da...

Men husk at også Skaldeman, til tross for sine bastante uttalelser i media, anbefaler han både inntak av "ovanjordiska" grønnsaker OG at man tar multivitaminer i sin bok, så det er et lite stykke fra det han har gått ut og sagt i media, og det som han faktisk skriver...

Opprinnelig lagt inn av "Spis deg ned i vekt" av Skaldeman – side 227


Om kosttilskudd

Jeg mener at kosttilskudd er bra. Det er ikke lett å få en fullverdig kost i dagens samfunn, uansett hva du spiser. I teorien kan vi få alt vi trenger ved å spise innmat, flintstek, tørket reinkjøtt, tørket fisk, blåskjell, snegler, hasselnøtter – men hvem klarer det i praksis? Derfor bør vi komplettere med kosttilskudd.

Enn så lenge kan vi kjøpe så hvilke vitaminer og mineraler vi vil i forretningen, men nye EU regler kommer til å begrensetilbudet sterkt....

....

Se imidlertid opp for hvilke vitamin- og mineralpreparater du bruker. Det står ofte på boksen at de inneholder dagsbehovet av alt man trenger, men det er en sannhet med modifikasjoner. Når jeg spiser den strikte dietten min, kompletterer jeg for sikkerhetsskyld med en multivitamin tabelett og noe ekstra B-vitaminer.

Noen multivitamin tabeletter inneholder fosfor og magnesium, noe som ofte er en mangelvare. Du bør ytterligere tilføre magnesium samt en skikkelig dose kalium. Vet du selv at kaliuminntaket ditt er dårlig, kan du overveie å legge til en reseptfri kaliumtablett.

Så, en ting er som sagt hva man kan spise, en annen ting hva man bør spise. og det er her jeg mener det beste er å basere inntaket av vitaminer, mineraler og kofaktorer i form av naturlig mat, det være seg i form av animaske eller vegetabilske (les nøtter og grønnsaker mv.) matvarer.

I dagens moderne lavkarbokosthold, som for de fleste av oss med normalt kjøttinntak og lite inntak av innmat, bør dette kostholdet da også innbefatte bl.a. nøtter og ulike typer grønnsaker, i tillegg til animalske næringskilder, for at man kan kan snakke om et balansert lavkarbokosthold.

Og om noen skulle lure, så tar også jeg vitaminer. Personlig benytter jeg meg av Torkils vitamin- og mineralkonsept. Men det er en helt annen debatt/diskusjon...

.


Sist redigert av Ziggy : 12-03-07 kl 11:20.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 05:28   #16
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Personlig er jeg ikke noen 'fan' av grønnsaker, og jeg har levd i 40 år uten å ha spist så veldig mye av de, utenom når man ble påtvingt dem i barndommen.

Salat derimot er jeg veldig glad i. Skaldeman sier i boka si at man kan fint overleve uten grønnsaker og salat, så jeg prøvde ekstremvarianten hans i noen dager bare på faen og resultatet var at jeg satt på ramma døgnet rundt, alt rant rett igjennom og jeg var konstant tom fra nakken og ned. Mulig at jeg ikke prøvde lenge nok, men jeg følte meg så elendig at jeg gikk tilbake til salaten min.

For meg er det ingen bedre start på dagen enn et par kokte egg med majones, etterfulgt av en salat med bacon/biff/kylling/egg rimelig drukna i rømme. Jeg eeeelsker rømme

Tror det der med grønnsaker er veldig individuelt, akkurat sånn som enkelte ikke tåler kaffe, ost, melkeprodukter etc. [/avsporing ]

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:04   #17
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Det er forskjell på nødvendig og anbefalt, og hvis du kontrollerer hva Lutz oppgir, så nevner han både animalske og vegetabilske kilder i det kapitlet.

Og for det andre, skal vi innta alle vitaminer i form av animalske kilder, må vi legge om matinntaket fra overveiende kjøtt som vi gjør i dag, til innmat som nyrer, lever, lunger, hjerne, beinmarg og andre deler av dyret som bl.a. øyne, tarmer og vom. Detter var de delene på dyra som bl.a. eskimoer og andre urfolk foretrakk. Var det godt om mat, så lot de faktisk selve kjøttet ligge, da dette ikke tilførte dem den tilsvarende mengden med energi, mineraler og andre næringsstoffer som de ut fra kostholdet hadde mest behov for.

For å få en dokumentasjon for akkurat dette misforholdet mellom kjøtt, som vi baserer oss stort sett på i dagens moderne lavkarbokosthold, og innmat som urbefolkningen opprinnelig baserte sitt animalske næringsinntak på, er det bare å slå opp i "Den store matvaretabellen" og sammenligne næringsinnholdet i rent kjøtt vs. innmat som her nevnt.

Problemet i dag er derfor nettop det at vi ikke følger et slikt opprinnelig kosthold, de færreste av oss spiser faktisk lever eller annen type innmat til middag flere ganger i uka, eller bruker blodpølse eller leverpostei som en viktig del av matinntaket vårt.

Det er bl.a. ut fra denne erkjennelsen at jeg mener man i dag som et supplement bør innta vegetabilske kilder for vitaminer, mineraler og kofaktorer som nøtter og grønnsaker, som en del av et balansert lavkarbokosthold.

Så mitt spørsmål er, kan dere dokumentere at det på dagens moderne lavkarbokosthold ikke er nødvendig å spise nøtter og grønnsaker som en del av et balansert lavkarbokosthold?

*Dette er jo litt morro da, for de av dere som har vært her inne en stund, vet vel at jeg i hovedsak har vært en forkjemper for inntak av mere innmat for å imøtegå kroppens behov for vitaminer, mineraler og kofaktorer i tidligere debatter om akkurat dette temaet...*

.


Etter min mening oppsummerer Ziggy hele debatten på en fortreffelig måte i dette innlegget.

Vi kan sannsynligvis få i oss absolutt alt vi trenger av vitaminer og mineraler gjennom animalsk føde, men i praksis er det svært vanskelig. Utvalget av f.eks. binyrer på Rema 1000 er tynt.

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:14   #18
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Brimstone, her.

Skaldeman sier i boka si at man kan fint overleve uten grønnsaker og salat, så jeg prøvde ekstremvarianten hans i noen dager bare på faen og resultatet var at jeg satt på ramma døgnet rundt, alt rant rett igjennom og jeg var konstant tom fra nakken og ned. Mulig at jeg ikke prøvde lenge nok, men jeg følte meg så elendig at jeg gikk tilbake til salaten min.

For mitt vedkommende tok det mange uker for kroppen å venne seg til et fettrikt kosthold uten fiber. Jeg brukte ekstremvarianten av Skaldeman-kosten i ca 4 måneder og gikk ned 18 kg. Man kan ikke regne med at enhver omstilling for kroppen skal skje umiddelbart. Nå, etter mer enn et halvt år på lavkarbokosthold, fungerer fordøyelsen 100% problemfritt 100% av tiden.

_

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 10:39   #19
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Etter min mening oppsummerer Ziggy hele debatten på en fortreffelig måte i dette innlegget.

Vi kan sannsynligvis få i oss absolutt alt vi trenger av vitaminer og mineraler gjennom animalsk føde, men i praksis er det svært vanskelig. Utvalget av f.eks. binyrer på Rema 1000 er tynt.

Du har helt rett, Kula, det er i dag omtrent umulig å opdrive den type mat vi egentlig har behov for med dagens tilnærmede "matmonopol", der det er de store kjedene som bestemmer hva vi kan velge å spise... desverre...

For vi kan faktisk innta så og si alt vi trenger av vitaminer og mineraler gjennom animalsk føde, om tilgangen til den type animalsk føde som er nødvendig hadde vært tilstede, men i praksis viser dette seg å være svært vanskelig, ja nærmest umulig, som Kula påpeker.

Derfor må vi på et moderne, balansert lavkarbokosthold kompensere for dette, og måten vi kan gjøre dette på er å få tilført vitaminer, mineraler og andre kofaktorer fra andre kilder, og da er det bedre å innta disse i sin naturlige form fra bl.a. nøtter og ulike typer grønnsaker, heller enn i syntetisk form, dvs. tabletter uten dokumentasjon på faktisk innhold.

For som primatart er vi såpass heldig stilt, at vår kropp, i motsetning til mange andre rovpattedyr, også kan fordøye vegetabilsk føde, om enn ikke i tilsvarende grad som andre pattedyr som baserer seg utelukkende på vegetabilsk føde, men vi er i stand til å oppta næring også fra denne type føde.

Men når det er sagt, så tar jeg personlig vitaminer og mineraler som et ekstra supplement, da jeg ikke helt stoler på at dagens grønnsaker, som er dyrket for å maksimere profitt heller enn med fokus på helse, faktisk inneholder det som er oppgitt i matvaretabellene.

.


Sist redigert av Ziggy : 12-03-07 kl 17:52.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 21:46   #20
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Ziggy,
et lite spørsmål :
Hva er den kortfattete essensen i Torkils kapittel som du spør om jeg hadde lest?

  Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 22:37   #21
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Ziggy,
et lite spørsmål :
Hva er den kortfattete essensen i Torkils kapittel som du spør om jeg hadde lest?

Torkil gjør som Lutz, og går gjennom funksjonen til de ulike vitaminene og mineralene har, samtidig som ha viser til hvilke matvarer man finner disse i.

Videre påpeker Torkil i boka si, og her inne i forumet, at da han som lege nøye fulgte opp de 50 første som gikk på Ketolysekuren, observerte han av at de 50 fikk 48 lavere kolesterol og bedre fordeling mellom godt og dårlig kolesterol, mens 2 av disse deltagerene derimot fikk høyere kolesterolverdier med en dårlig fordeling mellom godt og dårlig kolestrol.

Han påpeker at disse 2 hadde gått like mye ned i vekt som de andre kursdeltakere, men de hadde overhodet ikke spist grønnsaker og salat. De 48 andre kursdeltagerene hadde fulgt kuren "by the book", som Nille her inne ofte bruker å si...

Torkil påpeker videre både i boken og her inne, at en forhøyelse i blodets kolesterolverdi kombinert med mye fett i et slikt kosthold, er en risikabel kombinasjon som øker risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag både på kort og lang sikt.

Slik jeg forstår Torkil, så konkluderer han på bakgrunn av dette at de som følger et slikt lavkarbokosthold bør spise blandede grønnsaker og varierte salater for å holde forbrenningen optimal og fordi det fører til at kolesterolverdiene går ned, til tross for at man inntar mye fett på på denne typen lavkarbokosthold som vi snakker om her.

Dette er min oppfatning av Ketolysekuren, så ønsker du mer konkret informasjon om dette, bør du enten lese boka, som du kan kjøpe eller låne på biblioteket, eller du kan ta kontakt med Torkil for å få mere bakgrunnsinformasjon.

Håper dette gir deg svar på det du lurte på!

.


Sist redigert av Ziggy : 13-03-07 kl 09:54.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 00:47   #22
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Men mener Torkil det samme som Lutz, at vi ikke er "avhengige av frukt og grønnsaker for å skaffe oss vitaminer og mineraler" ?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 00:55   #23
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Men mener Torkil det samme som Lutz, at vi ikke er "avhengige av frukt og grønnsaker for å skaffe oss vitaminer og mineraler" ?

Akkurat det kan jeg ikke uttale meg så mye om, husk jeg følger ikke hans kostplan som sådan, selv om den mer eller mindre er lik det lavkarbokostholdet jeg følger.

Torkil er ofte innom dette forumet, så jeg anbefaler dere i såfall å stille spørsmålet direkte til Torkil inne i Ketolyseforumet her inne. Han er flink til å svare på spørsmål som kommer opp her inne.

Tror nok det er den beste måten å få et mest mulig eksakt svar på det spørsmålet, men jeg er av den oppfatningen at han ligger ganske så nære Lutz i dette spørsmålet, som jeg har skissert og forklart tidligere i denne tråden.

.


Sist redigert av Ziggy : 13-03-07 kl 07:21.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 01:20   #24
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Du vil vel ikke si at vi enda en gang har endt opp i feil tråd...?

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 06:31   #25
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Du vil vel ikke si at vi enda en gang har endt opp i feil tråd...?

Neida, men Torkil konsentrerer seg hovedsakelig om spørsmål og innlegg som er postet på forumet for Ketolyse her inne, forståelig nok, så er det noe man lurer på vedrørende Ketolysekuren, så er det lettest å få svar ved å legge inn et spørsmål der.

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 11:50
sukker og karbofritt liv - mulig i lengden? bikini Lavkarbo generelt 11 22-05-06 12:14
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no