Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-06-07, 21:28   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Denne oppskriften fikk jeg av en kollega - det er visst en vandreoppskrift og jeg vet ikke opphavet. Men god var den !

4 porsjoner:

1 pk 750 gr kyllingfileter
150 gram champinions
150 gram sukkererter
150 - 200 gram brokkoli
150 - 200 gram cherrytomater
1 middels løk
2 fedd hvitløk
1 lime
1 ts grønn currypasta (thai)
1 stilk sittrongress
1 ts finhakket rød chili eller en hel rød pepper
2 bokser kokosmelk
1 pk hakket frisk koriander (krydderurt pose) ca. 2-3 ss ferdig hakket

Legg kyllingfiletene i ildfast form. Stek på 225 grader i ca. 30 min. Mens det steker:

Finhakket løk, hvitløk, chili/pepper og currypasta freses blankt i gryte. Hell over kokosmelken og la putre en stund. Finhakk sitrongress, skjær soppen i tynne skiver, sukkerertene i to/tre, brokkolien i "bitesize" buketter, cherrytmatene i to, riv skallet av limen, press ut saften og ha alt oppi gryten. La putre på svak varme.

Rett før servering skjære kyllingfiletene i middels tykke skriver på tvers og has oppi gryten. Ha oppi hakket koriander, spar litt til å trø på toppen før servering. Smak til med salt og pepper. Bland godt og la trekke ca. 5 min.

Server i dype tallerker. Gjerne med brød eller ris til de som liker/spiser det. Det er misnt like godt uten !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 21:33   #2
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Tom ka gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Hørtes digg ut

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 22-06-07, 21:45   #3
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Tom ka gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Tom Kha Gai er veldig godt Ser ut som det er en del "ekstra" i denne (grønnsakene) - blir sikkert et mer helt måltid da!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 09:58   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Tom Kha Gai er veldig godt Ser ut som det er en del "ekstra" i denne (grønnsakene) - blir sikkert et mer helt måltid da!


Den er noe fornorsket vil jeg tro..... også kommer det visst an på hvor i Thailand du får den hvor mye grønnsaker det er. Det sies den er veldig forskjellig fra nord til sør. Akkurat som fiskesuppa i Norge ! Men tviler vel på at cherrytomater akkurat er originalt ! Neste gang skal jeg ha kaffir blader oppi. Så de hadde det i butikken. Har lest et sted at revet ingefær er godt i også, men da blir det litt sterkere. Dette var passe styrke for svigers og de fleste norske ganer.

....godt er det uansett. Det var ambisiøst å servere denne til svigers uten å ha laget det før og smakt det selv. Men hun forsynte seg to ganger. Må legge til at soppen fikk en helt spesiell søt smak. VEEEEEELDIG godt !

Om noen har variasjoner tas det gjerne i mot.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 10:52   #5
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

denne er best i thailand, men blir kanskje litt dyrt å fly ned dit kun for å spise denne suppa. hehe

da er the next best thing å lage den selv
det så veldig godt ut, Nille

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 11:00   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Å! Jeg elsker denne suppa! Eller vegetarversjonen da, Tom Kah. (Som er den samme bare uten kylling)

Har pleid å kjøpe den på boks på en sjappe ved Trondheimsveien på Grünerløkka. Den er så sterk at øynene renner over, men akk så god! Har hatt god nytte av den når jeg har vært forkjøla og pottetett

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!

Sist redigert av Photobscura : 23-06-07 kl 11:05.
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 11:05   #7
Grethe B
Seniormedlem
 
Grethe B sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 52
Innlegg: 1.627
Grethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snillGrethe B er virkelig snill

Sv: Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Åh... denne hørtes himmelsk ut! Oppskrifta er notert og skal testes ved snareste anledning! Takk for at Du deler Nille!

__________________
Hilsen meg.
Grethe B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-06-07, 11:33   #8
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Tom Kha Gai - thailandsk kyllingryte/suppe

Takk snille Nille! Elsker denne suppa, gleder meg til å prøve!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no