Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Minsket hårvekst

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-13, 11:32   #1
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Minsket hårvekst

Siden jeg startet opp på ketolyse igjen, har jeg bemerket meg 2 ting: Jeg har nesten aldri kviser lengre, og hårveksten som bare var økende i ansiktet, er på returen. Er dette noe andre kjenner til? Eller er det bare meg? Mens jeg før måtte nappe på haka ca annen hver dag, holder det nå med ca en gang i uka, og da er hårene finere og lysere.

Andre med erfaring rundt dette?

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 11:48   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Ikke personlig, men lavkarbokost har en "normaliserende" virkning på en del hormoner så det er ikke uvanlig.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:09   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Siden jeg startet opp på ketolyse igjen, har jeg bemerket meg 2 ting: Jeg har nesten aldri kviser lengre, og hårveksten som bare var økende i ansiktet, er på returen. Er dette noe andre kjenner til? Eller er det bare meg? Mens jeg før måtte nappe på haka ca annen hver dag, holder det nå med ca en gang i uka, og da er hårene finere og lysere.

Andre med erfaring rundt dette?

Dette er vel den samme "bivirkningen" som gjør lavkarbo så bra for mange med PCOS.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:29   #4
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Dette er vel den samme "bivirkningen" som gjør lavkarbo så bra for mange med PCOS.

Kan jeg få spørre om en ting rundt dette med PCOS. Hvordan blir dette konstatert? Gjennom blodprøver? Kjenner meg ganske mye igjen når det gjelder symptomer.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 12:30   #5
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ikke personlig, men lavkarbokost har en "normaliserende" virkning på en del hormoner så det er ikke uvanlig.

Er i hvert fall veldig veldig godt.. Å slippe den nappingen hele tiden.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 13:02   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Kan jeg få spørre om en ting rundt dette med PCOS. Hvordan blir dette konstatert? Gjennom blodprøver? Kjenner meg ganske mye igjen når det gjelder symptomer.

Jeg kjenner ikke noe særlig til den diagnosen ut over at det er en hormonubalanse i bunnen, men jeg er sikker på at det er andre her med mer kunnskap som vil svare.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 13:07   #7
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg kjenner ikke noe særlig til den diagnosen ut over at det er en hormonubalanse i bunnen, men jeg er sikker på at det er andre her med mer kunnskap som vil svare.

Da håper jeg at noen med innsikt i diagnosen ser denne tråden Takk for at du deler den info du har

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 13:37   #8
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Minsket hårvekst

Jeg spurte fastlegen min om å bli "sjekket" for PCOS da jeg hadde en hel drøss av symptomene, da 18-19 år gammel. Han tok blodprøve for å sjekke hormonbalanse, og sendte meg til gynekolog for å se etter cyster på eggstokkene. Om det er standard prosedyre vet jeg ikke, men iallefall slik det gikk for min del. Forøvrig holder legen min til i Askim, så mulig det blir samme greie for deg og

Kan nevne jeg fikk beskjed om at hormonene var fine, og gynekologen kunne ikke se om jeg hadde cyster, fordi jeg går på p-piller. Så ikke noen diagnose på meg. Men noen av symptomene har bedret seg etter jeg skiftet kosthold. Ikke i så stor grad som jeg skulle ønske, men noe.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 14:07   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Jeg har nok aldri hatt PCOS eller noe sånt, men da jeg var på det største - før jeg endret kosthold - hadde jeg begynt å få sjenerende mørk hårvekst i typisk maskulint mønster, om enn ikke i ansiktet, heldigvis. Men dette forduftet etterhvert som vekta ble mer normal, hurra!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 14:19   #10
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Jeg spurte fastlegen min om å bli "sjekket" for PCOS da jeg hadde en hel drøss av symptomene, da 18-19 år gammel. Han tok blodprøve for å sjekke hormonbalanse, og sendte meg til gynekolog for å se etter cyster på eggstokkene. Om det er standard prosedyre vet jeg ikke, men iallefall slik det gikk for min del. Forøvrig holder legen min til i Askim, så mulig det blir samme greie for deg og

Kan nevne jeg fikk beskjed om at hormonene var fine, og gynekologen kunne ikke se om jeg hadde cyster, fordi jeg går på p-piller. Så ikke noen diagnose på meg. Men noen av symptomene har bedret seg etter jeg skiftet kosthold. Ikke i så stor grad som jeg skulle ønske, men noe.

Takk for at du deler

Jeg har blitt tatt ganske mye blodprøver av, skulle jo tro at de hadde fanget det opp. Det med hårveksten er utrolig merkbar altså, hadde aldri trodd at det skulle gjøre en så stor endring.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 14:22   #11
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Jeg har nok aldri hatt PCOS eller noe sånt, men da jeg var på det største - før jeg endret kosthold - hadde jeg begynt å få sjenerende mørk hårvekst i typisk maskulint mønster, om enn ikke i ansiktet, heldigvis. Men dette forduftet etterhvert som vekta ble mer normal, hurra!

Kan jeg få spørre om hvor mye du veide på ditt meste? (Du MÅ ikke svare ), bare sånn for å sammenlikne med meg selv

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 15:21   #12
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Kan jeg få spørre om hvor mye du veide på ditt meste? (Du MÅ ikke svare ), bare sånn for å sammenlikne med meg selv

Jeg er ganske lav - veide 93-94 kilo og hadde en BMI på over 37. (Og jeg er kronisk syk - at jeg har nådd normalvekt er ene og alene kostholdets fortjeneste. )

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 15:34   #13
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Jeg er ganske lav - veide 93-94 kilo og hadde en BMI på over 37. (Og jeg er kronisk syk - at jeg har nådd normalvekt er ene og alene kostholdets fortjeneste. )

Min bmi er 33, gått på ketolyse igjen noen uker nå. Får håpe at hormonene bare blir bedre og bedre

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 25-01-13, 22:06   #14
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Da håper jeg at noen med innsikt i diagnosen ser denne tråden Takk for at du deler den info du har

Jeg har PCOS. Grunnen til at jeg gikk til legen den gang var enormt mye kviser og hudproblemer, hårvekst overalt og vektøkning. Legen tok en sjekk og fant cyster på eggstokkene og lettere forhøyet testosteron (typisk ved PCOS). Da ba han meg gå hjem og begynne å spise sunt husker jeg, og kutt ned på sukkeret sa han. Da gikk jeg hjem og undersøkte dette her og kuttet sukker drastisk. Så etterhvert begynte jeg på lavkarbo noe som hjelper utrolig mye.

Men jeg har nok en mildere form tror jeg for jeg har ikke påvist insulin resistens noe som også er veldig vanlig. Men kroppen min oppfører seg som om den har det men har ikke påvist det på noen prøver. Men alle andre symptom har jeg.

Heldigvis så har lavkarbo hjulpet meg med hudproblemene. Har aldri hatt så fin hud før. Og hår vekst? Tja jeg har ofte tenkt på at jeg syns det vokser saktere. Er på en måte ikke så voldsomt.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 00:00   #15
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Takk for at du deler

Jeg har blitt tatt ganske mye blodprøver av, skulle jo tro at de hadde fanget det opp. Det med hårveksten er utrolig merkbar altså, hadde aldri trodd at det skulle gjøre en så stor endring.

Tror den de tar for hormoner er relativt spesifikk, og ikke noe de tar med på skjemaet når man skal sjekke kolesterolet, liksom :P

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 00:15   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

http://www.babyverden.no/Prover/Utre...og-behandling/

http://nhi.no/sykdommer/kvinne/svuls...drom-1377.html

http://www.lommelegen.no/legesvar/po...-ovariesyndrom

Google er din venn

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 00:18   #17
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

He he, jeg prøver å ikke google så mye lengre Paranoia er ikke din venn Men takk for tipset Carisma Ikke at jeg er paranoid av natur, men å google for mye kan gjøre det litt små sprø, hehe..

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 00:20   #18
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Tror den de tar for hormoner er relativt spesifikk, og ikke noe de tar med på skjemaet når man skal sjekke kolesterolet, liksom :P

Da skal jeg få legen min til å sjekke det under neste lege time. Veldig spent på resultatet!

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 17:24   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Som de andre over her sier så sjekkes man for pcos ved blodprøve - både på hormonbildet (primært forhøyet testosteron), gjerne også med en glukosebelastning og eventuelt en c-peptid, da pcos og insulinresistens og i noen tilfeller dia2 gjerne går hånd i hånd. Og så får man UL av eggstokkene for å se etter cyster. Har vært gjennom hele mølla. Jeg hadde dog gått på lavkarbo en stund, så mine prøver var bare noe forhøyete (hadde da alt fått påvist insulinresistens før omlegging), og på eggstokkene var det bare rester av cyster, men pcos ble uansett konstatert. Jeg begynte på yasmin p-piller (som jeg senere sluttet med, på grunn av kjipe bivirkninger) og metformin. Sistnevnte har hjulpet enormt; "kinnskjegget" (som takk og pris var ganske lyst) og annen sjenerende berhåring har blitt redusert betydelig, og det hjalp meg med å få ned mitt evighøye insulin og gå ned noen kilo ekstra. Men obs! Det er ikke en vidundermedisin, og gjør ingenting for deg om du ikke er insulinresistent.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 20:11   #20
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Jeg har også PCOS og om jeg ikke husker feil har du en typisk timeglassfigur? Det er ikke typisk PCOS i alle fall!
Jeg har en diger pølse rundt midjen som sitter meget godt fast, for å si det sånn.
Hårvekst i ansiktet har jeg g, og metformin har hjulpet slik at jeg nå slipper å barbere meg hver dag.... Man føler seg feminin og vakker med skjegg altså. Eller når man nappet hår på brystet så babyen ikke skal få hår i maten!
Jeg har ikke den typen med cyster på egg-stokken, men jeg hadde forhøyet C-peptid, men som nå etter 6 år med lavkarbo faktisk har normale verdier.
Men om du sjekker dette med legen, så vær obs på at C-peptid nivået kan være veldig høyt, men likevel innenfor normalen. Jeg fikk ikke dette påvist før jeg gikk til Lindbergs klinikk og da var jeg veldig, veldig syk. Fastlegen så at jg hadde "normale" verdier. Lindberglegen så at jeg var syk med forhøyede verdier.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 20:43   #21
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg har også PCOS og om jeg ikke husker feil har du en typisk timeglassfigur? Det er ikke typisk PCOS i alle fall!
Jeg har en diger pølse rundt midjen som sitter meget godt fast, for å si det sånn.
Hårvekst i ansiktet har jeg g, og metformin har hjulpet slik at jeg nå slipper å barbere meg hver dag.... Man føler seg feminin og vakker med skjegg altså. Eller når man nappet hår på brystet så babyen ikke skal få hår i maten!
Jeg har ikke den typen med cyster på egg-stokken, men jeg hadde forhøyet C-peptid, men som nå etter 6 år med lavkarbo faktisk har normale verdier.
Men om du sjekker dette med legen, så vær obs på at C-peptid nivået kan være veldig høyt, men likevel innenfor normalen. Jeg fikk ikke dette påvist før jeg gikk til Lindbergs klinikk og da var jeg veldig, veldig syk. Fastlegen så at jg hadde "normale" verdier. Lindberglegen så at jeg var syk med forhøyede verdier.

Ja, jeg har timeglass figur, jeg er "ikke mer" enn 82 cm rundt livet.. Men, er ganske drøy rundt hofter og rompe da... Men skal uansett nevne dette for legen min.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 20:58   #22
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av Stella27, her.

Ja, jeg har timeglass figur, jeg er "ikke mer" enn 82 cm rundt livet.. Men, er ganske drøy rundt hofter og rompe da... Men skal uansett nevne dette for legen min.

Gubben målte på nytt! Å jeg har dessverre målt litt feil, 85,5.. Altså, litt mer :/

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 21:32   #23
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Minsket hårvekst

Hverken fedon-klinikken eller gynekologen nevnte noe om kroppsfigur som kriterie for å få diagnosen, og jeg har timeglassfigur og diagnosen.
Hadde høy c-peptid, uregelmessig/fraværende mens, hårvekst og kviser spesielt i ansiktet, så legen på fedon-klinikken mente det måtte være PCO eller PCOS.
Ble sendt til gynekolog som umiddelbart uttalte "vi trenger egentlig ikke gjennomføre ultralyden, men vi gjør det for å se om du har syster).
Og syster fant hun....... i hopetall
Så glucophage (metformin) samt høyde doser d-vitamin og omega3 har siden da (2005) vært en del av behandlingen, det samme gjelder lavkarbokosthold.
Merker godt de periodene jeg slurver med maten, da øker spesielt hårveksten nesten umiddelbart.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 22:15   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Den første legen som snakket om pcos til meg sa at hun kunne se det allerede i det jeg kom inn døra... Typisk topptung med forholdsvis tynne bein. Det har ikke noe å si for å stille diagnosen, men det er mer et ekstra tegn. Men man trenger ikke være overvektig for å ha det heller, å være sykelig tynn kan være like mye et problem. Ei jeg jobbet med før hadde timeglassfigur til tross for at hun var ganske tungt angrepet. Men som hun sa, hun la ikke på seg lett over hoftene heller, mer som om noen blåste opp hele henne.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-01-13, 22:18   #25
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Minsket hårvekst

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Hverken fedon-klinikken eller gynekologen nevnte noe om kroppsfigur som kriterie for å få diagnosen, og jeg har timeglassfigur og diagnosen.
Hadde høy c-peptid, uregelmessig/fraværende mens, hårvekst og kviser spesielt i ansiktet, så legen på fedon-klinikken mente det måtte være PCO eller PCOS.
Ble sendt til gynekolog som umiddelbart uttalte "vi trenger egentlig ikke gjennomføre ultralyden, men vi gjør det for å se om du har syster).
Og syster fant hun....... i hopetall
Så glucophage (metformin) samt høyde doser d-vitamin og omega3 har siden da (2005) vært en del av behandlingen, det samme gjelder lavkarbokosthold.
Merker godt de periodene jeg slurver med maten, da øker spesielt hårveksten nesten umiddelbart.

Ok, da tok jeg feil Grotingeling - beklager! Jeg bare antok at man la på seg mye rundt magen ved PCOS.
Men kan nevne at da jeg fikk diagnosen, veide jeg rundt 95 kg, er 173 høy og var 105 cm rundt livet
Nå veier jeg forøvrig 80 kg, og er 82 cm rundt livet. Pølsa sitter godt fast! Men skal gjøre en innsats når jeg er ferdig med en stressende periode nå fram mot sommeren.
Men jeg merket noe interessant vedr hårvekst i ansiktet. Det forsvant nesten helt da jeg var gravid for fire år siden, kom gradvis tilbake etter fødselen. Så gikk jeg tom for metformin i fjor vår. Var treg og fikk ikke tak i nye før i høst. I den perioden la jeg raskt på meg 4 kg, selv ved ok kosthold. Etter at jeg begynte med metformin igjen, gikk jeg ned 2-3 av disse kiloene, og nå de siste ukene har hårveksten avtatt merkbart!
Jeg tar en pille om morgenen, 850 mg, men legen har egentlig foreskrevet 2 ganger 850. Lurer på om det kan være lurt å ta til siste måltid også? Noen som vet?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hårvekst Jabba Stoffskifte / hormonproblemer 47 18-06-10 13:49
Hårvekst Myrull Ketolysekuren 17 10-04-10 20:11
Uønsket hårvekst Morgengry PCOS og karbohydratkontroll 6 04-02-09 20:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no