Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Cesar Millan

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-11, 17:46   #51
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Det mange, inkludert det store American Humane Association, som er skeptisk til det han driver med.

Det viktigste poenget mitt her er at han kanskje har en særs egen evne til å forstå seg på dyr, og at han kan gjøre disse tingene på en slik måte at hundene skjønner hva han mener. Jeg mener, og det er også mye dette kritikken ellers har gått ut på, at det er mange med begrenset kunnskap og evner som prøver seg på dette med sine hunder hjemme uten veiledning. Og at med mindre man er helt sikker på hva man holder på med så er ikke dette måten å oppdra/rehabilitere hunder på.

Jeg synes at denne artikkelen gir et innblikk i kritikken. http://www.4pawsu.com/cesarfans.htm
Men man har jo likevel all rett til å være uenig i kritikken.

jeg skjønner hva du vil fram til.
de er skeptiske det er noe annet enn at de mener det er mishandling.
antageligvis er flere av de i American Humane Associations som oss her inne,noen for, andre imot.vi er bare mennesker.jeg jobber med noen som er autister og i tillegg har ADHD.
mange av våres teknikker for å unngå å bli angrepet men heller berolige vil ikke se pent ut blant andre men vi følger reglemanget.
dyrene i dagens samfunn blir beskyttet mer enn mennesker,hva skal vi tenke om det.

  Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 17:48   #52
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

å det står jo klart å tydelig med stor skrift før programmet starter at "ikke gjør dette hjemme uten veiledning av en proffesjonel"står sikkert noe mer men det er det jeg får med meg hehe.man kan jo ikke plutselig hoppe opp av sofaen etter programmet å starte med rehabilitering av hunden din,det må jo bare bli fiasko.

Det står det stort sett på alle program i USA.

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 17:51   #53
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

jeg skjønner hva du vil fram til.
de er skeptiske det er noe annet enn at de mener det er mishandling.
antageligvis er flere av de i American Humane Associations som oss her inne,noen for, andre imot.vi er bare mennesker.jeg jobber med noen som er autister og i tillegg har ADHD.
mange av våres teknikker for å unngå å bli angrepet men heller berolige vil ikke se pent ut blant andre men vi følger reglemanget.
dyrene i dagens samfunn blir beskyttet mer enn mennesker,hva skal vi tenke om det.


Joda, men grunntanken blir jo: Om man møter aggresjon med aggresjon, får man da en positiv eller negativ utvikling på sikt?

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 17:51   #54
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Det står det stort sett på alle program i USA.

ja gjør jo det
derfor må folk skjønne det,ikke tro det bare er noe som blir skrevet for morro skyld.

  Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 17:53   #55
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Joda, men grunntanken blir jo: Om man møter aggresjon med aggresjon, får man da en positiv eller negativ utvikling på sikt?

vis man holder på for lenge vil jeg tro det ikke er bra.
vil tro Millan gir seg om om det ikke fungerer i hjemmet eller hjemme hos han så han vet hvor grensen går. han har jo gitt opp noen tilfeller hvor det ikke har vært mulig å nå igjennom til hunden.nok engang som oss mennesker,noen av oss kan rehabiliteres mens andre ikke

  Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:09   #56
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Her var det aktivitet!
Daddy er min helt. Snakk om sjarmerende hund.
Har ikke tid til å lese alle innleggene nå, så mulig det er sagt her før; går showene til Millan på TV nå? Hvilken kanal og når på døgnet? Har savnet det lenge, så jeg trodde det ikke gikk for tiden.

__________________



Sist redigert av Bombus : 03-03-11 kl 18:15.
Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:15   #57
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Synes det er litt snålt at det snakkes om at han møter aggresjon med aggresjon, for jeg har alltid sett på han som kjempe "kald", behersket og rolig i de fleste situasjoner Men jeg har som sagt ingen peiling på detta.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:17   #58
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Her var det aktivitet!
Daddy er min helt. Snakk om sjarmerende hund.
Har ikke tid til å lese alle innleggene nå, så mulig det er sagt her før; går showene til Millan på TV nå? Hvilken kanal og når på døgnet? Har savnet det lenge, så jeg trodde det ikke gikk for tiden.

hehe morsomt
neida det går ikke nå etter det jeg veit.
jeg så det her om dagen.
vi diskuterer mere om hans metoder,noen for og andre mot.
men vi er alle like gode til å stå på vårt så det er ganske så interesant her inne

  Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:19   #59
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Synes det er litt snålt at det snakkes om at han møter aggresjon med aggresjon, for jeg har alltid sett på han som kjempe "kald", behersket og rolig i de fleste situasjoner Men jeg har som sagt ingen peiling på detta.

tror de som sier det bruker det med piggbånd,elektiriskbånd og at han har tatt en hund for hardt da den bet Millan som grunnlag.

  Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:28   #60
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Cesar Millan

Jeg har vokst opp med hund og kan mye om hundeoppdrett og fikk flere aha opplevelser da jeg så Millan sitt show - den mannen er jo bare helt genial! Han er så flink til å lese hunder sitt språk.

Noen av metodene hans kunne jeg fra før og noen var nye. Har prøvd ut enkelte av metodene og de funket med en gang! Det handler mye om å lese hunder sitt språk og svare tilbake på samme språk...

<3 Cesar Millan <3

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:39   #61
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Jeg er bare så uenig i mye av det dere skriver! Jeg begynner nesten å grine når jeg tenker på hvor mye unødvendig smerte og frykt jeg har tilført min egen hund etter råd/veiledning med samme bakgrunn som Millan/Nordenstam/I ulvemors sted. Dominans-tenkning, "du må dominere hunden", den må kjenne sin plass i flokken.

Vi oppdrar da ikke unger på denne måten lenger heller! Hvor mange av dere knipser unger på fingrene hvis de tar noe de ikke har lov å røre? Det er jo ikke så ille med et lite knips? Det var ikke uvanlig da mine var små. Ikke en dask på rumpa heller. Verden har heldigvis gått fremover! Også når det gjelder hundetrening. Og jeg er så overrasket over at folk på dette forumet - som jeg oppfatter som nytenkende innen flere områder enn ernæring - sitter fast i gamle overbevisninger om flokkmentalitet og dominans.

Mennesker KAN ikke forstå hundespråk. Vi klarer ikke å ense de fine nyansene i språket deres. De forstår sannsynligvis oss mye bedre enn vi forstår dem. Hvordan kan vi da rettferdiggjøre å tilføre dem smerte/frykt eller ubehag? De er jo ikke onde/slemme! Alle de som har hund vet hvor glad den er HVER gang du kommer hjem - HVER gang vi tar dem med på tur ut. Om de gjør noe de ikke skal - det er jo ikke av vond vilje! De VET ikke hva galt/rett er, det finnes ikke i deres verden. De vet hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg.

Dette er uendelig viktig for meg og jeg blir så fortvilet når noen syns det er OK å dytte hunden litt eller å bruke litt strøm eller et halsbånd som gir hunden smerte, og jeg SER på de hundene Millan trener at de unngår et ubehag. Jeg har ikke sett alle showene til Millan, men jeg har ennå ikke sett et eneste hvor han ikke bruker ubehag for å få kontroll på hundene han behandler.

Les innlegget om Millan på bloggen til Nina, der er det MYE fornuftig!

Jeg klarte ikke å melde meg ut av diskusjonen - litt for engasjert

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:50   #62
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg er bare så uenig i mye av det dere skriver! Jeg begynner nesten å grine når jeg tenker på hvor mye unødvendig smerte og frykt jeg har tilført min egen hund etter råd/veiledning med samme bakgrunn som Millan/Nordenstam/I ulvemors sted. Dominans-tenkning, "du må dominere hunden", den må kjenne sin plass i flokken.

Vi oppdrar da ikke unger på denne måten lenger heller! Hvor mange av dere knipser unger på fingrene hvis de tar noe de ikke har lov å røre? Det er jo ikke så ille med et lite knips? Det var ikke uvanlig da mine var små. Ikke en dask på rumpa heller. Verden har heldigvis gått fremover! Også når det gjelder hundetrening. Og jeg er så overrasket over at folk på dette forumet - som jeg oppfatter som nytenkende innen flere områder enn ernæring - sitter fast i gamle overbevisninger om flokkmentalitet og dominans.

Mennesker KAN ikke forstå hundespråk. Vi klarer ikke å ense de fine nyansene i språket deres. De forstår sannsynligvis oss mye bedre enn vi forstår dem. Hvordan kan vi da rettferdiggjøre å tilføre dem smerte/frykt eller ubehag? De er jo ikke onde/slemme! Alle de som har hund vet hvor glad den er HVER gang du kommer hjem - HVER gang vi tar dem med på tur ut. Om de gjør noe de ikke skal - det er jo ikke av vond vilje! De VET ikke hva galt/rett er, det finnes ikke i deres verden. De vet hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg.

Dette er uendelig viktig for meg og jeg blir så fortvilet når noen syns det er OK å dytte hunden litt eller å bruke litt strøm eller et halsbånd som gir hunden smerte, og jeg SER på de hundene Millan trener at de unngår et ubehag. Jeg har ikke sett alle showene til Millan, men jeg har ennå ikke sett et eneste hvor han ikke bruker ubehag for å få kontroll på hundene han behandler.

Les innlegget om Millan på bloggen til Nina, der er det MYE fornuftig!

Jeg klarte ikke å melde meg ut av diskusjonen - litt for engasjert

men hunder er jo flokkdyr og de krever dominans.
har du sett villdyrene i en flokk.
de er rolige så lenge de vet hvem som er den dominante.
da er de trygge.når den dominante blir utfordret blir flokken urolig og roer seg ikke før de vet hvem som er sjefen.
jeg er VELDIG opptatt av dyr og deres opphav.
opphav har alt å si på hvordan hundene er el blir.
de har gener akkurat som oss.
vis vi har en arvelig sykdom i familien er det store sjanser for at flere får det.
men det betyr ikke at vi ikke kan bli friske selv om noen dør av det.

synes dog det er litt urettferdig å si at vi er enige i dyremishandling.
du vet hunden er ikke menneskes bestevenn,menneskene skal være hundenes bestevenn.

  Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:51   #63
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg er bare så uenig i mye av det dere skriver! Jeg begynner nesten å grine når jeg tenker på hvor mye unødvendig smerte og frykt jeg har tilført min egen hund etter råd/veiledning med samme bakgrunn som Millan/Nordenstam/I ulvemors sted. Dominans-tenkning, "du må dominere hunden", den må kjenne sin plass i flokken.

Vi oppdrar da ikke unger på denne måten lenger heller! Hvor mange av dere knipser unger på fingrene hvis de tar noe de ikke har lov å røre? Det er jo ikke så ille med et lite knips? Det var ikke uvanlig da mine var små. Ikke en dask på rumpa heller. Verden har heldigvis gått fremover! Også når det gjelder hundetrening. Og jeg er så overrasket over at folk på dette forumet - som jeg oppfatter som nytenkende innen flere områder enn ernæring - sitter fast i gamle overbevisninger om flokkmentalitet og dominans.

Mennesker KAN ikke forstå hundespråk. Vi klarer ikke å ense de fine nyansene i språket deres. De forstår sannsynligvis oss mye bedre enn vi forstår dem. Hvordan kan vi da rettferdiggjøre å tilføre dem smerte/frykt eller ubehag? De er jo ikke onde/slemme! Alle de som har hund vet hvor glad den er HVER gang du kommer hjem - HVER gang vi tar dem med på tur ut. Om de gjør noe de ikke skal - det er jo ikke av vond vilje! De VET ikke hva galt/rett er, det finnes ikke i deres verden. De vet hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg.

Dette er uendelig viktig for meg og jeg blir så fortvilet når noen syns det er OK å dytte hunden litt eller å bruke litt strøm eller et halsbånd som gir hunden smerte, og jeg SER på de hundene Millan trener at de unngår et ubehag. Jeg har ikke sett alle showene til Millan, men jeg har ennå ikke sett et eneste hvor han ikke bruker ubehag for å få kontroll på hundene han behandler.

Les innlegget om Millan på bloggen til Nina, der er det MYE fornuftig!

Jeg klarte ikke å melde meg ut av diskusjonen - litt for engasjert

Jeg har hund og den er babyen vår her i huset og blir behandlet derretter,og jeg har ikke brukt verken milans måte eller støt eller slått hunden min.
Men jeg synes han etter det jeg har sett er veldig dyktig med hunder og han forstår nok hundene mye bedre en meg og deg
Ingen som har sagt her inne at det er greit å slå å bruke strøm på hunden...

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 18:56   #64
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av utolmodig, her.

var Daddy det? Han ble tatt over som liten av en kjent musiker, som ikke hadde tid til han. Det er det jeg har sett hvertfall...

Det er det eg også har høyrt (eller dvs lest på heimesida hans). Ein eller annan rappar eller noko hadde ikkje nok tid til han, så Cesar tok over hunden.

Skal sjølv på show her nede i mai. Har ikkje hund sjølv, men vil gjerne ha ein dag. Har ikkje reagert på noko "voldelege greier" på dei episodene eg har sett i alle fall. Han verkar jo roleg og avbalansert, men uten å tolerere tull.

Men kva veit eg...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 19:12   #65
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Noen av hans teknikker er ok, mens andre etter mitt syn er uheldig. For meg blir dette en prinsippdiskusjon, lik den man har hatt tidligerer med fysisk avstraffelse mot barn. Jeg sammenligner ikke situasjonen, men diskusjonen.
I USA er fysisk avstraffelse av barn forsatt utbredt, og jeg har diskutert dette temaet med mange medstudenter der borte.
Jeg tenker at prinsippet likevel blir det samme, som tidligere nevnt: Blir man kvitt aggresjon ved å møte det med aggresjon?

Kan man løse en situasjon som grunner i frykt på en annen måte enn å tvinge hunden (som er skrekkslagen) inn i den skremmende situasjonen? Er det bare dominas som er problemet i alle situasjoner slik som han hevder? Er det for eksempel et tegn på dominas at en hund vimser foran eieren?

Det er flere ulveeksperte som bestrider at dominans på den måten som det her vises til ikke er så utbredti ulveflokker. Jeg kan finne link til artikkel om folk er interessert (er på engelsk).
Viderer synes jeg at linken som aatinka viste til mange gode poeng.

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 19:15   #66
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Jeg tenker at prinsippet likevel blir det samme, som tidligere nevnt: Blir man kvitt aggresjon ved å møte det med aggresjon?

Nå er vel noe av Milans "greie" at han er like rolig uansett situasjon. Det med å møte aggresjon med aggresjon er IKKE milansk, det er noe mindre dyktige hundeførere gjør ...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 19:24   #67
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Nå er vel noe av Milans "greie" at han er like rolig uansett situasjon. Det med å møte aggresjon med aggresjon er IKKE milansk, det er noe mindre dyktige hundeførere gjør ...

Min mening er at å løfte en hunds forkropp opp fra bakken etter båndet, eller riste en liten hund i nakkeskinnet uten at beina er i bakken er aggresive måte å endre adferd på. Det spiller ingen rolle om den som gjør det er rolig når han/hun gjør det.

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 19:28   #68
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Min mening er at å løfte en hunds forkropp opp fra bakken etter båndet, eller riste en liten hund i nakkeskinnet uten at beina er i bakken er aggresive måte å endre adferd på. Det spiller ingen rolle om den som gjør det er rolig når han/hun gjør det.

Hva VI mener er aggresiv fremtreden spiller liten rolle, er hvordan hunden oppfatter det som avgjør

Med yngsten her kunne jeg glatt ha løftet ham opp etter båndet/halsbåndet og ristet i vei OM jeg er like blid.
Hadde jeg derimot gitt uttrykk for sinne hadde han dødd på seg av forskrekkelse
Er igrunn nok at jeg sier "ØYH!" i en litt bestemt tone så demper han så det står etter.
Risting etc så lenge jeg er blid betyr fælt lite gitt.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 19:35   #69
Tasja
Medlem
 
Tasja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 155
Tasja er på en erverdig vei

Sv: Cesar Millan

Så for å sette det på spissen så er det greit at man slår så lenge man smiler/ har calm assertive energy..?

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 19:36   #70
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Så for å sette det på spissen så er det greit at man slår så lenge man smiler/ har calm assertive energy..?

Nå tror jeg du må lete lenge for å finne noen som synes det er ok å slå.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 20:04   #71
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

men hunder er jo flokkdyr og de krever dominans.
har du sett villdyrene i en flokk.
de er rolige så lenge de vet hvem som er den dominante.
da er de trygge.når den dominante blir utfordret blir flokken urolig og roer seg ikke før de vet hvem som er sjefen.
jeg er VELDIG opptatt av dyr og deres opphav.
opphav har alt å si på hvordan hundene er el blir.
de har gener akkurat som oss.
vis vi har en arvelig sykdom i familien er det store sjanser for at flere får det.
men det betyr ikke at vi ikke kan bli friske selv om noen dør av det.

synes dog det er litt urettferdig å si at vi er enige i dyremishandling.
du vet hunden er ikke menneskes bestevenn,menneskene skal være hundenes bestevenn.

Det du skriver her om flokkdyr og dominans er foreldet syn på saken. Den forskningen du viser til ble gjort på ulver i flokk INNESPERRET på et begrenset område (innhegning). Forskning på ulver i flokk i FRIHET viser helt andre resultater. En flokk består da typisk av en tispe og en hann og deres avkom og det er lite uttrykk for dominans i flokken når den lever som den skal.

Har du lest I ulvemors sted? Den forfekter f.eks nakketak på valper. Å bli tatt i nakken (ristet) er noe ulven gjør for å drepe - ikke noe tispa gjør for å irettesette valper. Jeg kan bare tenke meg hvor redd valpen blir når man tar den i nakken og rister fordi den ikke forsto hva du mente.

Det er også klart at man ikke uten videre kan ta de resultatene som forskerne finner på ville flokkdyr og gjøre det samme med hunder. De er domestiserte og er gjerne avlet frem for spesifikke arbeidsoppgaver. Hva skal man si om folk som klager fordi en dachs bjeffer når den står ute i bånd alene? De har altså kjøpt seg en drivende jakthund! Eller eieren til en Engelsk setter som klagde når hunden ble uoppmerksom når den så fugler - hallo! En stående fuglehund som gjør jobben sin? Denne hunden ble forøvrig strømmet på fugl - tenke seg til...

Straff kan gi mange merkelige resultater forresten. Mange har lært at hvis valpen gjør fra seg inne skal man trykke snuten ned i avføringen og kaste valpen ut. Da skal den visstnok lære at bæsje skal man gjøre ute. Eller gjør den det? Kanskje lærer den at bæsj og menneske er farlig? For om den bæsjer uten at noen ser det så skjer jo ingenting! En hund kan faktisk lære seg at å bæsje med mennesker til stede er farlig - så den holder seg på tur, holder seg helt til menneskene ikke er der - DA kan den bæsje... Og så kommer eieren hjem, ser bæsjen og blir sint - og hunden kryper sammen (den har sett rynken mellom øynene og har fått straff før - kanskje risting i nakken) og kryper sammen og prøver å gjemme seg. Dette blir tolket til at den har dårlig samvittighet og VET at den har gjort noe galt...

Hvis du er veldig opptatt av hund og flokkdyr, les f.eks: Don't shoot the dog
Kulturkollisjon mellom hund og menneske (The Culture Clash)
På talefot med hunden
Hundens språk och flockliv
eller prøv et seminar med Runar Næss, ulveforsker. Han er kanskje ikke like strigla og "kjekk" som Millan da - heller litt mer skikkelig mannfolk

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 20:13   #72
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av Tasja, her.

Så for å sette det på spissen så er det greit at man slår så lenge man smiler/ har calm assertive energy..?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Nå tror jeg du må lete lenge for å finne noen som synes det er ok å slå.

Jeg klarer også å lese det ut av noen av svarene her ja - at han er jo rolig og ikke aggressiv, derfor er det OK med en "dask" eller et "nøkk" i båndet, eller et spark i siden.

Jeg tenker med gru på hvis jeg var en plass hvor jeg ikke forsto hva noen sa - så skulle de slå meg/puffe meg/sparke meg hvis jeg ikke gjorde som de ville - men jeg skjønte jo ikke hva de ville. Tror jeg ville blitt ganske så apatisk etter hvert og ikke tørre gjøre stort... Selv om slag/puff/spark ikke var så veldig vondt, bare litt ubehagelig så ville det nok vært ganske så passiviserende. Det er det forskning viser - at negativ forsterkning/positiv straff virker passiviserende på individ som blir utsatt for det.

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 20:55   #73
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg klarer også å lese det ut av noen av svarene her ja - at han er jo rolig og ikke aggressiv, derfor er det OK med en "dask" eller et "nøkk" i båndet, eller et spark i siden.

Jeg tenker med gru på hvis jeg var en plass hvor jeg ikke forsto hva noen sa - så skulle de slå meg/puffe meg/sparke meg hvis jeg ikke gjorde som de ville - men jeg skjønte jo ikke hva de ville. Tror jeg ville blitt ganske så apatisk etter hvert og ikke tørre gjøre stort... Selv om slag/puff/spark ikke var så veldig vondt, bare litt ubehagelig så ville det nok vært ganske så passiviserende. Det er det forskning viser - at negativ forsterkning/positiv straff virker passiviserende på individ som blir utsatt for det.

Skjønner du brenner for hunders velferd og det er flott!
Jeg skrev at det er HUNDENE som avgjør hva som er straff, eller belønning for den del.
Hvordan får du det til at det er ok med slag og spark?

Vi har hatt 5 hunder og jeg kan love deg at det har vært plagsomt med passitivitet å spore hos noen av dem. GRADEN av straff spiller inn, det er du enig i?
Jeg har sett en del CM og har aldri sett han hverken slå eller sparke, mulig vi har litt ulik definisjon av hva slag og spark er?

Argumentene går ensidig på slag, spark, strømming... Det er vel ikke det som er essensen i CMs måte å gjøre det på?
Han lærer først og fremst hunde-eiere å være rolige, bestemte og konsekvente. Og å AKTIVISERE dyra.

De aller aller fleste hunder tåler fint å "bli snakket til", går man over grensen i måten å behandle hund på er man en ræva hundefører. Og det har vel egentlig fint lite med CM å gjøre.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:11   #74
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg klarer også å lese det ut av noen av svarene her ja - at han er jo rolig og ikke aggressiv, derfor er det OK med en "dask" eller et "nøkk" i båndet, eller et spark i siden.

Jeg tenker med gru på hvis jeg var en plass hvor jeg ikke forsto hva noen sa - så skulle de slå meg/puffe meg/sparke meg hvis jeg ikke gjorde som de ville - men jeg skjønte jo ikke hva de ville. Tror jeg ville blitt ganske så apatisk etter hvert og ikke tørre gjøre stort... Selv om slag/puff/spark ikke var så veldig vondt, bare litt ubehagelig så ville det nok vært ganske så passiviserende. Det er det forskning viser - at negativ forsterkning/positiv straff virker passiviserende på individ som blir utsatt for det.

Jeg sliter litt med den der sammenlikningen mellom hunder og mennesker til stadighet jeg... såvidt jeg har sett bruker han dulting for å avbryte et mønster hunden er inne i - skape en avledning.

Jeg synes du har et litt naivt og menneskeliggjort syn på hunder... hvis man ikke kan røre ved de annet enn ved kos... da forstår jeg ikke helt hvordan man skal kommunisere med de siden vi ikke snakker samme språk. Hunder er jo ekstremt fysiske mot hverandre også når de leker eller koser eller slåss... Min hund brukte faktisk å dulte borti meg for å få oppmerksomhet - skal ikke jeg kunne dulte borti henne for å få hennes oppmerksomhet?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:19   #75
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Cesar Millan

Veninden min sin sjarmerende hund dytter også hånden min, slik at den havner på hodet hennes , hver gang den vil bli strøket og klappetHun er herlig

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no