Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva skal man velge?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-11, 20:35   #1
reiapal
Nytt Medlem
 
reiapal sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: førde
Innlegg: 5
reiapal er på en erverdig vei
Question

Hva skal man velge?

Superforvirra eg no!! No har eg lest opp, ned og i mente, og veit fortsatt ik ka retning eg skal gå i. Er nybegynner på lavkarbo, veldig glad i brød, men ris og pasta og frukt går greit å klare seg uten. Derfor lurer eg på, er d ok og spise 2-3 skiver dansk rugbrød/vita hjertego brød daglig med dette kostholdet?
Største problemet mitt er vel egentlig søthungeren...
Kan noken veilede meg hvilken retning eg skal ta?

__________________


reiapal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 20:39   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av reiapal, her.

Superforvirra eg no!! No har eg lest opp, ned og i mente, og veit fortsatt ik ka retning eg skal gå i. Er nybegynner på lavkarbo, veldig glad i brød, men ris og pasta og frukt går greit å klare seg uten. Derfor lurer eg på, er d ok og spise 2-3 skiver dansk rugbrød/vita hjertego brød daglig med dette kostholdet?
Største problemet mitt er vel egentlig søthungeren...
Kan noken veilede meg hvilken retning eg skal ta?

Vanskelig å si... Du bør finne en retning du kan leve med.

Ketose? Lite karber Mye fett (LCHF)
Ikke ketose, da er fedon lindberg fin

Her er en tråd for nybegynnere, der er det samlet masse gode linker (1. innlegget) :
”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 20:45   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man velge?

Hvis du ønsker å spise et par skiver brød hver dag og ellers lite karbo bør du se litt imot "optimal ernæring" og Lutz.
Lutz har gitt ut boka "Bedre uten brød", som jeg anbefaler at du låner/kjøper uansett da den gir svært god informasjon om lavkarbo generelt. Lutz mener at om du ligger på maks 72 gram karbo pr dag trenger du ikke redusere fettmengden. 72 gram = 6 brødenheter, så for deg vil to skiver si ca 24 gram karbo pr dag. Resten kan du fylle på med feks grønnsaker

Optimal ernæring er så vidt jeg vet ikke gitt ut på norsk, og forfatteren er polsk. Jeg vet den finnes på engelsk - men litt usikker på hvor du får tak i den. Optimal ernæring ligger vel omtrent på samme nivå i karbo som Lutz

Håper dette gjør det litt lettere for deg og velge retning

Søthungeren blir ofte vekke etter er par uker på lavkarbo. For noen vil to skiver om dagen trigge søthunger, for andre ikke - dette må du prøve selv. Jeg vil anbefale at du begynner lavkarbo-karrieren etter denne pdf'en som oppsummerer lavkarbo på 3 minutter, så kan du heller "spisse" retning etterhvert som du ser hva du er mest komfortabel med i lengden. Jeg spiste etter pdf'en i 6 mnd før jeg prøvde ut litt mer spesifikke retninger

Lykke til!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 10:28   #4
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man velge?

Jeg er litt sånn i villrede selv.Har trodd lavkarbo og ketolyse var det samme. Har holdt meg under 15 karber, men så leser jeg at flere holder seg på 50-60 karber. Er totaltforvirret. Har slitt med å få i meg så mye som 15 karber, og mener å ha lest at skaldemann har mindre karber. Håpte biblioteket hadde skaldemannboka, men nei....
Så vet egentlig ikke hvilken retning jeg skal gå i.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 10:56   #5
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av reiapal, her.

Derfor lurer eg på, er d ok og spise 2-3 skiver dansk rugbrød/vita hjertego brød daglig med dette kostholdet?

Hvorfor spiser du vita hjertego? Spis meierismør eller bremykt istedet, det er naturlige saker.

Hva med Fedon-brød? Eller Nannahs lyse søndagsbrød? (søk her inne)

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 16:35   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Jeg er litt sånn i villrede selv.Har trodd lavkarbo og ketolyse var det samme. Har holdt meg under 15 karber, men så leser jeg at flere holder seg på 50-60 karber. Er totaltforvirret. Har slitt med å få i meg så mye som 15 karber, og mener å ha lest at skaldemann har mindre karber. Håpte biblioteket hadde skaldemannboka, men nei....
Så vet egentlig ikke hvilken retning jeg skal gå i.

Lavkarbo er paraply-begrepet som dekker karboinntak fra 0-150 generelt sett. Ketolyse er en av lavkarbo-retningene som også er ketogen, dvs du spiser så lite karbo at du er i ketose.
Forstår godt jeg at det er vanskelig å finne "sin" retning... ofte er det slik at jo mindre karbo du spiser jo flinkere bør du være til å spise masse fett

Opptil 72 gram karbo pr dag er Lutz (Bedre uten brød) sin grense for at du fremdeles kan spise "ubegrenset" med fett.
Og jeg er enig med deg at det er lettere å spise veldig lite karbo enn en mellomting Sliter litt selv med å finne matvarer som gir balanse med et litt høyere inntak av karbo.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:16   #7
Hund
Juniormedlem
 
Hund sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 41
Innlegg: 33
Hund er på en erverdig vei

Sv: Hva skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av Engledans, her.

Jeg er litt sånn i villrede selv.Har trodd lavkarbo og ketolyse var det samme. Har holdt meg under 15 karber, men så leser jeg at flere holder seg på 50-60 karber. Er totaltforvirret. Har slitt med å få i meg så mye som 15 karber, og mener å ha lest at skaldemann har mindre karber. Håpte biblioteket hadde skaldemannboka, men nei....
Så vet egentlig ikke hvilken retning jeg skal gå i.

Nei, det kommer jo helt an på hvor mye du spiser i gram. Han sier vel at 5% er optimalt, men også at du kan være mer generøs hvis du har mindre å gå ned. Spiser du 300 gram mat hver dag, blir det altså 15 gram. Spiser du 400 gram blir det 20. Men som sagt, dette er det optimale.

reiapal: Om det er ok å spise 2-3 skiver brød kommer jo an på hva du ellers spiser. Får du alle karbohydratene dine fra dette brødet, så syns jeg personlig at det kan, om ikke annet, være en veldig fin start. Jeg spiste inntil nylig 3 skiver Fedon fullkorn brød om dagen, og dette ble totalt ca. 19-20g karbo. Spiste i tillegg et eple, 3 fiber knekkebrød og 2 glass (!) melk. Med grønnsaker ble dette totalt rundt 80 gram, hvilket jo fremdeles unektelig er lavkarbo.

Nå inneholder de brødene du nevnte litt mer karbohydrater, men kutter vi ut alt det andre jeg spiste kommer vi langt under 80g alikevel.

Men du, hvis du leser næringstabellen på brødposen og maten din generelt, og så veier den for å se hva du egentlig får i deg, så tror jeg det kunne hjulpet kjempemye i begynnelsen. For det er veldig forvirrende!

Hund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:22   #8
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Hva skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvis du ønsker å spise et par skiver brød hver dag og ellers lite karbo bør du se litt imot "optimal ernæring" og Lutz.
Lutz har gitt ut boka "Bedre uten brød", som jeg anbefaler at du låner/kjøper uansett da den gir svært god informasjon om lavkarbo generelt. Lutz mener at om du ligger på maks 72 gram karbo pr dag trenger du ikke redusere fettmengden. 72 gram = 6 brødenheter, så for deg vil to skiver si ca 24 gram karbo pr dag. Resten kan du fylle på med feks grønnsaker

Optimal ernæring er så vidt jeg vet ikke gitt ut på norsk, og forfatteren er polsk. Jeg vet den finnes på engelsk - men litt usikker på hvor du får tak i den. Optimal ernæring ligger vel omtrent på samme nivå i karbo som Lutz

Håper dette gjør det litt lettere for deg og velge retning

Søthungeren blir ofte vekke etter er par uker på lavkarbo. For noen vil to skiver om dagen trigge søthunger, for andre ikke - dette må du prøve selv. Jeg vil anbefale at du begynner lavkarbo-karrieren etter denne pdf'en som oppsummerer lavkarbo på 3 minutter, så kan du heller "spisse" retning etterhvert som du ser hva du er mest komfortabel med i lengden. Jeg spiste etter pdf'en i 6 mnd før jeg prøvde ut litt mer spesifikke retninger

Lykke til!

Jeg signerer Nerthus her Boka "Bedre uten brød" er utrolig bra uansett hvilken retning man velger

Veldig greit å begynne med å følge pdf'en som ble lagt ved, så finner du nok ut etter hvert hva du er komfortabel med

Her er en tråd som linker til litt enkel informasjon om optimal ernæring

Lykke til!

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:30   #9
tiger2010
Juniormedlem
 
tiger2010 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 28
tiger2010 er på en erverdig vei

Sv: Hva skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hvorfor spiser du vita hjertego? Spis meierismør eller bremykt istedet, det er naturlige saker.

Hva med Fedon-brød? Eller Nannahs lyse søndagsbrød? (søk her inne)

Er bremykt smør??

tiger2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 17:40   #10
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Hva skal man velge?

Opprinnelig lagt inn av tiger2010, her.

Er bremykt smør??

70 % smør og 30 % rapsolje

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 20:34   #11
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hva skal man velge?

Brelett er også bra... Skummet melk, kjernemelk, fløte, kokosolje, palmeolje + alle tilsetningene......

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 16-03-11 kl 20:40.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar

Emneord
brød søthunger


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vet ikke hva jeg skal velge ... Blomsterstøv Andre dietter 9 29-06-07 00:29
Hva skal jeg velge? *anne* Spørsmål og svar 4 13-05-07 17:40
Hvilke kostholdsfilosofier skal jeg velge..? Denderlion Mer enn 30 kg overvekt 9 12-01-07 13:35
Hvilken kur skal jeg velge. andersdupp Spørsmål og svar 11 06-01-06 21:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no