Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-06, 11:07   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Dette spørsmålet dukket opp i en annen tråd. Siden det var utefor tema der velger jeg å lage egen tråd på det:

Opprinnelig lagt inn av HildePåSlankern

Nille, det er noe jeg lurer på... Du snakker om at noen "tar av veldig seint". Hvordan vil du definere "veldig seint"? Om noen begynner på Atkins induksjon, hvor lang tid vil det ta før man kan vurdere hastigheten av en evt. vektreduksjon og hvor sånn noenlunde går grensen mellom for lav reduksjon og en reduksjon som bør være akseptabel? Jeg innser at dette varierer fra person til person, og hvor mye overvekt det i utgangspunktet er snakk om.

Vekttapet de første 14 dagene på en ketogen diett med rundt 20 karber pr dag kan fortelle litt om hvilken grad av metabolsk motstand en person har. Tallene er ikke absolutte, men er et snitt. Det er individuelle forskjeller mellom menn og kvinner. Atkins laget tabellen etter sine erfaringer med pasienter, slik at hver enkelt kunne få en indikasjon på om de hadde stor eller liten metabolsk motstand / forbrenning. Hva som er årsakene til forskjellene er ikke gitt, men det er klart at det er stor forksjell på menn & kvinner. Hovedsaklig på grunn av hormoner.

I tillegg kommer andre medisinske årsaker som påvirker vekttap. Insulin resistens, PCO(S), stoffskifte, medisinering etc. Har du noen av disse vil du sannsynligvis ha stor metabolks motstand å ta av seint. Men her finnes det også unntak.

Tabellen er ikke hva du kan vente å ta av pr uke, - for de fleste vil ta av mer de førstre 14dagene enn de neste ukene. Den er altså KUN en indikasjon på hvor stor metabolsk motstand en har.

Grad av metabolsk mostand for MENN - etter 14 dager på ketogen diett - 20 karber pr dag:

Kilo å ta av Høy Middels Lav

Kode:
Kilo å ta av  | Høy | Middels | Lav
--------------+-----+---------+-----
Mindre enn 10 |  2  |    3    |  4
10-25         |  3  |    4,5  |  6
Over 25       |  4  |   12    |  8


Grad av metabolsk mostand for KVINNER - etter 14 dager på ketogen diett - 20 karber pr dag:

Kilo å ta av Høy Middels Lav

Kode:
Kilo å ta av  | Høy | Middels | Lav
--------------+-----+---------+-----
Mindre enn 10 | 1   |   2     |  3
10-25         | 1,5 |   3     |  4,5
Over 25       | 2   |   4     |  6

Eksempel:
- har du mindre enn 10 kilo å ta av og mistet 1 kg eller mindre de første 14 dagene, da har du høy metabolsk motstand og kan vente at vekttapet går seint.
- har du 10-25 kilo å ta av og mistet 3 kilo de første 14 dagene, har du middels metabolsk motstand.
- har du over 25 kilo å ta av og mistet 6 kilo de første to ukene, - ja da har du lav metabolsk motstand.

Dette gir ingen indikasjon på hvor mange kilo du vil ta av fremover. Alt er individuelt og det finnes ikke noe fasitsvar. Det kommer også an på om du har lagt inn "sprekker" og "spisedager". Slikt finnes ikke på Atkins eller Ketolyse og vil påvirke resultatet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av HP : 23-02-06 kl 11:56. Årsak: Fikset tabeller av tabellene :)
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 18:12   #2
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Tusen takk, Nille! Dette var svært opplysende! Jeg har ikke fulgt Atkins, men jeg går utifra at jeg har høy metabolsk motstand, siden jeg har gått ned veldig lite disse ukene på et kosthold med svært få karbohydrater, og har PCOS. Jeg får svaret på stoffskifteprøvene imorgen eller i neste uke. Det blir spennende å se.

Jeg tror jeg vil følge en lavkarbo diett de månedene vi skal bo i Norge, og helle mot å spise mat som er anbefalt for min blodtype av blodtypedietten. Tilbake i USA kan jeg se hvordan dette har gått og se om jeg skal fortsette slik eller kanskje ta en titt på Atkins. Jeg tror nemlig at lavkarbo er veien å gå, men er mer usikker på hvilken type lavkarbo som egner seg best for meg, og dette må jeg teste ut. Hvorfor valgte du Atkins? Har du gått ned mye i vekt? Synes du det er vanskelig å holde vekta og spise riktig?

Igjen, tusen takk!

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 18:24   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

I følge den tabellen har jeg lav metabolsk motstand, men etter de to ukene har det jo bare stått bom stille her hos meg. Med PCOS og insulinresistens vil jeg tro at det går saktere enn hos andre. Vi får se hvordan det går.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 19:19   #4
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Opprinnelig lagt inn av Albertine

I følge den tabellen har jeg lav metabolsk motstand, men etter de to ukene har det jo bare stått bom stille her hos meg. Med PCOS og insulinresistens vil jeg tro at det går saktere enn hos andre. Vi får se hvordan det går.

Ja, det blir spennende å se. Jeg synes du er så flink med maten, Albertine, du spiser så mye mer variert enn meg, og har så mye lekkert på menyen!

Hvilken kostholdsfilosofi bruker du nå når du har endret det opprinnelige Skaldeman kostholdet? Jeg ser det står Nille's veiledning, og hun følger Atkins by the book. Betyr det at du heller mot Atkins nå? Dette er ikke lett. Skulle ønske det var noe som virket for alle, men istedenfor må vi jo alle finne vår egen vei som virker best for oss. Har du sjekket stoffskiftet ditt, Albertine?

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 19:54   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Opprinnelig lagt inn av HildePåSlankern

Hvorfor valgte du Atkins? Har du gått ned mye i vekt? Synes du det er vanskelig å holde vekta og spise riktig?

Det var tilfeldig at jeg valgte Atkins. Min mor syns jeg hadde lagt mye på meg og spurte om jeg ville være med på Grete R kurs. Det ville jeg IKKE, for lavkalori hadde jeg allerede prøvd. Hatet å gå sulten hele tiden og ble slapp og tiltaksløs. Da var det jeg leste i en bok om "Den profetiske dietten" - det var i 1982. I boka "Helseforeningens Slakebok" beskrev de forskjellige typer dietter. jeg meldte meg inn og gjennomgikk en test hvor jeg svarte på en masse spørsmål om helse, om hva mat jeg likte/ikke likte, tålte/ikke tålte. Da kom anbefalingen at jeg burde telle karbohydrater. Sammen med helsedamen bestemte jeg meg for Den profetiske dietten - og det var Atkins. Det var ikke nok info i helseforeningen sin bok og jeg bestilte Dr. Atkins Diet Revolution boka via familie i USA. Og da var jeg igang. I den tiden var det ganske strengt og lite karber å leve med. Jeg "gjorde om" på dietten slik at den passe meg. Økte karbene og fant ut at jeg vedlikeholdte flott på rundt 40-50 karber pr dag uten å savne noe.

Hvor mye jeg tok av ? Vel, jeg mener det var rundt 20 kilo første gangen. Fra 75 kg til 55. Var i perioder nede i 52 kilo og trente som en gal. Har vedlikeholdt stort sett siden da, men diverse omstendigheter/skader/sykdom/sykehus opphold/hormoner/familetragedier, har gjort at det har vært nødvendig med noen opprenskninger innimellom. Ca hvert 10'ende år har jeg regna ut. 1992 (hormoner/operasjoner) og 2003 (røykeslutt/prolaps/sykehus-operasjon og treningskutt + for mye pasta). Der bilder av meg sjøl fra 1992 og ser klart at jeg nok var for tynn med 55 kilo. Men plutselig veide jeg 78,5 kg. Og på sommerferiebildene fra 2003 trodde jeg rett og slett vi hadde fått noen andre sine bilder - de var ikke av meg ! Men det var de visst. Da bestilte jeg den siste oppdaterte versjonen av Atkins og satte igang. Det var ikke vanskelig for det var jo stort sett slik jeg hadde spist hele tiden. Det jeg lærte i den siste "opprenskningen" var at jeg tåler mindre karber enn før. Det hadde jeg ikke oppdaget underveis gitt, - og derfor krøp vekta på. I tillegg var jeg blitt litt slumsete med øyemålet og spiste nok større porsjoner enn jeg egentlig hadde godt av. Det har nok en del med hormoner å gjøre. Sluttet også med stoffskiftemedisinen min i denne perioden. Men i løpet av de to neste årene tok jeg av 15 kilo. Og har vedlikeholdt på 63.5-64.5 kilo det siste året. Men så døde far før jul og da ble det en del sykehusmat når jeg var hos ham og flyplassmat på vei til og fra. Ikke bra. Tror jeg trøstespiste litt også - første gang i mitt liv. Denne gangen gikk jeg opp to-tre kilo. (et under at det ikke ble mer etter alt det rare jeg trykka i trynet!). Er nede på 64 tallet igjen nå. Det tok 1,5 måned denne gangen. Veier alltid litt mindre om sommeren. Er i mer aktivitet da.

Har ikke hatt noe problem med å vedlikeholde, og jeg kan tillate meg både det ene og det andre og holde vekten - om jeg ikke lar det skli ut hver dag. Det er jo livsstilen vet du. Om sommeren tåler jeg mer av både mat & drikke enn jeg gjør om vinteren. Det er sånt man finner ut av etterhvert - og lever etter. Jeg har aldri slitt med vedlikehold. Da hadde jeg aldri klart å holde vekten slik jeg har gjort. Føler absolutt ikke at jeg går glipp av noe som helst.

Alle bør være klar over at å holde vekten krever en kostomlegging. Det nytter uansett ikke å gå tilbake til å spise/leve slik man gjorde før. Da er kiloene tilbake fortere enn svint. NOE må man ofre for en sunnere, friskere og slankere kropp. Hva hver enkelt tåler/kan spise før en legger på seg finner man iallefall fort ut av om man følger Atkins. Det er så godt forklart i den originale engelske utgaven fra 2002/2003 - "Dr. Atkins New Diet Revolution" at en ikke kan gjøre mye feil. Etter min mening er metoden genial i så måte. De fleste har helt feil oppfatning av Atkins sin filosofi. De fleste tror den består av strenge regler som de første 14 dagene/induksjonen er. Men det ER bare de første 14 dagene. Senere, på vedvarende, legger man til matvarer etter et bestemt mønster. Da kan man fort finne ut hva en tåler eller ikke. Men da er det en forutsetning at man følger rådene. Atkins har også skrevet en videreføring "Atkins for Life" som gir mer råd om vedlikeholdstiden. Jeg syns ikke det er en spesielt god bok, men gir som sagt en del gode råd der.

Når det gjelder kombi med blodtype dietten går det kjempefint å kombinere spesielt blodtype O og Atkins. Jeg er nå passe sløv på slike ting da, jeg var overbevist om at jeg var blodtype O fordi den maten jeg skulle unngå var akkurat de jeg selv hadde funnet ut at jeg ikke tålte. Men jeg er A negativ og det passer ikke helt. Det er uansett ikke noe problem. Jeg er ikke så begreistret for okse og svin og spiser mest kylling. Og grønnsakene på A passer meg utmerket. Det går altså fint an å leve etter blodtypedietten innenfor de rammene Atkins gir !! Kjenner flere i USA som gjør det slik.

Det vil jo også være en del lettere å leve etter lavkarbo prinsippet i USA enn her. Det gelder bare å ikke gå helt bananas i lavkarbo produkter før man har nådd målvekt. Da kan man godt brukle lavkarbo paste og tortillas etc. Det er heller godteriet som er problemet. Heldigvis har det meste av snopet innebygget porsjonskontroll med søtstoffet maltitol. Maltitol er skikkelig ubehagelig å spise for mye av !

Du er så målbevisst Hilde, at jeg er sikker på at du vil trives på f.eks. Atkins eller Ketolysekuren. Har akkurat fått i hus Torkils siste utgave og skal starte å lese den nå. Den er mye tykkere enn første utgave - er spent på innholdet ! Klarer du å leve etter Skaldemans prinsipper kan du klare det meste !

Lykke til uansett hvilken vei du velger !!




__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 20:03   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Nei, jeg har aldri sjekket stoffskiftet, så vidt jeg vet. Det skal jeg jammenmeg sjekke, for i og med at jeg er utredet for PCOS så burde de jo ta stoffskiftet samtidig?
Jeg følger ingen bestemt filosofi. Jeg føler at jeg vet tilstrekkelig om lavkarbokurer, ketose og min egen kropp til at jeg tør å sette sammen noe som verken er fugl eller fisk. Jeg har samme basis som både Skaldeman, Atkins og Ketolyse, føler jeg, siden jeg prøver å holde meg rundt 20 gram karber, spiser en god del protein og ikke minst, har en høy fettandel. Når grønnsakene kommer inn i bildet faller jo Skaldeman fra, og Atkins blir uaktuelt når jeg i morgen prøver meg på en halv skive pumpernickel. Ketolyse kjenner jeg ikke godt nok til at jeg kan si hvor jeg ligger i forhold til den.

Variert, jeg? Jeg som strever med å finne på ting....

  Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 20:56   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Det jeg har sett av matstyret ditt har imponert meg. Trodde faktisk du var utdannet kokk jeg Albertine. Du spiser mye mer variert enn meg som faktisk er utdannet kokk og har vært diettkokk på sykehus.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 23-02-06, 23:42   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Sier du det, Fjonken? Nå ble jeg glad! Jeg har som mål å inkludere mer fisk i kosten nå når jeg kan spise mer grønnsaker. Litt stusslig å spise fisken alene uten tilbehør. Jeg har jo ishavet rett utenfor stuedøra og god råvaretilgang når været er bra nok til at de kan sette ut med båtene. Så får jeg bli litt mer vågal etterhvert når jeg tør å prøve meg på uvante grønnsaker som asparges og aubergine...

  Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 02:21   #9
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det var tilfeldig at jeg valgte Atkins. Min mor syns jeg hadde lagt mye på meg og spurte om jeg ville være med på Grete R kurs. Det ville jeg IKKE, for lavkalori hadde jeg allerede prøvd. Hatet å gå sulten hele tiden og ble slapp og tiltaksløs. Da var det jeg leste i en bok om "Den profetiske dietten" - det var i 1982. I boka "Helseforeningens Slakebok" beskrev de forskjellige typer dietter. jeg meldte meg inn og gjennomgikk en test hvor jeg svarte på en masse spørsmål om helse, om hva mat jeg likte/ikke likte, tålte/ikke tålte. Da kom anbefalingen at jeg burde telle karbohydrater. Sammen med helsedamen bestemte jeg meg for Den profetiske dietten - og det var Atkins. Det var ikke nok info i helseforeningen sin bok og jeg bestilte Dr. Atkins Diet Revolution boka via familie i USA. Og da var jeg igang. I den tiden var det ganske strengt og lite karber å leve med. Jeg "gjorde om" på dietten slik at den passe meg. Økte karbene og fant ut at jeg vedlikeholdte flott på rundt 40-50 karber pr dag uten å savne noe.

Hvor mye jeg tok av ? Vel, jeg mener det var rundt 20 kilo første gangen. Fra 75 kg til 55. Var i perioder nede i 52 kilo og trente som en gal. Har vedlikeholdt stort sett siden da, men diverse omstendigheter/skader/sykdom/sykehus opphold/hormoner/familetragedier, har gjort at det har vært nødvendig med noen opprenskninger innimellom. Ca hvert 10'ende år har jeg regna ut. 1992 (hormoner/operasjoner) og 2003 (røykeslutt/prolaps/sykehus-operasjon og treningskutt + for mye pasta). Der bilder av meg sjøl fra 1992 og ser klart at jeg nok var for tynn med 55 kilo. Men plutselig veide jeg 78,5 kg. Og på sommerferiebildene fra 2003 trodde jeg rett og slett vi hadde fått noen andre sine bilder - de var ikke av meg ! Men det var de visst. Da bestilte jeg den siste oppdaterte versjonen av Atkins og satte igang. Det var ikke vanskelig for det var jo stort sett slik jeg hadde spist hele tiden. Det jeg lærte i den siste "opprenskningen" var at jeg tåler mindre karber enn før. Det hadde jeg ikke oppdaget underveis gitt, - og derfor krøp vekta på. I tillegg var jeg blitt litt slumsete med øyemålet og spiste nok større porsjoner enn jeg egentlig hadde godt av. Det har nok en del med hormoner å gjøre. Sluttet også med stoffskiftemedisinen min i denne perioden. Men i løpet av de to neste årene tok jeg av 15 kilo. Og har vedlikeholdt på 63.5-64.5 kilo det siste året. Men så døde far før jul og da ble det en del sykehusmat når jeg var hos ham og flyplassmat på vei til og fra. Ikke bra. Tror jeg trøstespiste litt også - første gang i mitt liv. Denne gangen gikk jeg opp to-tre kilo. (et under at det ikke ble mer etter alt det rare jeg trykka i trynet!). Er nede på 64 tallet igjen nå. Det tok 1,5 måned denne gangen. Veier alltid litt mindre om sommeren. Er i mer aktivitet da.

Har ikke hatt noe problem med å vedlikeholde, og jeg kan tillate meg både det ene og det andre og holde vekten - om jeg ikke lar det skli ut hver dag. Det er jo livsstilen vet du. Om sommeren tåler jeg mer av både mat & drikke enn jeg gjør om vinteren. Det er sånt man finner ut av etterhvert - og lever etter. Jeg har aldri slitt med vedlikehold. Da hadde jeg aldri klart å holde vekten slik jeg har gjort. Føler absolutt ikke at jeg går glipp av noe som helst.

Alle bør være klar over at å holde vekten krever en kostomlegging. Det nytter uansett ikke å gå tilbake til å spise/leve slik man gjorde før. Da er kiloene tilbake fortere enn svint. NOE må man ofre for en sunnere, friskere og slankere kropp. Hva hver enkelt tåler/kan spise før en legger på seg finner man iallefall fort ut av om man følger Atkins. Det er så godt forklart i den originale engelske utgaven fra 2002/2003 - "Dr. Atkins New Diet Revolution" at en ikke kan gjøre mye feil. Etter min mening er metoden genial i så måte. De fleste har helt feil oppfatning av Atkins sin filosofi. De fleste tror den består av strenge regler som de første 14 dagene/induksjonen er. Men det ER bare de første 14 dagene. Senere, på vedvarende, legger man til matvarer etter et bestemt mønster. Da kan man fort finne ut hva en tåler eller ikke. Men da er det en forutsetning at man følger rådene. Atkins har også skrevet en videreføring "Atkins for Life" som gir mer råd om vedlikeholdstiden. Jeg syns ikke det er en spesielt god bok, men gir som sagt en del gode råd der.

Når det gjelder kombi med blodtype dietten går det kjempefint å kombinere spesielt blodtype O og Atkins. Jeg er nå passe sløv på slike ting da, jeg var overbevist om at jeg var blodtype O fordi den maten jeg skulle unngå var akkurat de jeg selv hadde funnet ut at jeg ikke tålte. Men jeg er A negativ og det passer ikke helt. Det er uansett ikke noe problem. Jeg er ikke så begreistret for okse og svin og spiser mest kylling. Og grønnsakene på A passer meg utmerket. Det går altså fint an å leve etter blodtypedietten innenfor de rammene Atkins gir !! Kjenner flere i USA som gjør det slik.

Det vil jo også være en del lettere å leve etter lavkarbo prinsippet i USA enn her. Det gelder bare å ikke gå helt bananas i lavkarbo produkter før man har nådd målvekt. Da kan man godt brukle lavkarbo paste og tortillas etc. Det er heller godteriet som er problemet. Heldigvis har det meste av snopet innebygget porsjonskontroll med søtstoffet maltitol. Maltitol er skikkelig ubehagelig å spise for mye av !

Du er så målbevisst Hilde, at jeg er sikker på at du vil trives på f.eks. Atkins eller Ketolysekuren. Har akkurat fått i hus Torkils siste utgave og skal starte å lese den nå. Den er mye tykkere enn første utgave - er spent på innholdet ! Klarer du å leve etter Skaldemans prinsipper kan du klare det meste !

Lykke til uansett hvilken vei du velger !!



Tusen takk for at du deler historien din, Nille!

Jeg greide ikke å gå på Skaldeman så mange ukene, men jeg prøvde ut Skaldeman ekstrem med veldig lite melkeprodukter i to uker, og gikk da ned 2 kilo. Men det er jo ikke et kosthold som jeg orker stort lenger enn det! Til det er jeg altfor glad i grønnsaker og variasjon. Etter flere uker på lavkarbo generelt, tror jeg at jeg skal greie å leve slik resten av livet. Har man først kommet ned til ønsket vekt, er det jo mulig å spise andre ting også en gang iblant, bare man til vanlig spiser bra.

Du skal være glad for at du ikke begynte på Grethe Roede. Det er den verste slankekuren jeg har gått på. Jeg tenkte på mat hvert eneste våkent minutt i 8 uker. Med en gang hvert måltid var ferdig, begynte jeg å tenke på neste. Jeg gikk ned 5 kilo, og gikk opp mer etterpå og da orket jeg ikke flere slankekurer fordi jeg var så lei av slanking etter Grethe Roede. MEN jeg lærte litt om hvor godt det gjør å mosjonere, så det var ikke helt forgjeves.

Jeg har også blodtype A, i tillegg er jeg "non-sectretor", som er en versjon som har litt O i seg, virker det som. Følgen er vel stort sett at det er færre medisinske og færre skadelige matvarer enn for en A secretor, som de fleste er.

Igjen: tusen takk!

Vennlig hilsen

Hilde

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 12:21   #10
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Sier du det, Fjonken? Nå ble jeg glad! Jeg har som mål å inkludere mer fisk i kosten nå når jeg kan spise mer grønnsaker. Litt stusslig å spise fisken alene uten tilbehør. Jeg har jo ishavet rett utenfor stuedøra og god råvaretilgang når været er bra nok til at de kan sette ut med båtene. Så får jeg bli litt mer vågal etterhvert når jeg tør å prøve meg på uvante grønnsaker som asparges og aubergine...

For å få et godt matstyr er ikke kokeevnen det avgjørende, men evnen til å prøve nytt og være kreativ. Der skårer du høyt Albertine. Men nå blir du vel litt innbilsk kan jeg tenke meg..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 24-02-06, 12:23   #11
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Metabolsk motstand - hva er "normalt"...

Stor fare for det nå ja, Fjonken!

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Metabolsk motstand Anne Lavkarbo generelt 0 01-06-04 09:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no