Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Asedo pipo

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-10, 21:45   #1
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Asedo pipo

Tenkte jeg skulle bidra med en oppskrift jeg også. Egentlig hemmelig, men ok - jeg deler

Dette er en veldig populær rett i Ålesund, og som egentlig lages med potetmos, men funker kjempebra med blomkålpure.

Asedo pipo (4 porsj)
200 gr bacon, stekes
3 fedd hvitløk, finhakkes og stekes
1/2 løk finhakkes og stekes
1 dl god olje
1 pk fersk persille, finhakkes
6 tomater, skjæres i skiver (eller en boks hakket)
1 pk majones
500 kokt, renset klippfisk (Smartclub har Østlandets beste)
Blomkålpure av 1 stor blomkål
Revet ost drysses på toppen (anbefaler Manchego)

200 gr midt i ovnen 40 minutter.

Bruk en firkantet, høy form, gjerne en liten langpanne.

Legges lagvis

Bacon stekes sammen med hvitløk og løk, ha på oljen til det "svømmer", deretter hakket persille. Legg på tomatskivene takstenslagt, klipp hull i majonesposen og sprøyt et jevnt lag utover. Ha på rensket og kokt klippfisk. Til slutt blomkålmosen på toppen.

Try it. En av mine desiderte favoritter


Sist redigert av Chunky : 20-05-10 kl 21:53.
  Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:39   #2
SiTron
Juniormedlem
 
SiTron sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 27
SiTron er på en erverdig vei

Sv: Asedo pipo

*SLURP* denne skal jeg prøve en dag

Har du oppskrift på blomkålpure? Har ikke laget det enda jeg.....

__________________



Mamma til 3 småttiser
SiTron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse kuren Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 09:28   #3
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Asedo pipo

Jeg deler bare blomkålen i biter og koker opp med fløte, evt. en blanding av fløte og vann hvis jeg har for lite fløte. Heller av fløten og kjører den i stavmikser med smør og litt salt og pepper. Veldig enkelt. Ikke kok for lenge, og ikke tilsett mer fløte etterpå. Da blir den for bløt. Jeg synes pureen skal ha litt konsistens.

Jeg lager også ofte brokkolimos omtrent på samme måten, men da har jeg gjerne i litt muskat og revet parmesan eller jarlsberg når jeg kjører den i stavmixeren. Det gir mer smak enn blomkålpure, og er litt mer spennende som tilbehør til stekt og grillet kjøtt. Skreller og tar med stilken på brokkolien også. Masse smak i den.

  Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 19:33   #4
Taran
Medlem
 
Taran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Førde
Innlegg: 117
Taran har en fantastisk aura rundt segTaran har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Asedo pipo

Var på utkikk etter noe godt å servere på klubben jeg skal ha på fredag, og tror jammen jeg må prøve denne oppskriften.
Nå har vi hatt kjøttmat hver gang vi har hatt klubb, men tror jammen jeg trår til med fisk denne gangen.
Takker for oppskrift, skal bli spenndende.
Det er så mange gode og spennende oppskrifter her, så det blir nok lavkarbo på klubben heretter når jeg skal arrangere i alle fall.

__________________

Taran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 20:11   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Asedo pipo

Høres bra ut! Tror ikke de blir skuffet. Bare et par tips siden det er en spesiell anledning: vær forsiktig med væsken så den ikke blir for bløt, kjøp loins (skinn- og beinfri), og aller helst ferdig utvannet. Det eneste som kan ødelegge klippfiskretter er for salt fisk. Hvis du skal kjøre lavkarbo fullt ut, serverer du Karins grovbrød (med halv mengde salt i forhold til oppskriften) ved siden av og Kvitseidsmør. En vinner

  Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:20   #6
Kokken Tor
Juniormedlem
 
Kokken Tor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Passe langt nord for Polarsirkelen
Innlegg: 31
Kokken Tor er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Asedo pipo

Høyrdest svært spennande ut, og den skal prøvast så snart eg har fått fylt opp lagerbehaldninga med klippfisk!

Ser ein på ingrediensane så minner den veldig mykje om ein blomkålbrandad eg laga for eit par veker sidan. Har laga tradisjonell brandad på poteter i lengre tid, men hadde lyst å prøve med blomkål- og sellerirotstappe i staden for å få eit lavkarbo-alternativ.

Konsistensen vert sjølvsagt noko heilt anna når ein moser fisk og grønnsaker til purre, men eg ser av ingrediensane dine at her har me ein sikker vinnar!

__________________



Start: 158 Mål: 100 Delmål: 135, 128, 120 & 110
Gulrot: Småviltjakt til hausten
Kokken Tor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Normal LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 14:32   #7
Taran
Medlem
 
Taran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Førde
Innlegg: 117
Taran har en fantastisk aura rundt segTaran har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Asedo pipo

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Høres bra ut! Tror ikke de blir skuffet. Bare et par tips siden det er en spesiell anledning: vær forsiktig med væsken så den ikke blir for bløt, kjøp loins (skinn- og beinfri), og aller helst ferdig utvannet. Det eneste som kan ødelegge klippfiskretter er for salt fisk. Hvis du skal kjøre lavkarbo fullt ut, serverer du Karins grovbrød (med halv mengde salt i forhold til oppskriften) ved siden av og Kvitseidsmør. En vinner

Heisann

Var å kikket etter ferdig utvannet klippfisk i butikken i dag, men de har ikke på Coop Mega her, men skal sjekke ut et par andre butikker senere i uka. Men får jeg ikke tak i ferdig utvannet, har de i alle fall loins som må vannes ut i 15 timer på Mega, de kan sikkert brukes også. Gleder meg, dette blir helt sikkert super godt!
Eneste jeg kommer til å endre på, er å ta litt mindre hvitløk for jeg tåler det veldig dårlig, men går vel fint med 1 fedd også tenker jeg.

__________________

Taran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 15:26   #8
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Asedo pipo

Ai,ai. Denne skal prøves. Høres Utrolig god ut

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 19:37   #9
Taran
Medlem
 
Taran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Førde
Innlegg: 117
Taran har en fantastisk aura rundt segTaran har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Asedo pipo

Da står formen i ovnen, og jeg er spent på denne, lukter i alle fall godt og håper mine klubbvenninder også liker maten

__________________

Taran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no