Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Søtpotet ok på lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-10, 08:12   #1
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Søtpotet ok på lavkarbo?

Veldig gøy å se at lavkarbo er i vinden i media: http://dinmat.aftenposten.no/content/view/full/36280

Nå står det jo ikke hva skribentene mener med "lavkarbo", som kan være x antall karber, men jeg hang meg opp i Hans Christian Aakres uttalelse "Bruk søtpoteter i stedet for vanlige poteter. Søtpotet har ingenting med potet å gjøre og er nesten uten karbohydrater." Stemmer dette virkelig? I såfall blir jeg selvsagt happy, søtpotet er digg.

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 08:18   #2
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Nei, det var nytt for meg. Det er omtrent dobbelt så mye karber i søtpotet som i vanlig potet

Selv om det teknisk sett er en rotgrønnsak og ikke en potet, så har den også omtrent tredobbelt så mye karber som gulrot og kålrot. Jeg spiser både gulrot og kålrot, men søtpotet har jeg holdt meg langt unna.


Sist redigert av Chunky : 03-03-10 kl 11:10.
  Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 08:30   #3
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Det var vel det jeg tenkte, ja. Grmf.

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 10:27   #4
Stineplinepløne
Medlem
 
Stineplinepløne sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 62
Stineplinepløne er på en erverdig vei

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Hm, mener Lindberg sier det er OK med søtpotet. Jeg har aldri smakt dette. Men jeg elsker poteter

Stineplinepløne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 10:39   #5
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Kan ikke huske at Lindberg har skrevet det noe sted, men det er vel mulig. Litt merkelig om akkurat han sier det, for søtpotet har høyere GB enn vanlig potet, og mye høyere GB enn andre rotgrønnsaker. Håper i hvert fall at det ikke er på grunn av noe svada om antioksidanter (som er nummer tre på listen min over tullevitenskap, etter kolesterolmyten og fettmyten). Den har riktignok en del c-vitamin, men da foretrekker jeg paprika i stedet. En enkelt paprika har omtrent like mye c-vitamin som en kilo appelsiner.

For øvrig er søtpotetmos med ost aldeles himmelsk, men det har jeg fortrengt for lenge siden


Sist redigert av Chunky : 03-03-10 kl 10:49.
  Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 10:42   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Jeg leste et sted at søtpotet hadde lav GI.. men så leste jeg i den gamle Fedonboka at søtpotet var fyfy.
Jaja. Ikke lett å vite med alle forskjellige beskjeder rundt omkring.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 11:03   #7
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Måtte bare dobbeltsjekke jeg nå.

Karbohydrat
Gulrot: 6,7
Mandelpotet: 11
Søtpotet: 20

GI
Gulrot (rå): 16
Potet, Romania: 41
Søtpotet: 61

Hvordan søtpotet kan være anbefalt som en del av et lavkarbokosthold skjønner jeg ikke. Men det kan være jeg misser noe viktig her?

  Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 11:09   #8
Serenio
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 143
Serenio er på en erverdig vei

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Takk for at du sjekka! Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor det anbefales da.

Serenio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert (DS i 2003) men vil gjerne leve LCHF Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 11:10   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Hvem er denne Hans Christian- fyren da?

Jeg oppfattet det som om det bare var en fyr som hadde lagt inn en oppskrift på brød, jeg, ikke at han var noen slags autoritet innenfor lavkarbo!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 11:12   #10
Stineplinepløne
Medlem
 
Stineplinepløne sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 62
Stineplinepløne er på en erverdig vei

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Nå har jeg funnet frem ene Fedon boken min.
Naturlig slank.

Og der står det ramset opp masse man kan spise.

Rotgrønnsaker:
1-2 porsjoner daglig
1 porsjon: 1 dl kokt, 2 dl rå

Gultrøtter
Rødbeter
Søtpoteter
Kålrot

Så Fedon sier JA, til søtpotet...
Men er jo rart hvis det er så mye karbo i den..

Stineplinepløne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 10:53   #11
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Jeg er nesten helt sikker på at Fedon har oppført Søtpotet som lavere GI enn vanlige poteter i en av sine bøker (i en av listene over glykemisk index). I tillegg mener jeg å huske at karbohydratinnholdet var litt høyere. Hovedgrunnen til den lave indexen er at Søtpotet inneholder en god del fruktose som senker den glykemiske indexen, mens vanlige poteter inneholder for det meste stivelse.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:13   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Jeg er nesten helt sikker på at Fedon har oppført Søtpotet som lavere GI enn vanlige poteter i en av sine bøker (i en av listene over glykemisk index). I tillegg mener jeg å huske at karbohydratinnholdet var litt høyere. Hovedgrunnen til den lave indexen er at Søtpotet inneholder en god del fruktose som senker den glykemiske indexen, mens vanlige poteter inneholder for det meste stivelse.

yes. jeg har lest at søtpotet har langt mindre stivelse enn poteter.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 11:24   #13
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Måtte bare dobbeltsjekke jeg nå.

Karbohydrat
Gulrot: 6,7
Mandelpotet: 11
Søtpotet: 20

GI
Gulrot (rå): 16
Potet, Romania: 41
Søtpotet: 61

Hvordan søtpotet kan være anbefalt som en del av et lavkarbokosthold skjønner jeg ikke. Men det kan være jeg misser noe viktig her?

Er dette GI for kald og rå eller kokt? Bakt potet har feks GI på noe over 90

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 17:01   #14
somaya
Medlem
 
somaya sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 159
somaya er på en erverdig vei

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Husker at gubben gikk på en lavkarbo/lavkalori diett for en tid tilbake. Han fikk lista over matvarene fra en av disse kjente kroppsbyggerne. Der var det lov med litt enten ris/fullkornpasta eller søtpotet i middagsmåltidene. Så det er nok sunnere med søtpotet enn vanlig potet.

__________________




Stolt mamma til 4
somaya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala fedon Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 09:56   #15
Stineplinepløne
Medlem
 
Stineplinepløne sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 62
Stineplinepløne er på en erverdig vei

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Jeg har ikke smakt søtpoteter før. Men hørtes godt ut da. Med søtpotetmos

Stineplinepløne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 14:41   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Men stivelse er polysakkarider, mens fruktose er monosakkarider, så det henger jo ikke på greip! Polysakkarider må brytes ned til monosakkarider før det går i blodbanene, og gir dermed langsommere blodsukkerstigning enn monosakkarider som går rett i blodet som det er ...! Dette som jeg har forstått det.

Er det en mulighet for at søtpotet blandes med jordskokk her? Den har forsåvidt høy GI, men veldig lavt karboinnhold (og dermed er jeg forvirret igjen ).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 15:49   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men stivelse er polysakkarider, mens fruktose er monosakkarider, så det henger jo ikke på greip! Polysakkarider må brytes ned til monosakkarider før det går i blodbanene, og gir dermed langsommere blodsukkerstigning enn monosakkarider som går rett i blodet som det er ...! Dette som jeg har forstått det.

Er det en mulighet for at søtpotet blandes med jordskokk her? Den har forsåvidt høy GI, men veldig lavt karboinnhold (og dermed er jeg forvirret igjen ).

men når det står "søtpotet" så mener de vel ikke "jordskokk"?
Det er liksom to ord som er litt vanskelig å blande sammen

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 15:57   #18
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Nå kommer det an på hva slags type lavkarbokosthold man følger. Selv bruker jeg søtpotet. Men jeg ville aldri anbefale det framfor poteter i lavkarbosammenheng. Jeg tåler ikke poteter, og derfor spiser jeg ikke det uansett. For meg er det viktigere å spise grønnsaker enn kornprodukter, og jeg kan derfor fint spise rotfrukter.
Siden jeg ikke spiser raffinerte (korn)produkter, er det overflødig for meg å tenke GI. Men vi har alle våre måter å løse dette på. Jeg skal ikke ned i vekt, bare spiser lavkarbo for helsas skyld.
Men en person som skriver så bastant om at søtpotet kan det spises masse av, men ikke poteter, har ikke den kunnskapen som trengs før man setter i gang med å lære andre. Når folk leser slike påstander, er det ikke rart at de blir forvirra.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 17:58   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

men når det står "søtpotet" så mener de vel ikke "jordskokk"?
Det er liksom to ord som er litt vanskelig å blande sammen

Hehe, jeg bare tenkte høyt her. Jeg diskuterte faktisk dette med eksen som mente at søtpoteter og jordskokk var det samme. Heldigvis sto vi hundre meter fra Sultan da diskusjonen fant sted, sånn at jeg kunne drasse han med dit og vise han at det slettes ikke stemte. (Han er kanskje noe i nærheten av verdens mest påståelige menneske, han var fortsatt litt sånn ... ''men atte'' ... Men ga seg til slutt. Takk og pris ).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 21:45   #20
somaya
Medlem
 
somaya sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 159
somaya er på en erverdig vei

Sv: Søtpotet ok på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hehe, jeg bare tenkte høyt her. Jeg diskuterte faktisk dette med eksen som mente at søtpoteter og jordskokk var det samme. Heldigvis sto vi hundre meter fra Sultan da diskusjonen fant sted, sånn at jeg kunne drasse han med dit og vise han at det slettes ikke stemte. (Han er kanskje noe i nærheten av verdens mest påståelige menneske, han var fortsatt litt sånn ... ''men atte'' ... Men ga seg til slutt. Takk og pris ).

Hva er jordskokk, har aldri hørt om det før. Det er vel ikke den potetlignende tingen med tagger på på en måte. Når den er kokt er den saftig istedet for tørr som poteten

__________________




Stolt mamma til 4
somaya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maisbrød? Søtpotet? funixa Spørsmål og svar 4 20-05-09 14:02
Oppskrifter med søtpotet? Photobscura Oppskrifter 9 23-03-08 17:04
Søtpotet Sivensvans Middag 0 18-03-08 20:48
Søtpotet lille meg Spørsmål og svar 2 10-05-07 14:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no