Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Mat og kroppslukt

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-07, 08:51   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Mat og kroppslukt

Sitter her og under på en sak.

Når man er i ketose er det ikke bare åden som kan lukte vondt. Aceton aktig lukt kan "sive" fra alle porer og en kan faktisk går rundt og lukte rart.

Det samme er det med hvitløk eller løk - det ikke bare ånden som lukter, det kommer fra porene når du svetter (eller kan gjlre det). Om en har sittet ved siden av noen på kino f.eks. vet en hvordan den lukten kan kjennes.

Så til saken. Jeg sitter på jobb og det lukter så voldsomt røkelaks her. jeg har "snust" meg rundt hele kontoret, for lukten er faktisk ganske så kvalmende. Slik som røkelaksen lukter om du ikke vasker hendene etter å ha tatt i den. Ekkelt ! Det er ikke noen på jobben, ingen røkelaks i mils omkrets, ingen lukt av klærne mine eller håret mitt.

Så - etter et par timer, går det opp for meg at jeg jo spiste røkelaks (120 gram deilig einerrøkt røkelaks) til middagen i går. Det er MEG, kroppen min, det lukter av. Kollegaene påstår de ikke kjenner det, men jeg går med den ekle røkelaks lukta i nesa......

Fysj så ekkelt....

Men er det fantasien min som spiller meg et puss, eller ER et mulig å lukte røkelaks dagen etter man har spist den. Selv etter dusj og såpevask ? Stemmer teorien min at det er mulig, slik som med hvitløk ? Har da spist masse røkelaks i mitt liv, uten at jeg har gått rundt og lukta vondt !

Er det kanskje den detoxerende leireinpakningen jeg hadde i går som har satt i gang en rensende prosess i kroppen min som gjør at lukta strømmer ut ? Aha !! Den virker !

Er det noen som har opplevd noe lignende, med unntak av løk/hvitløk/ketose som jo er kjente fenomener ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 10:09   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Mat og kroppslukt

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Er det kanskje den detoxerende leireinpakningen jeg hadde i går som har satt i gang en rensende prosess i kroppen min som gjør at lukta strømmer ut ? Aha !! Den virker !

Hm...det er ikke leirinnpakningen i seg selv, som sitter i porene da? Kanskje det er sjøalger i den? Kan sitte litt i nesegangene (bihulene)vet du.... Bare en tanke.
Har aldri kjent at det lukter røkelaks av noen Bare av egne hender når jeg ikke bruker engangshansker når jeg behandler den, men ikke dagen etter.

PS. De gangene jeg har vært og svømt i klorvann....da kjenner jeg det dagen etter. Selv etter såpevask og smøring.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 10:11   #3
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Mat og kroppslukt

Tjihi... sikker på at du ikke er gravid?!? Du vet, luktesansen blir utroli sterkere da vettu...

*kunne ikke dy meg...*

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 13:39   #4
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat og kroppslukt

He, he. Jeg som har vært overbevist om at det lukter bedre av oss lavkarbo-folk enn karbospisere.

Jeg har lest at man svetter mer og skiller ut mer "lukt" når man har et karbohydrat-RIKT kosthold. Jeg synes det lukter stram svettelukt av de jeg trener sammen med, noe jeg ikke har lagt merke til før. Husker også godt når jeg tok trikk og buss til jobb at det luktet sur melk av veldig mange. Tenkte da at det var frokostbollen med corn-flakes eller 4-korn som stinket.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 15:23   #5
wander
Medlem
 
wander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 387
wander har en fantastisk aura rundt segwander har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat og kroppslukt

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Jeg synes det lukter stram svettelukt av de jeg trener sammen med, noe jeg ikke har lagt merke til før.

Dette har jeg merket på sønnen min også. Han lukter ikke vond svette lengre. Det gjorde han før. Og han gjorde det også da han kom hjem fra en bursdagshelg hos besteforeldrene sine...

__________________
wander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 16:20   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mat og kroppslukt

Snodige greier.
Jeg opplevde også at jeg begynte å lukte mindre vond svette etter at jeg begynte å spise lavkarbo.
MEN da jeg tok meg en ånkli "nilling" i vår, så lukta jeg sinnsykt svette, det stinka mer enn jeg noengang har opplevd, selv etter dusj og deo. Men det avtok etter en stund, og jeg regner med at det var på grunn av at kroppen måtte kvitte seg med en del skit.

Nå var dette overhodet ikke et svar på Nilles undring, men en artig ting lell.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-09-07, 17:19   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Mat og kroppslukt

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Tjihi... sikker på at du ikke er gravid?!? Du vet, luktesansen blir utroli sterkere da vettu...

*kunne ikke dy meg...*

.

Akkurat - sikkert ! Nooooooot !

Snakket med damen på SPA´et i dag og hun trodde nok det kom av "renseprosessen" ja. Spesielt fete matvarer kunne visst virke sånn. Det lukter litt mindre nå -heldigvis. Regner med at det er borte i morgen.

Jeg er jo vant til å ikke lukte noe - eller iallefall lukte godt !

jeg jobber sammen med ei pakistansk jente, og hun syntes før at nordmenn lukta så rart. Litt surt liksom. Nå er hun veldig fornorske, utstøtt av det pakistanske miljøet og samboer med en nordmann. Og nå luker jeg sikkert likt - sier hun.

Jeg er overbevist om at vi ER det vi spiser, også når det gjelder lukt. Spiser vi rent, lukter vi rent......

Mormoren min luktet alltid småkaker. Men om det var fordi hun spiste mye av dem eller lagde mye av dem husker jeg ikke !

Men jeg skal iallefall ikke spise røkelaks etter en sånn rensegreie igjen !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-06-08, 13:29   #8
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: Mat og kroppslukt

Jeg kan faktisk kjenne melkelukt hvis jeg spiser/drikker fløte eller fløteholdig mat. Jeg lukter det liksom inni nesa mi, om dere skjønner hva jeg mener. Jeg drikker sjelden fløte, men når jeg gjør det ,så kjenner jeg det i mange timer etterpå. Har ikke spurt om noen andre kjenner det ,men ingen har kommentert det i alle fall. Men de fleste rundt meg er jo vant til å drikke melkeprodukter likevel...

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 01:25   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat og kroppslukt

Opprinnelig lagt inn av wander, her.

Dette har jeg merket på sønnen min også. Han lukter ikke vond svette lengre. Det gjorde han før. Og han gjorde det også da han kom hjem fra en bursdagshelg hos besteforeldrene sine...

Ei jeg kjenner merker godt at hun lukter annerledes hvis hun har drukket for lite vann i løpet av dagen.
Etter at jeg begynte på ketose, eller rettere sagt: etter at jeg ikke lengre ER i ketose, så merker jeg også jeg det nå. Og spesiellt de dagene jeg ikke har fått i meg nok vann.

Uansett "er" man nok mye det man spiser. Jeg har hørt flere ganger at (spesiellt) asiater synes det lukter surmelk av skandinavere siden vi drikker mye melk/spiser mye melkeprodukter i forhold til andre folkeslag.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 11:05   #10
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Mat og kroppslukt

vet at asiater generelt synes vi nord-europere lukter vondt. Tror melken vi spiser er en av årsaken.
Jeg reagerte positivt ved å gå over til lavkarbo. Mye mindre svettelukt, fotsvette, etc. Virker som om det er bakteriefloraen som har endret seg da det er den som lager lukta.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 12:08   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mat og kroppslukt

Dette er kan hende en litt disgusting detalj om meg, men navelen min lukta skikkelig vondt før, skikkelig nasty lukt, og den kom bare en halv dag etter dusj. Det forsvant med lavkarbo! (Usj, ekle greier ).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 16:17   #12
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mat og kroppslukt

Jeg har ikke merket noen forskjell jeg. Kanskje luktesansen som ikke er like god lenger. Hører ikke gresshopper lenger, så kanskje.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om mat og helse (ikke bladet!) Huldr Fysisk og mental helse 1 17-03-06 10:10
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 01:19
Mat i barnehagen guro Barns kosthold 39 18-10-05 12:33
Kopi av e-mail sendt Mat & Helse Nille Nyheter / media 4 20-02-05 19:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no