Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-11, 18:41   #1
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Hvorfor har ikke LCHF sin egen kategori under "Kostholdsfilosofier"? Burde det ikke være en slik kategori? Eller går LCHF under noen av de andre?

sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 18:58   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Hva ligger egentlig i begrepet "LCHF"? Bortsett fra Low Carb, High fat da, selvfølgelig Synes det er veldig diffust.. Noen snakker om det som om det er en spesiell retning som innebærer ketogen kost. Noen snakker om det som om det bare er en paraplybetegnelse på hele lavkarboopplegget. Er det en spesifikk retning?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:04   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

LCHF er er så mangt, her har jeg klippt&limt fra: Til alle nybegynnere på lavkarbo...

Sitat:

Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 19:12   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Da er liksom LCHF paraplybetegnelsen på lavkarbo opp til 100 gram, men det er jo mange som snakker om det som om man må spise ketogent, for å spise LCHF.

Alt er relativt?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 13:10   #5
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Optimal ernæring er kanskje det du er ute etter ? Det er en underkategori for det under kostholdsfilosofer. Det er LCHF, og man trenger ikke å tenker på mengden fett så lenge man holder seg under 72 kh (ifølge Lutz).

Alle har jo ulike oppfatninger om LCHF siden det er et veldig vidt begrep. Noen forbinder det med et ketogent kosthold, og andre ikke og begge delene er like riktig.
Jeg personlig foretrekker LCHF ala Lutz Men det er fordi jeg ikke fokuserer på vektnedgang men på å opprettholde en god helse. For personer som ønsker en god helse og i tillegg trenger å gå ned i mye i vekt passer det seg for mange med et ketogent kosthold. Men man kan fint gå ned i vekt utifra Lutz sine prinsipper også

Her er det en tråd som det har vært litt aktivitet i i det siste Skulle ønske det blei enda mer aktivitet på denne delen av forumet!

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 14:31   #6
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Jeg tror også at LCHF er godt dekket igjennom de andre underforumene her

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 14:57   #7
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Lchf er vel det svenskene kaller lavkarbo? Kan det være Dahlqvist som først kalte det det?

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 14:57   #8
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Mulig, jeg hørte det først i forbindelse med hexebergboken

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 19:52   #9
sirib
Medlem
 
sirib sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 172
sirib er ny på veien

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

mulig jeg bare har gått meg vill i kostholdsregimer og filosofier...

__________________


sirib er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 20:37   #10
Titania
Medlem
 
Titania sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 119
Titania er ny på veien

Sv: LCHF-kategori under Kostholdsfilosofi?

Jeg har lest meg opp på mange av de vanligste lavkarbokostholdene. Så jeg skal prøve å forklare det jeg oppfatter som forskjellene.
Det er Annika Dahlquist som oppfannt LCHF begrepet. Hun ønsket en international betegnelse på kostholdet Low Carb High Fat. Skandeman, Lutz og Ketolysekuren er alle kommersielle dietter under denne paraplyen.

Den største forskjellen på kurene er stategiene for å holde dem og hvor mye karbohydrater du kan spise. Skandemann og Ketolysekuren er begge strikt LCHF. Skandeman opererer med fettkvote for å velge type mat mens ketolysekuren baserer seg på å måle med keto stix for å kontrollere at du er i ketolyse. Begge anbefaler svært lite karbohydtater. Lutz har en mye høyere andel karbohydrater 72 g.

LCHF ala Dahlquist som begrep er videre og strategiene litt varierende les gjerne denne fra kostdoktorn om du vil vite mer http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Tror du kan hente mange tips fra både Ketolyse og Skandeman forumet her. Jeg har ihvertfall gjort det

Fedon Lindberg tilhører en annen retning innenfor lavkarbo, GI og rådene fra dette forumet kan ikke brukes direkte.

__________________


Titania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken kostholdsfilosofi? Hannach Spørsmål og svar 5 22-02-10 21:25
Å velge en kostholdsfilosofi Bambolona Spørsmål og svar 13 25-01-09 20:04
Uten kategori Tussa Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 20-09-07 14:39
Bytte kostholdsfilosofi?? Nett Spørsmål og svar 7 12-05-06 12:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no